تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820798454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایانی بر جریان یک سویه اطلاعات - علی حیدر شاه حسینی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پایانی بر جریان یک سویه اطلاعات - علی حیدر شاه حسینی* به اعتقاد صاحبنظران علوم ارتباطات، جهان معاصر، جهانی چند صدایی است اما مدتها به واسطه استیلای رسانه های غربی بر جریان اطلاع رسانی فقط یک صدا از آن به گوش می رسید و اجلاس وزاری اطلاع رسانی کشورهای اسلامی می تواند نقطه عطفی بر پایان این تک صدایی باشد.


بسیاری از کارشناسان، ادعای جریان آزاد اطلاعات را که از سوی رسانه های غربی مطرح می شود رد کرده و معتقدند که این رسانه ها به شکلی هدفدار، مواضع استکباری حکومت های خود را مطرح می کنند و با وارونه جلوه دادن برخی حقایق؛ مانع انعکاس خواسته های حقیقی افکار عمومی جهان می شوند.
برخی از مقامات و کارشناسان کشورهای شرقی واسلامی، استیلا بر روح و روان و سپس منابع کشورهای خود را از اهداف رسانه های غربی دانسته وهمواره صدایشان از دست این رسانه ها یا آن چنان که خود می گویند بوق های تبلیغاتی استکباری بلند است.
ترویج اسلام هراسی و معرفی این دین الهی به عنوان دینی خشن و واپسگرا از کارکردهای رسانه های غربی عنوان شده و اطلاع رسانی آنها به نوعی تهاجم فرهنگی تعبیر شده که با شعار چند فرهنگی و مدارای فرهنگی مورد ادعای رسانه های غربی در تضاد است.
به اعتقاد برخی از مقامات فرهنگی و سیاسی جهان اسلام، رسانه های غربی با انتشار اخبار و گزارش های مربوط به گروه های تروریستی در کشورهای اسلامی ، سعی در بد جلوه دادن اصل این دین را دارند و منش و شیوه برخورد این گروه ها که هیچ نسبتی با اسلام واقعی ندارد را به عنوان رفتار اسلامی؛ به خورد مخاطبان خود می دهند که استفاده از عنوان «گروههای اسلامگرا » برای تروریست هایی چون داعش و بوکوحرام نمونه ای از آن است.
تفرقه افکنی از دیگر کارکردهای رسانه های غربی عنوان شده و برخی معتقدند این رسانه ها با برنامه های حساب شده، در صدد ایجاد اختلاف در نقاط مختلف دنیا به ویژه جهان اسلام هستند و در این راستا از دامن زدن به اختلافات مذهبی خودداری نمی کنند.
دور کردن افکار عمومی مسلمانان از مسائل واقعی جهان اسلام نظیر مسئله فلسطین و سرگرم کردن آنان به امور کم اهمیت از دیگر مواردی است که توسط برخی متفکران به رسانه های غربی نسبت داده می شود.
تبلیغ سوء بر ضد احکام دین مبین اسلام به صورت مستقیم و غیر مستقیم از جمله ساخت و پخش برنامه هایی برای سست کردن بنیان خانواده و یا ناهمخوان نشان دادن برخی احکام دین مبین اسلام با مبانی حقوق بشر از دیگر اتهاماتی است که به رسانه های غربی وارد شده است.

*** جریان یکسویه اطلاعات قابل دوام نیست
با اینکه مفهوم ارتباطات یک جریان حداقل دو سویه را به ذهن متبادر می کند ولی بر اساس نظرات برخی کارشناسان و سیاستمداران این رویه تاکنون به صورت یکسویه از غرب به شرق در جریان بوده است، به طوری که غرب آنچنان که می خواسته اطلاعات را تولید می کرده و به روشی هم که خود می خواسته به شرق ارسال می کرده و شرق تنها مصرف کننده بوده است.
بر این اساس کشورهای غربی، تولید کننده اطلاعات و مردمان دیگر کشورها، مصرف کننده آن اطلاعات بوده و ارتباطات دوسویه، تضارب آرا، مبادلات فرهنگی و بده - بستانی در این زمینه وجود نداشته است.
پایه های این جریان یکسویه اطلاعات ازچندی پیش سست شده و اکنون دیگر این جریان به دلایل سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی، و فنی متعدد قابل دوام نیست و لازم است این فرصت برای پی ریزی پایه های یک جریان اطلاع رسانی صحیح و سالم مورد توجه همگان به ویژه دست اندرکاران رسانه های کشورهای اسلامی قرار گیرد.
اعتراض دامنه دار شخصیت های سیاسی، مذهبی و فرهنگی جهان به جریان یکسویه اطلاعات، ظهور قدرتهای بزرگ اقتصادی چون چین، سرمایه گذاری های وسیع برخی کشورهای خاورمیانه در زمینه رسانه ها، افشاگری های بزرگ همانند سایت ویکی لیکس و ادوارد اسنودن ، آسانتر شدن شتابنده جریان اطلاعات از نظر فنی و پیشرفت های چشمگیر در این زمینه همگی از نشانه های فروپاشی امپراتوری رسانه ای غرب است که می تواند مورد توجه جدی دست اندرکاران رسانه های جهان به ویژه جهان اسلام قرار گیرد.

*** ضرورت پرهیز از افراط گرایی
هرچند نشانه هایی از فروپاشی امپراطوری رسانه ای غرب به چشم می خورد، اما تصمیم سازان سایر نقاط جهان باید بدانند که هنوز این بخش از جهان قدرت برتر و مسلط رسانه ای است و نباید آن را دست کم گرفته و با خوش خیالی دست روی دست گذاشته و هیچ کاری برای یافتن جایگاهی در دنیای اطلاع رسانی نکنند.
هرچند اطلاع رسانی رسانه های غربی مورد انتقاد بسیاری است ، اما باید توجه داشت که اصول حرفه ای این کار از غرب برخاسته و نباید به بهانه جریان یکسویه اطلاعات و با بدبینی بیش از حد و متعصبانه از پذیرش دانش غربی در این خصوص نیز سرباز زد.
دست اندرکاران رسانه های جهان اسلام باید با دید کارشناسی و به دور از تعصب، نقاط قوت و ضعف رسانه های جمعی غرب را شناسایی کرده ، نقاط منفی را به سویی افکنده و از نقاط مثبت استفاده کنند، هرچند در هر صورت نباید بومی سازی دانش و فناوری را نادیده بگیرند.
از سوی دیگر پیشرفت های فنی غرب در زمینه فناوری اطلاعات نباید کشورهای دیگر را مبهوت کرده و باعث شود که آنها فقط مصرف کننده این محصولات و نوآوری ها باشند، بلکه باید با سرمایه گذاری در امر تحقیقات، سهمی در پیشرفت این مهم دست و پا کنند تا در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.
دست اندرکاران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی باید بدانند که وقت تماشاچی بودن گذشته و باید از هر نظر وارد بازی شده و با ایجاد زمینه های فنی، قانونی، اجتماعی و اقتصادی، نقش خود را به خوبی در دنیای در حال تغییر اطلاع رسانی بازی کنند و سهم خود را به دست آورند.
دست اندرکاران کشورهای اسلامی به جای انتقاد صرف به رسانه های غربی؛ باید با هم افزایی، انسجام و استفاده از امکانات یکدیگر، واقعیت های اسلام را به گوش مردم جهان برسانند و رسانه های غربی را به طور عملی با چالش مواجه کنند تا تروریستها؛ مسلمان معرفی نشوند و پروژه اسلام هراسی با شکست مواجه شود.
سرمایه گذاری در زمینه فنی ارتباطات و استفاده از فناوری های نوین، تولید برنامه ها و محصولات جذاب فرهنگی و توسل به شیوه های علمی از راههای مبارزه با رویکرد انحصاری اطلاعات است و در این راه باید از برخورد های محدود کننده و به اصطلاح دروازه بانی بیشتر خبر و اطلاعات پرهیز کرد چرا که سیاست دفاعی صرف در این زمینه جواب نمی دهد.
رسانه های کشورهای اسلامی باید ضمن پرداختن به مسائل کشور متبوع خود، مسائل مهم دنیای اسلام و حتی تمام جهان، نظیر مسئله فلسطین، تروریسم، آب و هوا، گرم شدن زمین، فقر و ... را نیز مدنظر قرار دهند و شعار اجلاس وزاری اطلاع رسانی یعنی همگرایی رسانه های کشورهای اسلامی برای آرامش و امنیت در جهان اسلام را همواره مد نظرداشته باشند.
سیاستگذاران و تصمیم گیران جهان اسلام باید با به رسمت شناختن وظیفه و به عبارت بهتر رسالت خبرنگاری، راه را برای فعالیت آزاد، مسوولانه و قانونمند رسانه ها هموار کنند و در آموزش و تربیت افرادی وظیفه شناس بکوشند تا آنان نیز حقایق اسلام و جهان اسلام را به گوش جهانیان برسانند و مطمئن باشند که حرف حق به شرطی که درست ادا شود، خریدار خواهد داشت.
کشورهای اسلامی غنی و دارای منابع مالی نیز در این راه وظیفه سنگینی بر عهده دارند زیرا باید علاوه بر ایجاد زیرساختهای اطلاع رسانی در کشورخود، دست کشورهای کمتر برخوردار را بگیرند تا توازن در برخورداری از امکانات ارتباطی در جای جای جهان اسلام برقرار شود.
اکنون با توجه به برگزاری اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی وقت آن رسیده که رسانه های این کشورها از انفعال خارج شده و حتی به فکر تاثیر گذاری بر مردم مغرب زمین برآیند و در پدیدار شدن جریان دوسویه و حتی چند سویه اطلاعات نقش آفرینی کنند ولی در این راستا باید مراقب باشند که از این سوی بام نیفتند.
*رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی
559


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن