تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798616432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگردان نمایش «ادامه‌داره» مطرح کرد تاکید بر استفاده از عنصر «غافلگیری» در اجرای نمایش« ادامه‌داره» / مدیریت تئاتر مشهد ضعیف است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارگردان نمایش «ادامه‌داره» مطرح کرد
تاکید بر استفاده از عنصر «غافلگیری» در اجرای نمایش« ادامه‌داره» / مدیریت تئاتر مشهد ضعیف است
کارگردان نمایش «ادامه داره» گفت: استفاده از عنصر غافلگیری تماشاگران در اجرای این نمایش، از ابتدا تاکید می‌شد تا ذهن تماشاگر با مطرح شدن سئوالات مختلف، با متن این نمایش درگیر شود.

خبرگزاری فارس: تاکید بر استفاده از عنصر «غافلگیری» در اجرای نمایش« ادامه‌داره» / مدیریت تئاتر مشهد ضعیف است



به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در حالی نمایش «ادامه داره» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ضیاء‌چمنی از 24 آبان در تماشاخانه شمایل اجرای عمومی خود را آغاز کرده است که از یکم آذر اجرای خود را با ساعت 19 ادامه می‌دهد، این نمایش که در جشنواره استانی جوایز بسیاری را کسب کرد به گفته نویسنده و کارگردانش، هنوز این جوایز دریافت نشده است؛ اجرای این نمایش و تغییر ساعت اجرای آن سبب شد تا گفت‌وگویی با علیرضا ضیاءچمنی (نویسنده و کارگردان) و محمد رضا صولتی (بازیگر) آن انجام دهیم. فارس: نوشتن نمایشنامه «ادامه داره» از ابتدا تاکنون چه مراحلی را گذارند؟ ضیاءچمنی: ابتدا سوژه این نمایش در حد چند خط بود که در طول یک سال گذشته تغییرات فراوانی یافت؛ به عنوان مثال، وقتی به اجرای جشنواره استانی رسید، به علت تخصصی بودن تماشاگران و فضای حرفه‌ای هنری در آن، این داستان، نمایش چند اپیزود با داستان‌های متفاوت که هر کدام می‌تواند «ادامه‌دار» باشد به صورت پیچیده‌تر نوشته شد؛ بنابراین نام این نمایش هم از داستان‌هایش «ادامه‌داره» گرفته شد و برای اجرای عمومی آن نیز به علت عام بودن تماشاگر تئاتر، تصمیم گرفتم ارتباطی میان اپیزودها قرار دهم تا هضم آن راحت‌تر شود. * قوی بودن نمایشنامه از ابتدا، ویژگی مهم نمایش ادامه داره فارس: ویژگی‌های خاص این نمایش را چه می دانید؟ ضیاء چمنی: از ابتدا نکاتی همچون عنصر غافلگیری، ایجاد پرسش‌های مختلف و درگیری ذهن تماشاگر پس از تماشای نمایش در نمایشنامه «ادامه داره» را به صورت کاملا جدی در نوشتن و اجرای آن در نظر گرفتم و خوشبختانه بر اساس آمارهای نظرسنجی که از مخاطبان گرفتیم و عمده سئوالاتی که تماشاگران از هنرمندان داشتند، متوجه شدم به این موارد رسیده‌ایم و ویژگی‌های خاص آن هم همین موارد می‌تواند باشد. صولتی: از ویژگی‌های دیگر این نمایش، قوی بودن نمایشنامه بود زیرا نقش‌ها از ابتدا طوری نوشته شده بود که وقتی به من پیشنهاد شد و آن را مطالعه کردم کاملا می‌توانستم نقش و فضای نمایش را تصور کنم.    

* بازیگر محور بودن نمایش «ادامه داره» فارس: به نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این نمایش اجرای مناسب و طبیعی بازیگران آن است، درباره نحوه انتخاب بازیگران بیشتر بگویید؟ ضیاء چمنی: این نمایش در حقیقت، بازیگر محور است زیرا در آن بازیگران بدون انجام هیچ گونه حرکت و میزانسنی، باید از توانایی خوبی برخوردار باشند که  قابلیت بازی و تسلط به آن و صدای خود را داشته باشند و علاوه بر این از فن بیان قوی برخوردار باشند زیرا تئاتر هنری زنده است و بازیگر در مقابل تماشاگر، لحظه‌ای برای از دست دادن تمرکز ندارد و در بسیاری از موارد باید بر اساس عکس العمل تماشاگر تلاش کند، در لحظه بازی خوبی را به نمایش بگذارد بنابراین با تحقیقات بسیار تصمیم گرفتم از آقایان صولتی و لبیب که تجربه دوبله، گویندگی رادیو و بازی در تئاتر را دارند برای بازی در این نمایش دعوت کنم. صولتی: البته من بیشتر از آن که تجربه بازی در تئاتر (یک سال بازی در تئاتر) را داشته باشم در دوبله فعالم و وقتی نمایشنامه را مطالعه کردم، متوجه شدم فن بیانی که در دوبله استفاده می‌کنم نباید در اجرای این نمایش استفاده شود زیرا شما با نقشی روبه‌رو هستید که از ابتدا تماشاگر نمی‌داند جرم این شخص چیست و حتی نمی‌داند این کاراکتر در حال فریب دادن بازجو است بنابراین باید از مواردی همچون نگرانی، لرزیدن دست برخوردار باشد که برای تماشاگر طبیعی جلوه کند یا وقتی به قاتل زنجیره‌ای بودن خود اعتراف می کند و کاملا تغییر زاویه می‌دهد و اعتماد به نفس پیدا می‌کند باید آنقدر تسلط روی زبان بدن و صدا داشته باشد تا بتواند بازهم تماشاگر را غافلگیر کند که در پایان بازجویی، مخاطب را به این فکر بیندازد که متهم شخصیتی فراتر از یک گناهکار حرفه‌ای است. با حرف ضیاء چمنی نیز مبنی بر این که «بازیگر تئاتر، لحظه‌ای برای از دست دادن تمرکز مقابل تماشاگر را ندارد» موافقم به عنوان مثال در یکی از شب‌های اجرای این نمایش، درب بطری آب معدنی من، که باید باز می کردم باز نشد و من که حواسم به تماشای این بطری توسط تماشاگران بود و عکس العمل آنها را متوجه شدم، در آن لحظه تصمیم گرفتم شکل استرس خود را از طریق چسباندن بطری سرد به صورتم (که گویی احساس گرما می کنم) نشان دهم و خوشبختانه پس از چند لحظه با برداشتن دوباره بطری آب معدنی، درب آن باز شد و نمایش بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کرد. * طنز، لایه‌های پنهان تلخ داستان را روایت می‌کند فارس: از چاشنی طنز نیز در این نمایش استفاده شده دلیل این کار چه بوده است؟ ضیاء چمنی: در حقیقت داستان این نمایش، موقعیت‌ها و واکنش‌های آدم‌ها را به مسائلی که عمدتا تلخ هستند روایت می‌کند و هر اپیزود با این هدف که به تماشاگر هشدارهایی را بدهد نوشته و اجرا می‌شود، بنابراین استفاده از عنصر طنز و فانتزی بودن بخش‌هایی از نمایش یک ساعت و 10 دقیقه نمایش «ادامه داره» می‌توانست لبخندی (را که در لایه‌های پنهان خود، تلخی داستان را به تماشاگر یادآوری می‌کند) به وی ارائه دهد.  صولتی: البته من در بخش بازی نقش خودم خیلی تلاش کردم که به سمت فانتزی بودن پیش نرم اما وقتی یک شخصیت در مقابل بازجویی با ابزار اعتراف‌گیری خاصی قرار می گیرد (که از ابزاری همچون چکش، تیغ موکت بری و سایر موارد استفاده می‌کند) می‌ترسد و جرم خود را اعلام می‌کند اما ظاهرا بازجوی مورد نظر اعتراف جرم متهم برایش مهم نیست و از ابزار نامناسب خود اظهار تاسف می‌کند، طبیعی است که این کاراکتر با تعجب و کمی چاشنی طنز از بازجو بپرسد «مگر شما اعتراف مرا نمی‌خواستید؟» و در این لحظه است که واکنش تماشاگر، خنده باشد. اتفاقا فکر نمی‌کنید تماشاگر با یک سردرگمی در صحنه بازجویی روبه‌رو می‌شود؟ چرا که هر زمان که بازجو ابزار اعتراف‌گیری خود را به متهم نشان می‌دهد و اعتراف جدیدی از وی می گیرد باز هم متقاعد نمی‌شود؟  

ضیاء چمنی: در حقیقت این صحنه از نکات خاصی برخوردار است زیرا تماشاگر از ابتدا نمی‌داند که جرم متهمی که روی صندلی نشسته است، چیست، از سوی دیگر برای بازجوی مورد نظر، ابزار کارش مهم‌تر از اعتراف متهم است زیرا در پرونده ای که روی میز قرار دارد میزان اتهامات متهم نوشته شده است، این صحنه دقیقا خلاف این جمله است که هدف، وسیله را توجیه می‌کند و آنچه که برای ما در اجرای این بخش مهم بود، برداشت های متفاوت تماشاگران است. * جوایز کسب شده هنوز دریافت نشده است! فارس: با توجه به این که در جشنواره استانی نیز این نمایش را اجرا کردید و جوایزی را کسب کردید نظرتان در این باره چیست؟ ضیاءچمنی: متاسفانه جشنواره استانی در خراسان رضوی که یکی از معتبرترین مسابقات تئاتر در استان ما محسوب می‌شود به یک فضای آزمون و خطا تبدیل شده است، به عنوان مثال داوری های این دوره از جشنواره تئاتر همچون گذشته اعلام نشد و در گناباد به همه اطلاع دادند که از سایت مشهد تئاتر، داوری‌ها را مشاهده کنید؛ دوم این که در کارگردانی و بازیگر اول مرد در هیئت داوران و هیئت منتقدین عنوان نمایش برگزیده هیئت منتقدین تئاتر را کسب کردیم اما نه تنها جزء چهار گروه برتر نبودیم بلکه هنوز جوایز خود را دریافت نکردیم. مسئله سوم این است که گناباد با وجود اظهار لطف و میزبانی مناسب شهروندان آن، شرایط مناسبی برای برگزاری جشنواره استانی و معتبر تئاتر در خراسان رضوی نداشت و سالن‌های نمایش آن برای اجرای تئاتر ساخته نشده بودند که به نظر من همه این مشکلات به ضعف در مدیریت تئاتر در مشهد بازمی‌گردد زیرا اگر شهرستانی از شرایط مناسب برای اجرای نمایش‌هایی که در یک جشنواره مهم و معتبر در نظر گرفته شدند، برخوردار نیست، چه اصراری است که حتما در این شهرستان، جشنواره برگزار شود؟ مسئولان تئاتر باید به این موضوع اهمیت بدهند زیرا این ضعف‌ها نه تنها به تئاتر و جشنواره استانی خراسان رضوی ضربه می‌زند بلکه شایعات را نیز افزایش می‌دهد و انگیزه هنرمندان را برای ادامه فعالیت‌های هنری در مشهد کم می‌کند و سبب مهاجرت آنها به تهران می‌شود.  ................................. گفت‌وگو از: مهدیه قمری ................................. انتهای پیام/70005/صا40

93/09/02 - 10:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن