تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819636369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان به دنبال چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عربستان به دنبال چيست؟
سعود‌الفيصل وزير خارجه عربستان در پاريس به فابيوس و کري وزراي خارجه فرانسه و آمريکا درباره توافق هسته‌اي با ايران هشدار داده ...
نویسنده : قاسم غفوري 
جوان آنلاين: مذاکرات هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 در حالي در وين ادامه دارد که کارشکني‌هاي غرب و ايستادگي ايران بر حقوق هسته‌اي خود و نيز لزوم لغو تمام تحريم‌ها ابهامات بسياري را در باب سرنوشت مذاکرات ايجاد کرده است. در کنار آنچه در وين در جريان است يک نکته قابل توجه است و آن ايفاي نقش عربستان سعودي است.


 سعود‌الفيصل وزير خارجه عربستان در پاريس به فابيوس و کري وزراي خارجه فرانسه و آمريکا درباره توافق هسته‌اي با ايران هشدار داده در حالي که ادعاهاي مشابهي را نيز در مسکو مطرح کرده است. برخي گزارش‌ها حکايت از آن دارد که فيصل در مسکو تلاش کرده تا با وعده‌هاي اقتصادي از جمله افزايش بهاي نفت مسکو را در مسير خواسته‌هاي ضد ايراني خود قرار دهد.

 ترکي فيصل از مقامات ارشد عربستان نيز ادعا کرده در صورت توافق 1+5 با ايران، عربستان بايد به دنبال غني‌سازي هسته‌اي باشد و منطقه بايد رقابت هسته‌اي همراه مي‌شود. رسانه‌هاي غربي از طرح عربستان براي خريد رزم ناوهاي جديد از آمريکا با محوريت مقابل با ايران خبر داده است.

 العربيه نيز ادعا کرده پادشاه عربستان در چارچوب مقابله با قدرت مالي ايران پس از توافق با 1+5 بر لزوم وحدت کشورهاي عربي تاکيد و حتي رويکرد عربستان به بخشش قطر نيز در اين چارچوب بوده است. همزمان با مذاکرات وين، منابع خبري از ديدار جان‌کري وزير خارجه آمريکا با فيصل خبر دادند در حالي که همزمان اوباما رئيس‌جمهور آمريکا نيز در تماس تلفني با پادشاه عربستان بر حفظ منافع عربستان در مذاکرات تاکيد کرده است عربستان در اقدامي قابل تامل از شوراي امنيت خواستار قرار دادن نام حزب‌ا... لبنان در ليست گروه‌هاي تروريستي گرديده است. مجموع اين رفتارها نشان مي‌دهد که عربستان خواسته يا ناخواسته در بازي گرفتار شده که در لواي آن چند اصل مشاهده مي‌شود نخست القاء اين تصور که توافق با ايران برابر با ايجاد رقابت تسليحاتي و نظامي در منطقه مي‌گردد. دوم آنکه اين توافق بر بحران‌هاي منطقه خواهد افزود و زمينه‌ساز جنگ هسته‌اي مي‌شود. مجموع اين رفتار در يک جله خلاصه مي‌شود و آن القاء تهديد امنيت منطقه بودن توافق با ايران است.

حال اين سئوال مطرح است که چرا عربستان اين نقش را ايفا مي‌کند و بانيان اين طرح چه اهدافي را پيگيري مي‌کند؟ آنچه در مرحله نخست به ذهن مي‌آيد اين حقيقت است که عربستان مانند صهيونيستها امنيت حقوق هسته‌اي ايران را شکستي سنگين براي خود در منطقه مي‌داند چرا که اين مسئله به ملتهاي منطقه نشان مي‌دهد که همگرايي با غرب دستاوردي ندارد حال آنکه مقاومت در نهايت تسليم‌سازي غرب را رقم مي‌زند و به ثمر مي‌رسد. در کنار اين حقيقت يک سئوال مهم مطرح است و آن اينکه غرب اگر واقعا به دنبال توافق باشد و از مواضع عربستان ناراضي، توان مقابله با آن را دارد. پس چگونه است که از اين اقدام خودداري کرده است؟

اين پرسش بيانگر آن است که غرب از رفتارهاي عربستان آگاه بوده و آن را همسو با منافع خود مي‌داند چرا که در وراي آن چند هدف را پي‌گيري مي‌کند. اصولا غرب تلاش دارد تا ايران را درگير حاشيهه‌ايي مانند ادعاهاي آمانو، تهديدات صهيونيستها و عربستان و حتي برخي اعضاء 1+5 نمايد تا تمرکز آن را در مذاکرات برهم زده تا شايد بتواند امتيازاتي از ايران دريافت نمايد.

 ثانيا غرب با برجسته‌سازي قدرت عربستان و صهيونيستها به عنوان عناصر تاثيرگذار در مذاکرات به دنبال کم‌رنگ سازي جايگاه ايران در منطقه و ايجاد قدرت ظاهري براي مهره‌هاي منطقه خود است. اين مسئله براي جلوگيري از همگرايي ملتهاي منطقه به ايران و افشاي شکستهاي گسترده غرب در برابر ظرفيت‌هاي ايران قابل توجه است.

 ثالثا غرب با ادعاي ايجاد تهديد امنيتي در منطقه به واسطه توافق با ايران به دنبال تمديد مذاکرات بدون دادن هيچ امتيازي است. غرب مي‌خواهد با کمترين هزينه مذاکرات را تمدد نمايد تا شايد در گذر زمان بتواند ايران را از اصول خود دور سازد در حالي که همزمان به دنبال کسب امتيازات از ايران در آينده خواهد بود.

 چهارم آنکه غرب سعي دارد تا چنان القاء سازد که مشکل مذاکرات هسته‌اي با ايران نه تحريم‌ها و دشمني‌هاي غرب بلکه جنگ داخلي ميان شيعه و سني است. به عبارتي غرب با به کارگيري عربستان سعي دارد تا چنان القاء سازد که همچون تروريسم جاري در منطقه که برگرفته از رقابت شيعه و سني است موضوع هسته‌اي ايران نيز درگيري شيعه (ايران) و سني (عربستان) است. غرب با اين حربه سعي دارد تا سياست تخريب چهره اسلام را اجرايي سازد که متاسفانه عربستان نيز گرفتار اين بازي شده است.

 

 





منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن