تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812233463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزم جدي مجمع تشخيص براي ارتقاي جايگاه محيط زيست کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ آبان ۱۳۹۳ (۱۰:۹ق.ظ)
عزم جدي مجمع تشخيص براي ارتقاي جايگاه محيط زيست کشور دبيرخانه کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور دکتر محسن رضايي، دبير مجمع افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از روابط عمومي سازمان محيط زيست، دکتر محسن رضايي ضمن افتتاح دبيرخانه کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام و شرکت در جلسه اين کميته، به تشريح دلايل و اهداف شکل گيري اين کميته پرداخت.
وي در اين نشست با تاکيد بر لزوم شکل گيري يک نهضت محيط زيستي در کشور، تصريح کرد: شکل گيري کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام و ورود نهادهاي کلان سياست گذاري و تصميم سازي به موضوع محيط زيست اگرچه اقدامي مناسب است اما به واسطه بحران هاي متعددي همچون بحران آب، خشکسالي، تهديد تنوع زيستي و تاثير پذيري از تغيير اقليم و گرمايش زمين که در حال حاضر محيط زيست ايران با آن مواجه است، کمي ديرهنگام است و اين تاخير بايد با فعاليت بيشتر جبران شود.
*عزم جدي مجمع تشخيص مصلحت نظام براي ارتقاء جايگاه محيط زيست در کشور
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: محيط زيست موضوعي فرابخشي و ملي است که پيوندي عميق با تمامي ابعاد زندگي بشري همچون توسعه، اقتصاد و امنيت دارد و از اين رو هماهنگي تمام قوا و نهادهاي کشور در مسائل محيط زيستي و اولويت بخشي به محيط زيست در تمامي برنامه ريزي هاي کلان ملي از اهميتي ويژه برخوردار است و مجمع در موضوع محيط زيست جدي است.
رضايي با اشاره به نگاه بلند مقام معظم رهبري به مقوله محيط زيست، اظهار کرد: تعيين و ابلاغ سياست هاي کلي کشور در حوزه محيط زيست توسط ايشان به واسطه اينکه مبدا تمامي اقدامات اجرايي و برنامه اي و سياست گذاري کلان کشور است، بسيار حائز اهميت است.
وي ادامه داد: منظور از سياست هاي کلان، سياست هايي است که حد فاصل قانون اساسي و قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي قرار دارد و به طور معمول عمري براي بازه زماني 10 ساله تعريف مي شود و پس از اين تاريخ مورد بازنگري و اصلاح بر اساس شرايط زماني قرار مي گيرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: همچنين با ابلاغ اين سياست ها کليه برنامه ها و سياست ها و قوانين گذشته، بر اساس اين سياست ها اصلاح و بازنگري خواهند شد.
رضايي با بيان اينکه يکي ديگر از جايگاه ورود مجمع تشخيص مصلحت نظام به سطح کلان تصميم گيري و تصميم سازي در کشور، تنظيم و تدوين سياست هاي کلي برنامه هاي توسعه اي کشور است که برنامه هاي پنج ساله کشور بر اساس آن تدوين مي شود، گفت: تلاش مي کنيم سهم ويژه و اولويت خاصي براي محيط زيست کشور در اين برنامه که منجر به نزديکي بيشتر سياست ها به برنامه عمل و بودجه ريزي است، در نظر بگيريم.
وي از اعضاي کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام خواست تا با تدوين احکام جزئي مطابق با برنامه ششم توسعه و ورود مصداقي به مباحث، گامي سازنده براي اهميت بخشي به موضوع محيط زيست در برنامه ارائه اي دولت به مجلس بردارند.
*محيط زيست موضوعي فرابخشي است/ دولت تنها متولي حل مسائل محيط زيست نيست
رضايي با قدرداني از همراهي و تعامل سازنده و مثبت دولت با مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصريح کرد: اگرچه اين همراهي شرايط همکاري را بهبود مي بخشد، اما دولت تنها متولي حل مسائل محيط زيست نيست و همه ارکان نظام بايد با نگاه ملي به محيط زيست، دولت در طي اين مسير ياري برسانند و البته حضور و مشارکت مردم نيز نقش و سهم موثري در موفقيت يا عدم موفقيت دولت خواهد داشت.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مسأله محيط زيست در ايران با نصيحت و موعظه حل نمي شود، تاکيد کرد: تمام آحاد مردم بايد تحت آموزش و آگاه سازي نسبت به اهميت اين مقوله قرار بگيرند تا بتوان يک جريان تاثير گذار ساخت. مراقبت از منابع محيط زيست بايد قوي و بدون مسامحه صورت بگيرد و در برخي رفتارها نسبت به منابع طبيعي بايد بازنگري صورت بگيرد، براي مثال وضعيت کشاورزي مبتني با آب ارزان و بهره وري پايين اصلا قابل قبول نيست.
*پليس آب و قيمت گذاري صحيح آب از جمله راهکارهاي مهم براي رفع بحران آب
وي ضمن اشاره به اهميت قيمت گذاري دقيق و صحيح آب، گفت: عدم قيمت گذاري اصولي آب در کشور منجر به اتلاف بي رويه آب و مصرف نادرست آن در بخش هاي مختلف از جمله کشاورزي شده است.
رضايي تاکيد کرد: اگرچه اصلاح الگوي کشت و آبياري در کشاورزي يا استفاده از روش هاي مناسب براي تامين آب در صنايع، همچنين آموزش و فرهنگسازي در مردم و تغيير نگاه آن ها نسبت به اصلاح الگوي مصارف آب، از ضروريات برنامه ريزي و مديريت در اين حوزه است، ولي؛ ايجاد پليس آب نيز مي تواند کمکي موثر در اين خصوص باشد.
*تاکيد بر نقش مهم جنبش هاي اجتماعي درحفظ محيط زيست
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با ذکر نمونه هايي از موفقيت دولت ها در مسائل مختلف به واسطه جذب مشارکت مردم و همراهي آن ها از طريق ايجاد نهضت ها و جنبش هاي اجتماعي، از اعضاي کميته خاص محيط زيست خواست تا تلاش و برنامه ريزي جدي در اين زمينه داشته باشند.
وي تاکيد کرد: حفظ محيط زيست ايران بايد به صورت همزمان در اولويت دولت و مردم قرار گيرد و هر دو بخش مردمي و دولتي همگام با هم در اين راستا حرکت کنند.
رضايي با يادآوري نقش نظارتي مجمع تشخيص مصلحت نظام، همچنين تفويض اختيار نظارت بر اجراي صحيح سياست هاي ابلاغي کلان از سوي رهبري به مجمع تشخيص مصلحت نظام، از اعضاي کميته خواست تا در اصلاح روندهاي ناصحيح در حوزه محيط زيست و نظارت بر برنامه ريزي و تصميم گيري فرابخشي و کلان و در حوزه محيط زيست همراهي کنند.
وي تببين شاخص بر اساس سياست هاي ابلاغي از سوي رهبري را يکي از ضروريات نظارت صحيح بر حسن اجرا برشمرد و گفت: تببين شاخص هاي سياست هاي کلان بايد از جمله اولويت هاي مهم اعضاي کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گيرد.
*پيشنهاد تاسيس بنياد ملي محيط زيست
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با استقبال از پيشنهاد يکي از اعضا کميته مبني بر تاسيس بنياد ملي محيط زيست به منظور بررسي دقيق تغييرات و نقاط قوت و ضعف حوزه محيط زيست کشور فارغ از نگاه هاي دولتي و سياسي، از اعضا کميته خاص محيط زيست خواست تا بررسي اين پيشنهاد را در دستور کار خود قرار دهند.
تشکيل کارگروه هاي مرتبط با محيط زيست همچون کميته آب، کميته پژوهش و فناوري و تغيير اقليم ذيل کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام به منظور بهره گيري بيشتر از دانش توليدي در کشور از ديگر پيشنهادات ارائه شده از سوي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار بود.
*ايران بايد کانون محيط زيست منطقه باشد
رضايي با اشاره به توانمندي هاي علمي و پژوهشي ايران در زمينه محيط زيست، گفت: اين کميته بموظف به انجام برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي دقيق براي تبديل ايران به کانون محيط زيستي منطقه است.
*پيوند غيرقابل انکار محيط زيست با اقتصاد و توسعه
سيد محمد مجابي، رئيس کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام با مرور روند شکل گيري اين کميته، گفت: اوايل اسفند سال گذشته، کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام با دستور آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع و با حکم محسن رضايي دبير مجمع شکل گرفت و طي چند ماه گذشته به جد پي گير انجام وظايف خود بود و در همين راستا 6 ايده اوليه به منظور بررسي سياست هاي کلان محيط زيست از سوي دفتر رهبري و در مجمع به اين کميته ابلاغ شد.
وي با ابراز خرسندي از جايگاه محيط زيست در مجمع تشخيص مصلحت نظام، اظهار داشت: در دنياي امروز هيچ فعاليت سياسي و اقتصادي و توسعه اي بي تاثير بر محيط زيست نيست و هيچ تصميم محيط زيستي هم بي تأثير بر سياست و اقتصاد نيست و از اين رو محيط زيست آنچنان روابط و تأثير متقابل و پيچيده اي با ساير حوزه ها دارد که ايجاب مي کند، مباحث محيط زيستي در قوانين و اسناد بالادستي و همچنين سطوح بالاي تصميم گيري و تصميم سازي پيگيري شود.
رئيس کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: حل مشکلات محيط زيست بدون همکاري نهادهاي تصميم گير امکان پذير نيست و اقدام مجمع تشخيص مصحت نظام و توجه ويژه حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني به مقوله محيط زيست قابل تقدير است.
اصغر محمدي فاضل، دبير کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز به ارائه گزارشي از مستندات فني و علمي تهيه شده براي کميته و نيز تامين مستندات لازم براي برنامه ششم توسعه پرداخت.
بنابراين گزارش، اعضاي کميته نظرات و دغدغه هاي خود در مورد بحران آب، تخريب منابع طبيعي، ضرورت آموزش و فرهنگ سازي در عرصه محيط زيست، پژوهش کاربردي، تعاملات بين‌المللي، اقتصاد سبز و امنيت محيط زيستي را با دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح کردند.
گفتني است؛ اعضاي کميته خاص محيط زيست در خرداد امسال نيز با آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت و گو کردند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن