تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820002294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنگ کلیه با رعایت چهار اصل قابل پیشگیری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سنگ کلیه با رعایت چهار اصل قابل پیشگیری است مشهد - ایرنا - استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سنگ کلیه که از بیماریهای شایع دستگاه ادراری است با رعایت چهار اصل مهم قابل پیشگیری می باشد.


دکتر "علی اصغر یارمحمدی" روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سنگها شایعترین بیماریهای سیستم ادراری هستند که در همه جوامع مشاهده شده و به انواع مختلفی تقسیم می شوند.
وی گفت: کم تحرکی، کم نوشیدن مایعات، افزایش مصرف نمک و مصرف برخی از پروتئینها نقش زیادی در ایجاد سنگ کلیه دارد.
این پزشک متخصص ادامه داد: بی تحرکی باعث ایجاد و رسوب سنگ در کلیه ها می شود بخاطر همین در مجروحان و معلولان به دلیل بی تحرکی شیوع سنگهای کلیه بیشتر مشاهده می شود.
وی افزود: خودمراقبتی نقش مهمی در پیشگیری از سنگهای کلیه، عفونتها و نارسایی کلیوی دارد.
رییس بیمارستان تخصصی پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: از سال 1365 تاکنون سه هزار و 124 پیوند کلیه در استان خراسان رضوی انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش موارد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی افزود: هم اکنون 75 درصد پیوندهای کلیه در خراسان رضوی از بیماران مرگ مغزی و بقیه از طریق "اهدادکننده زنده" انجام می شود.
او ادامه داد: در حالی که در گذشته این نسبت برعکس بود یعنی اکثر پیوندهای کلیه از دهندگان زنده انجام می شد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: گرفتاریهای کلیوی یکی از بیماریهایی است که روز به روز در حال گسترش می باشد و تغذیه ناسالم، عدم رعایت بهداشت و نکات پیشگیری در ایجاد آن تاثیر بسزایی دارد.
دکتر "محمدرضا دارابی" افزود: عفونتهای ادراری و سنگهای سیستم اداری از جمله بیماریهای کلیوی می باشند که اگر درمان نشوند نارسایی کلیه را بدنبال دارد.
وی با بیان اینکه کلیه ها تا سنین چهار سالگی در فرد رشد می کند خاطر نشان کرد: در این سن عفونتهای ادراری شدیدترین آسیبها را می تواند به کلیه وارد کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: عفونتهای ادراری، چاقی، پرفشاری خون و دیابت از عوامل مساعدکننده بیماریهای کلیوی می باشند.
وی گفت: دیابت یک بیماری سیستمیک است که همه جای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و گرفتاری کلیه نخستین علامتی است که در بیماری دیابت غیرقابل کنترل می باشد.
او دیابت، پرفشاری خون، عفونتهای غیرقابل کنترل شده، سنگهای ادراری، مسمومیت، اسهال، استفراغ و خونریزی را از جمله علل ایجاد بیماریهای کلیوی و در نتیجه نارسایی کلیه عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: ضعف، بی حالی، کاهش اشتها و احساس خستگی از جمله علائم احتمالی بیماریهای کلیوی است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین در دستگاه ادراری یکسری نارساییهای مادرزادی احتمالی دیده می شود که خود فرد در تولید آن هیچ نقشی ندارد اما برخی از همین بیماریها با پیشرفتهای علمی قابل تشخیص می باشد.
وی تنگی اتصال محل حالب و لگنچه را از شایعترین نارساییهای مادرزادی کلیه دانست که بعضا در دوران جنینی قابل تشخیص بوده و بعد از تولد نیز قابل درمان است.
کلیه ها در بدن کار تنظیم فشار خون، دفع مواد زائد و مدیریت خونسازی را بر عهده دارند. عملکرد کلیه ها در بدن به سه بخش دفع مواد زاید شامل مواد و سموم و حتی برخی داروها، تنظیم فشار خون به واسطه دفع آب و ترشخ ماده ای به نام رنین و خونسازی به واسطه ترشح ماده ای به نام اریتروپوئیتین تقسیم می شود.
بر این اساس تمامی مواد زاید، سموم و حتی داروهای مصرفی از طریق کلیه ها دفع می شوند بنابراین یک وظیفه این عضو حیاتی تصفیه آب و سموم موجود در بدن است و اگر این اقدام از طریق کلیه صورت نگیرد عوارضی مانند حالت تهوع، بی اشتهایی، بی حالی و ضعف را در پی خواهد داشت.
به منظور نحوه بررسی چگونگی عملکرد تصفیه توسط کلیه ها شاخصی به نام "سطح کراتینین خون" وجود دارد که از سوخت و ساز و سیکل متابولیسم کراتین که در عضلات وجود دارد شکل می گیرد.
"کراتینین" از کلیه دفع می شود و اگر مقدار کراتینین خون بالا رود نشاندهنده ضعف کلیه ها برای دفع مواد زائد از بدن است بنابراین با اندازه گیری مقدار کراتینین خون می توان متوجه شد که کلیه وظیفه تصیفیه را انجام می دهد یا خیر.
7487/660


04/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن