محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846051876
سالگرد جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه شریف بیانات در پاسخ به پرسشهای دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سالگرد جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه شریف
بیانات در پاسخ به پرسشهای دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف
این حرف که چون کسی جزو یاران انقلاب بوده، نباید محاکمه شود، حرف غیرمنطقی است. کسی که جزو یاران انقلاب است، باید کاری کند که از نظر قوانین همین انقلاب، جرم محسوب نگردد، تا به دادگاه کشانده نشود و اگر یک وقت در دادگاه هم رفت، تبرئه شود
سؤالی راجع به بحث «عدالت اجتماعی» دارم. علیرغم بیانات شما در چند سال گذشته، این بحث درگیر بازیهای سیاسی گردید و به آن غایتی که جنابعالی فرموده بودید، چندان نزدیک نشد. آیا زمان آن نرسیده است که به طریق اصولی به این بحث بنگریم و داراییهای افراد را مورد بررسی قرار دهیم و این امر را از دولتمردان آغاز کنیم و به مرور در جامعه تسری دهیم؟ این حرفِ بسیار خوبی است که گفتنش آسان است، اما عمل کردنش بسیار بسیار مشکل مینماید. به مجرد اینکه به سمت بعضی از مسؤولان دست دراز شود، طبعا اولِ گله و شِکوه و فریاد آنهاست. یک وقت میبینید که در اصل کار هم مانعتراشی میشود و انجام نمیگیرد! من یک عقیده جدی دارم که بحث «عدالت اجتماعی» باید تعقیب شود - شکی در این نیست و بارها هم این را گفتهام - منتها آن کسی که باید تعقیب کند، بنده نیستم؛ دستگاههای قضایی و دستگاههای دولتی هستند که بایستی دنبال کنند. یک مقدار از این قضیه باید به برکت قوانینِ خوب حل شود؛ یک مقدار باید به برکت اجرا حل شود؛ یک مقدار هم باید به برکت بازرسی دستگاههای برتر و بالاتر حل شود؛ یعنی دستگاههای دولتی، نسبت به بخشهای زیرمجموعه خودشان. بههرحال، من نسبت به این قضیه، با نویسنده این نامه همعقیدهام و امیدوارم که پیش برود. البته کارهایی هم میشود؛ نه اینکه هیچ کاری نشود. بنده چندی پیش در همین زمینه از قوه قضاییه سؤالی کردم. گزارشهایی دادند و کارهایی هم انجام میگیرد؛ لیکن روند کار طوری نیست که بنده را هم راضی کند؛ چه برسد شما را که جوان و آرمانخواه هستید. راهحل عملی برای حل مشکل اقتصاد کشور - مشکلاتی نظیر اشتغال و مسکن و غیره - چیست؟ آیا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» وجود دارد؟ اگر ممکن است، توضیح بفرمایید. بله، مقولهای به نام «اقتصاد اسلامی» هست و دربارهاش کتاب هم نوشته شده است. برخی از اقدامات اقتصادىِ دولتی هم که از اولِ انقلاب تا بهحال انجام گرفته - مثل فعالیتهای بانکی و برخی از فعالیتهای دیگر - بر اساس همان «اقتصاد اسلامی» است. به نظر من، مشکل اقتصاد کشور، قابل حل است و برنامههای قابل قبولی هم در این زمینه فراهم شده است. سال گذشته، آقای رئیس جمهور به کمک جماعتی، بعد از تلاش زیاد، برنامهای را فراهم کردند که به نام «برنامه ساماندهی اقتصادی» معروف شد. برنامه خوبی بود؛ آن را پیش من هم آوردند و بنده هم آن را تأیید کردم. اگر همان برنامه اجرا شود، البته نتایج خوبی خواهد داشت. منتها آن برنامه را در همین برنامه پنجساله گنجاندهاند. اگر برنامه پنجساله با آن سیاستهایی که ما به طور مشخص و با مشورت فراوان و کار زیادی که روی آن شده و اعلام هم کردهایم، تطبیق کند، من شک ندارم که در طول پنج سال، اثر محسوسی دیده خواهد شد. نمیگویم بهکلی همه مشکلات حل میشود؛ اما یقینا اثر محسوسی دیده خواهد شد. مشروط بر اینکه آن سیاستها دقیقا رعایت شود. البته ما، هم به خود دولت و هم به مجلس سفارش کردیم که مراقبت کنند تا آنجایی که عملی است - که فکر هم میکنیم همهاش یا نزدیک به همهاش عملی است - این سیاستها در مواد برنامهها دیده شود. ویژگىِ یک روزنامه خوب چیست؟ کدامیک از نشریات فعلی را با این ویژگی نزدیک میبینید؟ اولا این توقع خوبی نیست که بنده فلان روزنامه را برای شما اسم بیاورم و مثلا بگویم بنده فلان روزنامه را به این ویژگیها نزدیک میبینم؛ باید خودتان انتخاب کنید. من گمان نمیکنم که این مسؤولیت سنگینی بر دوش دانشجو باشد که بگردد و روزنامه خوب را انتخاب کند. ما روزنامههای خوب هم داریم. البته نوشتهاند که ویژگیهایش چیست؟ معلوم است؛ روزنامهای که هدفش اطلاعرسانی سالم، تحلیل سالم، تحلیل خوب، ارائه مطالب قوی و پرداختن به دغدغههای عمومی یا اکثر مردم، همراه با روشهای هنری باشد. این روزنامه به نظرم روزنامه خوبی خواهد بود. بعضی از روزنامههای ما اینطور هستند؛ بعضی هم نیستند؛ بعضی هم خیلی بدند! در مورد دادگاه ویژه روحانیت و جایگاه آن توضیح بفرمایید. دادگاه ویژه روحانیت، دادگاهی است درست، بجا، قانونی و لازم. البته جنجال میکنند و اشکالاتی میگیرند که اشکالات وارد و درستی نیست. این دادگاه، بجا و بموقع به وجود آمده و کارهای مهم و اساسی ای هم کرده است. قشر روحانی مثل همه قشرهای دیگر، قشر آسیبپذیری است. از طرفی خصوصیت و جایگاه این قشر طوری است که ایجاب میکند دادگاهی وجود داشته باشد که این جرأت و گستاخی و توانایی را در خود ببیند که یک روحانی را به پای میز محاکمه بکشد و از او سؤال کند و جواب بخواهد. آن طرف وقتی که خودش روحانی است - هرچه این بلد باشد، او هم بلد است - طبیعتا بهتر میتواند او را محاکمه کند. همه اینها ملاحظه شده است. بعضیها میگویند که در زمان امام این دادگاه نبوده است. بیخود میگویند؛ این مربوط به زمان امام است و ایشان این دادگاه را تشکیل دادند و برای این دادگاه اهمیت قائل میشدند. این دادگاه کارهای بزرگی کرده است؛ بنابراین دادگاه خوبی است و جایگاهش هم جایگاه قانونی است. البته بدیهی است که یک وقت امام نه درباره این دادگاه، که درباره کل قوه قضاییه میگفتند: قوه قضاییه و دادگاههای قوه قضاییه از خصوصیاتشان این است که حداقل نیمی از مردم از اینها ناراضیند؛ چون نیمی از مراجعهکنندگان کسانی هستند که یا محکومند؛ یا طرفدار آن محکومند؛ بالاخره ناراضی میشوند. دادگاه ویژه روحانیت هم از این قبیل است. آیا عملکرد دادگاه ویژه روحانیت را عادلانه میدانید؟ عملکردش قانونی است. من نمیتوانم واقعا درباره هر دادگاهی قضاوت داشته باشم که اینها صددرصد عادلانه عمل میکنند یا نه؛ ولی علیالظاهر ما چیز غیرعادلانهای از اینها ندیدهایم. کارکردشان، کارکرد بدی نیست. اگر موردی نشان داده شود که خلاف قانون یا خلاف عدالت رفتار کرده باشند، البته قابل پیگیری است؛ اما تا آنجا که من میدانم، نه؛ کار غیر عادلانهای از اینها مشاهده نکردهام. آیا وجود چنین دادگاهی با قانون اساسی سازگاری دارد؟ بله؛ کاملا با قانون اساسی تطبیق میکند. البته جای توضیحش در پاسخ به این سؤال نیست؛ اما اگر اینطور نبود، در طول سالهای طولانی - الان شانزده، هفده سال است که این دادگاه مشغول کار است - مطمئنا امکان ادامه کار پیدا نمیکرد. شما تا کی میخواهید در برابر وحدتزدایی جناحهای سیاسی سکوت کنید؟ البته میدانم که به آنها تذکر میدهید؛ ولی حالا که به لطف خدا رئیس جمهور محترم توانسته چهره صلحدوستی ایران را به جهانیان نشان دهد، آیا بهتر نیست در کشور نیز فضایی ایجاد کنیم تا دولت خدمتگزار بتواند برنامههای خود را اجرا کند؟ اگر ما مسلمانیم، اگر جناحهای ما برای ایران دل میسوزانند، آیا بهتر نیست بهجای تضعیف همدیگر، به تقویت توان اسلام بپردازیم؟ این حرفِ بسیار درستی است. باید به این برادر یا خواهرمان که این سؤال را نوشتهاند، بگوییم: «جانا سخن از زبان ما میگویی». البته من خوشبختانه در آن موردی که شما اشاره کردید، سکوتی نکردهام و نمیکنم. من بارها نه فقط به خود این جناحهای سیاسی و مجموعههای سیاسی، بلکه در جلساتی که مخصوص خود آنها بوده، و یا گاهی در بعضی از جلسات مشترک از چند گروه از آنها، به آنها گفتهام. همچنین برای اینکه بیشتر وادار به عمل شوند، در مجامع عمومی - مثل نماز جمعه و خطابههای عمومی - گفتهام، تا احساسات مردم، فشاری برای اینها باشد که به سمت وحدت و یکپارچگی و همکاری بروند. البته وحدت که میگوییم، نه اینکه همه یک مجموعه شوند؛ نه، بلکه منظور این است که همکاری کنند و نسبت به یکدیگر کارشکنی نکنند؛ پیش بروند. من میبینم که این دوست دانشجویمان هم این احساس را دارد؛ اتفاقا من هم همین را میخواهم. من میخواهم که همه همین احساس مطالبه را از مجموعههای سیاسی داشته باشند. به نظرم قدمهایی برداشته شده و کارهایی هم کردهاند که بد هم نبوده است؛ انشاءالله پیشتر بروند. نظر شما در مورد محاکمه یاران واقعی انقلاب چیست؟ [در اینجا دو نفر را اسم آوردهاند که من اسمها را اصلا نخواهم خواند؛ چه به نیکی و چه به بدی یاد شده باشند.] آیا روند فعلی، شایسته نظام اسلامی است؟ ببینید، این حرف که چون کسی جزو یاران انقلاب بوده، نباید محاکمه شود، حرف غیرمنطقی است. کسی که جزو یاران انقلاب است، باید کاری کند که از نظر قوانین همین انقلاب، جرم محسوب نگردد، تا به دادگاه کشانده نشود و اگر یک وقت در دادگاه هم رفت، تبرئه شود، والا اگر فرض کردیم یک نفر یار واقعی انقلاب است، اما جرمی هم مرتکب میشود. نمیشود بگوییم چون یار واقعی انقلاب است، پس او محاکمه نشود. این منطق درستی نیست. حالا این دو نفری که این آقا اسم آوردند، آیا وضعشان چطوری است؛ یاران واقعی انقلاب هستند، بودند، حالا هم هستند یا نیستند؛ یا بعضیشان هستند، بعضیشان نیستند، من کاری به آن ندارم؛ لیکن اگر فرض کنیم کسی جزو یاران انقلاب است، این نباید مانع شود از اینکه در هنگامی که بهنظر دستگاه قضایی خطایی از او سر میزند، دست قضا به سمت او هم دراز شود. چه دلیلی وجود دارد که با اشرافیگرىِ ایجاد شده در بسیاری از مقامات کشوری، برخورد قاطع صورت نمیگیرد؟ چرا اصل قانون اساسی در مورد بررسی اموال اشخاص حکومتی بهطور دقیق اجرا نمیشود؟ البته اینکه اموال مسؤولان کشور را به طور دقیق رسیدگی کنند، چنین چیزی در قانون اساسی نیست. فقط در مورد تعدادی از مقامات - مثل رهبری، ریاست جمهوری و بعضیهای دیگر - هست که اینها اولِ مسؤولیتشان باید گزارش موجودی مال خودشان را بدهند؛ از مسؤولیت هم که کنار رفتند، باز بایستی صورت موجودیشان را بدهند، تا معلوم شود که در این مدت چهچیزی گیرشان آمده و چه چیزی اضافه کردهاند. البته این اصل هم اجرا میشود. بنده خودم به مناسبت شروع مسؤولیت ریاست جمهوری و پایانش و نیز مسؤولیت بعدی، بارها این ورقه را پُر کردم و برای قوه قضاییه فرستادم. دیگران هم این کار را میکنند؛ منتها این سؤال راجع به اشرافیت، سؤال بسیار درستی است. اگر واقعا من احساس کنم که این سؤال و این مطالبه و این گرایش، در مجموعه جوانان دانشجو هست، حقیقتا خدا را شکر میکنم. شما بدانید که گرایش اشرافیگری، آن چیزی نیست که بشود با قانون و با دادگاه و با بازجویی و با امثال اینها علاجش کرد؛ خیلی سختتر از این حرفهاست. این از جمله مقولاتی است که بایستی فضای عمومی کشور - احساسات مردم، خواست مردم و به تعبیر رساتر، فرهنگ عمومی مردم - آن را دفع کند تا این علاج شود. آن کسانی که به اشرافیگری گرایش دارند و دلشان برای زندگی اشرافی لک میزند - یعنی خوردن و پوشیدن و زندگی کردن و مشی کردن به سبک اشراف و دور از زندگی متوسط مردم - یکی از کارهایی که میکنند، این است که این دید و ذهنیت را در مردم بهوجود آورند که این چیز خوبی است و ارزش است؛ کمااینکه قبل از انقلاب اینگونه بود. قبل از انقلاب، مسؤولان حکومت، هرچه بیشتر با تشریفات و جاه و جلال و تکبر و تفرعن و لباسهای فاخر ظاهر میشدند، یک عده از عوام مردم بیشتر خوششان میآمد! فرهنگ عمومی را اینگونه شکل داده بودند. بعد از انقلاب بعکس شد. لذا کسانی هم که اهل کارهای اشرافیگری بودند، از ترس گرایش مردم، اجتناب میکردند؛ اما امروز بتدریج میخواهند کار را بعکس کنند. به نظر من، اشرافیگری برای یک کشور آفت است؛ اشرافیگرىِ مسؤولان، آفت مضاعف است؛ بهخاطر اینکه اگر اشراف عالَم از مال خودشان - حالا حلال و حرامش به عهده خودشان - خرج میکنند، از مال خودشان اشرافیگری میکنند؛ اما اگر مسؤولان اشرافیگری کنند، از مال مردم خرج میکنند؛ مال خودشان که نیست. این اشرافیگری، با احساس عمومی مردم، با نوشتن، با گفتن و با ترویج این فکر، درست خواهد شد. این باید به یک فرهنگ تبدیل شود؛ کاری نیست که بشود بهصورت دادگاه ویژه و محاکمه و امثال اینها درستش کرد. آیا حمایت حضرتعالی از دولت و شخص آقای رئیس جمهور، به معنای قبول داشتن سیاستهایی است که دولت و شخص رئیس جمهور به آن اعتقاد دارند و اجرا میکنند؟ من از رئیس جمهور حمایت کردهام و خواهم کرد. این وظیفهای برای من است و لازم است این کار را بکنم. از مجموعه دولت هم حمایت میکنم. البته در بین اعضای دولت، کسانی هستند که من روشها و سیاستهایشان را نمیپسندم. خود آنها و مسؤولان دولت هم میدانند. ممکن است مردم ندانند - لزومی هم نداشته که مردم بدانند - لیکن آنها که باید بدانند، میدانستند. انتقادهایی داشتهام؛ انتقادها را هر وقت لازم بوده، به آنها گفتهام. اگر در جایی ایجاب میکرده و لازم بوده، سختگیری هم کردهام و شدت عمل هم به خرج دادهام که اصلاح شود؛ لیکن این سؤال که میپرسید آیا حمایت شما از دولت و رئیس جمهور، به معنای قبول داشتن سیاستهایی است که دولت و رئیسجمهور به آن اعتقاد دارند، من نمیدانم که این «اعتقاد دارند» چیست! آن چیزی که ما مشاهده میکنیم، همین عملکردهاست؛ همین روشی است که من از آنها هیچگونه ایرادی به نظرم نمیرسد؛ آنها کارشان را انجام میدهند. البته انسانها در یک اندازه نیستند. ضعفها و قوتها و قدرتها و تواناییها در افراد متفاوت است؛ کمااینکه سلایق شخصی متفاوت است؛ کمااینکه روشهای گفتن هم متفاوت است. بعضیها هستند از حقیقتی دفاع میکنند و طوری حرف میزنند که با حرف زدن آن دیگری - که او هم از همین حقیقت دفاع میکند - فرق دارد. انسانِ دقیق، بایستی آن مغز مطلب را پیدا کند و از پوستها فراتر برود. اگر اینها را توجه کنید، به نظر من مشکلی وجود ندارد. اگر اشکالی در سیاستها و عملکردها باشد، آیا باید آن را ابراز کرد؟ چگونه میتوان این کار را کرد که متهم به مخالفت با فرمایش شما در حمایت از دولت نشویم؟ من البته هیچوقت جلوِ انتقاد را نگرفتهام و کسی را منع نکردهام. انتقاد صحیح و دلسوزانه ضرری ندارد؛ اما این انتقاد بایستی به تخریب نینجامد. بعضیها طوری انتقاد میکنند که تخریب است؛ این مصلحت نیست. کسی که مسؤولیت سنگینی در کشور بر دوشش هست و از او توقع داریم که فلان کار را بکند - اقتصاد را درست کند و... - اگر ما او را تقویت نکنیم؛ اگر یک وقت ضعفی هم پیدا شد، آن را نپوشانیم؛ آیا میتوانیم چنین توقعی داشته باشیم؟ باز هم میتوانیم امیدوار باشیم که آنچه که ما میخواهیم، انجام خواهد گرفت و آنچه که وظیفه اوست، انجام میگیرد؟ به نظر من، وظیفه همه است که به مسؤولان کشور کمک کنند و آنها را یاری نمایند؛ البته تا وقتی که در خط مستقیم اسلام و امام حرکت میکنند. اگر کسی از خط مستقیم اسلام و امام منحرف شود - هر کسی باشد - او درخور حمایت نیست. این فرق هم نمیکند؛ از بالا تا پایین همه یکسان هستند؛ خود من هم همینطور هستم. اگر خدای نکرده من هم از آن خط صحیحِ اسلام تخطی کنم، بر مردم واجب نیست که از من حمایت یا تبعیت کنند. البته احیانا یک وقت اشتباه و اختلاف سلیقهای وجود دارد. این اختلاف سلیقه نباید موجب شود که ما مسؤولان کشور و مسؤولان بخشهای گوناگون را از حمایت خودمان محروم کنیم؛ نه، باید آنها را حمایت کنیم. شما هم بدانید عزیزان من! امروز این کشور اقتدارش به همین است که دولت و ملت به هم وصلند. هیچ جای دنیا هم اینگونه نیست. این را که عرض میکنم، با علم و اطلاع میگویم؛ یعنی حتی در کشورهای دمکراتیک، این حالتی را که شما در اینجا مشاهده میکنید - و خوشبختانه نظایر آن در این کشور زیاد است که یک مسؤول بنشیند و با مردم، صمیمی و خودمانی حرف بزند؛ نه آنها از او احساس وحشت کنند، نه او از آنها احساس وحشت و بیگانگی کند - وجود ندارد. این هم به برکت دین و به برکت اسلام است، والا آن حکومتهای به خیال و به ادعای خودشان مردمی - که بیدین و ملحد بودند - حجابهایشان از مردمشان، خیلی خیلی قطورتر از دیگران هم بود! بنابراین، این اتصال دولت و ملت، به برکت دین و اسلام است. این را نباید از دست داد؛ این چیز خیلی مغتنمی است. این ارتباط بین مسؤولان دولتی و مردم، حمایت اینها از آنها، علاقه و دلسوزی آنها به اینها، چیز بسیار با ارزشی است. آیا محروم شدن شهروندان از حق طبیعی انتخاب شدن بهوسیله نظارت استصوابی، باعث بیاعتماد شدن مردم به پایههای نظام نمیشود؟ جواب من این است که نه، نمیشود؛ چون نظارت استصوابی یک قانون است و نبایستی کسی از عمل به قانون گلهای داشته باشد. این نظارت شورای نگهبان، طبق قانون و متکی به قانون اساسی است. پایهها و ریشههایش در قانون اساسی است و در قانون عادی هم همان تأیید شده است و وجود دارد. این نظارت هم برای شهروندان عادی و معمولی نیست؛ این برای آن است که یک آدم ناباب، یک آدم مضر و یک آدم بد، به این مرکزِ حساس وارد نشود. این نظارت استصوابی مخصوص مجلس که نیست؛ در مورد ریاست جمهوری هم هست. حالا شما ببینید یک آدم حرافِ پشتهماندازی که از خارج هم حمایت شود و پول فراوانی هم داشته باشد و خودش را به شکلهای گوناگونی بیاراید و اینجا بیاید و کاندیدا شود و اکثریتی را هم ببرد و رئیس جمهور شود، تکلیف مملکت چه میشود؟! نظارت استصوابی برای همین است که جلوِ آدمهایی که بر طبق قوانین کشور، صلاحیت آمدن به این منصبِ حساس را ندارند - چه مجلس، چه ریاست جمهوری و چه در بقیه جاهایی که این نظارت وجود دارد؛ مثل مجلس خبرگان و دیگر جاها - گرفته شود و اینها نتوانند وارد این مراکز حساس شوند. نظارت استصوابی چیز خوبی است؛ چیز بدی نیست. آنهایی که انتقاد میکنند و ایراد میگیرند، ادعایشان این است که شورای نگهبان رد و قبولش بر اساس گرایشهای سیاسی است. البته این واقعیت ندارد. خودِ آقایان شورای نگهبان هم همیشه انکار کردهاند؛ بنده هم تا آنجا که از نزدیک شاهد کار آنها بودهام، چنین احساسی نکردهام. حالا ممکن است کسی یک وقت یک جایی را درست نفهمد و غلط بفهمد که آن بحث دیگری است؛ اما مبنا، مبنای قانونی است. مدتی است که بحث در مورد اصول و سلیقهها مطرح شده است و در این زمینه مغلطههایی رخ میدهد. لطفا بفرمایید معیار و ملاک برای جدایی و مرز اصول و سلیقهها چیست؟ اصول را چگونه میتوان تشخیص داد؟ اصول، با سلیقههای گوناگون در زمینههای مختلف، با هم اشتباه نمیشود. اصول، پایههای فکری یک نظام و یک اساس حکومتی است. اسلام، از اصول است؛ استقلال، از اصول است؛ نظام دینی، از اصول است؛ رعایت قوانین اسلامی، از اصول است؛ جهتگیرىِ عمومی ملت و کشور به سمت متدین شدن و جامعه را به سمت جامعه اسلامىِ کامل کشاندن، از اصول است. اصول از این قبیل است. سلیقهها این است که یک نفر با زید خوب است، با عمرو بد است؛ یکی از آن خوشش میآید، آن دیگری از آن خوشش نمیآید. در زمینههای اقتصادی، از سلیقه هم بالاتر هست؛ اما اصول نیست. فرض بفرمایید که یک نفر معتقد به سیاست «تعدیل اقتصادی» است، یکی هم مخالف این سیاست است؛ مثلا معتقد به سیاست نوع دیگر است. اینها از سلیقه هم بالاتر است؛ اما با اصول نباید اشتباه شود. آن کسی که دارای این سلیقهی سیاسی و این روش سیاسی است، وقتی که مسؤولیتی داشته باشد، بر طبق همان عمل میکند؛ آن دیگری میآید و برطبق چیز دیگر عمل میکند؛ اما اصول همیشه محفوظ است. الان شما ملاحظه بفرمایید؛ از زمان ریاست جمهوری بنده، که آنوقت رئیس دولت کسی بود، بعد رئیس دولت کس دیگری شد؛ و زمان بعد از ریاست جمهوری بنده، که رئیس دولت کس دیگری شد؛ با اینکه سلایق سیاسی و اقتصادی تفاوتهای گوناگونی کرده، اما درعینحال همواره در این مدت، آن پایههای فکری - یعنی اعتقاد به اسلام، اعتقاد به امام، اعتقاد به نظام اسلامی، اعتقاد به مردمی بودن جامعه - همه سر جای خود محفوظ است. این اعتقادها چیزهایی نیست که حتی با آمدن و رفتن دولتها عوض شود. بنابراین قابل اشتباه نیست. آیا به نظر حضرتعالی، گاهی از ولایت، تعریف و دفاعِ بد نمیشود و آیا کسانی که داعیه طرفداری و پیروی از ولایت دارند، بد عمل نمیکنند؟ چرا؛ اتفاقا خیلی اوقات بد دفاع میشود. بعضیها بد دفاع میکنند، بعضیها هم ممکن است بد عمل کنند. اینطور چیزی هست؛ این را نمیشود منکر شد. کمااینکه خیلی از کسانی که طرفدار خدا هستند و جزو متدینین عالم محسوب میشوند، بد عمل میکنند. خیلی از کسانی که طرفدار دین اسلام هستند، بد عمل میکنند. این بد عمل کردنها، همهجا ممکن است وجود پیدا کند و وجود دارد؛ لیکن نکته اساسی اینجاست که اگر کسی بهعنوان طرفداری از ولایت یا از دین یا از اسلام یا از نظام اسلامی یا از فلان کس، بد عمل میکند، ما نباید این بدی را به آن حقیقتی که مورد طرفداری این شخص است، سرایت دهیم. ما بایستی بدی این شخص را آنجا سرایت ندهیم؛ بلکه بگوییم آن به جای خود محفوظ؛ این شخص بد عمل میکند. گاهی اوقات بعضی از کسانی که انگیزههای صحیحی ندارند، مشاهده میشود که اینجا را با هم مخلوط میکنند. چون کسی طرفدار دین یا فلان حقیقت دیگر است و این بد عمل کرده، پس به آن حقیقت و به آن شیءِ مورد دفاع، گاهی از طرف اینها اهانت میشود که البته این درست نیست. ما معمولا وقتی که در جلسه پاسخ به سؤال قرار میگیریم، آنچه را که جواب میدهیم، گاهی یکدهم آن چیزی است که جواب ندادهایم؛ کمااینکه الان هم بهنظرم همینطور است. الان ارائه سؤالها همینطور ادامه دارد و من البته میل خودم این است که بتوانم بعدا به اینها جواب دهم. در مواردی هم اتفاق افتاده که این سؤالها را بردهایم و بعدا جواب دادهایم و پخش کردهایم. البته من متأسفانه مجالم خیلی کم است. اگر میتوانستم، اینطور جلسه دانشجویی را ماهی یکبار، یا دوماهی یکبار تشکیل میدادم. منتها فرصتهای من خیلی محدود و کارها و مسؤولیتهای من خیلی سنگین است؛ لذاست که معالاسف کمتر توفیق پیدا میکنم، والا دلم میخواهد که همه این سؤالات را جواب دهم. انشاءالله سعی میکنیم در دفتر از چند نفر از دوستان خواهش کنیم که بنشینند و این سؤالها را نگاه کنند؛ تکراریهایش را کنار بگذارند و به غیرتکراریهایش جوابی بدهند و به نظر من برسد؛ بعد هم برگردد و دوستان دانشجو همه آن جوابها را ملاحظه کنند. بههرحال، از تشکیل جلسه امروز خوشحال شدم. چند دعا میکنم؛ خواهش میکنم که شما با دلهای پاک و گرم خودتان این دعاها را از خدا بخواهید و آمین بگویید تا انشاءالله خداوند مستجاب کند. پروردگارا! تو را به اسماء و صفات جلال و جمالت سوگند میدهیم، ما را، ملت ما را، کشور ما را، مشمول هدایت و رحمت خودت قرار بده. پروردگارا! دست ما را از اسلام و قرآن کوتاه مکن. پروردگارا! جامعه ما را هر روز بیش از روز قبل از آن، به اسلام و نظام اسلامی نزدیک کن. پروردگارا! به محمد و آلمحمد تو را سوگند میدهیم، جوانان مؤمن و علاقهمند و پُرانگیزه و خوب را - جوانانی که در راه خدا و برای انجام وظایف الهی بسیج میشوند و آماده هستند برای اینکه مسؤولیتهای سنگین را در راه خدا انجام دهند - از سوی خود و با عنایت خاص خود دستگیری کن؛ آنها را ثابت قدم فرما و از شر شیاطین اِنس و جن محفوظ بدار. پروردگارا! دانشگاههای ما را روزبهروز آبادتر و سرشارتر و پُربرکتتر فرما. پروردگارا! گرفتاریهای این ملت را برطرف کن. پروردگارا! قلب مقدس ولىعصر ارواحنافداه را از ما راضی و خشنود کن و ما را از سربازان آن بزرگوار قرار بده. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
93/09/02 - 06:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
در حاشیه نمایشگاه مطبوعات انجام میشود دانشگاه آزاد پاسخگوی سوالات مختلف دانشجویان
در حاشیه نمایشگاه مطبوعات انجام میشوددانشگاه آزاد پاسخگوی سوالات مختلف دانشجویانروابط عمومی دانشگاه آزاد با تشکیل غرفهای در نمایشگاه مطبوعات و استقرار کارشناسان در این غرفه پاسخگوی سوالات آموزشی و پژوهشی دانشجویان این دانشگاه است به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس رو650جلسه پرسش و پاسخ وگفتمان دینی با رویکرد ترویج و تعمیق باورهای دینی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان ایلام 650جلسه پرسش و پاسخ وگفتمان دینی با رویکرد ترویج و تعمیق باورهای دینی خبرگزاری پانا معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش ایلام گفت در سالتحصیلی 94ـ93 تعداد 650 جلسه پرسش و پاسخ وگفتمان دینی با رویکرد ترویج باورهای دینی و تبیپرسشهای کودکان درباره خدا در کتابی پاسخ داده شد
پرسشهای کودکان درباره خدا در کتابی پاسخ داده شدکتاب پرسشهای من درباره خدا تألیف ناصر نادری به زودی از سوی انتشارات مدرسه برای مخاطبان کودک منتشر میشود ناصر نادری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس از انتشار چندین کتاب تازهاش در آیمخبردزفولی در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها تأکید کرد اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا علمی و قابل اجرا
مخبردزفولی در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها تأکید کرداسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا علمی و قابل اجرا است لزوم پاسخگویی دستگاههای اجراییدبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت اسناد این شورا کاملا علمی و قابل اجرا است به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس جلسه 274 شورای اسلامیپرسش و پاسخ: محمدعلی صادقی از قم
محمدعلی صادقی از قم یک هارد اکسترنال WD دارم روی سیستم من آنتیویروس نورتون نصب شده است در زمان نصب ویندوز جدید یا هارد به رایانه بدون آنتیویروس هارد باز نمیشود و پیغام Access is denied میدهد با نصب آنتیویروس مشکل رفع و هارد باز میشود البمسائل دانشگاه اصفهان را پیگیری میکنیم/ استاد خاطی باید پاسخگو باشد
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه اصفهان مسائل دانشگاه اصفهان را پیگیری میکنیم استاد خاطی باید پاسخگو باشد رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان گفت اعمال منافی عفت در دانشگاه را پیگیری میکنیم و ما نیز اعتراض خود را به مسئولان دانشگاه رساندهایم حجتالاسلآیتالله علمالهدی در پاسخ به فارس شخصیت فکری و مدیریتی فرهادی در سوابق کاری وی متبلور است/ وزیر علوم نباید دا
آیتالله علمالهدی در پاسخ به فارسشخصیت فکری و مدیریتی فرهادی در سوابق کاری وی متبلور است وزیر علوم نباید دانشگاه را به نفع جریانهای سیاسی مخابره کندامام جمعه مشهد گفت شخصیت فکری و مدیریتی فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی رئیسجمهور برای کسب تصدی وزارت علوم در سوابق کاری وی متبل8.5 میلیون دانشآموز به پرسش مهر رئیسجمهور پاسخ دادند
8 5 میلیون دانشآموز به پرسش مهر رئیسجمهور پاسخ دادند معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه حدود 8 5 میلیون دانش آموز از سراسر کشور به پرسش مهر رئیس جمهور در سال گذشته پاسخ دادند گفت امروز از 220 برگزیده کشوری تقدیر میشود آفتاب حمیدرضا کفاش در کنگرهابوترابیفرد در پاسخ به عثمانی: گزارش تفحص از دانشگاه آزاد پیش از رسانهای شدن بین نمایندگان مجلس توزیع شده بو
ابوترابیفرد در پاسخ به عثمانی گزارش تفحص از دانشگاه آزاد پیش از رسانهای شدن بین نمایندگان مجلس توزیع شده بودنایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر نماینده بوکان اعلام کرد گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد پیش از رسانهای شدن بین نمایندگان مجلس توزیع شده بود به گزارش خبرنگار پارلمعزیزی جزئیات جلسه کمیسیون اجتماعی را تشریح کرد قانع شدن نماینده اهواز از پاسخ وزیر کار/ مهلت ۲ هفتهای ۲ نمای
عزیزی جزئیات جلسه کمیسیون اجتماعی را تشریح کردقانع شدن نماینده اهواز از پاسخ وزیر کار مهلت ۲ هفتهای ۲ نماینده به ربیعیرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت وزیر کار برای پاسخ به سؤال سه نفر از نمایندگان در کمیسیون اجتماعی حاضر شد که ۱ نفر قانع و ۲ نفر دیگر به وزیر فرصت دادند عبدالرضحضور طیبنیا برای پاسخ به سوالات در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس
حضور طیبنیا برای پاسخ به سوالات در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلسوزیر امور اقتصادی و دارایی هفته آینده به منظور پاسخ به سوالات 7 نفر از نمایندگان در جلسه کمیسیون اقتصادی حاضر خواهد شد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه یکشنبه هفته آیندهمراسم سومین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی مقدم در دانشگاه شریف برگزار میشود
با سخنرانی سردار صفوی مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی مقدم در دانشگاه شریف برگزار میشود مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی مقدم و پاسداشت سی سال اقتدار موشکی سپاه تحتعنوان همایش دانشمند برجسته فردا با سخنرانی سردار سید یحیی رحیمصفوی برگزار میشوپرسش و پاسخ: علی قاسمپور از تهران
علی قاسمپور از تهران من از لینوکس Mint استفاده میکنم سرویس جدیدی روی سیستمعامل نصب کردهام که با هربار بوت سیستمعامل فعال میشود و بعد باید بهصورت دستی آن را متوقف کنم آیا راهی وجود دارد این سرویس را بهطور دستی و در مواقع نیاز فعابودجه دانشگاه های دولتی اهواز پاسخگوی نیاز آنها نیست -
رعایایی بودجه دانشگاه های دولتی اهواز پاسخگوی نیاز آنها نیست اهواز - خبرگزاری مهر سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت هم اكنون بودجه اختصاص يافته به دانشگاه هاي دولتی اهواز پاسخگوی نياز آنها نيست به گزارش خبرنگار مهر محمد رعایایی عصر امروز در نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمپرسش و پاسخ: علیرضا بشیری از اهواز
علیرضا بشیری از اهواز من یک لپتاپ دارم و چند روزی است که باتری لپتاپم بسیار کم شارژ نگه میدارد حتی با تعویض باتری و تعویض ویندوز هم مشکلم حل نشد آیا باید لپتاپم را تعویض کنم سوال دیگر اینکه یک مودم وایرلس دارم و مدتی است نمیتوانم از طریق ارچرا داعش دنانیر را واحد پول خود معرفی کرده؟ پاسخ کارشناس مسائل خاورمیانه به این پرسش
چرا داعش دنانیر را واحد پول خود معرفی کرده پاسخ کارشناس مسائل خاورمیانه به این پرسش بین الملل > خاورمیانه - نبی الله ابراهیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین از دلایل اعلام واحد پول مستقل داعش می گوید سعید جعفری پویا پریروز خلیفه برای خود معرفی کردندبازخوانی/ پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به ۱۰ پرسش درباره اقتصاد مقاومتی
بازخوانی پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به ۱۰ پرسش درباره اقتصاد مقاومتیپس از ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی در حرم مطهر رضوی به سؤالات و ابهاماتی که در این باره مطرح شده بود پاسخ دادند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آ-
گوناگون
پربازدیدترینها