تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798435020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اطراق نگاه، در طبیعت پاییزی کلیبر [مجموعه‌عکس]


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


اطراق نگاه، در طبیعت پاییزی کلیبر [مجموعه‌عکس]
کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیهٔ شمال خاوری این استان واقع شده است. این شهرستان از نظر کشاورزی و باغداری وضع خوب و پر رونقی داشته و به همین دلیل سراسر منطقهٔ کلیبر را کوهستان‌ها و جنگل‌های تنک و انبوه پوشانیده و جلوهٔ زیبایی به نمایش گذاشته است.
جام جم سرا: این شهرستان که محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران (قره داغ) است، تحت تأثیر آب و هوای خزری بوده و اغلب اوقات کوهستان هاای مرتفع را مه غلیظ می‌پوشاند. رود ارس نیز از شمال آن می‌گذرد.
کلیبر از سمت جنوب با شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت غرب با شهرستان جلفا هم مرز است و قلعه بابک، قیز قلسی، قلعه بز، قلعه پیغام، امارت آینالو، کانتور وینق، حمام قدیمی داخل شهر، علملی بابا، کاروانسرای شاه عباس، قلعه فرخی، آب گرم متعلق، آب گرم یل سویی، آب معدنی بالاسا، پل خداآفرین، بقعه شاه قاسم، از جمله آثار تاریخی و اماکن دیدنی آن است.
قلعه بابک کلیبر: یا جمهور، مرکب از قلعه و قصر، بر فراز قله کوهستان به نام قیز قلعه سی در ارتفاع ۲۶۰۰ متری در غرب کلیبر قرار دارد.
قلعه پیغام کلیبر: این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود بزرگ کلیبر از پای این کوه می‌گذرد واقع شده است. از ساختمانهای قلعه و دیوار آن آثار کمی باقی مانده است و حفاران و دزدان آثار باستانی همه چیز را تخریب کرده‌اند. باستان‌شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده‌اند. این قلعه بر تمامی راههای ورودی و خروجی شهر کلیبر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می‌گذرد.‌‌ همان طور که از اسم این قلعه بر می‌آید وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَر یا کلیبر کنونی بوده است.
قصر وینه کلیبر: روستای وینه مرکز دهستان منجوان است که طبیعت بسیار زیبا و خاطره انگیز دارد. در ورودی ده بر بلندی کوهی که به رود ارس و قسمت قره باغ و راه اصلی کنار ارس تسلط دارد خرابه‌های قلعه وینه به چشم می‌خورد. قصر باشکوه کانتور متعلق به ارمنی ثروتمندی به نام طومانیانس بوده (دوران قاجاریه) که محل نگهداری غلات و احشام و همچنین محل زندگی در اطاقهای متعدد به چشم می‌خورد.
پل‌های خداآفرین کلیبر: یکی از آثار قدیمی و مهم شهرستان کلیبر پل‌های قدیمی و تاریخی خداآفرین می‌باشد. در نزدیکی شهر خمارلو دو پل قدیمی دیده می‌شود که یکی خراب شده ولی دیگری تعمیر شده است و هنوز هم برای پیاده قابل استفاده است. طول پل سالم ۱۶۰م‌تر است که ۱۲۰ متر متعلق به ایران و ۴۰ متر متعلق به جمهوری آذربایجان است. محل پل‌ها تنگ‌ترین معابر رود ارس می‌باشد که بستر سنگی دارد ولی سایر جاهای محل عبور رود آهکی و نرم است که در آن زمان برای ساختن پل توانایی و امکانات نداشتند.
قلعه دره سی کلیبر: قلعه دره سی در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلیبر در جوار سپهر حماس قلعه بابک واقع شده است. در این مکان علاوه بر سر سبزی و خرمی آبشار‌های بلند از آب چشمه‌های کوهستانهای بذ وجود دارد که همه را شیفته خود می‌کند. این تفرجگاه محل زندگانی پرندگانی مانند کبک و پرندگان شکاری مانند شاهین و همین طور پرندگان خوش الحال می‌باشد که هر ساله پذیرای هزاران هزار می‌ه‌مان داخلی و خارجی با طبیعت خود است.
پارک جنگلی مکیدی کلیبر: هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم به انبوهی جنگل افزوده و نواحی استپی جنگل کاهش می‌یابد. یکی دیگر از جاهای با صفا و دل انگیز به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش پذیرای گردشگران می‌باشد پارک جنگلی و طبیعی مکیدی کلیبر است. این تفرجگاه درست در پشت کوهستانهای جاویدان قرار دارد راهی که بدانجا منتهی می‌گردد از راه آسفالته قلعه بابک که بعد از گذر از روستای شجاع آباد، هجراندوست، و آغویه و علی آباد به این مکان می‌رسد. این مکان با داشتن چمن زار‌های معطر در دل جنگل جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت فراهم کرده است.
قصر آئینه لو کلیبر: از دیگر جاذبه‌های تاریخی و مهم و جذاب شهرستان قصر آئینه لو است که ته یکی از دره‌ها در روستای آئینه لو کلیبر قرار دارد.
راههای دسترسی به این منطقه بدین گونه است:
*یک راه از شهرستان اهر به کلیبر می‌رسد که ۶۰ کیلومتر بوده و جاده‌ای کوهستانی دارد.
* یک راه کوهستانی به طول ۶۵ کیلومتر به کرانه‌های ارس متصل می‌شود.
*یک راه آسفالته از جلفا درست کنار رود ارس به منطقه کلیبر می‌رسد که در اسکانلو پایان می‌یابد.
*یک راه از پارس آباد به منطقه کلیبر می‌آید که در اسکانلو پایان می‌یابد























(عکس: مهرورز احمدی/ایسنا)


سه شنبه 27 آبان 1393 14:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن