تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815609115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلیم الجبوری: سفیر عربستان تا یک ماه دیگر به عراق باز می‌گردد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"سلیم الجبوری": سفیر عربستان تا یک ماه دیگر به عراق باز می‌گردد
رئیس پارلمان عراق در ریاض اعلام کرد که سفیر عربستان سعودی طی یک ماه آینده به عراق بازخواهد گشت.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق پس از دیدار دیشبش با "مقرن بن عبدالعزیز"جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی گفت که سفرش به عربستان سعودی با هدف بازگرداندن عراق به آغوش جهان عرب صورت گرفته است و عربستان سعودی محور و اساسی است که عراق می‌تواند برای آغاز مرحله آتی بر آن تکیه کند.
 
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای"الحیات" چاپ لندن، وی افزود که سفیر عربستان طی یک ماه آینده به عراق بازخواهد گشت تا یخ روابط رسمی میان کشور نیز باز شود و ما گام‌های بزرگ و مهمی را در چارچوب همکاری‌های اقتصادی و سیاسی طی خواهیم کرد. اما  باز شدن یخ روابط موجود مستلزم انجام دیدارهای دوجانبه بیشتر است.
 
رئیس پارلمان عراق ادعا کرد که دخالت‌های مستقیم ایران در امور عراق، نتیجه غیاب کشورهای عربی از عرصه سیاسی این کشور است.
 
وی با اعلام این مطلب که موضع عربستان در رد دخالت  در امور داخلی کشورها را درک می‌کند گفت: ما امیدواریم که عربستان نقش فعالی در این مرحله حساس برای بازگرداندن عراق به آغوش جهان عرب ایفا کند.
 
روابط میان عربستان و عراق از زمان حمله صدام به کویت در سال 1990 رو به تیرگی نهاد و از آن زمان تاکنون سفارت عربستان در بغداد بسته شد. سپس پیش از برگزاری نشست سران عربی در بغداد در مارس 2012، عربستان یک سفیر غیر مقیم در عراق انتخاب کرد اما همچنان از بازگشایی سفارتش در بغداد خودداری کرد.
 
طی 8 سال نخست‌وزیری «نوری المالکی» روابط دوجانبه همچنان در تنش بود و به هیچ وجه مثبت ارزیابی نمی‌شود و بغداد طی این مدت بارها ریاض را به حمایت از تروریسم در عراق متهم کرد. اما سفر"فواد معصوم" رئیس‌جمهور جدید عراق به ریاض از شدت تنش‌ها به طور رسمی کاسته است تا جایی که ریاض از بازگشایی قریب الوقوع سفارتش در بغداد سخن می‌گوید.
 
به اعتقاد کارشناسان سیاسی، عربستان اکنون به اهمیت تقویت روابطش با عراق به دلیل تهدید داعش که به اعتقاد عراقی‌ها ساخته و پرداخته سعودی‌ها است، پی برده است.
 
جبوری در پاسخ به سوالی درباره اقدام"حیدر العبادی" نخست‌وزیر عراق مبنی بر اخراج شماری از فرماندهان نظامی کشور گفت که ملت عراق می‌خواهد با داعش بجنگد و عشایر سنی نیز به دنبال تضمین از سوی نهاد نظامی کشور هستند و این اقدام در همین راستا صورت گرفته است.
انتهای پیام/ض

منبع :فارس







تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن