تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826143635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پیری موقرانه دیوید لینچ و ورنر هرتسوگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - دیوید لینچ و ورنر هرتسوگ در فیلم روانشناختی «فرزندم، فرزندم، تو چه کردی» همکاری کرده​اند. دنی لی: هالیوود می‌تواند برخوردی بی‌رحمانه با فیلمسازان پا به سن گذاشته داشته باشد، اما نگاهی به «فرزندم، فرزندم، تو چه کردی» فیلم جدید و نامتعارف ورنر هرتسوگ نشان می‌دهد هنوز چند فیلمساز شورشی هستند که روبه‌روی سیستم می‌ایستند. در حالی که سن بازنشستگی در کشورهایی مانند بریتانیا روز به روز بالاتر می‌رود، شرایط برای فیلمسازان فرق می‌کند. با وجود آنکه برگزارکنندگان جوایز اسکار عاشق تقدیر از چهره‌های سالخورده هالیوود هستند، زندگی حرفه‌ای یک کارگردان می‌تواند خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنیم به پایان برسد. در صنعتی که هدفش راضی کردن تماشاگران جوان است، این آدم‌ها در سال‌های خزان عمر جز حضور در برنامه‌های مرور آثار چه انتظار دیگری می‌توانند داشته باشند؟ با این حال نمی‌توانم تصور نمی‌کنم دیوید لینچ و ورنر هرتسوگ - که روی هم 129 سال دارند - اوایل امسال وقتی درباره تولید پروژه‌ای مشترک حرف می‌زدند، خیلی به این چشم‌انداز توجه داشتند. این فیلم «فرزندم، فرزندم، تو چه کردی» نام دارد. هرتسوگ آن را کارگردانی کرده و لینچ تهیه‌کننده است. داستان - که هرتسوگ 30 درصد آن را بر مبنای ماجراهای واقعی می‌داند- درباره مارک یاروفسکی بازیگری اهل سن‌دیگو است که پس از بازی در نمایشی از سوفوکل مادر خود را با شمشیری عتیقه می‌کشد. آنونس‌های فیلم که اخیراً در اینترنت عرضه شده خبر از پروژه‌ای آبزورد و بی‌شباهت با داستان‌های کارآگاهی معمولی می‌دهد که در قالب یک تریلر ترسناک ارائه شده و حضور مایکل شانون بسیار تماشایی در نقش اصلی و گریس زابریسکی به نقش قربانی به آن کمک کرده است. ظاهر قضیه نشان می‌دهد به هیچ عنوان با یک فیلم راحت روبه‌رو نیستیم. بالا رفتن سن درست به اندازه یک ستاره نوظهور می‌تواند به ضرر یک کارگردان باشد. البته نمونه‌‌های استثنایی مانند بونوئل و کوروساوا هم هستند که بعضی از بهترین فیلم‌های خود را در سن و سالی ساختند که در حالت عادی باید بیشتر در باغ خانه خود وقت می‌گذراندند. اما بهترین نمونه «چشمان کاملاً بسته» آخرین فیلم استنلی کوبریک است. دقیقا به این خاطر که به نظر می‌رسد فیلم او اسیر مشکلاتی است که می‌تواند فیلمسازان را در سال‌های پایانی دوران کاری پرشکوه خود به دام بیندازد. حجم انتظارات به یک مانع بزرگ تبدیل می‌شود. همین طور تلاش یک فیلمساز برای پرهیز از تقلید شوخی‌آمیز از خود آن هم در شرایطی که سبک کاری او خود حکم یک ژانر را پیدا کرده است. درست مانند یک مشتزن که پس از مبارزه‌های مختلف واکنش‌هایش دیگر مثل سابق سریع و دقیق نیست. یکی از نمونه‌ها آلفرد هیچکاک در دهه 1970 است که ضمیمه‌‌ای از نیم قرن درخشش بود. اورسن ولز، تجسم کامل محو شدن از دنیای سینما، در فیلمی ناتمام که بخش زیادی از سال‌های آخر عمرش را به آن اختصاص داد، تفسیری گزنده از این مسئله ارائه داد. این فیلم «آن سوی باد» نام دارد و درباره کارگردانی کهنه‌کار با بازی جان هیوستن است که با ناامیدی می‌کوشد جایگاه از دست رفته خود را در حرفه‌ای بازیابد که در اطراف او در حال تغییر است. با این حال «فرزندم، فرزندم، تو چه کردی» برای هر یک از آدم‌های شصت هفتاد ساله پشت سر خود معنایی متفاوت دارد: برای هرتسوگ به معنای نزدیک شدن به سینمای جریان روز است، هرچند به شیوه‌ای که نتوان او را به تسلیم شدن در برابر این جریان متهم کرد. برای لینچ که فیلم‌هایی چون «جاده مالهالند» و «اینلند امپایر» را در کارنامه دارد، این پروژه سفری دیگر به وسوسه‌های ابدی اوست که با احساس تعهد عمیق‌تر به ذوق هنری او همراه است. البته نقطه اشتراک هرتسوگ و لینچ دلبستگی به تکنولوژی است، چه به لحاظ استفاده از امکانات فیلمبرداری به صورت دیجیتال یا استفاده از اینترنت. لینچ در سایت خود هر کاری انجام می‌دهد، از فروش قهوه گرفته تا نمایش گفت‌وگوهای اپیزودی خود با آدم‌های مختلف در آمریکا. خطر جا ماندن از این انقلاب مسئله‌ای است که ابل فرارا یکی از بدیع‌ترین فیلمسازان آمریکا - که هرتسوگ اخیراً «ستوان بد» او را بازسازی کرده - هفته پیش در یک مراسم بر آن تأکید کرد و تأثیر اینترنت بر سینما را ناگوار دانست. هرچه هست میان اینترنت به عنوان یک کارخانه «ویلی وونکا»ی بی‌حد و حصر تولید سرگرمی‌های سینمایی - که البته آزاد هستند - و واقعیت کارگردان‌هایی مانند فرارا که نمی‌توانند فیلم‌های خود را توزیع کنند یا بسازند، نوعی گسیختگی دردسرساز وجود دارد. گاردین / 21 آگوست / ترجمه: علی افتخاری




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 610]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن