تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820272745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش،عراق،ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: داعش،عراق،ایران تهران- ایرنا- روزنامه «اعتماد» روز سه شنبه در یادداشتی به قلم «محمد ایرانی» نوشته است: بدون تردید ثبات، امنیت و توسعه عراق در همجواری با ایران یکی از اولویت های جمهوری اسلامی است. این یک واقعیت انکارناپذیر است که تحولات کشورهای مجاور بر همدیگر تاثیرگذار است. همین امر در تاریخ روابط بین الملل بعضا مایه توجیه دخالت های نظامی همسایه یی در خاک همسایه دیگر شده است. البته روابط دیرینه ایران و عراق در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک الگوی قابل توجه در روابط همجواری دو کشور محسوب می شود.


نویسنده افزوده است: تاریخ بر این امر گواه است مادام که این روابط از استحکام کافی برخوردار و روندی مثبت را در پی داشته تاثیر آن بر ثبات منطقه انکارناپذیر بوده است. اظهارات مکرر آقای حیدر العبادی و قبل از وی، آقای نوری المالکی مبنی بر ضرورت حفظ روابط حسنه با ایران در همین چارچوب ایراد شده است. علاوه بر اینکه شرایط بحرانی عراق نیز ایجاب می کند مسوولان این کشور در وضعیت دشوار امنیتی، دوستان و دشمنان واقعی را بهتر از دیگران تشخیص دهند. تاکید وی بر اینکه ایران در جنگی که برای عراق حکم مرگ و زندگی را داشت، باقی ماند یا اظهارات فواد معصوم رییس جمهور این کشور که از نقش مهم ایران در برقراری ثبات در عراق و حمایت از تمامیت ارضی این کشور در برابر خطر داعش و تروریست های افراطی چند ملیتی قدردانی به عمل آورده است، حکایت از یک واقعیت دارد و آن، اینکه خطر تروریسم عراق را به شدت تهدید می کند. تنها دولتی که به شکل جدی در کنار عراق ایستاده و از کمک های مختلف لجستیکی نظامی نیز دریغ نکرده، جمهوری اسلامی ایران است. مقامات عراقی به خوبی واقف هستند که کشورشان همچنان در وضعیت نابسامان سیاسی - امنیتی به سر می برد. با وجود جابه جایی هایی که چند ماه گذشته صورت گرفت، تغییراتی که در سطح ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس پس از انتخابات پارلمانی اخیر ایجاد شد اما خطر تروریسم داعش همچنان به صورت جدی و تهدیدکننده یی وجود دارد. آقای حیدرالعبادی به خوبی می داند که کردها همچنان ساز عدم هماهنگی با دولت مرکزی سر می دهند و طلبکارانه برخورد می کنند. گرچه نفت تولیدی مناطق کردنشین را می فروشند اما سهمی به دولت مرکزی نمی پردازند. کرکوک را همچنان غیرقانونی در اختیار دارند. البته از سهم ریاست جمهوری نیز برخوردارند. در جبهه اهل سنت نیز نمایندگان این طایفه در پارلمان گرچه در اقلیت هستند اما همچنان بیش از سهم خود مطالبات دارند. در عین حال، اوضاع امنیتی در گوشه و کنار عراق، نابسامان است. گروه های تروریستی در مناطق فلوجه و الرمادی در ٦٠ کیلومتری پایتخت با ارتش عراق در حال جنگ هستند. هنوز پیوندهای عشایری با دولت شکل گذشته خود را نیافته است. البته هفته های گذشته به دلیل انسجام نسبی که در صف دولت و گروه ها و طوایف و برخی عشایر ایجاد شد، پیشرفت هایی در میدان مبارزه با داعش نیز در مناطق ایبجی شاهد بودیم. به هر صورت آقای حیدر العبادی به خوبی واقف است با وجود شعارهای برخی دولت های عربی و غیرعربی همسایه در مقابله با تروریسم نه تنها حمایت جدی وجود ندارد بلکه شائبه همکاری با تروریست ها همچنان قوی است.
آقای العبادی و دیگران حتما از خود سوال خواهند کرد تدارکات اولیه داعش برای حضور در موصل و غیرموصل از کجا وارد شد؟ نفت استخراجی داعشی ها از حوزه های نفتی عراق و سوریه از چه مرزی به خارج منتقل و به فروش می رسد؟ تردد نیروهای این جریان به خارج از عراق و سوریه از پایانه های کدام کشور همسایه است؟ از این رو است که نخست وزیر عراق اعتراف می کند ایران بهترین حامی امنیت در عراق است و حاضر نیست روابطش با تهران را خراب کند.
این وضعیت از دید نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق آقای یکلای ملادینوف نیز پنهان نیست. وی هدف سفرش به تهران را مشارکت و همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه تروریسم و آمادگی سازمان ملل برای ایفای نقش موثرتر در این زمینه اعلام می کند اما به نظرم به خوبی می داند که برخی دولت های همجوار عراق بیش از اینکه در فکر امنیت عراق و منطقه باشند، در جهت همکاری پشت پرده با تروریست ها فعالیت دارند. مشکل نماینده دبیرکل در واقع در درون این کشورهاست. لذا تا زمانی که همکاری های امنیتی در خصوص عراق با پشتیبانی واقعی دولت های همسایه به ویژه عربستان، اردن، ترکیه و البته جمهوری اسلامی ایران همراه نباشد، تلاش های وی نیز راه به جایی نخواهد برد.
منبع: اعتماد
اول**1368**


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن