تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830156509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوانین معماری ضمانت اجرایی ندارد/ سیمای شهر در دستان صاحبان سرمایه -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ضرورت های معماری ایرانی-اسلامی-3
قوانین معماری ضمانت اجرایی ندارد/ سیمای شهر در دستان صاحبان سرمایه

شهاب الدین ارفعی معمار


شناسه خبر: 2432155 تاریخ مخابره: یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

یک مهندس معمار از نبود ضمانت اجرایی برای قوانین ساخت وساز و معماری در کشور انتقاد کرد و نقش صاحبان سرمایه را در شکل‌دهی سیمای شهری مهم دانست. شهاب الدین ارفعی مهندس معمار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی های معماری ایرانی و اسلامی توضیح داد: اعتقاد اسلامی روی همه جنبه های زندگی اجتماعی اثر دارد. هنر معماری هم یکی از جنبه های زندگی است که تحت تاثیر این اعتقاد قرار می گیرد. در پهنه های مختلف این تفکر اسلامی پخش شده است از جمله در ایران، هندوستان و بخشی از چین و آسیای جنوب شرقی و از آن سو در ترکیه، سرزمین عثمانی و در شمال آفریقا. هر کدام از این اقلیم ها دارای معماری خاص بومی و منطقه خاص خودشان است، وجوه ظریفی از نبایدها تا بایدها در معماری این کشورها گسترده است که می شود این وجوه را برگرفته از مبانی اعتقادی دانست.حاکمیت اقلیم بر حوزه معماریاو با اشاره به ترکیب دو واژه معماری ایرانی و اسلامی ادامه داد: ترکیب معماری فرانسوی و مسیحی بسیار عجیب است، معماری اسلامی و ایرانی هم درست است که آمیزه هایی از هر دو را دارد، اما از خیلی چیزها نشأت می گیرد. معماری ایرانی از شمال تا جنوبش با هم متفاوت است. خیلی ها فکر می کنند برای تهران نمی توان طرح جامع داشت چون طبیعت شهر ری با طبیعت تجریش متفاوت است، اگر چه هر دو منطقه یک عقیده و مراسم مذهبی را دارند اما آثار اقلیم، حاکمیت خودش را به صورت پر رنگ به حوزه های معماری نشان داده است.این مهندس معمار درباره تعریف معماری ایرانی و اسلامی هم بیان کرد: مجموعه لغتی معماری ایرانی -اسلامی یک محدوده مانع الجمعی را در بر نمی گیرد و محدود به موضوع خاصی نیست. نمی توان گفت معماری اسلامی اما می توان گفت معماری مردم مسلمان که البته مردم مسلمان هم جنسشان با هم فرق می کند، اگر چه اعتقادشان یکی است. غذای یک پاکستانی و لباس او را ما نمی توانیم استفاده کنیم، گر چه به لحاظ اعتقادی با هم نزدیک هستیم، درست است که همه زیر یک سرفصل قرار داریم اما آنقدر متنوع است که قابلیت جمع شدن زیر یک مجموعه را ندارد.این استاد دانشگاه یادآور شد: ما می‌توانی از اصطلاح معماری منطق گرا استفاده کنیم چراکه همه حوزه های اعتقادی، دینی، تاریخی، ملیتی و اقلیمی را هم دربرمی گیرد. بنابراین مباحثی که با عنوان احترام به طبیعت، انرژی و ...داریم به گونه منطقی با آن ها برخورد می شود، موضوعات سیاسی، اجتماعی و ... نیز که در کنارش باشد وقتی منطق حاکم باشد و دانایی محور باشد همه اینها را پاسخ می دهد و اگر اشکالی امروز در معماری می بینید، به دلیل منطق گرا و طبیعت گرا نبودن است و در واقع این مشکلات به لحاظ هوسرانی در طراحی است.معماری منطق گرا، مشکلات امروز معماری را مرتفع می کنداین معمار تأکید کرد که وقتی از منطق سخن می گوییم، متر و معیار ما الگو و ضوابطی است که باید برای ساخت و ساز حاکمیت داشته باشد و به کمک آن بشود هر چیزی را به راه خود هدایت کرد و وقتی این ضوابط آنقدر منسجم باشد که مسیرها را درست هدایت کند و مانع هوسبازی ها در طراحی شود، مشکلات معماری امروز مرتفع خواهد شد.او با اشاره به اعمال سلیقه صاحبان پول و سرمایه و سفارش دهندگان متذکر شد: بسیاری از صاحبان پول و سرمایه و سفارش دهندگان می خواهند که اعمال نظر و سلیقه کنند و اگر این قانون و ضوابط وجود داشته باشد، به آنها اجازه نمی‌دهد که سلیقه ای رفتار کنند و با صادر نشدن مجوز ساخت، جلوی سلیقه شخصی آنها گرفته می شود.قانون می تواند مانع بی منطقی در معماری شودشهاب الدین ارفعی با بیان این که بی منطقی در معماری مختص شهرهای ایران نیست، یادآور شد: در انگلیس هم ممکن است این بی منطقی حاکم باشد، اما وقتی قانون به آنها اجازه این ساخت و سازها را ندهد، مانع بروز مشکلات معماری می شود.او با اشاره به قوانینی که در این زمینه در ایران وجود دارد، گفت: قوانین ما بسیار شخصی است و اگر هم درست باشد، به راحتی می توان از کنار آن رد شد اما زمانی این قوانین درست، ضمانت اجرایی پیدا می کند که مقررات ملی ساختمان شود و دستگاه های صدور پروانه ساخت ملزم به رعایت آن باشند. یعنی ارگانی باشد که اگر کسی چیزی ساخت، بررسی کند که از کجا این مجوز صادر شده است و از نظر قانونی پیگیری شود.ارفعی اظهار کرد: الان هم دفاتر و مجموعه های مقررات ملی ساختمان در بسیاری حوزه ها تکلیف را روشن می کند، اما ورود به این حوزه یعنی نظارت بر کیفیت بصری سیمای شهر و کیفیت بهره‌برداری در خود ساختمان صورت نگرفته است و یا حداقل ضوابط، مقررات، هدایت و کنترل آن خاموش است.به سیمای شهری هیچ توجهی نمی شودشهاب الدین ارفعی با بیان این که اصلی ترین پیام را از نمای ساختمان می گیریم، تأکید کرد: این نماها کنار هم سیمای شهری را می سازند. به تعبیر دیگر تعامل ما با ساختمان هایی که ساخته می شود، سیمای شهری است اما در تعریف سیمای شهری در شهرداری، کنترل هایی که انجام می شود فقط به ضلع مجاور خیابان به عنوان نمای ساختمان پرداخته و دقت می شود. یعنی به سایر اجزای ساختمان و به خصوص اضلاع عمود بر معبر اصلی اصلاً توجه نمی شود.سیمای شهری را باید کلی و سه بعدی نگاه کرداین مهندس معمار در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر این که سیمای شهری را باید سه بعدی نگاه کرد، تصریح کرد: در سیمای شهری هر چیزی را باید سه بعدی ببینیم، هر چیزی را که از یک مکان عمومی برای ما قابل رویت است بخشی از سیمای شهری است و باید به آن فکر کرده باشیم. به طور مثال ساختمانی های 10 طبقه، مجاور ساختمان 2 طبقه ساخته می شود و کنار آن رها شده است و این زشتی را باید برای سال‌ها تحمل کرد که این دو طبقه هم 10 طبقه شود. دوم این که در سیمای شهری باید کلی نگر باشیم، هر ساختمانی را وقتی تک بنا باشد به تنهایی دیده می شود اما وقتی سیمای شهری می شود، هر نمایی را در تعامل با نماهای پیرامون آن باید دید. یک نمای بسیار قشنگ هم در جای نامناست نه تنها قشنگ نیست بلکه زیبای بقیه را هم از بین می برد.



یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن