تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819006081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج و نیم میلیون نهال جنگلی امسال در شمال کشور تولید می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون دفتر جنگل کاری سازمان جنگل ها و مراتع: پنج و نیم میلیون نهال جنگلی امسال در شمال کشور تولید می شود نوشهرـ ایرناـ معاون دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مقدمات کار برای تولید پنج میلیون و 500 هزار اصله نهال جنگلی امسال در نهالستان های دولتی و خصوصی جنگل های هیرکانی انجام شده است.


"بهرام دِلفان اباذری" روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: توان تولید نهال در شمال کشور بسیار بیشتر از این مقدار است ولی به دلیل محدودیت های اعتباری و اولویت بندی طرح ها به همین مقدار اکتفا شده است.
وی اظهار داشت: اعتبار دفتر جنگل کاری در سال 1393 و از محل تملک دارایی های سرمایه ای در حدود 75 میلیارد و 300 میلیون ریال است که امیدواریم به همین مقدار هم از سایر منابع تامین و مجموع اعتبار تخصیص یافته دو برابر شود تا بتوانیم به تمام تعهدات قانونی خود عمل کنیم.
دلفان اباذری تأکید کرد: حوزه کاری این دفتر علاوه بر استان های گیلان و مازندران و گلستان که محل اصلی جنگل های هیرکانی است، شامل برخی استان های همسایه یعنی خراسان شمالی و سمنان و اردبیل هم می شود.
وی با بیان این که از زمان شروع طرح های گسترده جنگل کاری در شمال کشور در سال 1341 تا پایان سال 1392 در مجموع 513 هزار و 418 هکتار جنگل کاری در جنگل های هیرکانی و حاشیه آن انجام شده که 40 هزار و 201 هکتار آن توسعه ای بوده است اظهار داشت: امسال 750 هکتار جنگل کاری در قالب توسعه و احیا انجام می شود.
معاون دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تمام جنگل کاری ها موجب افزایش مساحت جنگل نمی شود بلکه بسیاری از جنگل کاری هایی که صورت می گیرد، جنگل را از درون غنی می کند و جنبه کیفی دارد.
دلفان اباذری به رویکرد سازمان جنگل ها در سال های اخیر برای اولویت تولید و کاشت گونه های بومی اشاره کرد و گفت: در دهه های گذشته تعداد زیادی از سوزنی برگان خارجی در جنگل کاری ها استفاده می شد که هم اکنون جز در موارد خاص، از این نوع درختان استفاده نمی شود.
به گفته وی، گونه های بومی از جمله وَلیک، گلابی جنگلی، بارانَک، تُوس، وَن، پَلَت، شیردار، تُوسکا، گیلاس جنگلی که با منطقه سازگاری کاملی دارند نخستین انتخاب برای جنگل کاری در شمال هستند.
معاون دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: در موارد خاص و برای مثال در ارتفاعات بالا یا اراضی نامساعد، برای آماده کردن عرصه ممکن است گونه ای غیر بومی و پیشاهنگ همچون کاج سیاه یا کاج بروسیا بکاریم تا به مرور زمینه لازم فراهم و گونه های بومی مستقر شوند.
جنگل های هیرکانی در نیم رخ شمالی رشته کوه البرز از آستارا در شمال استان گیلان تا گَلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد و دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای است. ک/3
7517/1535/506


01/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن