تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816852117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/سهم رو به رشد بانكداري اسلامي در اقتصاد جهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/سهم رو به رشد بانكداري اسلامي در اقتصاد جهان
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: همزمان با رشد بازار اقتصاد اسلامي در كشورهاي اسلامي و كشورهاي غربي، بسياري از بانكها تلاش مي‌كنند خدمات مالي و اقتصادي خود را با موازين شريعت اسلام همسان كنند تا علاوه بر جذب مشتريان بيشتر بتوانند سهمي از اين بازار درحال رشد را به خود اختصاص دهند.

به موازات افزايش درخواست بانكها به منظور پيوستن به بازار مالي در حال توسعه اسلامي ، بانكداري اسلامي نيز در سراسر جهان گسترش مي يابد و اين امر استفاده از تسهيلات بانكي و قوانين مالي شرع اسلام را آسان كرده است .

بانكداري اسلامي كه زماني تنها حس كنجكاوي غربيان را تحريك مي كرد، اكنون به پديده اي در حال رشد تبديل شده و سهم بزرگي از بازار اقتصاد كشورهاي حوزه خليج فارس را در اختيار گرفته است.

همكاري "مؤسسه اوراق بهادار و سرمايه گذاري بريتانيا" با "مؤسسه امور مالي لبنان" به منظور ايجاد مهارتهاي تخصصي در زمينه بانكداري است كه به واسطه بانكداري اسلامي در كشورهاي اسلامي چون مالزي ، تركيه و همچنين كشورهاي اروپايي كه داراي اقليتهاي مسلمان بسياري هستند از جمله نمونه هاي فعاليت بانكهاي اسلامي در غرب محسوب مي شود.

اين در حالي است كه در ايالات متحده، نظام بانكداري اسلامي نسبتاً تازه است، اگرچه تنظيم كنندگان اظهار داشتند كه آنها درحال تطبيق دادن و افزايش فعاليتها هستند.

براساس آمار اعتبار خدمات مالي بريتانيا حسابهايي كه خواستار تسهيلات بانكي مبني بر قوانين شرع اسلام هستند از 200 ميليارد دلار به 500 ميليارد دلار افزايش يافته و هر سال نيز 10 تا 15 درصد افزايش مي يابد. از آنجا كه قوانين شرع ، رباخواري را ممنوع كرده است ، بيشتر مسلمانان انگلستان در زمينه خريد خانه با مشكل مواجه هستند.

" بانك اسلامي بريتانيا" كه سپتامبر 2004 آغاز به كار كرد، فراتر از شعبات خود در لندن ، بيرمنگام و لستر، خدمات پستي و تلفني به مسلمانان ارائه مي دهد و همچنين اخيرا شعبي را در سراسر اين كشور تأسيس كرده است. بانك دويچه، بزرگترين بانك آلمان نيز در راستاي افزايش مشتريان و جمعيت مسلمانان خدمات خود را بر اساس قوانين اسلامي و قانون شرع ارائه مي كند.

بسياري از شعب بانكهاي مشهور غربي نيز شعبه هايي را در كشورهاي اسلامي تأسيس و خدمات خود را با موازين شريعت اسلامي همسان مي كنند تا علاوه بر ارائه خدمات، مشتريان بيشتري به دست آورند. در ميان اين نمونه ها مي توان به فعاليت بانك HSBC به عنوان يكي بزرگترين گروه هاي بانكداري در جهان و سومين بانك بزرگ جهان در مالزي اشاره كرد. بانك Lloyds TBS نيز بانك بزرگ بريتانيايي است كه طي اقدامي منحصر به فرد حساب بانك تازه اي را براي تاجران مسلمان افتتاح كرد تا امكان دسترسي آنها به ساير بانكها نيز گسترده تر شود.

در حال حاضر اقتصاد اسلامي در بخش صنعت اقتصاد جهاني، به سرعت رشد مي كند.

پائيز سال گذشته بانك هانگ سنگ، دومين بانك بزرگ هنگ كنگ كه بخشي از بانكداري بزرگ HSBC محسوب مي شود بخش سرمايه گذاريهاي اسلامي خود را فعال كرد. هنگ كنگ آخرين منطقه اي است كه اخيراً وارد فهرست بلند مؤسسات بين المللي شده كه به اقتصاد اسلامي توجه دارند، پيش از آن سيتيگروپ، HSBC، بانك دويچه فعاليتهاي بانكداري اسلامي خود را توسعه داده اند.

در آسيا اقتصاد اسلامي به سرعت در حال رشد است و مالزي تلاش مي كند به عنوان يك قطب منطقه اي در اين عرصه شناخته شود. اندونزي، تايلند و سنگاپور نيز از ديگر كشورهايي هستند كه بخش اقتصاد اسلامي خود را توسعه داده اند. سال گذشته تونس و مراكش نيز نخستين بانكهاي اسلامي خود را تأسيس كردند. وامها و اوراق بهادار اسلامي در ايالات متحده و بريتانيا نيز روند رو به رشدي را طي مي كنند.

بانكداري اسلامي به جاي سود كه در قوانين شرع حرام است سود يا ضرر خود را با مشتريان سهيم مي شود. بر اساس اين نظام، بانك با مشتريان خود ارتباط نزديكي داشته و پروژه هاي مشتركي را با هدف فروش به شخص ثالث ايجاد مي كنند.

بر اساس اظهارات دبير كل شوراي عمومي بانكهاي اسلامي 300 بانك و مؤسسه اقتصادي اسلامي در سراسر جهان وجود دارد كه دارائي هاي آنها به 300 ميليارد دلار مي رسد و پيش بيني شده اين مقدار تا سال 2013 به يك تريليون خواهد رسيد.

ميزان افزايش دارايي هاي بانكهاي كشورهاي اسلامي طي سالهاي 1998 تا 2003 به طور متوسط 7/13 درصد افزايش داشته است، اما اين ميزان طي چند سال گذشته تقريباً دو برابر شده است. سود در نظام بانكداري اسلامي 50 درصد در سال 2003 افزايش يافته و بازگشت آن ارزش خالص آن نيز بيش از 15 درصد افزايش داشته است.

گسترش و رونق بانكداري اسلامي در ميان كشورهاي اسلامي از يك سو و تقاضاي كشورهاي غربي مبني بر تطابق قوانين بانكداري خود با قوانين اسلام نيز از سوي ديگر رشد چشمگير اين نوع نظام سود دهي اسلامي را رقم زده است. صنعت بانكداري اسلامي كه تقريباً سه دهه پيش آغاز به فعاليت كرده، رشد قابل توجهي داشته و توجه بسياري از سرمايه گذاران و بانكداران سراسر دنيا را به خود جلب كرده است.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن