تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799095806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فشارخون طبيعي چقدر است؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: فشارخون طبيعي چقدر است؟
گرچه تعدادي از مردم جامعه به طور سرشتي فشارخون پاييني دارند و به آن هم عادت کرده‌اند ولي فشارخون پايين آنقدرها هم خوب نيست و گاهي نشان‌دهنده وجود يک بيماري است.
به گزارش نامه نیوز، رسانه‌ها و پزشکان در آگاه‌كردن مردم از خطرهاي فشارخون بالا موفق عمل کرده‌اند و قشر عظيمي از مردم اطلاعات خوبي در اين زمينه دارند و خيلي زود افزايش فشارخون را احساس و به پزشک مراجعه مي‌کنند اما درست نقطه مقابل اين بيماري، فشارخون پايين است. گرچه تعدادي از مردم جامعه به طور سرشتي فشارخون پاييني دارند و به آن هم عادت کرده‌اند ولي فشارخون پايين آنقدرها هم خوب نيست و گاهي نشان‌دهنده وجود يک بيماري است. در اين مطلب دکتر محمدرضا رجبي، متخصص قلب و عروق، فوق‌تخصص آنژيوپلاستي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شاهد، در اين‌باره بيشتر توضيح داده‌اند.

فشارخون طبيعي چقدر است؟

سيستم گردش خون و قلب و عروق انسان براي اينکه بتواند خون و اکسيژن لازم را به اعضاي مختلف برساند، بايد فشارخون مناسبي را در عروق تامين کند تا خونرساني به بافت‌ها کافي باشد. معمولا فشارخون سيستولي که برخي مردم آن را فشار بزرگ مي‌گويند، براي يك فرد طبيعي معادل با 120 ميلي‌متر جيوه و فشار دياستول که برخي مردم آن را فشار کوچک مي‌نامند، 70 ميلي‌متر جيوه است. چنانچه فشارخون از يک حدي پايين‌تر برود، مي‌تواند براي بيمار مشکل‌ساز شود، گرچه فشارخون پايين بيشتر مواقع خوش‌خيم و فيزيولوژيک است.

فشارخون پايين يعني چقدر؟

معمولا وقتي فشار سيستولي فرد زير 90 ميلي‌متر جيوه باشد، آن را فشارخون پايين تلقي مي‌کنيم، گرچه خيلي‌ها با همين فشارخون زندگي مي‌کنند و مشکلي هم برايشان ايجاد نمي‌شود ولي اگر فشارخون سيستولي کمتر از 80 ميلي‌متر جيوه باشد، کاملا غيرعادي است و حتي امكان دارد باعث شوک بيمار شود.

چرا فشار بعضي‌ها افت مي‌کند؟

براي پاسخ به اين سوال بايد مبتلايان به فشارخون پايين را در دو گروه قرار داد؛ اول، گروهي که به طور فيزيولوژيک و از ابتدا فشارخون پايين دارند. بيشتر اين افراد خانم‌هاي جوان، ضعيف و لاغري هستند که با افزايش سن و تقويت بدن مشکلشان به مرور برطرف مي‌شود. گروهي هم ورزشکاراني‌اند که هنگام استراحت و خواب دچار افت فشارخون قابل‌توجهي مي‌شوند. هيچ‌يک از آنها بيمار تلقي نمي‌شوند و حتي علامتي هم ندارند زيرا بدن به همين فشارخون عادت کرده است. فقط در مواقعي که فشارخون پايين با علائم مشخصي همراه شود، به درمان نياز است. گروه بعدي نيز افرادي هستند که فشارخون پايين آنها پاتولوژيک يا بيمارگونه است.

يعني در سيستم گردش خوني‌شان مشکلي وجود دارد يا بيماري قلبي دارند؟

بله، گاهي افت فشارخون با علائم توام مي‌شود و فرد با ضعف و بي‌حالي شديد، تعريق، سياهي رفتن چشم يا سرگيجه شديد و حتي در مواقع شديد با سنکوپ يا کاهش هوشياري مراجعه مي‌کند. در اين مواقع بايد علت پيدا شود. عواملي که در سيستم گردش خون تغيير ايجاد مي‌کنند، بسيار متنوع‌اند. فرض کنيد فردي دچار خونريزي است. از دست دادن خون در حجم زياد، به سرعت باعث کاهش حجم خون مي‌شود. اسهال، استفراغ، گرمازدگي شديد و هر عاملي که باعث کاهش آب بدن شود يا استفاده از داروهاي ضدفشارخون بالا بيش از مقدار توصيه شده، باعث افت فشارخون خواهد شد. عفونت‌ها هم با ايجاد اتساع عروقي، افت فشارمي‌آورند. البته خونريزي يا اسهال و استفراغ هم مي‌تواند باعث افت فشارخون شود ولي مهم‌تر از آنها بيماري‌هاي قلبي- عروقي است.

کدام بيماري‌هاي قلبي- عروقي باعث افت فشارخون مي‌شوند؟

نارسايي قلب، بيماري‌هاي دريچه قلب، آريتمي‌ها و اختلال در پمپاژ طبيعي قلب. اين نوع از افت فشارخون به درمان نياز دارد.

اگر فشارخونتان پايين است...

براي فردي که بدون هيچ مشکل زمينه‌اي مدام دچار افت فشارخون مي‌شود، چه توصيه‌اي داريد؟

اگر افت فشارخون در حد قابل‌توجهي نيست و فرد ضعيف يا بيش از حد لاغر است، توصيه مي‌کنيم تغذيه مناسبي داشته باشد و با ورزش قواي جسمي خود را افزايش دهد. بهتر است اين قبيل افراد بيشتر از نمک و املاح استفاده کنند. گاهي شدت افت فشار آنقدر زياد است که بيمار هميشه از بي‌حالي و ضعف شکايت مي‌کند يا موقع برخاستن چشمش سياهي مي‌رود. اين حالت اصطلاحا افت فشارخون وضعيتي ناميده مي‌شود. براي جلوگيري از افت فشارخون وضعيتي بهتر است بيماران صبح‌ها يک ليوان چاي پررنگ که حاوي کافئين است، بنوشند. تجربه نشان داده نوشيدن چاي تا حد زيادي جلوي افت فشارخون وضعيتي را مي‌گيرد. اگر با رعايت اين توصيه‌ها تغييري در شرايط بيمار ايجاد نشد، مي‌توان داروهاي مناسبي را براي اين بيماران تجويز کرد.





منبع: سلامت نیوز


۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن