تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803100928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقص شمشیر شاهزاده های وهابی با آهنگ صهیونیستی |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رقص شمشیر شاهزاده های وهابی با آهنگ صهیونیستی
کد خبر: ۴۵۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲ - 02 December 2014


برخی شاهزاده های سعودی با مسلک وهابی گری موجب بروز تنش میان ایران و عربستان شده اند ، آنها به دنبال کسب قدرت در جریان انتقال قدرت به پادشاه آینده این کشور هستند و در این میان بر اساس نقشه نانوشته اسرائیلی ها عمل می کنند.

خبرگزاری خانه ملت، گروه بین الملل:ریاض علی رقم پالس های مثبتی که در طول چند ماه گذشته برای تهران مخابره کرده بود،ظرف یک ماه گذشته رسما با جمهوری اسلامی وارد تخاصم غیر مستقیم شده است. واضح ترین نشانه این رویکردناخوشایند در جریان مذاکرات هسته ای ایران و در میان امیدواری همه طرفین به تفاهم جامع هسته ای مشاهده شد.

سعودالفیصل ناگهان در وین ظاهر شد و جان کری را به فرودگاه کشاند تا 3ساعت باوزیرامورخارجه آمریکا مذاکره کند،پس از این مذاکره و رجزخوانی های تند بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پرهیز از یک «اشتباه تاریخی و تفاهم بد» تفاهم نامه ژنو برای 7ماه تمدید شد.

درباره این گفتگوی محرمانه در هواپیمای سعودالفیصل حرف و حدیث های زیادی نقل شده است اما اغلب این شایعات از خط و نشان شاهزاده سعودی علیه دولت آمریکا حکایت دارد. این موضوع واکنش تند کاربران ایرانی را در فضای مجازی در پی داشت که می توان آن را نشانه خشم ایرانی ها از کارشکنی در روند مذاکرات هسته ای ایران با گروه5+1 تلقی کرد.

ریاض به دلیل بهره مندی از اماکن مقدسه مسلمانان و توریسم اسلامی در کنار میزان بالای صادرات نفت به منابع عظیم مالی دسترسی دارد. این کشور در استراتژی های کلان در زمره متحدان ایالات متحده محسوب می شود البته همانند اسرائیلی ها با جمهوری خواهان رفاقت صمیمی تری دارند و در اقتضای زمانی بر اساس آهنگ صهیونیست ها عمل می کنند.

مهدی دواتگری ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رویکرد سیاست های ایران و عربستان متفاوت است گفت:‌« ایران و عربستان دچار تضاد دیدگاه فاحشی هستند.ایران با توجه به نقشی که جمهوری اسلامی در خاورمیانه به عنوان حامی مردم مسلمان دارد با جریان استکباری وارد تخاصم شده است که نمونه بارز آن در فلسطین و سوریه بود که امروز در عراق نیز مشاهده می شود.»

وی در ادامه گفت:« عربستان به شدت نیازمند همراهی آمریکا و حتی لابی های صهیونیستی برای مشروعیت سازی است و بنا به همین دلیل ، ریاض در مقابل اقدامات غیربشری اسرائیل علیه مردم فلسطین سکوت می کند و از طرف دیگر از تروریست های تکفیری به شکل پنهانی حمایت می کند.»

دواتگری با اشاره به رویکرد دیکتاتوری آل خلیفه علیه معترضان گفت: « حکومت بحرین کوچک تر از آن است که بتواند اعتراضات مردمی را با این وضع کنترل کند و تنها حمایت های گارد عربستان و چشم پوشی مدعیان حقوق بشر غرب مانع به نتیجه رسیدن این اعتراضات شده است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت:« عربستان با معضل بزرگ نقض حقوق بشر در داخل و در کشورهای حاشیه خلیج فارس مواجه است اما موضوع اینجاست که در بده بستان ریاض با غربی ها روی این موضوع سرپوش گذاشته می شود.»

نماینده مردم عجب شیر و مراغه در مجلس گفت: «هیات حاکمه عربستان براساس یک رویه مردمی و دموکراتیک انتخاب نشده اند که نمایندگان واقعی مردم عربستان محسوب شوند. آنها براساس سیستم ملوک الطوایفی در اطاق های دربسته کاخ های آل سعود انتخاب می شوند و همین موضوع آنها را در عرصه بین المللی با مشکل مشروعیت مواجه می کند.»

تصمیم گیری های آل سعود پشت درهای بسته و در کاخ های مجلل اتخاذ می شود و تنها با جا به جایی شاهزاده ها نمود خارجی پیدا می کند. براساس ظواهر، شاهزاده‌های ارشد بر سر تعیین جانشین پادشاه بلافصل به توافق رسیده‌اند. سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد کنونی، جانشین ملک عبدالله می‌شود و مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد می‌شود. عبدالله، سلمان و مقرن پسران عبدالعزیز، بنیان‌گذار عربستان سعودی‌ و اولین پادشاه سعودی هستند. ملک عبدالعزیز که معمولا به نام ابن سعود از او یاد می‌کنند سال ۱۹۵۳ درگذشت. از آن زمان عربستان پنج پادشاه داشته که همه از پسران عبدالعزیز بوده‌اند. گرچه او ده‌ها پسر داشته اما این روند نمی‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند و زنجیره حکومت پسران وی ، قطع خواهد شد. مقرن بن عبدالعزیز با وجود این‌که برادرهای بزرگترش زنده‌اند به مقام نیابت ولیعهدی رسیده است

در این میان، گمانه‌زنی‌های مردم عربستان در مورد مسأله جانشینی بیشتر متوجه این است که کدام نوه ابن سعود در مسیر سلطنت از بقیه پیشی می‌گیرد و البته همان‌طور که خود سعودی‌ها می‌گویند: «آنها که زیاد حرف می‌زنند چیزی نمی‌دانند، آنها که زیاد می‌دانند چیزی نمی‌گویند.» در این مرحله حداکثر می‌شود از کسانی که بخت‌شان زیاد است نام برد که چندین نفرشان همین حالا هم مقام‌هایی مهم دارند. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که کسانی که در قدرت‌ هستند دوست دارند به پسرانشان پست‌هایی بدهند که در آینده به ارتقای آنها در ساختار قدرت کمک کند. شاه‌ و ولیعهد که عوض می‌شوند، ستاره بخت پسرانشان هم ظهور یا افول می‌کند.

از چهار پسر ملک عبدالله که چهره شناخته‌ شده دارند، بخت متعب برای بالا رفتن از بقیه بیشتر است. او ۶۲ ساله است. پارسال به عنوان فرمانده گارد قدرتمند ملی انتخاب شد و به لطف پستی که صرفا برای او ایجاد شده بود به کابینه هم راه یافت.

سفر چند روز گذشته شاهزاده "متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز" وزیر گارد ملی عربستان سعودی به آمریکا که به دیدار با تعدادی از شخصیات های سیاسی ونظامی این کشور منجر شد، باعث مطرح شدن گمانه زنی های زیادی در رسانه های عرب زبان منطقه درباره پشت پرده این سفر شده است.

متعب که در سفر به واشنگتن با باراک اوباما و برخی مقامات نظامی ایالات متحده دیدار دیدار کرده است، رایزنی های مهمی را درباره روابط دو کشور، مسائل امنیتی خاورمیانه و وهمچنین راه‌های مبارزه با گروه تروریستی داعش صورت داده است.برخی رسانه های عربستانی علاوه بر اهداف علنی اعلام شده در این دیدار، که بنا بر اعلام رسانه های دولتی این کشور مبارزه با تروریست و تقویت نیروی تسلیحاتی ارتش وگارد ملی عربستان از جمله آن است، از اهداف غیرعلنی وپشت پرده بسیار مهم این سفر برای آینده عربستان خبر می دهند. این رسانه ها، هدف اصلی از این سفر را مقدمه چینی برای به پادشاهی رسیدن متعب وتغییر در ساختار نظام حکومتی عربستان با کمک آمریکا اعلام کرده اند.

سایت العربیه با انتخاب عنوان «متعب بن عبدالله -اوباما، دیدار بزرگان» به پوشش اخبار این سفر پرداخت. سایت عرب زبان ایلاف نیز جمله«دیدار واشنگتن با امیری از نسل سوم که عربستان را در آینده رهبری می کند» را به عنوان تیتر خود برای این دیدار برگزید.گفتنی است روزنامه واشنگتن تایمز با انتشار مقاله ای با تیتر «شاهزاده سعودی که پادشاه خواهد شد»، از متعب بن عبدالله به عنوان بهترین جانشین پدرش یاد کرده بود. همچنین در این مقاله سعی شده بود متعب فردی توانمند برای مقابله با تروریسم معرفی شود.

گفته می شود، شاهزاده متعب رقیبی به نام محمد بن نایف ، وزیر کشور عربستان سعودی دارد. این پست استراتژیک سال‌ها در اختیار پدرش نایف بن عبدالعزیز، یکی از «هفت سدیری» بود. محمد بن نایف سابقه طولانی در حکومت عربستان دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «شیوخ وهابی علی رقم آن که اعتقادی به پادشاه عربستان ندارند در هیات حاکمه آل سعود نفوذ زیادی دارند که دلیل آن عقبه مستحکم تکفیری ها است. وهابی ها که از لیدرهای افراطی بهره می برند با سیاست های تهاجمی علیه ایران تلاش می کنند که سهم و قدرت بیشتری از پادشاه بعدی عربستان مطالبه کنند و حتی ممکن است با پادشاه آینده عربستان وارد منازعه شوند.»

در این میان گفتنی است که عربستان سعودی با مشکلات داخلی فراوانی همچون رشد بیکاری جوانان و بازگشت تروریست های تکفیری از عراق و سوریه گرفته، تا نقد فزاینده به آل سعود در شبکه‌های اجتماعی داخلی عربستان و التهاب در بخش‌های شیعه‌نشین عربستان مواجه است.

دواتگری با برجسته دانستن مساله نقض حقوق بشر گفت:«کشورهای غربی براساس بده بستان هایی که با آل سعود دارند چشم های خود را بر مسائل حقوق بشری که کوچک ترین آنها منع زنان از رانندگی خودرو است،چشم پوشی می کنند. جالب اینجاست که در همین چارچوب عربستان برای اعمال فشار اقتصادی به ایران و روسیه در جریان نشست اوپک تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کاهش سطح تولید و افزایش قیمت نفت خام انجام داده است.»

در این فضای ملتهب شاهزاده‌های ارشد سعودی باید با این مسائل کلنجار بروند و مراقب باشند رفتارشان در نگاه دشمنانشان به شکاف در قلعه آل سعود تعبیر نشود. بنابراین عجیب نخواهد بود اگر بحث‌های داغ در باره قدرت گرفتن یا نگرفتن نوه‌های ابن سعود در بگیرد، اما چنان بحث‌هایی احتمالا در خلوت کاخ‌ها حل‌ و فصل خواهد شد، نه جلوی چشم دیگران به وقوع می پیوندد.

در نگاه پدرخوانده های القاعده،طالبان و داعش که عموما از رهبران وهابی محسوب می شوند جمهوری اسلامی ایران و شیعیان به عنوان یک تهدید مرگبار محسوب می شود و آنها با ادبیات جنگ مذهبی ایران را مخاطب قرار می دهند.

مهندسان و طراحان تراژدی انسانی11 سپتامبر تنها قائل به تخاصم با ایران نیستند. آنچه که تروریست های چند ملیتی داعش در عراق و سوریه مرتکب شدند به واقع پیش نمایشی از جنگ بزرگ آنها برای آنچه که عمارت اسلامی با مکانیسم سلفی گری است ، بود. آنها پس از نبرد با شیعیان و سنی مذهب های مخالف خود در آینده چشم به آغاز جنگ های صلیبی با کشورهای غربی دارند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن