تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818948066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فروش سامانه اس-400 روسيه به چين در مقابل دريافت حمايت سياسي پکن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ آذر ۱۳۹۳ (۱۲:۳۱ب.ظ)
فروش سامانه اس-400 روسيه به چين در مقابل دريافت حمايت سياسي پکن گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، هفته گذشته مقامات چين از موضع گيري روسيه در قضيه کريمه و جنگ اوکراين حمايت کردند. پس از آن اخباري منتشر شد که در آن مسکو به پکن سيستم دفاع هوايي S-400 خواهد فروخت. ارزش اين قرارداد 3 ميليارد دلار گزارش گرديد.
در نتيجه وقوع اين دو رويداد پشت سرهم، اين سؤال پيش آمد که آيا ميان حمايت چين از روسيه و فروش S-400 به پکن رابطه اي وجود دارد يا نه؟
روز پنج شنبه اعلام شد روسيه قرار است سيستم دفاع هوايي S-400 به پکن بفروشد. در اين معامله پکن قرار است با پرداخت سه ميليارد دلار حداقل شش سيستم موشکي بخرد. مقامات شرکت روسي روسوبرونکسپورت از اظهار نظر در اين باره خودداري کردند.
در واقع روسيه مي داند براي توسعه همکاري با چين بايد نيازهاي فوري اين کشور را تأمين کند. بر اين اساس پکن از روسيه حمايت سياسي قوي مي کند و مسکو به چين سلاح مي فروشد.
در همين حال مدير گروه اروپا و آسياي مرکزي وزارت خارجه چين اعلام کرد ما با هر کشوري که از طريق رفراندوم به استقلال دست يابد، مخالف هستيم. اما برخي از کارشناسان روسيه به اين واقعيت اشاره دارند که اظهارات فوق از سوي مقامات رده پايين چين مطرح شده است. پکن برخلاف اروپاييان علاقه اي به اظهارات صريح ندارد؛ زيرا تکذيب سخنان مقامات بلندپايه بسيار دشوار است.
از اين رو، روسيه بايد با مقامات سطح بالاي چين صحبت کند؛ به ويژه آنکه ايالات متحده در منطقه آسيا و اقيانوس آرام سياست تهاجمي در پيش گرفته است. بنابراين چين به شدت به سيستم هاي دفاع هوايي مدرن نياز دارد و روسيه مي تواند اين تجهيزات را در اختيار پکن قرار دهد.
کارشناسان نظامي چيني در مصاحبه با روزنامه داخلي "مردم"، گفته اند که S-400 مي تواند به سرعت دفاع هوايي اين کشور را بهبود بخشد. اين يک سيستم شليک عمودي است که قادرند هر هدفي از جمله هواپيما و موشک را در هر جهتي نشانه بگيرد. از همه مهتر آنکه اين سيستم عمليات رهگيري را با دقت زياد انجام مي دهد. امري که در جنگ هاي آينده بسيار حائز اهميت است.
همچنين يکي از کارشناسان نظامي چين بر اين باور است مسأله اوکراين، باعث فشار کشورهاي غربي بر روي تمامي سيستم هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و... روسيه شد؛ به خصوص که قيمت جهاني نفت نيز سقوط کرد. با اين تفاسير مسکو با کمبود شديد سرمايه روبرو است که چين مي تواند در اين مسأله به روسيه کمک کند و فروش S-400 يک گام در اين همکاري خواهد بود. ضمن آنکه چين در تکنولوژي نظامي پيشرفت چنداني ندارد، اما؛ اين خلاء مي تواند توسط روسيه پر شود.
از ديد يک دانشيار مدرسه اقتصاد روسيه نيز چين داراي وضعيت جغرافيايي سياسي در حال تحولي در جهان است که به کمک روسيه مي تواند به اهداف خود برسد. روسيه در حال حاضر براي مهاجرت مردم چين به اين کشور فرصتي را ايجاد کرده است و اجازه داده آنها به طور مستقيم در سرمايه گذاري هاي روسيه شرکت کنند.
از نظر اين استاد دانشگاه، قرارداد بزرگ گازي روسيه و چين براي اعلام اين مسأله به ايالات متحده بود که پکن با مسکو همراه است. در واقع جزء تجاري اين قرارداد مد نظر نبود. هدف اصلي اين قرارداد پيام سياسي آن بود.
همچنين معاون مؤسسه همکاري هاي استراتژيک چين و روسيه اعتمقادي به چيني ها ندارد. وي بر اين باور است که از زمان سان توز، سياست چين راه بي پاياني از ترفندها بوده است. چنانکه در قضيه S-400 ديده شد پکن از فرصت استفاده کرد. زماني که روسيه مشکل کمبود دلار داشت. با اين حال حتي سه ميليارد دلار غرامت کشتي هاي ميسترال فرانسه نيز مشکل نقدينگي دلار روسيه را حل نمي کند.
با اين همه چين نياز دارد در مورد هنگ کنک و ماکائو درک شود. ماکائو اعلام کرده است در حال آماده شدن براي برگزاري همه پرسي در مورد نوع رابطه اش با سرزمين اصلي چين است. وضعيت هنگ کنک به سرعت به تثبيت رسيد، اما؛ همه پرسي در ماکائو يک چالش غير قابل تصور براي اين کشور است. به نظر مي رسد چين مقابله با فشار واشنگتن در حاشيه اقيانوس آرام را ادامه خواهد داد و در اين رابطه مقامات پکن به حمايت سياسي سطح بالاي روسيه نياز دارند.
سيستم S-400 در سال 2016 به چين تحويل داده خواهد شد. سال 2007 روسيه در شهر مسکو در در منطقه کالينينگراد اين سيستم مستقر گرديد. در سال 2010 چين 15 سيستم موشکي ضد هوايي S-300 از روسيه خريد که به طور همزمان مي تواند 12 موشک را پرتاب کند. اما آسمان تايوان خارج از کنترل پکن بود، اما؛ با سيستم جديد اين مشکل مرتفع خواهد شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن