تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803324831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساز ناهماهنگ دامپزشكي با سلامت در صدور مجوز توليد خمير مرغ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ساز ناهماهنگ دامپزشكي با سلامت در صدور مجوز توليد خمير مرغ
به رغم آنكه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ايران استفاده از خمير مرغ را در فرآورده‌هاي گوشتي ممنوع كرده‌اند اما به گفته مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشكي بدون توجه به اين ممنوعيت ساز خود را مي‌زند و مجوز توليد خمير مرغ صادر مي‌كند.
نویسنده : زهرا چيذري 


به رغم آنكه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ايران استفاده از خمير مرغ را در فرآورده‌هاي گوشتي ممنوع كرده‌اند اما به گفته مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشكي بدون توجه به اين ممنوعيت ساز خود را مي‌زند و مجوز توليد خمير مرغ صادر مي‌كند.
كالاهاي مضر براي سلامتي تنها به ليست محرمانه سازمان غذا و دارو محدود نمي‌شوند بلكه طيف وسيع تقلب و خوراكي‌هاي تقلبي سلامت افراد جامعه را نشانه گرفته‌اند، آن هم در شرايطي كه به گفته حسين رستگار، مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو تقلبات مواد غذايي روز به روز در حال پيچيده‌تر شدن است و از همين جهت كنترل آنها نيز در آزمايشگاه‌ها سخت‌تر مي‌شود. در كنار اين، همكاري نداشتن ديگر دستگاه‌ها در زمينه بهداشت و سلامت مردم چالش مضاعفي را به معضل خوراكي‌هاي غير استاندارد يا تقلبي اضافه مي‌كند، درست مانند حكايت صدور مجوز توليد خمير مرغ از سوي دامپزشكي بدون توجه به نظر وزارت بهداشت و سازمان استاندارد!

خوراكي‌هايي با چاشني تقلب
گاهي وقت‌ها مصرف يك خوراكي بدلي بسته به تقلبي كه در آن به كار بسته شده، مي‌تواند مضرات جبران‌‌ناپذيري براي سلامتي افراد داشته باشد اما از آنجايي كه غذا يكي از اصلي‌ترين نيازهاي انسان است و اين قبيل تقلبات نيز سود زيادي دارد، در سايه نظارت كمرنگ، تقلب چاشني خوراكي‌هايي است كه در بازار به وفور پيدا مي‌شود. اما اكنون قرار است در طرح تحول سلامت، طرح شناسايي و كنترل آلاينده‌ها و تقلبات مواد غذايي هم گنجانده شود. مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع كنترل غذا و دارو در نشست خبري روز گذشته‌اش از ارائه پيشنهاد اين طرح به وزير بهداشت خبر داد و افزود: تقلبات روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود و بررسي آنها از جنبه آزمايشگاهي سخت‌تر شده است. ما خيلي از استانداردها را داريم اما بسياري از مواد مضر دستكاري مي‌شوند و تقلبات جديدي رخ مي‌دهد.

هزينه 5 هزار ميلياردي دستگاه‌هاي تشخيص تقلبات تازه
به گفته رستگار خوراكي‌هاي بدلي طيف وسيعي را در بر مي‌گيرند، به عنوان مثال در چاي و زعفران يا حتي در عسل شاهد وجود تقلباتي هستيم. برخي از اين خوراكي‌هاي دستكاري شده ارزش غذايي لازم را ندارند به طور نمونه به جاي گل، قند جلوي كندوها مي‌گذارند و به جاي عسل شيره قند توليد مي‌شود! بنا به تأكيد وي وظيفه سازمان غذا و دارو است كه مواد غذايي را از نظر ايمني سلامت و ارزش تغذيه‌اي بررسي كند.
رستگار درباره هزينه‌هاي بالاي حركت وزارت بهداشت متناسب با تقلبات به روز شده، افزود: فلزات سنگين موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها قبلاً با دستگاه‌هاي معمولي قابل بررسي بودند اما اكنون شناسايي آنها بسيار سخت شده و هزينه دستگاه‌هاي جديد 5 هزار ميليارد تومان است، البته تعدادي از اين دستگاه‌ها در كشور موجود است اما نمي‌توانيم همه آزمايشگاه‌ها را به آن مجهز كنيم.

دامپزشكي ساز خودش را مي‌زند!
به گفته مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع كنترل غذا و دارو، مصرف سوسيس و كالباس ضرري ندارد به شرط آنكه تأييديه سازمان غذا و دارو را داشته باشد و در كارخانجات معتبر توليد شده باشد نه اينكه در مغازه‌هاي زيرپله‌اي توليد شود، در اين صورت مصرف آن خطرناك است. رستگار در مورد خمير مرغ نيز گفت: خمير مرغ قبلاً مجوز داشته اما به تازگي در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد بعضي از خمير مرغ‌هاي توليدي طبق شرايط استاندارد توليد نمي‌شوند، گاهي استخوان مرغ در آن له مي‌شود كه آلايندگي ايجاد مي‌كند و گاهي بافت‌هاي غيرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد، بنابراين خمير مرغ از نظر ارزش غذايي و كيفيت اجازه توليد ندارد.  اين در حالي است كه سازمان دامپزشكي اعلام كرده كه به همه مجوز خمير مرغ مي‌دهد اما از سوي سازمان غذا و دارو مجوز جديدي داده نمي‌شود و مجوزهاي قبلي هم بايد اصلاح شوند.  پيش از اين نيز نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با تأكيد بر اينكه سازمان ملي استاندارد ايران سه سال قبل، استفاده از خمير مرغ را در توليد فرآورده‌هاي گوشتي ممنوع كرده بود، درباره اينكه سازمان دامپزشكي توليد و استفاده از خمير مرغ را مضر نمي‌داند، گفت: سازمان دامپزشكي طبق ضوابط و مقررات خاص با اين مسئله برخورد مي‌كند.

پيگيري وظايف نظارتي استاندارد و سازمان غذا و دارو
مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع كنترل غذا و دارو درباره وضعيت نيترات موجود در آب نيز گفت: در هر دو مورد آب معدني و آب آشاميدني بررسي‌هاي لازم را انجام داديم و سلامتي آنها تأييد شده است و معيارهاي لازم را داشته‌اند اما آب آشاميدني و معدني در آينده نزديك رتبه‌بندي مي‌شوند، چراكه هم اكنون ميزان نيترات موجود در كشور 50 PPM است به همين دليل به دنبال بازنگري استانداردهاي نيترات هستيم.
ظروف يك بار مصرف قاچاق چالش ديگري است كه با توجه به حجم بالاي مصرف اين ظروف در ايام خاصي همچون محرم و ماه صفر و مراسم‌ مذهبي بازار پرسودي را نصيب افراد سودجو مي‌كند. بنا به تأكيد رستگار ظروف يك بار مصرف بايد نشان استاندارد و سازمان غذا و دارو را داشته باشند.  وي تأكيد كرد: سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو وظيفه نظارتي دارند و موازي پيش مي‌روند، به همين دليل بايد استانداردها بازنگري شوند و در طرح كلاني كه در دست بررسي داريم، ميزان آفت‌كش‌ها و سمومي را كه در باغات ميوه  استفاده مي‌شود، بررسي خواهيم كرد، چراكه بسياري از سموم جديد وارد بازار مي‌شوند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن