تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798930747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا ائتلاف بين المللي در مبارزه با داعش ناکام مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۳ (۲۳:۱۰ب.ظ)
چرا ائتلاف بين المللي در مبارزه با داعش ناکام مانده است گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، بسياري بر اين باورند که ائتلاف بين المللي به رهبري داعش که هدف از تشکيل آن مبارزه و نابودي مواضع داعش در دو کشور عراق و سوريه است، به شکست انجاميده است. چهل کشور در کنفرانس پاريس که به ابتکار ايالات متحده در جنگ با داعش تشکيل شد، طي يک بيانيه متعهد شدند که هر وسيله اي که ضروري باشد، از جمله نيروي نظامي را در راه شکست دادن اين سازمان تروريستي به کار بگيرند؛ با وجود اين تاکنون عمليات نظامي ائتلاف بين المللي عليه داعش به نتايج قابل قبولي دست نيافته است. در اين گزارش به ديدگاه هاي مختلف صاحب نظران درباره دلايل شکست ائتلاف بين المللي خواهيم پرداخت.
اين حقيقت نبايد از اذهان دور بماند که داعش يک تهديد کليدي است. مطالعه اخير مؤسسه «رند» نشان دهنده افزايش عمده‌اي در حملات انجام شده از سوي گروه‌هاي وابسته به القاعده بين سال‌هاي 2007 و 2013 بوده است، هرچند اکثر خشونت‌هاي صورت گرفته در سال 2013 از سوي داعش (43 درصد) انجام شده است، گروهي که نهايتا القاعده را ترک کرد. اما ديگر گروه‌هاي پيشرو در اين حملات، شامل گروه‌هاي وابسته به القاعده، جنبش الشباب (25 درصد)، جبهه النصره (21 درصد) و القاعده در جزيره‌العرب (10 درصد) بوده است.
با وجود اينکه ائتلاف مبازره با داعش به سرکردگي آمريکا شکل گرفته و ادعاي مبارزه با تروريسم را دارد، باز هم تحرک داعش براي پيشروي به سوي شهرهايي نظير کوباني ادامه دارد و اين ائتلاف در نخستين آزمون خود با شکست روبرو شده است. گروه تروريستي-تکفيري داعش به تدريج در کوباني پيشروي مي کند و طي چند روز آينده در مرزهاي ترکيه مستقر خواهد شد. پيشروي اين گروه در شرايطي صورت مي گيرد که نه حمله هاي هوايي ائتلاف بين المللي مبارزه با تروريسم توانست از پيشروي اين گروه جلوگيري کند نه توانايي عناصر گروه تروريستي-تکفيري داعش در ادامه حمله هاي خود در عراق و سوريه نشان از اين دارد که حمله هاي هوايي آمريکا و همپيمانان اين کشور در برابر پيشروي هاي اين گروه کارايي ندارد. تهديدهاي توخالي ترکيه بر سر راه داعش مانع به وجود آورده است.
چندي پيش ريدور خليل، سخنگوي رسانه اي يگان نيروهاي مردمي شهر کوباني، گفت: هواپيماهاي ائتلاف مبارزه با تروريسم نيز به طور نمادين عناصر گروه داعش را هدف قرار مي دهند، اما؛ اين يورش ها در روند جنگ هيچ گونه تأثيري ندارد.
شهر کوباني افزون بر اهميت فرهنگي که به عنوان مرکز منطقه تاريخي مهمي در سوريه به شمار مي رود و آثار تمدن هاي آرامي و آشوري در آن وجود دارد، به سبب اينکه نخستين آزمون تعيين کننده مقدار قدرت ائتلاف به شمار مي رود، از اهميت نمادين و راهبردي برخوردار است.
حملات هوايي چنان کم است که به ندرت روزانه به 25 حمله هوايي در عراق و سوريه عليه داعشي مي رسد که بسيار پراکنده بوده و مي‌تواند در نواحي پرجمعيت پناه گرفته و از سپر انساني استفاده کنند. به طور ميانگين ميزان حملات در هر دو کشور کمتر از روزانه 10 مورد است که در بهترين شرايط زماني مؤثر است که به خودروهاي عناصر داعشي که آشکار بوده و به اندازه کافي از ديگر نقاط جدا بوده و آن‌ها را به اهدافي آسان تبديل مي‌کنند، حمله مي‌کنند.
بنا به تحليل بي‌بي‌سي تا 8 اکتبر حدود 300 خودروي جنگي مورد هدف قرار گرفته است در حالي که تنها 25 مورد از اين حملات عليه خودروهايي که آشکارا حامل عناصر داعش بوده‌اند انجام شده است. حدود 20 حمله پالايشگاه‌ها را هدف قرار داده، 75 حمله عليه مواضع آتشبار، 35 مورد پايگاه‌ها و ستادها، 35 مورد ايست‌هاي بازرسي و اردوگاه‌هاي آموزشي را هدف قرار داده‌اند
اما بسياري از انديشمندان، از جمله متخصصان انديشکده آمريکايي «لگزينگتون»، بر اين باورند که استراتژي دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، براي بمباران هوايي مواضع داعش محکوم به فناست. اين انديشکده با اشاره به اينکه حملات هوايي تحت رهبري آمريکا عليه داعش بدون در نظر گرفتن تعداد آن، در متوقف کردن داعش ناکافي عمل کرده و در مجبور کردن عناصر اين گروه تروريستي براي عقب نشيني از عراق و سوريه ناکام بوده، بر ضرورت ترکيب اين حملات هوايي با عمليات زميني تأکيد و اعلام کرده است که بدون وجود يک نيروي زميني کارآمد و سازگار، استراتژي جامع مبارزه با تروريسم دولت آمريکا عليه داعش نه فراگير و نه مؤثر خواهد بود.
لگزينگتون در گزارش خود نوشته است که استراتژي اوباما عليه داعش که صرفا شامل حملات هوايي است، هيچ گاه در تخريب اين گروه تروريستي نقش تعيين کننده اي ندارد و تحقق هدف نهايي اعلام شده که تخريب داعش است، به نيروي زميني خودکفا و کارآمد نيازمند است.
اين انديشکده با اشاره به اينکه هيچ يک از 40 کشور شرکت کننده در ائتلاف ضد داعش، تمايلي براي شرکت در تهاجم زميني عليه اين گروه تروريستي نشان نداده اند، هشدار داده است که هرگونه نيروي زميني نيز قابليت بيرون کردن داعش از سوريه و عراق را ندارد و چنين نيروي زميني که به اطلاعات بي وقفه و واقعي نيازمند است، بايد قابليت پاکسازي روستاهاي تحت تصرف داعش را بدون ايجاد تهديد براي سني ها داشته باشد.
جک اي گلدستون، کارشناس مرکز بين المللي "وودرو ويلسون" و استاد سياست عمومي دانشگاه جورج ميسون آمريکا، در مقاله اي در پليتيکو نوشت: جنگ با شبه نظاميان تندرو و راديکالي که بخش هاي وسيعي از سوريه و عراق را تصرف کرده اند يک جنگ ساده نخواهد بود. در يک جنگ متعارف شما در حال مبارزه با يک ارتش متمرکز هستيد و به دنبال به دست آوردن يا حفظ يک سرزمين هستيد، چنين ارتشي را مي توانيد با بهره گيري از نيروهاي برتر و تاکتيک هاي ماهرانه نظامي از بين ببريد.
در يک جنگ داخلي شما با چريک ها يا شبه نظامياني روبرو هستيد که قصد نجات و آزادي خود را از دولت مرکزي دارند. آنها را نيز مي توان با دادن کمک نظامي و حمايت مالي از دولت مرکزي شکست داد، ولي؛ بر خلاف اين دو نوع جنگ داعش در حال اجراي يک جنگ انقلابي است که در آن شهروندان غير نظامي براي حمايت از تفکرات ايدئولوژيکي اجير مي شوند و براي سرنگون کردن رژيم هايي که به زعم آنها ناعادلانه و غير قانوني هستند تظاهرات و راهپيمايي مي کنند.
داعش در هسته مرکزي خود تنها متشکل از 30 هزار جنگجو است، ولي؛ چيزي که موجب شده تا اين گروه بتواند بخش هاي وسيعي از دو کشور با جمعيت بيش از 50 ميليون نفر را تصرف کند اين است که آنها از سوي ميليون ها نفر که آنها را پيش قراول جنبش انقلابي براي برقراري عدالت مي دانند، حمايت مي شوند.
حمايت از داعش شامل اجير شدگان نظامي از حاميان ساير گروه هاي شبه نظامي که به داعش پيوسته اند، ثروتمندان محافظه کار در عربستان سعودي و ساير کشورهاي عربي خليج فارس نيز حمايت مالي گسترده اي را از داعش به عمل مي آورند. ميليون ها نفر از جمعيت سني عراق و سوريه نيز از داعش حمايت مي کنند.
از سوي ديگر تحليل گر ديگري به نام پروفسور شيرين طهماسب هانتر معتقد است که دو دليل براي شکست ائتلاف ضد داعش وجود دارد. اولين دليل عدم تمايل کشورهاي
غربي و متحدان محلي براي اعزام نيروي زميني قابل توجه به منظور مبارزه با اين گروه تروريستي است.
دليل دوم واگرايي منافع اعضاي ائتلاف است. به عنوان مثال کاملا مشخص نيست که آيا کشورهايي همچون عربستان سعودي، امارات متحده عربي و ترکيه واقعا در زمينه از بين بردن داعش جدي هستند يا خير. آنها نمي توانند به طور علني از اين موضوع حمايت کنند و دليل آن اقدامات وحشيانه داعش است. اما اکثر آنها از ايدئولوژي ضد شيعه و ضد ايراني اين گروه رضايت دارند و خوشحال هستند. آنها در حقيقت خواهان تضعيف دولت مرکزي در بغداد يا حتي هموار کردن راه براي سرنگوني اين دولت و ايجاد يک دولت سني هستند که نه تنها تهديدي براي عراق و سوريه بوده، بلکه ايران را نيز مورد هدف قرار مي دهد.
از دو دليل مذکور دليل دوم مهم تر است. اگر وحدت در هدف سياسي وجود داشت اعزام نيرو به مراتب آسان تر بود. البته نبايد فراموش کرد که ديگر کشورهاي منطقه از جمله ايران، سوريه و دولت بغداد خواهان اعزام نظامي نيستند؛ زيرا نمي خواهند شاهد مقدمه حضور نظاميان در عراق يا سوريه باشند. از سوي ديگر اعزام نظاميان خارجي پويايي سياسي اين کشورها را تغيير مي دهد و آينده منطقه را نامشخص مي سازد.
به نظر مي رسد مشکل بعدي نيروهاي ائتلاف اين است که اگر پس از انهدام مواضع داعش در عراق و سوريه، اين گروه شکست نخورده و ريشه کن نشود، راه حل بعدي چيست؟
به نظر مي رسد حل و فصل اين مشکلات در عراق ساده تر از سوريه است؛ زيرا فرض بر اين گذاشته مي شود که ارتش عراق بتواند پس از حملات هوايي نيروهاي ائتلاف به مواضع داعش و در نتيجه تضعيف اين گروه تروريستي، مناطق تحت اشغال داعش را آزاد کرده و شرايط مناسب براي برقراري اوضاع آرام و عادي را براي ساکنان اين مناطق فراهم کند.
در نهايت ايالات متحده نيازمند توسعه يک راهبرد واقع‌گرايانه‌تر در سطح نظامي است. حملات هوايي کنوني بسيار کوچک و بدون تمرکز است. آموزش و تجهيز يک درگيري نظامي نيازمند مشاوران بيشتر و چکمه‌داراني بر روي زمين به منظور حمايت از نيروهاي کنوني ارتش عراق است که در زمينه فرماندهي، هماهنگي و استفاده از نيروي هوايي ياري خواهند شد، همچنين، کمک به نيروهاي زميني ارتش عراق از طريق سازماندهي و تجهيز دوباره، آن‌ها را به نيروهايي رزمنده تبديل مي‌کند. اگر عراق در سطح سياسي دچار سرنگوني و شکست شود، تلاش‌هاي نظامي ارتش آمريکا بسيار کم، آهسته و محدود به نظر خواهند آمد.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن