تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813384007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایگاه مرکزی اورارتوشناسی در چایپاره راه اندازی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پایگاه مرکزی اورارتوشناسی در چایپاره راه اندازی می شود ارومیه - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: راه اندازی پایگاه مرکزی اورارتوشناسی در چایپاره مورد تایید و تصویب سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته است.


جلیل جباری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: الگوی مدیریتی ایجاد پایگاههای ملی برای اولین بار توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طراحی و اجرا شده که الگوی موفقی بوده است.
وی اظهار کرد: در راستای تحقق الگوی مدیریتی ایجاد پایگاههای ملی در سالهای پیش، راه اندازی پایگاه مرکزی اورارتوشناسی در چایپاره در حال پی گیری بود که در ماههای گذشته، راه اندازی دومین پایگاه ملی میراث فرهنگی در استان به تصویب رسیده است.
وی اضافه کرد: دوران اورارتویی بخش مهمی از تاریخ ایران را تشکیل می دهد و با توجه به نگاه ویژه سازمان به محوطه تاریخی قلعه بسطام، باید این پایگاه علاوه بر اینکه در سطح کشور به عنوان کانون علمی، پژوهشی شناخته شود، به عنوان محدوده جغرافیایی اورارتوشناسی نیز مورد توجه جهانیان قرار گیرد.
جباری ادامه داد: وجود دو پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران و پایگاه ملی حسنلوی نقده در آذربایجان غربی بیانگر وجود ظرفیتهای فراوان و غنی تاریخی این استان در بخش میراث فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: وجود دژ بسطام در استان بیانگر این موضوع است که این منطقه مرکز مهمی برای اورارتوها و حتی مرکز حکومتی آنها نیز محسوب می شد.
وی اظهار کرد: در روزهای گذشته، در نشست ویژه ای که با مسوولان میراث فرهنگی کشور صورت گرفت، ایجاد پایگاه اورارتو شناسی تصویب و مقرر شد که این مرکز به عنوان مرکزی مهم و مرجع در مطالعات و کاوشهای باستانی به ایفای نقش بپردازد.
جباری ادامه داد: بخشی از اعتبارات مورد نیاز راه اندازی این پایگاه از محل اعتبارت امسال و بقیه از اعتبارات سال 94 تامین می شود.
وی گفت: برای پیشرفت این طرح نیازمند حمایت مسوولان هستیم تا فعالیتهای انجام شده در این مرکز جنبه بین المللی پیدا کرده و دستاوردهای آن گسترش و تعمیم یابد.
جباری ادامه داد: در صورت راه اندازی پایگاه اورارتوشناسی در استان می توان خدمات متمرکز و جامعی به مراجعه کنندگان داخل کشور و حتی خارج از کشور نیز ارائه کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در جلسه مشترک که در سازمان میراث فرهنگی کشور در باره راه اندازی پایگاه اورارتو شناسی تشکیل شد، تفاهم نامه ای در خصوص نحوه همفکری و مشارکت سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان استانی در خصوص تهیه نقشه راه برای ایجاد مرکز اورارتو شناسی تنظیم شد.
وی گفت: دو میلیارد ریال از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور برای ایجاد پایگاه مطالعاتی در این محوطه تاریخی تامین اعتبار شده و از سال 94 نیز ردیف اعتباری خاصی برای این پایگاه منظورمی شود.
قلعه بسطام از نظر وسعت، سومین محوطه اورارتویی شناخته شده در دنیا است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
دژ تاریخی بسطام یکی از کاندیدهای اصلی ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است که با شماره 970 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.
این قلعه در حدود 2800 سال قبل توسط اقوام اورارتوی ساخته شده است و زمانی یکی از استحکامات مهم و نفوذناپذیر اورارتوها بوده است، این قلعه توسط ویلسرام گلایس آلمانی در حدود 50 سال قبل کشف و به جهانیان معروفی شده است.
قلعه بسطام در بالای کوهی در کنار روستای بسطام قرار گرفته و دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که به دره پایین آن اشراف کامل دارد.
دیوارهای موجود در قلعه، از سنگ های بزرگ ساخته شده و دارای پیش آمدگی و فرورفتگی هایی به شیوه معماری دوره اورارتویی است.
آثار دوره اورارتویی در این بنا شامل ساختمان شرقی، محله مسکونی، قلعه، آثار پشت دژ و کانال آبرسانی است.
کاوش های باستانی نشان می دهد که این قلعه طی 50 سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه های مخفی خروج مخصوص بوده است.
سه اشکوب تحتانی مشتمل بر دروازه، مهمانسرا، اصطبل و قرارگاه سربازان، اشکوب میانی که معبدی است با اطاقهای متعدد و اشکوب فوقانی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونتگاه، مقر فرماندهی و راه های خروجی به بیرون از قلعه نیز قسمتهای اصلی این دژ باستانی است.
7125/8136


13/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن