تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838035433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انار پا به ماه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انار پا به ماهبررسی مجموعه شعر «انار پا به ماه»
انار پا به ماه
«انار پا به ماه» عنوان مجموعه اشعاری است سروده مهدی رحیمی (م.زمستان) متولد سال 1360 از دلیجان. وی دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی است. از این شاعر جوان تاکنون کتابهای «ارواح در ترخیص (مجموعه غزل آزاد)»، «رقص بر پل چینود» و «پاییزهای بی چمدان» به چاپ رسیده است. وی مجموعه های «دریای تأویل (مجموعه شعر بهار تأویل)»، «مجموعه txet» را نیز در دست انتشار دارد.مجموعه شعر «انار پا به ماه» در 197 صفحه در قطع رقعی توسط مؤسسه توسعه کتاب ایران (تکا) در شمارگان سه هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است این دفترشامل پنج فصل است که فصل اول آن با عنوان «رقص بر چینود» را شاعر به ساحت مقدس اهل بیت و معصومین (ع)تقدیم نموده است و فصل دوم با عنوان «آنتراکت» مضامینی چون معرفت شناسی، علمی، میهنی و مردمی و عامیانه را دربرمی گیرد. «ارواح در ترخیص» عنوان فصل سوم این دفتر است که شاعر به شهدا و درگذشتگان خویش تقدیم نموده است. فصل چهارم نیز با عنوان «ترانزیت و باران، چتر، پرنده» اشعار دوستانه و اخلاقی شاعر است که به دوستان و اطرافیان خویش تقدیم کرده است و بخش پایانی این مجموعه با عنوان «شمشیر بازی روی لبه فنجان» سروده هایی با مضامین عاشقانه است که شاعر به همسر خویش تقدیم نموده است.در این مجموعه اندیشه و احساس لطیف شاعر در خدمت مضامین و اندیشه های متعالی اسلامی و اخلاقی قرار گرفته است و شاعر با بیان و زبانی شیوا و رسا و در قالب الفاظ و عباراتی تازه و دلنشین اشعاری نغز و خوش آهنگ خلق کرده است. رحیمی در این مجموعه سعی بر آن داشته است که مضامین و معانی ارزشمند و گرانبهای اسلامی و دینی را بن مایه و موضوع اصلی اشعارش قرار دهد و در قالب اندیشه ای بکر و نو و بیانی متفاوت روح تازه ای بر کالبد آن بدمد. از آنجایی که به فرموده مقام معظم رهبری یکی از رسالتهای مهم مطبوعات، نویسندگان و شعرا انتقال فرهنگ عاشورا به مخاطبان و مردم جامعه اسلامی است، رحیمی در این مجموعه به خوبی از عهده این امر برآمده است و در سرآغاز دفتر خویش به این مضامین عالی قدر پرداخته است و با نگاهی برخواسته از ضمیری معتقد به این باورها و ارزشها و مبانی اعتقادی اصیل، حالات عاطفی لطیف خویش را در قالب غزلیاتی با طراوت به بهترین صورت به مخاطب منعکس نموده است:بوسه چون پروانه ای پر باز کرد از سوی سیبباغ شد لبریز سرمستان خلق و خوی سیبآمد و پروانه بر روی مشام گل نشستبوی گل یک باره گم شد لابه لای بوی سیبسیب دست و صورتش را در زلال آب شستجوی آب از چشم تا بیخ گلو شد جوی سیبشانه بر سیب است چاقو، ظهر بود از قفاپوست می شد، شانه می شد، حلقه حلقه موی سیبیکی از شاخصه های بارز این دفتر وجود صنایع ادبی و به کارگیری هنرمندانه و چیره دستانه آنهاست که شاعر به زیبایی و با توانایی به این مورد پرداخته است. ایهام تناسب میان کلمات و واژه ها، سجع، جناس و تشبیهات و استعارات در رویکردی هنری- ادبی سبک و سیاق خاصی به اشعار این دفتر بخشیده است. همچنین شاعر در آوردن ردیف و قافیه کمال دقت و تیزبینی را داشته و با مهارت خاصی ردیفها و قافیه هایی موزون و هماهنگ را در اشعارش گنجانده است چنانچه در این سروده که تقدیم به آستان مبارک امام حسن مجتبی(ع) شده است شاهد این هنرنمایی می باشیم:... ناگهان رویش گل های کبود از بدنتتندبادی و سپس نوبت پرپر شدنتآسمان آبی محضی ست به شکل رویتکهکشان گم شده در سایه زلف شکنتخواب گل را پر از آرامش پروانه کندباد یک لحظه اگر رد شود از پیرهنتخاک را خون تو آشفت همان وقتی کهپاره های جگرت ریخته شد از دهنتدست در دست تو سوگند وفا می خوردندتیرهایی که پریدند به سمت کفنتناگهان آینه افتاد و زمان مکثی کردناگهان رویش گل های کبود از بدنت...در این مجموعه هیجانهای فردی و سطحی جای خود را به گونه ای تفکر زلال عاطفی داده است که در بستری از اعتقادات و ارزش های اجتماعی- مذهبی با رویکردی فرهنگی، تعالی بخش احساس و اندیشه مخاطب است. چند مباحثی بودن اشعار این دفتر باعث جذابیت بیشتر اشعار آن در نظر خواننده می شود چنانچه در این سروده ها شاعر مضامین و موضوعات دینی و مذهبی و اخلاقی را در قالب تصاویر، تشابیه و بیانی تازه و متفاوت و با دلنشین تر کلمات به مخاطب عرضه می کند. رحیمی گاه با بهره گیری از عباراتی طربناک و عاشقانه و گاه عارفانه حال و هوایی متفاوت برای خواننده ایجاد می کند و سطح درک عاطفی- مذهبی مخاطب خویش را ارتقاء می بخشد چنانچه در سروده زیر که تقدیم به حضرت امام حسن مجتبی(ع) شده به خوبی و به زیبایی شاهد این هنرنمایی شاعرانه هستیم:زن با پیاله آمد و با ناز و عشوه گفت: «راهی ست راه عشق که هیچش کناره نیست»یک جرعه ریخت توی پیاله به مرد داد: «جز نوش کردن از دهنش هیچ چاره نیست»از دست زن گرفت و دهان پیاله را، تا تشنگی سرخ لبانش به پیش بردزن سرخ شد پیاله به لب های مرد خورد، فهمید زن که وقت نگاه و نظاره نیست...عکس پیاله روی لبش عکس یار شد، از دست مرد خورد زمین، بی شمار شدفهمید تازه زن چه بلایی... که مرد گفت: «راهی ست راه عشق که هیچش کناره نیست...»در سروده ای با شروع :دست مرا بگیر و بچرخانم در لابه لای جنگل مژگانتمن که شبیه بچه آهویی می آیم از مزارع گیلانتشاعر با توصیفی ادبی و نازک خیالی هنرمندانه ای وطن عزیز و سرافراز خود را در شکل و شمایل یک انسان بر روی نقشه به تصویر کشیده و توصیف نموده است و خود را چونان بچه آهویی حیران و سرگردان این همه زیبایی و دلربایی و صفا و خرمی می بیند:...با پنج قله، پنج عدد انگشت دستی ست زاگرس که به زیباییاز آستین تو زده بیرون و برگشته است توی گریبانتزاینده رود با سی و سه ماهی، چون گوشواره ای ست که می خواندآبی و نرم، قصه دریا را هر شب به گوش های سپاهانتبا رودهای آبی بی فرجام شال خزر به گردنت افتادهبا موج های سرکش بی هنگام دست خلیج فارس به دامانتفهیمه بافندهتهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 508]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن