تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820931441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اطلاع رساني به مردم بخش مهمي از ماموريت هاي سازمان ميراث فرهنگي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ آذر ۱۳۹۳ (۸:۴۹ق.ظ)
اطلاع رساني به مردم بخش مهمي از ماموريت هاي سازمان ميراث فرهنگي است طبق اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي ترويج، معرفي و اطلاع رساني، بخش مهمي از ماموريت هاي اصلي اين سازمان را تشکيل مي دهد و اين سازمان از معدود ارگان هاي دولتي است که حوزه اطلاع رساني در ذات ماموريت آن قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد ضيايي پرور با حضور در برنامه صداي توسعه راديو اقتصاد با بيان مطلب فوق افزود: به بيان دقيق تر 50 درصد ماموريت هاي اين سازمان با حوزه اطلاع رساني عجين شده است.
رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي در ادامه با اشاره به سابقه تشکيل اين سازمان گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از سه بخش جداگانه تشکيل شده و هرکدام پيشينه خاص خود را دارد. بخش ميراث فرهنگي از وزارت ارشاد منتزع و صنايع دستي از وزارت صنايع و معادن منفک شده است. حوزه گردشگري نيز در گذشته سازمان ايرانگردي و جهانگردي بوده و پژوهشگاه سازمان نيز زير مجموعه وزارت علوم بوده است و در حال حاضر اين مجموعه در قالب يک سازمان مستقل زير نظر رياست جمهوري فعاليت مي کند.
ضيايي پرور با تاکيد بر وظايف گسترده اين سازمان خاطر نشان کرد: سازمان ميراث فرهنگي به نوعي کار چند وزارت خانه را انجام مي دهد و بسياري از اين ماموريت هايي که به اين سازمان واگذار شده در گستره ملي و بين المللي در حال انجام است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اين که اساس و پايه اين سازمان بر مبناي پيشينه تمدني و تاريخي و فرهنگي ايران زمين استوار است، ادامه داد: سازمان هاي معتبر بين المللي از جمله يونسکو و بريتانيکا ايران را بزرگترين و قديمي ترين تمدني مي شناسند که هنوز به عنوان يک کشور پابرجا ست و بيش از هفت هزار سال سابقه تمدني مکتوب دارد.
وي تصريح کرد: بيش از يک ميليون بنا، اثر و محوطه تاريخي و ميراثي در کشور شناسايي شده و شهرهاي زيادي هنوز زير خاک مدفون است و تپه هاي تاريخي زيادي در کشور شناسايي شده ولي هنوز اکتشاف، بهره برداري و ثبت نشده است. از اين جهت ايران يک موزه بزرگ محسوب مي شود.
رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي افزود: از اين يک ميليون اثر تاريخي 32 هزار اثر ثبت ملي شده و معاونت ميراث فرهنگي سازمان متولي اصلي مرمت، حفظ، نگهداري، توسعه، به روزرساني و حفاظت از آن را بر عهده دارد و همچنين 17 اثر ثبت جهاني هم داريم که به عنوان ميراث مشترک بشري محسوب مي شود.
ضيايي پرور با بيان اين که از 470رشته ثبت شده صنايع دستي در دنيا نزديک به 400 رشته در ايران فعال است اظهار داشت: هنرهاي سنتي و صنايع دستي حوزه اي است که شهروندان، انجمن ها، ان جي او ها و سازمان هاي کوچک درگير توليد آن هستند.
اين مقام مسوول با اشاره به اين که بر اساس بررسي هاي کارشناسي صنايع دستي توان و ظرفيت براي جايگزيني نفت را دارد افزود: با توجه به ارزان و در دسترس بودن مواد اوليه، صنايع دستي مي تواند ارز آور باشد و ضمن کمک به اشتغالزايي بخش هاي ديگر صنعت را نيز به حرکت در آورد و با کمترين هزينه بيشترين ارزش افزوده را توليد کند.
وي همچنين به وضعيت صادرات صنايع دستي کشور اشاره و تشريح کرد: در حال حاضر سهم ايران سالانه کمتر از 400 ميليون دلار در توليد است و ما اين توان را داريم که اين رقم را به بالاي 40 ميليارد دلار در سال برسانيم.
ضيايي پرور تاکيد کرد: اين موضوع نياز به برنامه ريزي صحيح، سرمايه گذاري اوليه، بازاريابي بين المللي و آموزش، احيا و همچنين ياري دو بخش ديگر سازمان دارد.
رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود به حوزه گردشگري نيز اشاره کرد و گفت: اين حوزه فعاليت سازمان بر خلاف دو حوزه ديگر آن در آمد زاست که هم نگاه به گردشگري داخلي و هم جذب گردشگر خارجي دارد.
ضيايي پرور با اشاره به جاذبه هاي ايران به لحاظ اقليمي، تاريخي، جغرافيايي و اکولوژيکي افزود: در اين بخش جز10 کشور برتر دنيا هستيم ولي چون نتوانستيم اين توانايي ها را بالفعل کرده و از آن ها بهره برداري کنيم بر اساس آمار هاي دو سال گذشته در رتبه 102 به لحاظ ميزان جذب گردشگر قرار داشتيم ولي با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد و بر اساس آمارهاي سازمان جهاني جهانگردي رتبه ما در تابستان امسال به رتبه 47 در دنيا رسيده است.
وي اظهار داشت: براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي ميزان ورود گردشگر خارجي از ميزان خروج گردشگر ايراني بيشتر بوده است. البته شرايط منطقه مثل نا امني ها، درگيري ها در خاورميانه و شمال آفريقا در اين رشد تاثير داشته است و بخشي از گردشگران اين کشورها به ايران مي آيند.
اين مقام مسوول با بيان اين مطلب که کشورهايي داراي گردشگري پايدار هستند که زير ساخت هايشان به حدي درست باشد که عدد ورود گردشگر به آن ها مرتب ثابت باشد خاطر نشان کرد: در کشورهاي با زير ساخت هاي گردشگري ضعيف رشد گردشگري نسبي است و اين عدد مي تواند متغير و غير پايدار باشد و با يک تصميم و يا يک اتفاق شاهد نزول ميزان ورود گردشگر باشيم.
ضيايي پرور افزود: ظرفيت هاي و جاذبه هاي خدادادي کشور را مي توانيم پايه توسعه اقتصادي کشور قرار دهيم.
رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به موانع موجود در راه توسعه گردشگري در کشور افزود: براي بهبود اين وضعيت دو راه داريم. اصلاح زير ساخت ها و تصوير سازي صحيح از جاذبه هاي گردشگري و حوزه تمدني و فرهنگي ايران که اين موضوع بر عهده روابط عمومي سازمان است.
وي با اشاره به اين که در حوزه مربوط به معرفي ايران کار بسيار وسيعي در پيش داريم خاطر نشان کرد: نگاه افکار عمومي به ايران و تصويري که از کشورمان وجود دارد تصوير درستي نيست. به دليل فضاي ايران هراسي در دنيا گردشگر خارجي مي ترسد به ايران سفر کند.
ضيايي پرور با تاکيد بر اين که سياست جديد روابط عمومي سازمان آشتي با رسانه هاست ادامه داد: در صدد هستيم از ظرفيت رسانه هاي داخلي و خارجي براي معرفي کشورمان به گردشگران درست استفاده کنيم.
اين مقام مسوول خاطر نشان کرد: در حد مسوليت خودمان فرايند اعطاي مجوز به رسانه هاي خارجي را تسهيل کرده ايم. براي تهيه گزارش به سرعت مجوز مي دهيم و با توجه به اين که ده دستگاه دولتي ديگر نيز در اين موضوع دخيل هستند به دليل رعايت برخي استانداردها فني مجوز تهيه گزارش از جاذبه هاي کشورمان از سوي سازمان داده مي شود. در سال هاي گذشته اين فرايند طولاني بود تا جايي که برخي از رسانه ها از تهيه گزارش منصرف مي شدند.
وي با بيان اين که سعي داريم از ظرفيت رسانه هاي خارجي براي معرفي ايران استفاده کنيم اظهار داشت: در اين راستا بخش رسانه هاي مجازي را در روابط عمومي سازمان فعال مي کنيم. با استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي مجازي اينترنتي، اپليکيشن هاي موبايلي و توسعه و انتشار اطلاعات به زبان هاي مختلف دنيا گردشگران کشورهاي مختلف را براي ورود به ايران هدف قرار مي دهيم.
ضيايي پرور افزود: در حوزه گردشگري بايد با ايجاد پرتال هاي اينترنتي، تورهاي مجازي فرايند ارتباطات بين المللي را تسهيل کنيم تا بخشي از تصوير موجود نسبت به کشورمان را را اصلاح کنيم و اين موضوع جز با بازکردن درهاي سازمان به روي خبرنگاران و افکار عمومي ميسر نمي شود.
رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با يادآوري اين که در حوزه داخلي به دليل فضاي سياسي سابق نوعي تقابل با رسانه ها در سازمان بوجود آمده بود افزود: راه مواجهه با رسانه ها تقابل نيست بلکه بايد با آن هاتعامل سازنده داشت. سياست رسانه اي سازمان براين موضوع استوار است که اطلاعات موجود در سازمان ميراث فرهنگي متعلق به مردم است و اطلاعات سازمان در 3 حوزه فعاليت خود بايد در اختيار مردم و رسانه ها قرار بگيرد.
وي در پايان اظهار داشت: پژوهشگران بايد به اسناد سازمان دسترسي داشته باشند در غير اين صورت پژوهشي صورت نمي گيرد، کتابي هم منتشر نمي شود و فيلمي نيز توليد نمي شود و به طور کلي فعاليت فرهنگي تعطيل مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن