واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
صلح امام حسن(ع) به معنای تایید حکومت ظالم نیست
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: صلح امام حسن(ع) به معنای امضای حکومت ظالم و تایید آن نیست، بلکه صلحنامه به گونهای تنظیم شده که اثری از تایید حکومت در آن نیست.
حجتالاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت فرارسیدن هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: انسان به اقتضای شرایط زمانی و اجتماعی تصمیمات مختلف میگیرد بنابراین موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی هر یک از ائمه از امیرمومنان(ع) تا امامان بعدی میتواند موثر واقع شود. وی با اشاره به امامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گفت: این دو امام بزرگوار به صورت پشت سر هم به امامت منصوب شدند، ولی یک نفر از آنها به قیام پرداخت و فردی دیگر صلح را پذیرفت. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: شرایط سیاسی و اجتماعی اقتضائاتی دارد که معصوم بر اساس آن شرایط عمل میکند، بنابراین باید موضعگیری متناسب با شرایط انجام شود. وی با اشاره به دوران زندگی امام حسن مجتبی(ع) گفت: این امام بزرگوار در دوران حاکم ظالمی به نام معاویه بود که بسیار فردی سیاستمدار و مکار بود و ظواهر را حفظ و رعایت میکرد، بنابر این در افکار عمومی به عنوان حاکم اسلامی و عامل به احکام شناخته میشد، ولی در باطن اعتقادی به اسلام نداشت. نادری خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در ابتدا روش امیرمومنان(ع) را در مبارزه با معاویه انتخاب کردند و اصحاب ایشان در محلی جمع شدند تا به جنگ با معاویه بروند، ولی این اجتماع در اثر عوامل مختلف اتفاق نیفتاد و یاران امام حسن(ع) به ایشان پشت کرده و صحنه را خالی کردند. وی یادآور شد: به دلیل آنکه معاویه فردی ظاهرساز بود، امام حسن(ع) چارهای به جز پذیرش صلح نداشت، ولی یزید به دلیل آنکه به مقابله با ارزشها رفته بود، امام حسین(ع) دلیل لازم را برای مقابله با وی را داشت. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل آنکه انحراف دستگاه حکومت یزید آشکار است و شمشیر را از رو بسته وظیفه امام حسین(ع) اقتضا میکند که به هر قیمتی مقابل فساد و انحراف بایستد. وی با تاکید بر دقت در متن صلحنامه گفت: باید در متن صلحنامه امام حسن مجتبی(ع) دقت شود، زیرا صلحنامه حضرت با معاویه حاوی مضامینی است و با دقت معلوم میشود که حضرت حکومت را به رسمیت نمیشناسد و اگر صلحی صورت میگیرد، به دلیل مسائل جانبی است که برای امام پیش آمده است. نادری یادآور شد: صلح امام حسن(ع) به معنای امضای حکومت ظالم و تایید آن نیست، بلکه صلحنامه به گونهای تنظیم شده که اثری از تایید در آن نیست. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط، امام حسن مجتبی(ع) به بهترین شیوه در این مسئله عمل کردند و راهکار بهتر از آن با توجه به شرایط و مقتضیات سیاسی و اجتماعی امکانپذیر نبود. انتهای پیام/78003/ک30
93/09/09 - 13:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]