تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818828669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبدیل دستاوردهای علمی به تکنولوژی، تنها عامل توسعه در دنیای امروز


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: تبدیل دستاوردهای علمی به تکنولوژی، تنها عامل توسعه در دنیای امروز
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز با تأکید براینکه ایجاد فرصت کارگاهی برای علم‌آموزی و مهارت‌آموزی دانشجویان مورد توجه این مجموعه است، افزود: تلفیق نظریه‌های علمی با فضای آموزشی از نوع کاربردی راهی متفاوت درچرخه علم‌آموزی کشور است.
به گزارش نامه نیوز، دکتر علیرضا سلطانی، با اشاره به سابقه تأسیس این مجموعه آموزشی، اظهار کرد: مرکز آموزش علمی ‌کاربردی شهرداری تبریز از تاریخ دهم خرداد سال 1388 فعالیت خود را با هدف آموزش و تربیت نیروهای متخصص در حوزه مدیریت شهری و ارتقاء سطح دانش و توان فنی پرسنل مجموعه شهرداری، با اخذ مجوز از دانشگاه جامع آغاز کرد.

مؤسس و رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز افزود: این مرکز از آبان سال 88 (در فاصله 3 ماه بعد از تأسیس) کار خود را به طور رسمی با جذب 100 نفر دانشجو در سه رشته حسابداری، معماری و فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقطع کاردانی آغاز کرد. افزایش تعداد رشته‎‏های این مرکز به 9 رشته تحصیلی همزمان با افتتاح ساختمان شماره 2 در آبان ماه 89 که در تخصص‏‎های مورد نیاز شهرداری‏های شمالغرب کشور است، ازجمله اقدامات یکساله این مرکز بود.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‎‏های کوتاه‎‏مدت برای همکاران واحدهای مختلف شهرداری از سایر اقداماتی بود که بصورت مداوم و برحسب نیاز هر یک ازسازمان‎‏ها و مناطق شهرداری و در راستای سیاست‌های سازمان شهرداری‏‎های کشور انجام می‌گرفت که بعدها بخاطر شرایط آموزشی همکاران شهرداری و ساختار آموزش عالی ازهم تفکیک شده و آموزش کوتلاه مدت به واحدی دیگر در شهرداری محول گردید.

دکتر سلطانی با بیان اینکه در ابتدای تأسیس این مرکز، هدف فقط تحصیل همکاران شهرداری بود، گفت: بعداز گذشت پنج سال و فراهم آوردن زیرساخت‌‎های مطلوب، توانستیم علاوه بر پوشش همکاران شهرداری، 50 درصد سهمیه جذب دانشجو را به دیگر اقشار و علاقمندان به تحصیل در این مرکز اختصاص دهیم.

وی افزود: هم اکنون تعداد رشته‎های موجود بیش از 15 رشته درمقاطع کاردانی و کارشناسی و تعداد دانشجویان یک هزار و 400 نفر است و نزدیک به 500 دانشجو نیز از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند. از جمله رشته‌های تحصیلی این مرکز می‌توان به رشته‌هایی همچون امور اداری، مهندسی عمران، شهرسازی، مهندسی معماری، مهندسی حمل و نقل، ترافیک شهری، حسابداری، فن‌آوری و روابط عمومی اشاره کرد.

وی تجهیزات آموزشی مراکز اعم از کتب، تجهیزات و وسائل کمک آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی را یکی از محورهای اساسی در ارتقاء سطح علمی دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: این مرکز مجهز به دو سایت کامپیوتری باظرفیت پذیرش 20 دانشجو، 15 کلاس آموزشی با ظرفیت پذیرش 25 تا 50 دانشجو است و بسیاری از کلاس‌ها از این کلاس‎ها مجهز به تلوزیون‎های LED و پروژکتور است. همچنین دو کلاس آتلیه مخصوص دانشجویان گروه معماری و سالن همایش با ظرفیت 125 نفری، مجهز به ویدئو پروژکتور و سیستم های صوتی، آزمایشگاه فیزیک، کتابخانه، نمازخانه و... از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌شوند.

اهداف کاربردی در مراکز علمی کاربردی زمانی تحقق می‎یابد که اشتیاق به درآمد ناشی از ایجاد مراکز به حداقل ممکن برسد

این استاد برنامه‌ ریزی شهری با بیان اینکه اگر بحث سود و کسب منافع مالی آنچنانی مدنظر نباشد، کارآمدی و بهره‌وری سیستم افزایش می‎‏یابد، اضافه کرد: اهداف به نام کاربردی در مراکز علمی کاربردی زمانی تحقق می‎یابد که اشتیاق به درآمد ناشی از ایجاد مراکز به حداقل ممکن برسد؛ هدف مراکز آموزش علمی کاربردی تخصص‌آموزی و مهارت‌آموزی است اما هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که توانسته است صد درصد ایده‌آل‎‌هایش را برآورده کند. در این مرکز نیز تلاش شده با فراهم آوردن امکانات و تجهیزات موردنیاز هر رشته، تا حدامکان دانشجویان متخصص و بامهارت تحویل اجتماع داده شود.

وی با تأکید براینکه ایجاد فرصت کارگاهی برای علم‌آموزی و مهارت‌آموزی برای دانشجویان موردتوجه این مجموعه است، افزود: اگر دانشجویان این مراکز اراده لازم را داشته باشند، مراکز علمی کاربردی فضایی مناسب برای کسب تخصص و مهارت را تامین می‏‎کند.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و سرو سامان دادن به آن اظهار کرد: اگر بحثی در مورد خودکفایی، تعالی سازمانی، رشد و بی نیازی داشته باشیم همه این‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری و توجه به یافته‌ها و دستاوردهای علمی خواهد بود.

توجه به دستاوردهای علمی و تبدیل این دستاوردها به تکنولوژی؛ تنها عامل توسعه دردنیای امروز

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز سهم کشور در تولید علم در دنیا را حدود دو درصد اعلام کرد و گفت: مؤسسات و نهادها، سیاستمدارن و دولتها پذیرفته‌‎اند که اقتدار ملی و حتی رقابت و توفیق بین سازمانی در گرو اقتدار علمی است و توفیق سازمان‌ها به نوعی از طریق فرایند چرخه علمی حاصل می‎‏شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه پژوهش نتوانسته به بیشتر اهدافش دست یابد، افزود: در کشور ما تنها 15 درصد تحقیقات و پژوهش‌ها هدفمند ارائه می‏شود و بقیه تحقیقات کاربردی نیستند.

دکتر سلطانی با بیان اینکه توجه به دستاوردهای علمی و تبدیل این دستاوردها به تکنولوژی تنها عامل توسعه دردنیای امروز است عنوان کرد: این مرکز برای ایجاد رغبت در بین اساتید، براساس مصوبه کمیته آموزش از استادانی که مقاله‎های علمی پژوهشی داشته باشند، حمایت مالی نیز می‌کند.

خدمات جهاددانشگاهی غیرقابل کتمان و مفید برای شهروندان است

دکتر سلطانی خدمات جهاددانشگاهی را غیرقابل کتمان و مفید برای شهروندان دانست و گفت: نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی همواره ازابتدای انقلاب اسلامی درصدد خدمت‌رسانی به عموم جامعه و افزایش آگاهی مردم و بهره‌وری و پرورش نیروهای متخصص برای مهارت‎‏های گوناگون بوده و نوع آموزش، کیفیت خدمات ارائه‌شده این نهاد بسیار کاربردی و قابل استناد است؛ از سوی دیگر مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز نیز باهدف علم‌آموزی و مهارت‌آموزی و اجتناب از مدرک‌گرایی تأسیس شده‎اند، بنابراین این دومجموعه در تعامل و همفکری دوسویه با یکدیگر می‌توانند اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و فرامین رهبر معظم انقلاب را دربسیاری از حوزه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و... تحقق بخشند.



منبع: ایسنا


۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن