تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798776694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرایند حجم بازرگانی خارجی ترکیه به زبان آمار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرایند حجم بازرگانی خارجی ترکیه به زبان آمار آنکارا - ایرنا - حجم بازرگانی خارجی ترکیه در 10 ماه سالجاری میلادی با بیش از یک میلیارد دلار کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 330 میلیارد و 395 میلیون دلار رسید. با این فرایند ترکیه در تحقق اهداف بازرگانی خود در سالجاری میلادی با انحراف روبه رو می شود.


به گزارش ایرنا، در این دوره صادرات ترکیه 5.6 درصد رشد و واردات این کشور 3.9 درصد کاهش یافته است.
ترکیه در 10 ماه سالجاری میلادی صادرات خود را از124 میلیارد و 427 میلیون دلار به 131 میلیارد و 392 میلیون دلار و واردات را از207 میلیارد و 108 میلیون دلار به 199 میلیارد و 3 میلیون دلار رساند تا کسری تراز بازرگانی خارجی این کشور از 82 میلیارد و 581 میلیون دلار به 67 میلیارد و 611 میلیون دلار کاهش یابد.
کسری تراز بازرگانی خارجی ترکیه در سال جاری میلادی همسو با کاهش واردات و رشد نسبی صادرات رو به کاهش گذاشته است که موید بهبود 18.2 درصدی است.
موسسه آمار دولتی ترکیه مطابق با تقویم کاری خود در اعلام منظم داده های اقتصادی، آمار مربوط به بازرگانی خارجی این کشور در ماه اکتبر و 10 ماه سال 2014 میلادی را منتشر کرد.
بررسی آمار موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد که صادرات ترکیه در ماه اکتبر با 7.3 درصد افزایش نسبت به اکتبر سال گذشته به 12 میلیارد و 993 میلیون دلار و واردات این کشور نیز به 19 میلیارد و 185 میلیون دلار رسید تا کسری یک ماهه در تراز بازرگانی خارجی ترکیه به 6 میلیارد و 252 میلیون دلار برسد که پائین ترین رقم در هفت ماه اخیر می باشد.
کارشناسان معتقدند که رشد بیشتر صادرات نسبت به واردات ناشی از افت ارزش لیرترک در قبال دلار و یورو است که موجب افزایش قدرت رقابت کالاهای ترکیه در بازارهای جهانی شده است.
به باور این کارشناسان با توجه به اینکه صادرات ترکیه به شدت به واردات وابسته است و به گفته دیگر این کشور در این دوره 10 ماهه در قبال هر 100 دلار واردات در حدود 66 دلار صادرات داشته است، روند روبه رشد صادرات با توجه به فرآیند اجباری کاهش واردات ناشی از افزایش ارزش کالا و خدمات، پایدار نخواهد بود.
به رغم این، کارشناسان معتقدند که رشد صادرات ترکیه در قبال کاهش واردات را نباید صرفا ناشی از نوسانات ارزی دانست. آنها می گویند که بخش صادرات ترکیه علاوه بر حفظ و توسعه بازارهای سنتی، تلاش گسترده ای را برای حضور در بازارهای جدید کرده است. در سالجاری رشد قابل توجه صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا، موجب شده تا افت جدی در صادرات این کشور به عراق ناشی از تحولات داخلی آن کشور، با کاهش جدی روبه رو نشود.
بررسی داده های موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد، در 10 ماه سال 2014 صادرات ترکیه 5.6 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2013 میلادی رشد داشته و از 124 میلیارد و 427 میلیون دلار به 131 میلیارد و 392 میلیون دلار و واردات این کشور نیز با 3.9 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته از 207 میلیارد و 108 میلیون دلار به 199 میلیارد و 3 میلیون دلار رسیده است تا حجم بازرگانی خارجی این کشور با 0.34 درصد کاهش از 331 میلیارد و 535 میلیون دلار به 330 میلیارد و 395 میلیون دلار برسد.
در این میان صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازار صادراتی این کشور فقط در ماه اکتبر سالجاری با بیش از 8.1 درصد رشد به 5.711 میلیارد دلار رسید. سهم اتحادیه اروپا (28 کشور) در کل صادرات ترکیه نیز از 43.8 درصد در 10 ماه سال گذشته به 44.2 درصد در 10 ماه سالجاری رسید.
در همین ماه ترکیه طبق ماههای گذشته بیشترین صادرات خود را به آلمان داشت. در این ماه صادرات ترکیه به انگلیس به 860 میلیون دلار و عراق 857 میلیون دلار صادرات داشت تا این کشورها به ترتیب در ردیف دومین وسومین بازار بزرگ صادراتی ترکیه قرار گیرند.
در ماه اکتبر ترکیه بیشترین واردات را با دو میلیارد و 79 میلیون دلار از چین داشته است. واردات ترکیه از آلمان 1.798 میلیارد دلار و از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده انرژی این کشور نیز یک میلیارد و 732 میلیون دلار شد.
در سال گذشته صادرات ترکیه با کاهشی به میزان 0.4 درصد نسبت به سال 2012 به 151 میلیارد و 869 میلیون دلار و واردات این کشور با 6.4 درصد رشد به 251 میلیارد و 651 میلیون دلار رسید تا حجم بازرگانی خارجی این کشور با 0.37 درصد رشد به 403 میلیارد و 520 میلیون دلار برسد.
در برنامه میان مدت اقتصادی ترکیه، صادرات این کشور در سالجاری میلادی 166.5 میلیارد دلار و واردات آن 262 میلیار دلار هدف گذاری شده است.
کارشناسان با اشاره به اینکه تحقق اهداف صادرات و واردات با توجه به فرآیند کنونی، بعید به نظر می رسد، پیش بینی می کنند در سال جدید میلادی با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب در بازارهای سنتی ترکیه در اروپا و اوضاع خاورمیانه بازارگانی خارجی ترکیه با رکود روبه رو شود. هر چند که کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی ترکیه را که سالانه بیش از 60 میلیارد دلار برای واردات انرژی هزینه می کند، خوشحال کرده است.
خاورم/2011**1566


08/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن