تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819832152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سنگک‌های بی هویت و جعلی تا درد «کم فروشی»! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: از سنگک‌های بی هویت و جعلی تا درد «کم فروشی»!
اگر دولت گران شدن نرخ نان را به افزایش نظارت بر نانوایی ها گره می‌زد و موجبات افزایش کیفیت این محصول را فراهم می‌آورد، آن زمان می‌شد ادعا کرد که همه جوانب کار دیده شده است، نه اکنون که شاهدیم ابعاد نان بسیاری از نانوایی ها آب رفته و کیفیتشان نیز چنگی به دل نمی‌زند و هیچ نظارتی بر این واحدهای متخلف اعمال نمی‌شود!
کد خبر: ۴۵۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵ - 05 December 2014




تفاوت انواع نان‌های ایرانی با یکدیگر چیست و مثلا بربری چه فرقی با سنگک یا لواش دارد؟ آیا تنها فرقشنان در ابعاد و شیوه پخت است یا بیشتر؟ هر چه پاسخ به این سوال ها برای ما ساده به نظر می‌رسد، ظاهرا برای مسئولان این گونه نیست وگرنه سنگک و تافتون را همسان نمی‌دانستند!


به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد شاخصه منحصر به فردی برای نشانه گذاری هفته گذشته انتخاب کنیم، بی شک افزایش نرخ نان بهترین نمونه خواهد بود؛ گران شدن یکباره نرخ نان تا سی، چهل و در برخی اقلام تا 200 درصد که دلیلش، تصمیم دولت مردان برای حمایت از نانوایی ها در مقابل گرانی های رقم خورده در حامل های انرژی بیان شد تا به نظر برسد که هرچه ممکن است تعداد زیادی از مردم از گرانی رخ داده ناراضی شوند، دست کم مالکان و شاغلان 60 هزار واحد نانوایی پراکنده در سطح کشور می‌بایست از این تصمیم خرسند و راضی شده باشند.

البته این گزاره زمانی صادق است که فراموش کنیم سهمیه آرد نانوایی ها هم زمان با مجوز دولت برای گران کردن نرخ، کاهش یافته و بخشی از آرد یارانه‌ای، جایش را به آرد با نرخ آزاد داده است که نتیجه آن کاسته شدن از سود نانوایی ها و افزایش سود دولت است و چه بسا همین دلیل موجب شد تا کاهش سهمیه آرد چراغ خاموش رقم بخورد.

بدین ترتیب بدون آنکه معلوم شود سهم مردم از حذف بخشی از یارانه نان که تا به امروز مستقیم و غیر مستقیم (با خرید نانی که با آرد یارانه‌ای پخته می‌شود) دریافت می‌کردند، کجا دیده شده و یا خواهد شد، حمایت از نانوایی ها در دستور کار قرار گرفت و نرخ نان رشدی به سابقه را در روزهای اخیر تجربه کرد تا افزایش نرخ دلار و گرانی نرخ گوجه فرنگی تا حدود زیادی به حاشیه رانده شود!

این گرانی با توجه به گلایه های نانوایان از افزایش هزینه ها و دستمزد و ثابت ماندن درآمد، شاید تا حدودی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید ولی به شرطی که درست اعمال می‌شد و شفافیت در عملکرد دولت مردان به چشم می‌آمد نه آنکه حذف سهمیه آرد دولتی اعلام نشده و میزان افزایش قیمت به طور شفاف بیان نشود.

البته اشکالات دیگری هم متوجه عملکرد دولت در گران کردن نرخ نان هست که از جمله آنها، نظارت بسیار ضعیف بر نانوایی هاست که موجبات پایین بودن کیفیت نان و کم فروشی برخی از نانوایان را فراهم آورده و همواره مورد اعتراض شهروندان بوده است. با این یادآوری چاره ای نخواهیم داشت که صدور مجوز گران کردن نرخ نان را معادل حمایت دولت از نانوایان بدانیم و به همان نسبت، از فراموش شدن حق و حقوق مشتریان نانوایی ها سخن بگوییم.

به عبارت بهتر اگر دولت گران شدن نرخ نان را به افزایش نظارت بر نانوایی ها گره می‌زد و موجبات افزایش کیفیت این محصول را فراهم می‌آورد، آن زمان می‌شد ادعا کرد که همه جوانب کار دیده شده است، نه اکنون که شاهدیم ابعاد نان بسیاری از نانوایی ها آب رفته و کیفیتشان نیز چنگی به دل نمی‌زند و هیچ نظارتی بر این واحدهای متخلف اعمال نمی‌شود!

این اشکال زمانی بزرگ تر می‌شود که می‌بینیم مالکان واحد های نانوایی، کیفیت پایین محصول تولیدی شان را به کیفیت پایین آردهای مصرفی ربط می‌دهند که دولت در اختیارشان می‌گذارد. این سخنان زمانی تعبیر می‌شود که با سرکشی به واحدهای نانوایی سنگ یا بربری متوجه می‌شویم که آرد نان تافتون در اختیار نانوایان قرار گرفته است که البته مناسب پخت نان هایی جون سنگک نیست.

اینجاست که چرایی غفلت دولت مردان در نظارت بر نانوایی ها آشکار شده و در می‌یابیم اگر برخی نانوایی ها از وزن چانه می‌زنند و کم فروشی می‌کنند، دولت در مقیاس بزرگتر ورود کرده و با تغییر آرد سهمیه‌ای کاری کرده که تفاوت نان های چون سنگک با تافتون، تنها در شکل آنها باشد نه در سبوسی که می‌بایست در آرد سنگک باشد که نیست!

اینجاست که نمی‌دانیم از که به که گلایه کرده و کدام گوش شنوایی را برای بیان اشکالات نان خورها هدف قرار دهیم و بپرسیم که آیا تنها مشکلی که در چرخه تولید نان وجود داشت، سود اندکی نانوایان بود که نسخه گرانی برایش پیچیدید یا اشکالات دیگری هم در این زمینه وجود دارد؟!





مطالب مرتبط
نرخ برخی نان‌ها ۱۰۰ درصد گران شده نه ۳۰ درصد!
کاش دولت در افزایش قیمت نان به شیوه احمدی نژاد عمل می‌کرد









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن