تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820258715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی هسته ای ایران بار دیگر پایدار ماند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دیپلماسی هسته ای ایران بار دیگر پایدار ماند تهران - ایرنا - به نوشته سایت امید هسته ای ،مذاکرات طولانی یک قاعده دیپلماتیک است و نباید توقع داشت که مذاکرات یک شبه به نتیجه برسند، مذاکرات پاریس برای پایان جنگ ویتنام 5 سال به طول انجامید، مذاکرات آمریکا و جماهیر شوروی برای کنترل تسلیحات 3 سال به طول انجامید تا منجر به توافق اول (SALT-I) شد و سپس در مرحله دوم نیز هفت سال به طول انجامید تا منجر به توافق دوم (SALT-II) شد.


در مورد مذاکرات هسته ای ایران هم در واقع باید گفت که هر چه مدت تمدید مذاکرات بیشتر باشد بهتر است، چرا که در این مدت دست کم راه ارتباط موثر میان ایران و آمریکا که برای 3 دهه کاملا قطع شده بود باز خواهد ماند.
مارک فیتزپاتریک (Mark Fitzpatrick)، مدیر برنامه ی منع اشاعه و خلع سلاح (IISS Non-Proliferation and Disarmament Programme) است، او سال ها در زمینه خلع سلاح هسته ای و همچنین خطرات مرتبط با تسلیحات هسته ای مطالعه کرده و چندین کتاب نیز پیرامون این موضوعات منتشر کرده است، او همچنین سال ها با آژانس بین لمللی انرژی اتمی همکاری داشته است و مسئول موضوعات هسته ای و موضوعات مرتبط با خلع سلاح هسته ای در جنوب آسیا و همچنین پرونده هسته ای هند و پاکستان بوده است.
به گزارش گروه ترجمه و تحلیل امید هسته ای، فیتزپاتریک در مقاله اخیر خود با بررسی مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5، تمدید هفت ماهه این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و آن را «دومین گزینه برتر» دانسته است، به نظر او برترین گزینه دستیابی به توافق نهایی است اما اکنون که این گزینه میسر نشده است بی شک پس از آن بهترین گزینه تمدید مذاکرات است. او سپس با اشاره به سابقه پرونده هسته ای ایران و اختلاف 12 ساله ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران، معتقد است تمدید این مذاکرات هرگز عجیب و ناامید کننده نیست چرا که نمی توان توقع داشت که اختلافات 12 ساله در مدت 12 ماهی که از آغاز مذاکرات گذشته است حل شوند. او می افزاید: «اگرچه نمی توان پیشبینی کرد که در این مدت هفت ماهه چه روی خواهد داد اما قطعا هنرِ دیپلماسی ایجاب می کند که طرفین زمان را بخرند و اجازه دهند تا شرایط تغییر کرده و بهتر شود، چیزی که روشن است این است که تحت هر شرایطی تمدید مذاکرات بهتر از شکست مذاکرات است.»
فیتزپاتریک معتقد است «مذاکرات طولانی یک قاعده دیپلماتیک است و نباید توقع داشت که مذاکرات یک شبه به نتیجه برسند، مذاکرات پاریس برای پایان جنگ ویتنام 5 سال به طول انجامید، مذاکرات آمریکا و جماهیر شوروی برای کنترل تسلیحات 3 سال به طول انجامید تا منجر به توافق اول (SALT-I) شد و سپس در مرحله دوم نیز هفت سال به طول انجامید تا منجر به توافق دوم (SALT-II) شد.در مورد مذاکرات هسته ای ایران هم در واقع باید گفت که هر چه مدت تمدید مذاکرات بیشتر باشد بهتر است، چرا که در این مدت دست کم راه ارتباط موثر میان ایران و آمریکا که برای 3 دهه کاملا قطع شده بود باز خواهد ماند.»
مدیر برنامه منع اشاعه و خلع سلاح، سپس به اختلافات شدید ایران و غرب در طی دوازده سال اخیر اشاره می کند، او معتقد است مهم ترین اختلافات طرفین بر سر غنی سازی صنعتی در ایران و توانایی ایران برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر و همچنین فرآیند برداشته شدن تحریم ها است. این عضو سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، در پایان نوشته خود می نویسد: «به هر حال اگر چه غرب در آغاز مذاکرات خواسته هایی داشت که ایران آن ها را نامعقول می دانست، اما آن چیزی که اکنون طرفین درباره اش مذاکره می کنند نشان می دهد که غرب از خواسته های نامعقول خود تا حد قابل توجهی عقب نشینی کرده است». او می افزاید: «من به 12 مورد از عقب نشینی های غرب اشاره می کنم و آن ها را امتیازهای بزرگی می دانم که ایران تا کنون به دست آورده است، در واقع هر کدام از آن ها در حکم یک پیروزی برای ایران است:
1. نیازی نیست که ایران از قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل که در سال های پیش صادر شده و خواهان توقف فعالیت های هسته ای حساس ایران شده اند اطاعت کند.
2. ایران می تواند تا ابد به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و به عبارت دیگر اکنون غنی سازی حق مسلم ایران است.
3. ایران می تواند برنامه غنی سازی خود را هم گسترش دهد و هم برنامه تحقیقاتی غنی سازی خود را گسترش دهد.
4. ایران اجازه دارد که حتی بیش از حد نیاز خود برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران سانتریفیوژ داشته باشد.
5. محدودیت های اندکی که بر روی برنامه هسته ای ایران اعمال می شود در طولانی ترین شکل فرضی خود نهایتا 10 ساله خواهند بود حال آن که غربی ها پافشاری می کردند که این مدت بیش از 20 سال به طول انجامد.
6. پس از پایان دوره توافق نهایی، ایران مانند سایر کشورهای عضو NPT بدون هیچ محدودیتی برنامه هسته ای صلح آمیز خود را دنبال خواهد کرد و آن را گسترش خواهد داد.
7. نیازی نیست پرونده هایی که پیش تر درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران در آژانس باز شده بودند پیگیری شوند، و نیازی نیست که ایران درباره این اتهامات پاسخی بدهد (این اتهامات رفع خواهد شد).
8. ایران می تواند رآکتور تحقیقاتی اراک را به همین صورت کنونی حفظ کند و نیازی نیست که آن را به آب سبک تبدیل کند؛ بلکه با تغییراتی در قلب آن، میزان پسماند پلوتونیوم آن کاهش خواهد یافت.
9. ایران می تواند فعالیت های هسته ای خود در تاسیسات هسته ای فُردو را همچنان ادامه و گسترش دهد و ابعاد تحقیقاتی آن را نیز پیگیری کند.
10. ایران اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج نمی کند و آن را در خاک خود نگه می دارد.
11. بر برنامه موشکی ایران هیچ محدودیتی و قیدی اعمال نمی شود.
12. ایران هیچ یک از برنامه ها و تاسیسات هسته ای خودش را متوقف و تعطیل نمی کند.
منبع: وبسایت برنامه منع اشاعه و خلع سلاح (IISS Non-Proliferation and Disarmament Programme)
گروه ترجمه و تحلیل امید هسته ای / امین درستی
اول **


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن