تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798627562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه دانشگاهی در انتظار تصمیم سازنده امروز مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیا نمایندگان مجلس به بلاتکلیفی وزارت علوم پایان می دهند؟ جامعه دانشگاهی در انتظار تصمیم سازنده امروز مجلس تهران-ایرنا-نشست رای اعتماد به «فخرالدین احمدی آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم امروز در حالی برگزار می شود که جامعه دانشگاهی کشور انتظار دارد، نمایندگان مجلس بدون تاثیر از فضاسازی ها و نگاه سیاسی و جناحی، رفتار کنند و وزارت علوم را از بلاتکلیفی چند ماهه رها کنند.


به نظر می رسد وزارت علوم در دولت «حسن روحانی» طنابی است که یک سر آن دست دولت و سر دیگر دست مجلس است. جامعه دانشگاهی نیز این میان هرچیزی غیر از آرامش مورد نیاز را تجربه می کند.
«جعفر میلی منفرد» نخستین وزیر پیشنهادی دولت روحانی برای وزارت علوم بود که در همان ابتدای کار با رای عدم اعتماد نمایندگان رو به رو شد. پس از آن، «جعفر توفیقی» سرپرستی این وزارتخانه را عهده دار شد تا اینکه در زمستان پارسال، «رضا فرجی دانا» گزینه دوم روحانی برای این وزارتخانه بود که گرچه در گام نخست با رای اعتماد نمایندگان مجلس رو به رو شد اما چندماه بعد این رای اعتماد پس گرفته شد و او نیز از این وزارتخانه کنار زده شد. بعد از استیضاح «رضا فرجی دانا» سرپرستی این وزارتخانه به «محمد علی نجفی» سپرده شد. در ادامه روحانی، «محمود نیلی احمد آبادی» را به عنوان گزینه سوم خود به مجلس معرفی کرد اما او نیز موفق به جلب اعتماد نمایندگان مجلس نشد. این بار اما نوبت دانش آشتیانی است تا به مجلس و خود را به محک نمایندگان مجلس بگذارد.
احمدی دانش آشتیانی که حضور در دفتر فنی سپاه پاسداران از سال 59 تا 64، معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 66 تا 68، همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا در امور مهندسی رزمی جنگ، مسوولیت ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه ها از سال 66 تا 68، مسوولیت برقراری ارتباط اساتید دانشگاه با مسوولان دفاع مقدس برای حل مسایل پژوهشی جنگ، مسوولیت اعزام دانشجویان طرح 6 ماهه برای حضور در جبهه ها و به کارگیری آنها در حوزه های تخصصی جنگ با هماهنگی فرماندهان لشگرها و قرارگاه ها، برگزارکننده دوره های «دانشگاه در جبهه» برای جبران عقب افتادگی آموزشی دانشجویانی که در جبهه حضور داشتند و... را در کارنامه دارد نیز باید در رایزنی با مجلس نهم ثابت کند که در کدام سوی این مرزبندی ها قرار دارد تا اعتمادشان را جلب کند.
موج حاشیه سازی ها درباره ی دانش آشتیانی ساعاتی پس از معرفی اش به مجلس آغاز شد و برخی دوباره با پیش کشیدن مسایل سال 88 وی را به آنچه فتنه می خوانند مرتبط دانستند؛ دلایلی که برای میلی منفرد، فرجی دانا و نیلی هم مطرح شد.
اما دانش آشتیانی موافقانی نیز دارد که می توانند با رایزنی های خود احتمال رای اعتماد گرفتن وی را بالا ببرند. یکی از این موافقان «علی مطهری» نماینده ی اصولگرای تهران است که در گفت و گویی با روزنامه اعتماد از رفتارهای همکارانش که از نگاه او با «بهانه جویی» و نگاه «سیاسی» صورت می گیرد تا شرایط بر دولت سخت شود، انتقاد کرد و ابراز نگرانی کرد که با ادامه ی این رفتارها، مجلس در مقابل مردم قرار گیرد. مطهری از تغییر روش ها هم انتقاد کرد و گفت: ظاهرا شرایط آنقدر وارونه شده است که مجلس باید وزیر معرفی کند و دولت قبول کند.
وی همچنین به رییس جمهوری توصیه کرد که در مقابل اصرارهای مجلسی ها برای تغییر گزینه پیشنهادی اش مقاومت کند؛ پشت دانش آشتیانی بایستد و اجازه ندهد که با چنین بهانه جویی هایی رد صلاحیت شود.

***نگاه دو چهره موافق وزیر پیشنهادی
«محمد جواد حق شناس» فعال سیاسی و استاد دانشگاه در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به این دلخوری ها گفت: جای تاسف دارد که ما در این مدت کوتاهی که از عمر دولت می گذرد شاهد تلاطم های بسیار زیاد در مورد وزارت علوم بوده ایم.
وی با اشاره به ظرافت ها و حساسیت های عرصه ی علمی تاکید کرد: در همه ی دنیا کمترین تغییرات در این حوزه انجام می شود؛ یعنی وقتی کسی منصوب شد یک یا دو دهه فعالیت می کند و این طور نیست که مانند ما هر چند ماه شاهد تغییر و تحولاتی اینچنینی باشیم.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: برخورد مجلس در این خصوص به هیچ وجه متناسب با شان وزارت علوم و جامعه دانشگاهی کشور نبوده است. به اعتقاد من نمایندگان مجلس باید به نظر و خواست دانشگاهیان توجه داشته باشند.
حق شناس با اشاره به این که حساسیت ها، معیارها و نگاه مجلس با جامعه ی دانشگاهی اساسا متفاوت است گفت: مجلسی ها در این یک سال و نیم گذشته مدام بر نسبت افراد با حوادث 88 تاکید دارند در حالی که یک نگاه عاقلانه و بلند مدت ایجاب می کند که آن اتفاقات را مانند یک زخم زنده نگاه نداریم زیرا این به صلاح و نفع هیچ کس نیست.
وی همچنین از نمایندگان مجلس خواست که در مورد دانش آشتیانی به نظر دانشگاهی ها و رییس جمهوری احترام بگذارند زیرا در گزینه های پیشنهادی از سوی رییس جمهوری جایگاه علمی و توانایی اجرایی بسیار فراتر از نگاه و حواشی سیاسی بوده است.
این عضو جامعه دانشگاهی کشور افزود: اگر درمورد نیلی احمدآبادی از بی تجربگی و سابقه نداشتن سخن گفته می شد در مورد آقای دانش آشتیانی این مساله دیگر وجود ندارد.
«ابراهیم نکو» نماینده مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با تاکید بر این که فضای حاکم بر مجلس در حال بهتر شدن است، ابراز امیدواری کرد که تا روز سه شنبه و جلسه رای اعتماد جو مخالفت ها از میان برود.
نکو با اشاره به اظهارات دانش آشتیانی در جلسه ی روز یکشنبه فراکسیون رهروان ولایت، گفت : به نظر من توضیحات ایشان قانع کننده بود و به نکات مهمی اشاره کردند. وی مواردی که به او نسبت می دهند را با سند و مدرک تکذیب و مواضعی غیر از آنکه مخالفان می گویند اتخاذ کرد و اگر باز هم قبول نکنند باید به نیت برخی از این مخالفان شک و تردید کرد.
وی در ارتباط با موضع فراکسیون رهروان نیز گفت: جمع زیادی از رهروانی ها از وی حمایت می کنند اما مسایلی که در کمیسیون ها و فراکسیون ها مطرح می شود نهایتا تصمیم نمایندگان در روز سه شنبه را رقم می زند.
این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر این که وزیر پیشنهادی توانایی دفاع از خود را دارد، اظهار کرد: رایزنی های موافقان وی نیز امیدوار کننده است اما به هر حال جلسه رای گیری اهمیت ویژه یی دارد زیرا ممکن است مثل قبل مسایل تازه یی که تا به حال رو نشده است رو شود.
نکو در ادامه گفت: من فکر میکنم که امروز جامعه دانشگاهی از نمایندگان خود دلخور هستند زیرا مجلس و دولت مشترکا نتوانسته اند برای حل این مشکل راهکاری بیابند و این موضوع به جامعه ی دانشگاهی ضربه می زند.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من مقصران در این امر باید عذرخواهی کنند. من تقاضا دارم که کمیته یی بی طرف و منصف برای رسیدگی این موضوع تشکیل شود تا روشن شود که چه عواملی باعث شد امروز این وزارتخانه ی بزرگ بی وزیر بماند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفان گزینه ی پیشنهادی رییس جمهوری غیر از مباحث مربوط به اتفاقات سال 88 ، حرف دیگری نیز دارند یا خیر؟ گفت : خیر، به جز سبقه ی سیاسی و مسایل مربوط آن موضوع دیگری مطرح نیست و در توانمندی و علم وی شک و تردیدی ندارند.
این نماینده ی مجلس افزود: باید به تجربیات و سوابق وی نیز نگاه کنیم. یک وقت است که ما خطایی می کنیم که قابل چشم پوشی است. من سوابق و وفاداری ایشان به نظام را بررسی کردم و فکر می کنم که محکم تر از مسایل جزیی است.
نکو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که دانش آشتیانی سوابق بسیاری در حوزه های مرتبط با جنگ و جبهه دارد ، اگر قرار باشد به وی نیز اتهام زنی های سیاسی شود چطور باید انتظار داشته باشیم که فردی موفق به کسب رای اعتماد شود، گفت: وقتی که یک جریان سیاسی مقبول در کشور شکل می گیرد باید تا زمانی که انحراف نداشته اند پذیرفته شوند و از اعضای آن نیز تا زمانی که در چارچوب های تعریف شده فعال بوده اند نباید ایراد گرفت. دانش آشتیانی را وابسته به جبهه مشارکت می دانند و وی به درستی از خود دفاع کرد و گفت که من به عنوان یک فرد علمی و دانشگاهی در آن جلسات تا زمانی که مقبولیت داشتند و به خاطر مسایل علمی شرکت کرده ام.
به گفته ی وی این توضیح قانع کننده بود و باید به این امر توجه کنیم که در برابر ملت و دانشگاهیان پاسخگو هستیم و تاخیر در انتصاب چه از سوی دولت باشد و چه از سوی مجلس مسیر حرکت علمی کشور را با دشواری هایی مواجه می کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که نگاهی خوشبینانه به جلسه رای اعتماد دانش آشتیانی دارد با بیان این که روز رای اعتماد تعیین کننده است، گفت: به هر حال مخالفان باید قانع شوند.
وی همچنین در مورد اینکه آیا ممکن است روز رای اعتماد نیز مانند روز اعلام وصول نامه ی معرفی دانش آشتیانی جو سازی هایی علیه او بشود، گفت: مخالفان در جریان بررسی گزینه ی پیشین رییس جمهوری به یک مساله ی کوچک مثل صحبت های مشاور فرهنگی رییس جمهوری اشاره کردند و جو را تحت تاثیر قرار دادند اما امروز ما می بینم که برخی خبرگزاری ها بلافاصله مباحثی را مطرح می کنند که می توان آن را توهین به شعور نمایندگان دانست زیرا رسانه نباید به جای نمایندگان تصمیم بگیرد کما این که نمایندگان نیز نباید به جای رسانه ها تصمیم بگیرند.
نکو با اشاره به فریادهای مخالفت برخی نمایندگان در صحن علنی تاکید کرد: این ها نقض قانون می کنند ضمن این که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده بودند که نمایندگان از «دو دو گفتن» پرهیز کنند.
این نماینده ی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا استعفای معاونان وزارت علوم که البته از سوی سرپرست این وزارتخانه پذیرفته نشد می تواند به کسب رای اعتماد دانش آشتیانی کمک کند، گفت: به هر حال این نیز نشان از درایت آقایان دارد که می خواهند به نمایندگان بگویند راه برای مجلس باز است و می تواند پس از انتخاب وزیر در انتصاب گزینه های دیگر نیز با وزیر مربوطه تعامل داشته باشد. به نظر من این یک اقدام خوب و مثبت بود اما دیدیم که برخی ها علیه همین موضوع نیز واکنش نشان دادند و جبهه گیری کردند.

*نگاه یک نماینده مخالف
«محمد علیپور» نماینده ماکو و چالدران از نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم است و فضای مجلس را به ضرر دانش آشتیانی می داند.
وی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: گفته می شود که سوابق دانش آشتیانی در فتنه 88 از آقای نیلی نیز پر رنگ تر است. فیلمی وجود دارد که احمدی دانش آشتیانی در آن با حضور بسیج در دانشگاه ها مخالفت کرده و به صراحت می گوید که بسیج باید از دانشگاه بیرون برود.
این نماینده ی مجلس با تاکید بر اینکه عمده ترین معیار نمایندگان مرزبندی با جریان فتنه است، اظهار کرد: آقای نیلی هم اگر خود را از این جریان جدا می کرد رای می گرفت اما ولی حاضر نشد که واژه ی فتنه را به زبان بیاورد.
علیپور در ادامه گفت: مجلس این نوع معرفی وزیر را لجبازی از سوی رییس جمهوری تلقی می کند.
نماینده ی ماکو و چالدران در مجلس در واکنش به اینکه روز اعلام وصول نامه ی معرفی دانش آشتیانی گفته شد که در مجلس جوسازی شده و نمایندگان اس ام اس هایی علیه گزینه ی پیشنهادی دریافت کرده بودند، گفت: من به عنوان یکی از نمایندگانی که در صحن بودم هیچ اس ام اسی دریافت نکردم و فکر نمی کنم که جوسازی شده باشد اما دو دو گفتن نمایندگان نشان داد که تعداد مخالفان زیاد است.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر فرض را بر لجبازی از سوی دولت بگذاریم چرا مجلس در جهت تعامل گامی برنداشته و کوتاه نمی آید، اظهار کرد: به هر حال ما نیز رسالتی داریم که باید به آن عمل کنیم. من نمی دانم چه اصراری از سوی رییس جمهوری- البته بیشتر اطرافیان وی- وجود دارد که گزینه هایی با یک خط مشی به مجلس معرفی کرده و این فضای تقابل را ایجاد کنند.
با همه ی این اوصاف فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روزسه شنبه به صحن علنی مجلس می رود تا برنامه های خود را برای مجلسی ها بگوید و در جهت جلب اعتماد آنها بکوشد. در این میان موضع گیری فراکسیون بزرگ و تاثیر گذار رهروان ولایت و رییس مجلس می تواند تاثیر عمده یی در رای نمایندگان داشته باشد. مردم و جامعه ی دانشگاهیان نیز امیدوارند که این جلسه بتواند آرامش را به فضای دانشگاه بازگرداننده و مسولیت این وزارتخانه مهم را به فردی قابل اعتماد بسپارد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**آ.ف**2054


27/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن