تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799427949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز پایانی مذاکرات هسته ای توافق یا تمدید؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روز پایانی مذاکرات هسته ای توافق یا تمدید؟ تهران - ایرنا - روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در حالیکه مذاکرات هسته ای ایران به نقطه پایان ضرب الاجل رسیده است،کشورهای 1+5 هم اکنون در مرحله ای هستند که باید میان توافق یا شکست سیاسی دست به انتخاب بزنند.


در همین حال برخی رسانه های خارجی از حصول یک توافق سیاسی میان دو طرف در آخرین ساعات پایانی شب گذشته خبر داده اند. خبری که تاکنون از سوی مذاکره کنندگان ایرانی تایید یا رد نشده است.
به گفته این رسانه ها، این توافق شفاهی و غیرمکتوب احتمالا چارچوب و کلیات راهکار جامع را مشخص می کند. بر اساس این موافقتنامه، طرفین همچنین به مدت دو ماه (احتمالا تا بهمن ماه) برای تعیین جزئیات راهکار جامع هسته ای، زمان خواهند داشت.
* مشاور ارشد رئیس جمهور به تیم مذاکره کننده پیوست
دیروز همچنین خبری مورد تایید تیم مذاکره کننده ایران قرار گرفت مبنی بر اینکه حسین فریدون به وین رفته و به مذاکره کننگان پیوسته است.یک منبع موثق با تایید این خبر گفت: حسین فریدون برادر و مشاور ارشد رئیس جمهور به تازگی به تیم مذاکره کنند پیوسته است.
دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز دیشب بدون حضور اشتون، با جان کری دیدار کرد. دکتر ظریف نخستین وزیر ایرانی است که با همتای آمریکایی خود پشت یک میز گفتگو می کند. این دیدار ساعتی پس از مذاکره وزیر خارجه عربستان با جان کری صورت گرفت. گفته می شود امکان دستیابی به توافق ایران و کشورهای 1+5 موجب سفر غیرمترقبه سعود الفیصل به وین بوده است.
پیش از این، یک مبنع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پنجمین نشست محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون را که ظهر دیروز برگزار شد را "خوب" توصیف کرد.
این منبع پس از پایان نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون در پاسخ به سوالی درباره این نشست و روند مذاکرات گفت: جلسه خوبی بود ولی کار زیادی در پیش است.
* ظریف و اشتاین مایر برای دومین بار دیدار کردند
وزیر خارجه آلمان هم که وارد وین شده است برای دومین بار با همتای ایرانی خود در چارچوب مذاکرات هسته ای دیدار کرد.
در همین رابطه یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده با اشاره به حضور اشتاین مایر گفت: وزیرخارجه آلمان رویکردی مثبت و سازنده برای رسیدن دو طرف به یک توافق جامع دار و در دیداری که دیروز با ظریف داشت معتقد بود که باید برای رسیدن به توافق انرژی زیاد بگذاریم.
* دیدارهای دو جانبه روانچی و عراقچی با برنز و شرمن
مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران نیز دیروز، ششمین روز مذاکرات وین را با دیدار با ویلیام جوزف برنز و وندی شرمن معاونان وزیر امور خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمید معاون کاترین اشتون برگزار کردند.
البته عراقچی و روانچی پیش از این دیدار، نیم ساعتی را با نماینده چین دیدار و گفتگو کردند تا او را از آخرین روند مذاکرات مطلع سازند.
هیات آمریکایی در طول 13 دور مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 همواره طرف اصلی مذاکره کننده هیات ایرانی در سطوح مختلف وزرا، معاونان وزرا و کارشناسان بوده چرا که بانی همه تحریم ها علیه برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان، واشنگتن بوده است.
معاونان ظریف پس از دیدار با معاونان کری با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده مسکو در گروه 1+5 نیز مذاکره کردند.
خبرگزاری ایتارتاس هم از ورود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به وین برای شرکت در مذاکرات هسته ای خبر داد.
* اوباما: در صورت توافق، کنگره را راضی می کنم
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد اگر توافق دائمی حاصل شود، اطمینان دارد که می تواند کنگره را متقاعد کند که این توافق ایران را از تولید یک سلاح هسته ای منع می کند.
اوباما گفت: اطمینان دارم که اگر به توافقی برسیم که قابل راستی آزمایی باشد و تضمین کند که ایران ظرفیت گریز ندارد، من نه تنها می توانم کنگره را متقاعد کنم بلکه می توانم مردم آمریکا را متقاعد کنم که این یک توافق درست بوده است. اگر ما بتوانیم به این هدف نائل آییم. اگر از آن اطمینان حاصل کنم و کارشنان و افراد فنی ما بتوانند بگویند که دلیل علمی وجود دارد که آنها نمی توانند گریز داشته باشند و ما یک مکانیسم قابل تأیید و راستی آزمایی داشته باشیم، اطمینان دارم که می توانیم با ایران توافق داشته باشیم.
* شینهوا: دستیابی به توافق هسته ای تاریخی با ایران هنوز ممکن است
خبرگزاری شینهوا هم در گزارشی نوشت: مذاکرات هسته ای در حالی وارد آخرین روزهای خود شده است که دیپلمات های ارشد ایران و غرب به شدت برای دستیابی به توافقی که می تواند دورنمای سیاسی در خاورمیانه را تغییر دهد تلاش می کنند.
در حقیقت این فرصت اولین بار است که در طول 35 سال گذشته تاکنون به وجود آمده است.
ایران و گروه 1+5 در ماه ژوییه مذاکرات خود را به مدت چهار ماه تمدید کردند که بر اساس آن این کشورها تنها تا روز دوشنبه برای دستیابی به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران و چگونگی لغو تحریم های بین المللی فرصت دارند.
موضوع حساس در این دور از مذاکرات هسته ای روی رفع اختلافات بر سر مسائل کلیدی شامل ظرفیت برنامه هسته ای ایران به ویژه غنی سازی اورانیوم و سرعت لغو تحریم ها متمرکز شده است.
به نظر می آید دیدگاه های مخالف طرف های مذاکره کننده پس از دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتایان اروپایی آن ها نزدیک تر شده باشد.
اکنون با توجه به نزدیک شدن این ضرب الاجل دستیابی به یک راه حل جادویی درباره این مسائل کلیدی در صورت انعطاف پذیر نبودن طرف های مذاکره کننده، بسیار سخت به نظر می آید.
هنوز این سوال به قوت خود باقی است که آیا ایران و غرب قادر خواهند بود به یک توافق دست پیدا کنند. طرف های مذاکره کننده از سال 1979 تاکنون هیچگاه تا به این اندازه به لحاظ سیاسی به یکدیگر نزدیک نبوده اند و آن ها در طول یک سال گذشته تلاش های دیپلماتیک زیادی را برای پایان دادن به بن بست هسته ای میان خود به کار گرفته اند.
کلسی داون پورت، یک کارشناس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گفت وگو با شینهوا، اظهار کرد: دستیابی به توافق هسته ای ممکن است چون هیچ یک از طرف ها خواهان ترک مذاکرات نیستند و هنوز گزینه های در دسترس وجود دارد.
شینهوا در ادامه با اشاره به دستاورد یک توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، نوشت: تحریم های بین المللی که به بهانه برنامه هسته ای ایران علیه این کشور اعمال شده است تاثیرات اقتصادی منفی زیادی در پی داشته که ثابت می کند لغو تحریم ها یک عامل مهم برای ادامه مذاکرات است. از طرف دیگر دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواهان دستیابی به یک توافق با ایران است. جمهوری خواهان در این کشور پس از پیروزی در انتخابات میان دوره ای توانسته اند کنترل کنگره و مجلس سنا را به دست گیرند که این امر لغو تحریم ها را برای رئیس جمهور آمریکا سخت تر کرده است.
بنابراین دولت اوباما نیازمند پیروزی بر جمهوری خواهانی است که همواره نسبت به مذاکرات هسته ای با ایران بدبین بوده اند.
اول**


03/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن