تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805482999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودزایی و خودآفرینی رمز اصلی پیشرفت ملل است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: واعظ زاده: خودزایی و خودآفرینی رمز اصلی پیشرفت ملل است تهران- ایرنا- رییس مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: برای دستیابی و پیشرفت و برون رفت از عقب ماندگی باید از خود فراتر برویم و بر خود بی افزاییم که این به معنای خودزایی و خودآفرینی است.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر صادق واعظ زاده روز پنج شنبه در ششمین کنگره پیشگامان پیشرفت به بررسی علل عقب ماندگی ایران طی دوره های اخیر پرداخت و گفت: عده ای در اظهارنظرهای کلی دلایل مختلفی همچون عدم رشد فکری، نبودآزاداندیشی و فضای بسته، عوامل مختلف تاریخی و جغرافیایی را به عنوان علل اصلی عقب ماندگی ایران مطرح می کنند اما این مساله نیازمند بررسی دقیق تر و عمیق تر است.
وی برای نمونه به پیشینه 2500 ساله حمل و نقل در ایران اشاره کرد و گفت: ایرانیان از زمان هخامنشی با استفاده از ارابه های مستحکم و پیشرفته سرزمین پهناوری که از مرزهای چین تا شمال آفریقا را در بر می گرفت درمی نوردیدند.
وی خاطرنشان کرد: در عصر صفویه ارابه های ایرانی به کالسکه تبدیل شدند و طی قرون متمادی این ابزارهای حمل و نقل تغییر چندانی نکرد، اما در اروپا با وقوع انقلاب صنعتی و کشف نیروی محرک بخار ، کالسکه ها دارای موتور شدند و به تدریج تکامل یافتند.
وی ادامه داد: در اروپا یک انتقال آرام و توسعه پیوسته طی قرن ها صورت گرفت اما در ایران با ورود خودرو به کشور، یک گسست در عرصه حمل و نقل اتفاق افتاد و حدود دهه 30 شمسی هزاران نفر درشکه چی شغل خود را از دست دادند و تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی ایجاد شد.
رییس مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در ادامه به سابقه هزاران ساله معماری ایران پرداخت و گفت: بسیاری از سازه های معماری ایران در شهر سوخته، زیگورات شوش، تخت جمشید، ارگ بم و برج قابوس در گذشته و حال موجب تحیر مورخان غربی بوده و هست اما در سیر تاریخی معماری کشور متوجه می شویم که بسیاری از مظاهر معماری از جمله کاروانسراها ، چاپارخانه ها، آب انبارها، حمام های عمومی، پل ها و رختشوی خانه ها که صدها فناوری و مهارت حساب شده در آنها نهفته بود بدون انتقال این فناوری ها کنار گذاشته و منسوخ شده اند.
واعظ زاده آغاز گسست در معماری ایران را مربوط به سال 1300 شمسی و ساخت ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی به دست معمار آلمانی مرتبط دانست و گفت: از این تاریخ به بعد است که با شروع احداث ساختمان های دولتی به سبک معماری فرنگی به یکباره هزاران فوت و فن معماری ایران با کنار رفتن شاغلان این حرفه دفن می شوند.
وی تاکید کرد: در رابطه با دیگر مظاهر فناوری قدیم همچون ابزارهای کشاورزی یا ریسندگی نیز همین اتفاق افتاد و این ابزارها به دلیل تکمیل نشدن با ورود تکنولوژی غربی به کنار رفتند.
وی با بیان اینکه برخی صاحبنظران چسبیدن به افکار و چیزهای کهنه و نشناختن خود را از دلایل اصلی وقوع این گسست می دانند ادامه داد: به طور طبیعی وقتی ما خود و داشته هایمان را به درستی نمی شناسیم و به آنها عمیقا معتقد نمی شویم و دستاوردهای دیگران را شناسایی نمی کنیم نمی توانیم بر خود بیفزاییم و دچار عقب ماندگی می شویم.
واعظ زاده مهمترین تجربه غرب در عرصه پیشرفت را دو عمل نوآوری و صنعتی کردن دانست و گفت: در اروپا به مدت هزار سال فکر، نوآوری و هر نوع پیشرفتی به زنجیر کشیده شده بود که با پایان قرون وسطی اروپاییان از این زنجیرها رها شده و مانند یک کودک نوپا با نگاه کنجکاوانه به همه مسائل، تجربیات جدید در حوزه های مختلف را آغاز کردند.
وی خاطرنشان کرد: البته در آن سال ها ایران هم هر چند بهشت نبود ولی جهنم هم نبود و برخی از پادشاهان ما حتی به فرزندان خود نیز رحم نمی کردند اما در ایران نخبگان به عنوان واسطه میان مردم و حکومت ها عمل کرده و حکومت ها را آرام می کردند بنابر این ما احساس خفقان نکردیم و آرام آرام به خواب رفتیم اما در اروپا بعد از خفقان هزار ساله یک بیداری و جهش ایجاد شد.
وی رشد انفجاری جمعیت را یکی دیگر از عوامل تغییر نگاه اروپایی ها به مقوله پیشرفت عنوان کرد و گفت: رشد سریع جمعیت در اروپا از سال 1700 میلادی شروع می شود که این رشد در ایران 200 سال بعد است و در شرایط انفجار جمعیتی تولید سنتی دیگر کفاف نمی دهد و باید به تولید صنعتی روی آورد.
واعظ زاده شناخت مهارت های خود، نوآوری و تبدیل آنها به فناوری و صنعتی کردن فناوری ها و تولید انبوه را لازمه پیشرفت دانست و گفت: متاسفانه ما طی یک قرن اخیر به جای نوآوری و تکمیل داشته های خود به واردات روی آورده ایم غافل از اینکه ساختن یک باغ و جنگل با انتقال درخت میسر نمی شود و باید به جای آن بذر بکاریم.
ششمین کنگره پیشگامان پیشرفت به همت مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و با هدف بسترسازی و تسهیل حضور گسترده و پرنشاط جوانان در عرصه تفکر و مطالعه و ابراز نظر برای پیشرفت جامعه و نظام اسلامی تدارک یافته است.
علمی(3)**1055**م.ب**1599


13/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن