محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829602112
نرگس آبيار: حاتمي کيا در «شيار 143» نقش پدرانه داشت
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
نرگس آبيار: حاتمي کيا در «شيار 143» نقش پدرانه داشت
«شيار 143» همچنان خوب مي فروشد. اين رونق نشان مي دهد هنوز هم مي توان درباره دفاع مقدس فيلم ساخت مخاطب را جذب کرد. در چند سال اخير، روايت تبعات جنگ بيشتر از خود آن اتفاق 8 ساله، جذابيت سينمايي داشته و به نظر مي رسد جريان شکل گرفته در اين نوع از سينما همچنان يک رويکرد ادامه دار باشد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «شيار 143» همچنان خوب مي فروشد. اين رونق نشان مي دهد هنوز هم مي توان درباره دفاع مقدس فيلم ساخت مخاطب را جذب کرد. در چند سال اخير، روايت تبعات جنگ بيشتر از خود آن اتفاق 8 ساله، جذابيت سينمايي داشته و به نظر مي رسد جريان شکل گرفته در اين نوع از سينما همچنان يک رويکرد ادامه دار باشد.
کمي به عقب برگرديم. به سال 81 و زماني که شما مي خواستيد وارد سينما بشويد.
-آن سال فيلمي ديدم از يکي از کارگردانان بنام سينما. چندين مرتبه به اشتياق آن قصه و آن نوع از روايت به سينما رفتم. با خودم گفتم ادبيات جاي خودش، اما بايد سينما را هم تجربه کنم. آن زمان در ميان نويسندگان فردي شناخته شده بودم و قدم گذاشتن به عرصه اي که هيچکس در آن نام مرا هم نشنيده بود جرأت مي خواست. آن اتفاق خاص اما براي دل من رخ داده بود. قبلا هم گفته ام، به شکل غريزي شروع به کار کردم. اولين فيلم کوتاهم را در خانه خودم ساختم تا مخارجم کمتر شود و يادم مي آيد حتي غذاي عوامل را هم خودم درست مي کردم. براي آن فيلم اتفاقات خوبي افتاد و از چند جشنواره جايزه هايي دريافت کرد. همين موضوع مرا تشويق کرد بيشتر ادامه بدهم و نا اميد نشوم. از جايي به بعد دوستي مانند وحيد اسلامي هم بسيار به من کمک کرد و اينطور شد که کم کم در چارچوب سينما قرار گرفتم و البته هنوز هم در حال ادامه مسير هستم.
کجاي فيلم «شيار 143» بود که احساس کرديد داريد درست قدم بر مي داريد و اين کار سر و صدا به پا خواهد کرد؟
- بدون تدوين و صداگذاري و ... و در يک کلام بدون در نظر گرفتن همه اجزاي يک فيلم، نمي توان درباره آن اظهار نظر داشت. در هيچ کدام از اين مراحل به تنهايي، نمي توان از چيزي مطمئن بود. وقتي فيلم ما از آب و گل در آمد، از اطرافيان مان دعوت کرديم و فيلم را برايشان به نمايش در آورديم. در اين مرحله بود که پي به تأثيرگذار بودن فيلم برديم و احتمال داديم در جشنواره فيلم فجر موفق بشود.
خانم زارعي هنگام فيلمبرداري روزه بود؟ شما هنگام کار با ايشان دچار هيچ اختلاف نظري نشديد؟
- فيلمبرداري ما در ماه مبارک رمضان صورت گرفت و ايشان خودش مي خواست حتي در آن شرايط سخت نيز روزه هايش را بگيرد. ارتباط بين کارگردان و بازيگر در همه فيلم ها يک تعامل است که در نتيجه آن نقشي آفريده مي شود. تأثيرگذار بودن يا نبودنش در مراحل بعدي است که اتفاق مي افتد. ما هم در زمان پيش توليد و هم در زمان فيلمبرداري جلساتي با خانم زارعي داشتيم و من سر هر سکانسي خواسته هايم را مي گفتم. ايشان هم ايده هايش را مطرح مي کرد. به نتيجه مي رسيديم و بعد آن سکانس فيلمبرداري مي شد. در مورد قسمت دوم سوال تان هم بايد بگويم بله. بين من و ايشان هم مثل هر کارگردان و بازيگر ديگري بحث هاي نظري صورت مي گرفت. مثلا يادم هست بر سر يکي از سکانس ها من مي خواستم الفت بعد از شنيدن يک خبر سکوت کند و به قولي ماتش ببرد، اما ايشان معتقد بود اين شخصيت بايد در آن لحظه گريه سر دهد. خلاصه در انتهاي همه بحث ها چيزي را انتخاب مي کرديم که به سود کليت اثر بود.
اين امکان وجود نداشت که کار را به زمان ديگري موکول کنيد؟ به هر حال گرماي کويري کرمان براي بومي هاي منطقه هم به سادگي تحمل پذير نيست
- نه نمي شد. اتفاقا من هم اصرار داشتم جوري برنامه ريزي کنيم که به ماه رمضان نخوريم، اما تهيه کننده ها تأکيد داشتند زودتر شروع کنيم وگفتند امکان عقب انداختن برنامه وجود ندارد. حالا که به نتيجه نگاه مي کنم فکر مي کنم همين کار کردن در ماه رمضان شايد حکمتي داشته و برکتي با خود آورده است. اينکه الفت با زبان روزه جلوي دوربين زندگي کرد، باعث شد حس دروني نقش در بيايد.
درباره حمايت هاي آقاي حاتمي کيا از فيلم تان هم صحبت کنيد. فکر مي کنيد صحبت هاي ايشان به نفع «شيار 143» تمام شد؟
- آقاي حاتمي کيا اعتبار خود را به سادگي به دست نياورده و قطعا آن را جاي بيهوده اي خرج نمي کند. فيلمي درباره جنگ و درباره مقام مادران رزمندگان جنگ ساخته شده بود و حتما ايشان احساس کرده بايد از آن حمايت شود. ايشان در حق اين فيلم پدري کرد، همانطور که حق پدري بر سينماي دفاع مقدس ما دارد. ابراهيم حاتمي کيا را بسياري از مردم دوست دارند و من فکر مي کنم اتفاقا ايشان سهم زيادي در جذب مخاطب ما داشت.
رسانه هايي که در حال حمايت از شيار هستند، به هنر به صورت ايدئولوژيک نگاه مي كنند. اين جنس از حمايت ها معمولا در دراز مدت به سود فيلم و فيلمساز تمام نمي شود. خيلي ها صرفا به اين دليل که فلان خبرگزاري از فلان فيلم حمايت کرده آن را تماشا نمي کنند. در اين مورد چه نظري داريد؟
-ابتدا بايد بگويم فکر نمي کنم در مورد فيلم ما اينگونه حواشي خللي در روند اکران به وجود آورده باشد، اما در يک نگاه کلي به چنين مشکلي بايد عرض کنم که اين اتفاق اصلا حرفه اي و منطقي نيست و هيچ عقل سليمي آن را نمي پذيرد. در مواجهه با يک فيلم سينمايي بايد مانند يک اثر هنري برخورد کرد، فارغ از اينکه چه داستان هاي فکري و جناحي در مورد آن به وجود آمده است. من از همه کساني که سينما را دنبال مي کنند مي خواهم خودشان به تماشاي اثري بنشينند و در مورد خوب بودن يا بد بودن آن تصميم بگيرند، آن وقت مي توانند ديگران را به تماشاي آن ترغيب کنند يا اينکه مانع بشوند.
پايان بندي احساس برانگيز فيلم از آغاز برنامه ريزي شده بود يا اينکه طي کار به آن رسيديد؟
- نه اين پايان چيزي بود که در رمان من وجود داشت. من در سال 80 سفري داشتم به مناطق جنگي. آن روزها اوج دوران تفحص بود. ما هر جا مي رفتيم با يک معراج الشهدا روبرو مي شديم. جاهايي که کفن هاي پر از استخوان شهدا را گذاشته بودند، کفن هايي شبيه نوزادان. همان جا بود که اين تصوير در ذهنم حک شد. آن را در رمانم لحاظ کردم و به فيلم هم وارد شد.
فيلم شما برخلاف چيزي که ابتدا به نظر مي رسد، مي تواند بسيار اميدبخش هم باشد. اين جمله را که قبلا از گلاره عباسي شنيده ام چطور تبيين مي کنيد؟
- ما قالي را از اول فيلم وارد کرده ايم. يونس از کودکي در کنار مادر قالي مي بافد، در جواني هم وقتي از جبهه مرخصي مي گيرد و برمي گردد، باز پشت دار قالي مي نشيند و ... . تمام تنهايي الفت را قالي پر مي کند. هرازگاهي ناراحت مي شود از اينکه قالي بالا نمي رود و تمام نمي شود. او احساسات خود را هم روي همين قالي تخليه مي کند و ... . الفت زماني کارش را به پايان مي رساند که فرزندش برمي گردد. به نظر مي رسد حالا او زندگي جديدي را شروع کرده است. فرزند او زماني پيدا مي شود که از پسرش دل کنده و سعي داشته تسليم خداوند شود.
شيار 143 يک اسم و عدد ساختگي است؟
- نه. چنين شياري واقعا وجود دارد. اين ماجرا مربوط به يک خاطره ديگر است و من هر دو را با هم ترکيب کرده ام. خيلي از شهدا را در آن شيار پيدا کرده اند.
به نظرتان اين امکان وجود نداشت که از ماجراي خواب ديدن سرباز و کشف يک شهيد، فيلم جداگانه اي در بياوريد؟
- مي شد اما شايد يک فيلم کوتاه از آن در مي آمد. اين ماجرا را قبلا جايي خوانده بودم و هميشه فکر مي کردم کجا مي توانم از آن استفاده کنم تا اينکه خدا خواست قسمت شيار باشد.
انتخاب جواد عزتي هم انتخاب جالبي بود.
- او بازيگر خوبي است که مي تواند نقش هاي متفاوتي بازي کند. البته ما به جز «شيار143» ، نقش هاي متفاوت ديگري نيز از او ديده ايم و احتمالا مثل آقاي عطاران در آينده نيز مخاطب را بيشتر از اين ها غافلگير خواهد کرد. بچه ها تفحص را آدم هاي خيلي خاصي تشکيل ميدهند اما من مي خواستم نقشي که عزتي آن را بازي ميکند کمي عجيب و غريب باشد. پسرکي با اندازهاي افسردگي و کمي مشنگ! گروه هاي تفحص هم معمولا از تعدادي سرباز براي کار خودشان بهره مي گيرند. او در فيلم هم مي گويد که من وقتي تهران بودم قرص مي خوردم اما اينجا ديگر نمي خورم. به شلوغي هاي تهران اشاره مي کند و اينکه آنجا تو حتي صداي خودت را هم نمي شنوي و اينجا مي توان از سکوت هم لذت برد. از ابتدا او را به گونه اي به فيلم وارد کردم که مخاطب از خودش بپرسد چه ارتباطي با يونس دارد و در آخر کشف کند او کسي است که اين شهيد را پيدا کرده است.
فيلم بعدي شما چيست؟
- من دوست دارم با موضوع زن در جنگ يک سه گانه بسازم. طبيعي است که به واسطه زن بودن و شناخت بهتر از دنياي زنان، هميشه سعي مي کنم از زاويه اي وارد شوم تسلط بيشتري دارم.
چرا در سينماي ايران همه کارگردانان زن نشناخته شده هستند؟
- آنان يک نگاه زنانه را به سينما منتقل مي کنند که شايد سينما آن را کم دارد. تجلي نگاه زنانه است که عامل موفقيت ما مي شود. فيلم خانم پاکروان هم نگاه شريفي به زنان دارد و به همين دليل محبوب است. آثار کارگردانان آقا را در يک دهه اخير مرور کنيد. چه تعداد فيلم هايي را به خاطر مي آوريد که زنان در آنها خوب ديده شوند و خوب به خاطر سپرده شوند؟ شايد به جز «به همين سادگي» نمونه ديگري به خاطر نياوريم. هميشه زنان مکمل بوده اند. بقيه فيلم هاي زن محور را زنان ساخته اند. مثل رخشان بني اعتماد که «ننه گيلانه» را ساخت.
شخصيت محور بودن فيلمنامه هاي شما به رويکردهاي داستان نويسي شما برمي گردد که از شما جداشدني نيست؟
- شايد. در دوره اي ما در فيلمنامه هاي خودمان خيلي قهرمان محور بوديم. الان اما فيلم هايي ساخته مي شود که همه در آن قهرمان هستند و شخصيت اصلي و فرعي به آن معني وجود ندارد. در فيلمنامه هاي من هم داستان به گونه اي بود که اين تک شخصيت بودن را خيلي طلبيد.
راستي باز هم در زمينه نويسندگي و رمان فعال خواهيد بود؟
-بله. من هيچ وقت از ادبيات جدا نمي شوم. قرار نيست فيلمسازي باعث بشود ديگر ننويسم و رماني از من منتشر نشود. مگر مي شود از جهاني که يک عمر در آن نفس کشيده اي جدا باشي؟
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
نرگس آبیار: حضور شهدا را با شیار 143 حس کردم
نرگس آبیار حضور شهدا را با شیار 143 حس کردم نرگس آبیار کارگردان فیلم موفق شیار 143 مهمان ویژه غرفه شریان در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بود نرگس آبیار کارگردان فیلم موفق شیار 143 در گفتگو با شریان نیوز گفت به لطف خدا پس از سختی های زیاد در طول تولید و پس ازسیدغلامرضا موسوی در غرفه : انتشار کتاب فیلمنامه «شیار ۱۴۳» همزمان با اکران/ فیلمنامههایی نظیر فیل
سیدغلامرضا موسوی در غرفه خبرگزاری فارس انتشار کتاب فیلمنامه شیار ۱۴۳ همزمان با اکران فیلمنامههایی نظیر فیلم نرگس آبیار نقشه راه استتهیهکننده سینمای ایران با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه از انتشار کتاب گفتوگو و فیلمنامه فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ خبر داد سیدغلامرضا موتاثیر گذاری یک نقش برایم خیلی مهمتر از طول آن است/ تهیه کنندهی فیلم شیار 143 برای ساختن این فیلم خانهاش در
مهران احمدی در برنامه هفت تاثیر گذاری یک نقش برایم خیلی مهمتر از طول آن است تهیه کنندهی فیلم شیار 143 برای ساختن این فیلم خانهاش در قم را فروخت مهران احمدی در برنامه هفت با اشاره رمز موفقت فیلم شیار 143 به دلیل صداقت در داستان و باور پذیر بودن گفت باند بازی در سعوامل فیلم «شیار 143» در غرفه قاسمی: برای اکران «شیار 143» دغدغه دارم/ آبیار: موضوعات انسا
عوامل فیلم شیار 143 در غرفه خبرگزاری فارسقاسمی برای اکران شیار 143 دغدغه دارم آبیار موضوعات انسانی به جای مسائل تفرقهافکنانه باید فیلم شود عباسی بازی در این فیلم برای من افتخار بودتهیهکننده فیلم شیار 143 در بازدید از غرفه خبرگزاری فارس گفت در مورد این فیلم و اکران آن هنوزنرگس آبیار:شیار141فیلم سیاسی نیست/ در اکرانهای خارجی متوجه شدم دنیا درباره جنگ ما جیزی نمی داند
نرگس آبیار شیار141 فیلم سیاسی نیست در اکرانهای خارجی متوجه شدم دنیا درباره جنگ ما جیزی نمی داند نرگس آبیار گفت موضوع جنگ رزمندهها و دفاع مقدس چیزی نیست که مردم ما روی آن اختلافنظر داشته باشند اگر گاهی اختلافی بین مردم وجود دارد در خط مشیهای سیاسی است ما تاکید داریم کهنرگس آبیار:"شیار141"فیلم سیاسی نیست/ در اکرانهای خارجی متوجه شدم دنیا درباره جنگ ما جیزی نمی داند
نرگس آبیار شیار141 فیلم سیاسی نیست در اکرانهای خارجی متوجه شدم دنیا درباره جنگ ما جیزی نمی داند فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت نرگس آبیار گفت موضوع جنگ رزمندهها و دفاع مقدس چیزی نیست که مردم ما روی آن اختلافنظر داشته باشند اگر گاهی اختلافی بین مردم وجودگفتوگوی تفصیلی فارس با نرگس آبیار: زنان سرسخت روستایی شخصیت اصلی «شیار ۱۴۳» را تشکیل میدهد
گفتوگوی تفصیلی فارس با نرگس آبیار زنان سرسخت روستایی شخصیت اصلی شیار ۱۴۳ را تشکیل میدهدکارگردان فیلم شیار ۱۴۳ دلیل انتخاب نقش اول این فیلم را شناخت از زنان سرسخت روستایی کرمان اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان فیلم شیار 143 از جمله فیلمهایی با مضمون دفاع مقدس اسدو سئانس فوق العاده برای «شیار 143» / دومین فیلم آبیار تا ساعت یک بامداد تماشاگر داشت
دو سئانس فوق العاده برای شیار 143 دومین فیلم آبیار تا ساعت یک بامداد تماشاگر داشت فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی شیار 143 در دومین روز از اکران خود در تهران و شهرستان ها با استقبال مردمی روبرو شد و نمایش آن در سینما آزادی به دو سانس فوق العاده رسید به گزارش خبرآشیار 143 نقش والای زنان ایران را در 8 سال دفاع مقدس به تصویر کشید + فیلم
گپ و گفتی با نرگس آبیار شیار 143 نقش والای زنان ایران را در 8 سال دفاع مقدس به تصویر کشید فیلم فیلم شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار به خوبی توانسته نقش والای زنان و مادران ایران اسلامی را در 8 سال دفاع مقدس به تصویر بکشد به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگار«شیار 143» در دومین روز اکران به سانس فوق العاده رسید -
شیار 143 در دومین روز اکران به سانس فوق العاده رسید فیلم سینمایی شیار 143 در دومین روز از اکران خود در تهران و شهرستان ها با استقبال مردمی روبرو شد و نمایش آن در سینما آزادی به دو سانس فوق العاده رسید به گزارش خبرگزاری مهر شیار 143 در دومین روز از اکرن خود در تاریخ پنجشنبعکس/ پوشش متفاوت نرگس آبیار در نمایشگاه مطبوعات
عکس پوشش متفاوت نرگس آبیار در نمایشگاه مطبوعات پوشش متفاوت نرگس آبیار در نمایشگاه مطبوعات پوشش متفاوت نرگس آبیار در نمایشگاه مطبوعاتصراطمطالب مرتبط نرگس آبیار تنها کارگردان چادری بدون چادر عکستصویر اولین حضور نرگس آبیار و همسرش بعد از ازدواجتصویر اولین حضور نرگس آبیتماشای فیلم همراه با عوامل همه به اکران «شیار 143» دعوتید
تماشای فیلم همراه با عواملهمه به اکران شیار 143 دعوتیدعوامل فیلمی شیار 143 فردا پنجشنبه 22 آبان ماه ساعت 18 در دومین روز از اکران این اثر سینمایی را همراه با مردم در سینما آزادی به تماشا مینشینند به گزارش خبرگزاری فارس نرگس آبیار کارگردان گلاره عباسی و سامان صفاری بازیگر محعوامل «شیار 143» با مردم فیلم میبینند/ اکران ویژه در سینما آزادی -
عوامل شیار 143 با مردم فیلم میبینند اکران ویژه در سینما آزادی عوامل فیلم شیار 143 فردا پنجشنبه 22 آبان ماه ساعت 18 در دومین روز از اکران این اثر سینمایی را همراه با مردم در سینما آزادی به تماشا می نشینند به گزارش خبرگزاری مهر نرگس آبیار کارگردان گلاره عباسی و سامان صفار«شیار 143» انگیزه ترانهسراییام را زنده کرد/ تقدیم یک کلیپ به 7 هزار مادر شهید -
صابر خراسانی در غرفه مهر شیار 143 انگیزه ترانهسراییام را زنده کرد تقدیم یک کلیپ به 7 هزار مادر شهید شاعر و ترانهسرای جوان کشورمان در تشریح تازهترین فعالیتهای خود در عرصه شعر و ترانه از تقدیم یک ترانه به بازیگر فیلم شیار 143 به منظور پاسداشت مادران شهدای گمنام خبر دادآمار فروش فیلمهای روی پرده؛ از «شیار 143» تا «آتشبس 2» و...
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۶ دو فیلم سینمایی شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار و میهمان داریم محمدمهدی عسگرپور که اکران جدید سینماها هستند به ترتیب 64 و 12 میلیون تومان فروختند این درحالیست که فیلمهای قدیمیتر مثل آتشبس 2 ساکن طبقه وسط شهر موشها 2 و هم هنوز به ایادداشت کارگردان «بدرود بغداد» برای «شیار 143» هیچوقت برای ساخت چنین آثاری دیر نیست/ کارشک
یادداشت کارگردان بدرود بغداد برای شیار 143هیچوقت برای ساخت چنین آثاری دیر نیست کارشکنی و سواستفاده از این آثار گناهیست نابخشودنی کارگردان بدرود بغداد در یادداشتی برای فیلم شیار 143 نوشت اشاره به تجربه ی منحصر به فرد تماشای شیار 143 در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند آنجاتصاویر بسیار تاثیر گذار از پشت صحنه شیار 143
عکس هایی که سخن می گویند تصاویر بسیار تاثیر گذار از پشت صحنه شیار 143 به این مطلب امتیاز دهید ۰۲ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۳-
گوناگون
پربازدیدترینها