محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826647517
بازیهای بومی و محلی، کودکانههای به تاریخ سپرده
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
بخش اعظمی از تاریخ تشکیلدهنده استان خراسانجنوبی در بحث بازیهای بومی و محلی خلاصه میشود که در گذشتههای نچندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستا و عشایر ایفا میکرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی خراسانجنوبی، بازیهای محلی، بخشی از هر فرهنگ محسوب میشوند که متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شدهاند. با وجود اینکه برخی بازیهای محلی در بیشتر نقاط ایران مشاهده میشوند و حالتی کلیتر دارند، اما بازیهای بسیاری نیز وجود دارند که خاص هر منطقه بوده و در سایر نقاط کشور دیده میشوند. مطالعه و معرفی این بازیها از آن جهت حائز اهمیت است که میتواند هم به ما دانشی در خصوص داشتههای فرهنگیمان بدهد و هم مهمتر از آن، فرصتی فراهم کند که با کسب آگاهی بتوانیم در زندگی امروز خود و کودکانمان از آنها استفاده کنیم و از شادی و نشاطی که بخش جداییناپذیری از این بازیهاست بهرهمند شویم. بخش اعظمی از تاریخ تشکیلدهندهی استان خراسانجنوبی در بحث بازیهای بومی و محلی خلاصه میشود که در گذشتههای نچندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستا و عشایر ایفا میکرد. بازیها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند که چه در عصر حاضر و چه در گذشته، با هدف پر کردن اوقات فراغت انسان طراحی شدهاند. با شناخت بازیهای بومی، قبیلهای، محلی و سنتی ایران که علاوهبر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردارند، نه تنها میتوان تاریخ و سنن این مرز و بوم را به شکلی پویا و عمیق به نسلهای آینده منتقل کرد، بلکه از آن بهعنوان بهانهای برای گریز از عواقب اعتیاد به تکنولوژی و معنا و مفهوم بخشی دوباره به زندگی میتوان استفاده کرد. به خصوص آنکه در بسیاری از این بازیها، قوانین ساده و اولیهای از شکل بهینهی اداره زندگی و هدایت آن آموزش داده و تمرین میشود تا افراد را به مهارتهای لازم برای روبرویی با موقعیتهای دشوار زندگی مجهز کند. لزوم توجه به بازیهای بومی و محلی «سیدحسین اصغری» سرپرست اداره ورزش وجوانان بیرجند در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: بازی فعالیتی جسمی و یا فکری است که با هدفی خاص مانند سرگرمی، شادی و لذت ارضای نیازهای درونی و … انجام میشود که اگر این بازی ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم و پیشینه تاریخی داشته باشد، بازی محلی است. وی با بیان اینکه بازیهای محلی خراسانجنوبی نقش مهمی در فرهنگ و آداب و رسوم خاص دارد، افزود: بازی محلی را میتوان همزاد آدمی دانست و با توجه به نحوه انجام برخی بازیها میتوان فهمید که بازیها با هدفی خاص ساخته شدهاند. اصغری ادامه داد: بازیهای محلی بخش مهمی از فرهنگ یک ملت محسوب شده و هم وسیله پرکردن اوقات فراغت است و هم نشاندهنده جهانبینی افراد است. سرپرست اداره ورزش وجوانان بیرجند اظهار کرد: در واقع ایجاد و ثبت یک بازی محلی نشان از هوش و خلاقیت و از همه مهمتر بهرهوری بشر بوده، که با کمترین امکانات و فضا دست به خلق یک نوع سرگرمی برای تنوع در لحظات زندگی است. بازیهای محلی آینه تمام نمای اجتماع «سیدمحمدعلی حافظی» یک محقق و نویسنده نیز با بیان اینکه بازیهای محلی همچون ضربالمثلها آینه تمام نمای اجتماع است، به ایسنا گفت: بازیهای محلی از دیدگاه مردمشناسی و جامعهشناسی اهمیتی بسزا دارد. وی افزود: یک بازی در درون خود، جنبههای مختلف جسمی و روانی را گردآورده است. این محقق و نویسنده اظهار کرد: لزوم اهمیت بازیهای محلی در پرورش روح و جسم بشر و ایجاد روح نشاط و شادابی در انسان، بخصوص انتقال و حفظ آن بعنوان یک فرهنگ ملی و از طرفی دیگر جایگزینی بازیهای مجازی به جای این بازیها در دنیای کنونی که بیتحرکی و کاهش نشاط را در جامعه بسط داده و بعنوان تهدیدی برای این بازیها محسوب میشود. حافظی ادامه داد: لذا لزوم توجه و سرمایهگذاری مسئولان این حوزه در سطح کلان و خرد همچنین لزوم ترویج آن در مدارس و میان کودکان را میطلبد. وی افزود: در گذشته خانوادهها و همسایگان به یکدیگر نزدیکتر بودند، همین طور روابط بیشتری در میان آنان بود. علاوهبر این سلامتی بیشتر در بدن آنان دیده میشد و آنان در زمانی که پا به سن میگذاشتند کمتر به بیماریهای مختلف دچار میشدند و دلیل این همه سلامتی و شادابی بازیهای تحرکدار در زمان کودکی بود. حافظی گفت: هماکنون بازیهای کامپیوتری و پلیاستیشن و موبایل و ... جای آن بازیها را گرفته و بیشتر افراد بهعلت استفاده بیش از حد از بازیهای رایانهای عضلات کوچکتری در بدن دارند و بیشتر به بیماریها دچار میشوند. پژوهش در بازیهای بومی و محلی جدی گرفته شود این محقق و نویسنده با بیان اینکه پژوهش باید در بازیهای بومی و محلی جدی گرفته شود، گفت: بحث در خصوص این بازیها در مدارس، چاپ کتابها و مجلاتی در مورد این بازیها مطالبی را ارائه دهد و جشنوارهی بازیهای بومی- محلی راهکارهایی برای احیا و گسترش بازیهای بومی محلی است. حافظی در ادامه به معرفی بازیهای بومی محلی خراسان جنوبی پرداخت: گُلّه بَاْزی «گُلّه بَاْزی» بازی با گلولههای سنگی و فلزی که پسر بچهها را سرگرم میکند. «گُلّه» تلفظ گویشی واژه گلوله فارسی است و بیشتر به گلوله توپ و یا به هر سنگ گرد گونهای که به اندازه یک گلوله توپ باشد، اطلاق میشود. گله بازی دو گونه است که نوع نخست این بازی شباهت تام به «تُشله بَاْزی»(تیله بازی) به ویژه نوع «قُپَّقان» آن داشت و وسیله این بازی چون بزرگتر از «تیله» بود «داو» بزرگتر و خانههای بازی گودتر و گشادتر و فاصله خانهها نیز بیشتر بود. از آنجا که گلولههای فلزی سنگین بوده، بازیکنان آن نوجوانان و یا مردان جوان بودند. در نوع دوم این بازی که بیشتر نوجوانان بازی میکردند هر یک از بازیکنان سنگهای گردگونهای به اندازه یک گلوله توپ پیدا میکردند که تعداد بازیکنان معمولاً سه نفر بود. نفر اول گله خود را به فاصله چند متر به جلو میانداخت و هنگامی که سنگ از حرکت باز میایستاد نفر دوم سعی میکرد آن را با گله خود بزند. اگر آن را میزد و به اصطلاح تیر میکرد از نقطه حرکت تا جایی که گله او رفته بود صاحب آن گلوله را سوار میشد و پس از او نفر سوم همین عمل را انجام میداد و باز نوبت نفر اول میرسید. چون برد و باخت این بازی سواری خوردن و سواری دادن بود به این بازی میگفتند: «گُلّه بَاْزی وَر سِوَاْری» «گلهبازی بر سواری». «جِنَّت بَاْزی» «جِنَّت بَاْزی» از بازیهایی است که دهه شصتیها با آن خاطرههای زیادی دارند و این بازی در خراسانجنوبی نیز بین دخترها و پسرها رواج داشته است. این بازی را خَتِّ جِنّی «خطّ جِنّی» نیز مینامند و در دو نوع بین دختران و پسران بازی میشود. نوع اول اختصاص به بیرجند نداشت و در بسیاری از جاها معمول بود و بیشتر دختر بچهها آن را بازی میکردند. این بازی بدین سان است که با گچ یا زغال روز زمین با کشیدن سه خط عمودی و چهارخط افقی شش «خانه» مربع ایجاد میکردند و پس از خانه ششم یک نیم دایره میکشیدند که «دروازه» نام داشت و «داو» بازی درست میشد. بازیکنان هر کدام قطعه سنگ تخت و کوچکی داشتند هریک از بازیکنان به نوبت سنگ خود را در خانه یک می انداخت و پای چپش را از زمین برمی داشت و به عقب تا می زد و با یک پا با جهیدن حرکت می کردند و با نک پا سنگ را به خانه دوم می انداخت و به همین ترتیب آن را تا خانه ششم می برد و از آنجا با یک ضربه به بیرون می انداخت. در خانه چهارم که نام «آسوده» بود حق داشت دو پایش را چند لحظه روی زمین بگذارد و اندکی استراحت کند و بعد به بازی ادامه بدهد. اگر سنگ بر روی خطی قرار می گرفت و یا از خانه ها خارج می شد و یا در «دروازه» میافتاد بازی کن «میسوخت» و نفر بعدی بازی را شروع میکرد. نوع دوم که اختصاص به بیرجند داشت و بیشتر پسرها بازی می کردند نحوه بازی تقریبا مانند نوع اول بود و بازیکن با همان شیوه عمل میکردند. در این «داو» خانه نخستین آستانه و نیم دایره انتهایی «دریا» نام داشت. بازیکن میتوانست در خانههای 8 و 9 دو پایش را در دو طرف خط «هر پا را در یک خانه» بگذارد و اندکی آسوده بشود این دو خانه بر روی هم «آسوده» نامیده می شد. «لولو بازی» در این بازی یک نفر با کمی فاصله کنار دیوار مینشیند و سنگ کوچک و بزرگی رو به رویش قرار میگیرد و یک نفر روی چشمهای او را با دست میپوشاند و بعد حدود 10 تا 20 نفر به فاصله 5 متر از او قرار میگیرند. در ادامه نفری که پشت سر فرد نشسته کلمه «لولو» را 10 تا 12 بار در گوش او میگوید و سپس یک نفر از آنهایی که رو به روی او قرار دارد با سنگ کوچک چند ضربه به سنگ بزرگی میزند و سر جایش مینشیند. نفر اول که تا آن لحظه چشمهایش بسته بود با باز شدن چشمهایش باید تشخیص دهد چه کسی ضربهها را به سنگ بزرگ زده است، اگر تشخیص داد باید فردی که ضربه زده او را پشت خودش سوار کند و یک دور، دور جمع به او سواری دهد و سر جای اولش کنار دیوار بنشیند و اگر تشخیص نداد باید فردی که به سنگ ضربه زده پشت طرف اول که چشمانش بسته شده بود سوار شود و دور جمع یک دور بزند و سر جای او کنار دیوار بنشیند و بازی به همین منوال ادامه دارد. «دفتر بازی» «دفتر بازی» نیز از جمله بازیهایی است که با شرکت 2 گروه 8 تا 10 نفره انجام میشود. در این بازی که باید در میدانی باز انجام شود 2 گروه روبه روی هم میایستند و تخته سنگهایی به شکل مکعب مستطیل را جلوی خود قرار میدهند، هر گروه باید به تخته سنگهای گروه مقابل که به صورت عمودی قرار گرفته است طوری ضربه بزند که تخته سنگ به صورت افقی به زمین بیفتد، هر نفر از 2 گروه که موفق به انداختن تخته سنگ رقیب شود میتواند به عنوان جایزه دوباره ضربه بزند و تخته سنگ را بیندازد، اگر همه افراد یک گروه موفق به انداختن تخته سنگهای گروه مقابل شوند بهعنوان گروه برنده اعلام میشوند و باید پشت افراد گروه مقابل سوار شوند و در زمین رقیب قرار گیرند، به این ترتیب 2 گروه جایشان را با هم عوض میکنند و بازی دوباره ادامه مییابد. «اوستا غلوم» یکی از بازیهایی که اهالی این روستا در ایام عید انجام میدهند «اوستا غلوم» است که در این بازی یک گروه 5 نفره یا بیشتر تشکیل و یک نفر به عنوان اوستا انتخاب میشود و بازی را شروع میکند. اوستا باید شیرین کاریهایی مثل تکان دادن گوشها یا بینی یا تقلید صدا انجام دهد و بازیکنان دیگر به ترتیب همان حرکت را از نفر کناری اوستا تا دیگران انجام دهند و تکرار کنند. اگر فردی از بازیکنان بخندد جریمه میشود و اوستا تعیین میکند فرد خاطی باید به چه صورت جریمه شود و این جریمه میتواند کلاغ پر یا بشین پاشو باشد. بازی به همین منوال ادامه دارد و به ترتیب نفر پهلویی اوستا تا نفر آخر به عنوان اوستا انتخاب میشوند که این بازی را در محیط بسته هم میتوان برگزار کرد. اِسْتایِ زَنجیلْ باف «استاد زنجیر باف» چند بچّه حدوداً 10 ساله و تقریباً هم نیرو - دختر یا پسر یا هر دو - در یک صف کنار هم میایستادند و دستهای یکدیگر را محکم میگرفتند. در دو سر صف دو تا از بچّههای بزرگتر یا نیرومندتر میایستادند و دست اوّلین بچّه سرِ صف را میگرفتند. این دو بچّه نقش دو «استاد» بازی را داشتند. بچّهای که در سر طرف راست صف ایستاده بود «استاد» اصلی بازی بود و آن که در سمت چپ صف بود «اِستایِ زَنجیل باف» (استاد زنجیر باف) خوانده میشد. ابتدا «استاد» اوّلی به «استاد زنجیرباف» خطاب میکرد و میگفت: «اِستای زَنجیل باف» و او در پاسخ میگفت: «بَاْله / اَاْله»(بله) و ادامه میداد: «زَنجیلِماره بِباف»(زنجیر ما را بباف) و او میپرسد:«با صدای چه» اُستاد مثلاً میگفت: «با صدای کلاغ». آنگاه استاد دوّمی می گفت:«اُشتُرُن سَرکار از کَدُو قَلْأه بِرَن (اشتران سرکار) سرکار» عنوانی بود که به «امیرقاین» اطلاق میشد.(از کدام قلعه بروند). و او دست خود و دست بچّهای را که گرفته بود بلند میکرد و میگفت: «اَزی قَلْأه»(از این قلعه). «استاد زنجیرباف» در حالی که دست بچّه کناری خود را در دست داشت مرتّباً صدای «کلاغ» در میآورد و به راه میافتاد و بچّههای دیگر دست در دست بهدنبال او حرکت میکردند و از زیر بازوان «استاد» اوّلی و بچّه مجاورش میگذاشتند و صدای «کلاغ» در میآوردند و به جای اولیّه خود برمیگشتند، در نتیجه بچّه مجاور «استاد» برمیگشت و جهت ایستادنش عوض میشد و دو دست او که قبلاً در دو طرف وی بود هر کدام از جلو به سویی دیگر کشیده میشد. این گفتگو میان دو «استاد» پیوسته تکرار میشد و هر بار «استاد زنجیرباف» با بچّههای پشتِ سرش از زیر بازوان دو بچّه بعدی رد میشدند تا جهت ایستادن و وضع دستهای همه بچّهها عوض میشد و «زنجیر بافته میشد». آنگاه پرسشها و پاسخهایی میان دو «استاد» ردّ و بدل میشد. آنگاه هر یک از دو «استاد» صف را به طرف خود میکشیدند و همه میگفتند: بکش و ببین و آنقدر این کشیدن را ادامه میدادند تا دست یکی از بچّهها از دست بچّه کنارش در میرفت و «زنجیر» پاره میشد و با این عمل این بازی پایان مییافت و اگر میخواستند آن را ادامه بدهند همین برنامه را تکرار میکردند. «کیهکیه در میزنه؟» بازیکنان به وسط میآیند و حاضران همراه با آهنگ تنبک و دایره دست میزنند و بازی شروع میشود. داستان مربوط به دختری است که خواستگاران بسیاری دارد و آنها پیوسته به منزل آنها میآیند. مادر از او سئوالهائی میکند و جوابهائی میشنود. نمونه متن از این قرار است: مادر: گل پری، نازپری - دیشب لب بومد که بود؟ کل کل غلیوند چه بود؟ دختر: مرگ خودت، جون خودت کسی نبود - بچه تاجر بچه بود - تکه چپت آورده بود - بالای سرم گذاشته بود - وقتی که من بیدار شدم - پدر سگه بجسته بود - گل سرخ و گل زرد و گل ناز - شالا من باشم و یار. «گردوبازی» این بازی به صورت گروهی و پسرانه است و در فضای باز انجام میشود هریک از بازیکنان بر اساس قرار قبلی در حالی که تعدادی گردو در دست دارند با قرار دادن دو یا سه عدد گردو روی هم یعنی به تعداد افراد بازیکن گردو در کنار هم قرار میدهند. هریک از بازیکنان یک عد د گردو بزرگتر از گردوهای چیده شده در میدان بازی که اصطلاحاً «شقه» مینامند برای ضربه زدن به گردوهای چیده شده در دست دارند شروعکنندهی بازی که در فاصله 4 تا 5 متری مکان قرار گرفتن گردوها ایستاده است با شیر خط کردن تعیین شده بازی را با نشانه گرفتن با شقهای که در دست دارد شروع میکنند. اگر توانست گردوها را با ضربهزدن از داخل دایرهای که گردوها چیده شده خارج کند همهی گردوها را تصاحب میکند یعنی برنده همهی گردوها میشود و افراد بازیکن مجدداً گردو خودشان را داخل مکان بازی میچینند در این مرحله برنده بازی علاوه بر گردوی که همراه با دیگر بازی کنان داخل میدان بازی قرار میداد یک جفت بیشتر از دیگر بازیکنان در «مته» مکان بازی میچیند در این مرحله نیز برندهی بازی، آغازکنندهی بازی است در هر مرحله از بازی تعداد ی از گردوها در مکان بازی باقی میماند ونفرات بعدی بترتیب بازی را ادامه میدهند. بازیکنان بخاطر هیجان بخشیدن بازی در هر دوره از بازی سعی میکنند تعد اد جفتهای گردو را بیشتر کنند بدین ترتیب بازی ادامه مییابد. در پایان بازی هریک از بازیکنانی که بیشترین گردو را بدست آورندآن فرد برنده بازی است. «الک دولک» ابتدا بازیکنان بین خود دو نفر را به عنوان سردسته انتخاب و سپس دوسردسته از طریق یارگیری، یارهای خود را انتخاب میکنند. درانتخاب یار، سرعت و قوای جسمانی اهمیت دارد. بعد از یارگیری، دو دسته بین خودشان قرعه میاندازند تا معلوم کنند، کدام دسته بازی راشروع کنند. سردستهای که میخواهد بازی راشروع کند، در یک محل از زمین بازی دوتا سنگ را به فاصله یک وجب دست، کنارهم قرار میدهد. بعد چوب الک راروی آن میگذارد و چوب دولک را به دست میگیرد. یارانش هم دور سردسته جمع میشوند آن وقت بااجازه سردسته دوم بازی را شروع میکنند. ابتدا نوک چوب دولک را زیر چوب الک میگذارد و با چند بار حرکت دادن آن به چپ و راست، با یک حرکت چوب الک را به هوا پرتاب میکند. دراین هنگام دسته مقابل که منتظر پرتاب شدن چوب الک درهوا هستند، به دنبالش میدوند تا آن را بگیرند. اگرچوب الک را درهوا گرفتند، بازی به نفع آنها تمام میشود و گروه بازنده بازی را به گروه دوم واگذار میکنند. اما اگرچوب الک را نگرفتند، یکی از بازیکنان همان دسته اول، چوب الک را برمیدارد و از همان محلی که به زمین افتاده است به طرف محلی که از آنجا به هوا پرتاب شده، نشانهگیری کرده و پرتاب میکند. طوری که درهمان محل به زمین بنشیند. دراین وقت بازیکنی که الک را به هوا پرتاب کرده است، درآن محل ایستاده تا با چوب دولک مانع به زمین رسیدن چوب الک شود. حتی میتواند با همان چوب دولک به چوب الک بزند و آن را دوباره به هوا پرتاب کند. اما اگرنتواند مانع به زمین افتادن الک شود، این بار نوبت آن بازیکن تمام شده و بازی را به یکی ازیاران خود تحویل میدهد که بازی را ادامه دهد. ولی اگرالک را طوری زد که به هوا پرتاب شد، در محلی دیگر به زمین افتاد، همان بازیکن که الک را به هوا پرتاب کرده باچوب دولک فاصله بین الک تا محلی که چوب الک ازآنجا به هوا پرتاب شده را اندازهگیری میکند و گروهشان امتیاز میگیرد. «هریک بار اندازه دولک، یک امتیازاست» بازی دوباره ادامه پیدا میکند تا هردسته که توانست حد نصاب امتیاز را کسب کند برنده بازی میشود. «اسم و فامیل بازی» هر یک از افراد از افراد شرکتکننده برگ سفیدی را خط کشی کرده و در ستونهای آن اسم، فامیل، گل، حیوان، شهر، غذا و... را مینویسند یکی از افراد حرفی از الفبا را مشخص کرده و بلافاصله افراد در هر کدام از ستونها نامی را مینویسند. هر کس که زودتر تکمیل کرد با صدای بلند میگوید «ایست». نوشتن متوقف شده و فرد اعلامکننده اسامی را یکی یکی میخواند. پس از او دیگران اسامی نوشته شده را میخوانند و هر یک از نامها که درست باشد، چنانچه با دیگران مشترک باشد 5 امتیاز و در غیر این صورت 10 امتیاز تعلق میگیرد در پایان امتیازات جمعبندی شده فردی که بیشترین امتیاز را آورده برنده اعلام و رتبه دیگران نیز مشخص میشود. همان طور که گفته شد بازیها برگرفته از فضای فرهنگی و جغرافیایی خود هستند و بنابراین هر منطقهای ارزش ها و آن دسته از مهارتها را از طریق بازی در اعضای خود تقویت میکند که لازمه زندگی در آن منطقه است. به هر حال بازیهای محلی ریشه در آئین و فرهنگ ما دارند و با بررسی واژههای مختلف و اشعار استفاده شده در بازیهای محلی میتوان به حلقههای گمشده فرهنگ در ادبیات این منطقه پی برد. چه زیبا میشد اگر مراکز آموزشی برای انجام دادن این بازیها ساعتهایی را به آموزش و انجام آنها اختصاص میدادند. گزارش از «سپیده قلندری اسفدن» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
رئیس کمیته بازیهای الکترونیکی هیئت ورزشهای همگانی اصفهان: بازیهای رایانهای در اصفهان باید بومیسازی شود
رئیس کمیته بازیهای الکترونیکی هیئت ورزشهای همگانی اصفهان بازیهای رایانهای در اصفهان باید بومیسازی شودرئیس کمیته بازیهای الکترونیکی هیئت ورزشهای همگانی استان اصفهان گفت براساس آمارهای موجود 70 درصد افراد از بازیهای رایانهای استفاده میکنند و ما باید در این استان نسبت بهرئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی مهاباد خبر داد راهاندازی اولین باشگاه فرهنگی ورزشی بازیهای بومی
رئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی مهاباد خبر دادراهاندازی اولین باشگاه فرهنگی ورزشی بازیهای بومی محلی آذربایجان غربیرئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی مهاباد از افتتاح اولین باشگاه فرهنگی ورزشی بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی در مهاباد خبر داد یونس رسولی اروستای تاریخی ابیانه نماد شکوه معماری بومی+تصاویر
مکان های تاریخی ایران روستای تاریخی ابیانه نماد شکوه معماری بومی تصاویر در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان در دامنه کوه کرکس روستایی بس کهن و دیدنی واقع است به نام ابیانه به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان در دامنهبه مناسبت هفته بسیج انجام شد برگزاری مسابقات بازیهای بومی و محلی در خوی
به مناسبت هفته بسیج انجام شدبرگزاری مسابقات بازیهای بومی و محلی در خویمسابقات بازیهای بومی و محلی به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج در مناطق روستایی شهرستان خوی برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه صبح امروز مسابقات بازیهای بومی محلی به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج در مناطقپیشنهاد طرحوارهای بومی برای فلسفه تاریخ
پیشنهاد طرحوارهای بومی برای فلسفه تاریخمقاله حاضر پس از مروری بر اهم مباحث دو شاخه اصلی فلسفه تاریخ یعنی فلسفه نظری تاریخ و فلسفه انتقادی تاریخ کاستیهای تقسیمبندی موجود را مورد توجه قرار داده است بخش دوم و پایانی کاستیهای تقسیمبندی موجود و ضرورت بازنگری در آنها تقسیمبندرئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی: هیئت ورزشهای روستایی قشم مورد حمایت ویژه فدارسیون است
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی هیئت ورزشهای روستایی قشم مورد حمایت ویژه فدارسیون استرئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی گفت به دلیل اهمیت قشم هیئت ورزشهای روستایی این شهرستان مورد حمایت و توجه ویژه قرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس از قشم غلامنظارت بر بازار بازیهای رایانهای به بنیاد ملی بازیها سپرده شد
نظارت بر بازار بازیهای رایانهای به بنیاد ملی بازیها سپرده شد نظارت بر بازار بازیهای رایانهای با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد ملی بازیهایرایانهای واگذار شد آفتاب هادی کافی سخنگوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتگو با مهر ضمن اعلام این خبر گفت پیش از ایدبیر هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی اعلام کرد احیای بازیهای بومی محلی در مدارس آذربایج
دبیر هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی اعلام کرداحیای بازیهای بومی محلی در مدارس آذربایجان غربیدبیر هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی گفت بازیهای بومی محلی در مدارس آذربایجان غربی احیا میشود پرویز احمدپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فاعصر امروز جشنواره بازیهای بومی محلی در شهرستان بوکان پایان یافت
عصر امروزجشنواره بازیهای بومی محلی در شهرستان بوکان پایان یافتعصر امروز جشنواره بازیهای بومی محلی در شهرستان بوکان پایان یافت به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه عصر امروز مسابقات بازیهای بومی محلی در شهرستان بوکان پایان یافت این مسابقات که با همکاری هیئت ورزش روستایی و بازیهادبیر هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی خبر داد برگزاری مسابقات قهرمانی دالپلان جوانان آذر
دبیر هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی خبر دادبرگزاری مسابقات قهرمانی دالپلان جوانان آذربایجان غربیدبیر هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی گفت مسابقات قهرمانی دالپلان جوانان آذربایجان غربی در دو رده دختران و پسران برگزار میشود پرویز احمسرپرست هیئت ورزشهای روستایی و بازیهایی بومی ورزش روستایی جاسک نیازمند حمایتهای ملی است
سرپرست هیئت ورزشهای روستایی و بازیهایی بومیورزش روستایی جاسک نیازمند حمایتهای ملی استسرپرست هیئت ورزشهای روستایی و بازیهایی بومی محلی شهرستان جاسک با بیان اینکه مشکلات ورزشکاران در روستاهای این شهرستان عدیده است گفت برای بهبود ورزش در روستاهای این شهرستان نیازمند حمایتهایبه مناسبت هفته بسیج بازیهای بومی محلی در کرهبند بوشهر برگزار شد
به مناسبت هفته بسیجبازیهای بومی محلی در کرهبند بوشهر برگزار شدحوزه مقاومت بسیج محرم سپاه شهرستان بوشهر اقدام به برگزاری مسابقات و ورزشهای بومی محلی در روستای کرهبند کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حوزه مقاومت بسیج محرم سپاه شهرستان بوشهر ظهر امروز با همکاری تربیت بدنی ارئیس کمیته داوران بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی خبر داد برگزاری کلاسهای داوری و مربیگری بازیهای بومی محل
رئیس کمیته داوران بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی خبر دادبرگزاری کلاسهای داوری و مربیگری بازیهای بومی محلی آذربایجان غربیرئیس کمیته داوران و مربیان هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی آذربایجان غربی گفت دهه سوم آذر ماه کلاسهای داوری و مربیگری بازیهای بومی محلی درجه سه دنظارت بر بازار بازیهای رایانهای به بنیاد ملی بازیها سپرده شد -
با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر بازار بازیهای رایانهای به بنیاد ملی بازیها سپرده شد شناسهی خبر 2431942 تاریخ مخابره شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ فرهنگ > صنایع فرهنگی نظارت بر بازار بازیهای رایانهای با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد ملی بازیهایرایانسهم همدان از جذب گردشگر خارجی پایین است/ آماده سازی شش اثر تاریخی همدان برای ثبت جهانی -
سروش مقدم سهم همدان از جذب گردشگر خارجی پایین است آماده سازی شش اثر تاریخی همدان برای ثبت جهانی همدان – خبرگزاری مهر مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه سهم همدان از جذب گردشگری خارجی پایین است گفت براساس برنامه تدوین شده ۱۰ درصد از جذب گردشگرپل های تاریخی ایران+تصاویر
مکان های تاریخی ایران پل های تاریخی ایران تصاویر از دیرباز راههای بسیاری برای تردد مسافران و کاروانهای تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و درهها ساخته شد به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرن-کشف ۱۰۴۸ سکه تاریخی از قاچاقچیان
کشف ۱۰۴۸ سکه تاریخی از قاچاقچیان فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از کشف ۱۰۴۸ قطعه سکه تاریخی از قاچاقچیان اشیا و اموال تاریخی خبر داد سرهنگ محمد کربلایی حریری در گفتوگو با واحد مرکزی خبر گفت کارکنان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی-
گوناگون
پربازدیدترینها