تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819403631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوء استفاده از طرح‌هاي جامع و تفصيلي/ شهرسازان حافظ منافع شهر و شهروندان هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آبان ۱۳۹۳ (۱۴:۶ب.ظ)
رئيس گروه تخصصي شهرسازي شوراي مرکزي: سوء استفاده از طرح‌هاي جامع و تفصيلي/ شهرسازان حافظ منافع شهر و شهروندان هستند مهندس شيرزاد يزداني در روز جهاني شهرسازي با اشاره به نقش شهرسازان در توسعه پايدار شهري اظهار داشت: نگاه سليقه اي در اين حوزه موجب شده نقش شهرسازي در کيفيت زندگي شهروندان مغفول بماند.
به گزارش خبرگزاري موج، مهندس يزداني، ضمن تبريک روز جهاني شهرسازي به تمامي مردم، دست اندرکاران امور شهري و مهندسان شهرساز استان به روند شکل گيري شهر‌ها در طي سال‌هاي اخير اشاره کرد و اظهار داشت: بررسي‌هاي موجود بيانگر اين است که نسبت شهرنشيني در کل کشور در چند دهه اخير معکوس شده به طوري که در ۵۰ سال اخير حدود ۳۰درصد از مردم شهرنشين بوده‌اند و ۷۰درصد روستا نشين ولي بر اساس سرشماري سال۹۰ امروزه بيش از ۷۰درصد جمعيت در شهر‌ها ساکن هستند.
وي با بيان اينکه افزايش شهرنشيني به رشد شهر‌ها و تغيير معيارهاي لازم براي تعيين شهر بستگي دارد بيان داشت: در سرشماري سال ۱۳۳۵ ملاک تعيين شهر ۵هزار نفر و در سرشماري سال ۱۳۶۵، ۱۰هزار نفر جمعيت بوده است و ليکن بر اساس اصلاحيه قانون تقسيمات کشوري در سال ۱۳۹۰ حداقل جمعيت براي تبديل نقاط روستايي به شهر ۳۵۰۰نفر بوده است و اگر مرکز بخش باشند با هر تعداد جمعيت مي‌توانند تبديل به شهر شوند.
رئيس گروه تخصصي شهرسازي سازمان ادامه داد: برخي از شهرهاي تازه تاسيس از ادغام چندين روستا با يکديگر به شهر تبديل شده‌اند و شهرهاي ارطه و شيرود نمونه‌هايي از اينگونه شهر‌ها هستند.
وي افزود: تبديل روستا‌ها به شهر ماهيت و فرهنگ زندگي روستايي و شهري را يکسان مي‌کند درحالي که روستا‌ها بايد نقش خود را به عنوان مولد و توليد کننده مواد غذايي و محصولات کشاورزي حفظ کنند و تبديل آن‌ها به شهر بخشي از عملکرد آن‌ها از بين مي‌رود و اين مناطق تبديل به مصرف کننده مي‌شوند.
مهندس يزداني افزود: افزايش شهرنشيني معضلاتي از جمله تخريب محيط زيست، از بين رفتن زمين‌هاي کشاورزي، آلودگي هوا، مسائل و مشکلات ترافيکي را بدنبال دارد.
رئيس گروه تخصصي شهرسازي شوراي مرکزي با بيان اينکه در استان ما شهرسازي را جدي نمي‌گيرند اظهار داشت: تصميماتي که در رابطه با حوزه شهرسازي استان گرفته مي‌شود بيشتر سليقه‌اي است.
وي افزود: شهرسازان منافع کل شهر را در نظر مي‌گيرند و به دنبال منفعت عموم هستند و به نوعي خود را مسئول توسعه شهر و روستا، مدافع حقوق شهروندان و زندگي مردم مي‌دانند ولي گروه‌هايي ذي نفوذ که به عنوان سرمايه گذاري با تخلف از اصول شهرسازي و انجام ساخت و سازهاي غيرمجاز که عموما منجر به ايجاد سايه اندازي و اشرافيت و مزاحمت براي ساختمان‌هاي همجوار مي‌گردند به دنبال سودجويي بيشتر هستند.
مهندس يزداني با بيان اينکه ارتباط و تعامل لازم بين سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف در ارتباط با مباحث شهرسازي وجود ندارد گفت: طرح‌هاي جامع و تفصيلي که به عنوان طرح‌هاي شهرسازي هستند براي تأمين آسايش و رفاه شهروندان تهيه مي‌شوند و همه ما بايد تلاش داشته باشيم که بتوانيم طرح‌هاي جامع و تفصيلي به درستي اجرا شوند.
عضو شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور افزود: اراده‌اي براي اجراي اين طرح‌ها که به عنوان اسناد توسعه شهري هستند وجود ندارد و بيشتر از اين طرح‌ها سو استفاده‌هاي مالي مي‌شود و برخي از مديران شهري به جاي اينکه به دنبال اجراي کاربري‌هاي پيشنهادي طرح‌هاي جامع و تفصيلي که مي‌تواند آسايش و رفاه را براي شهروندان فراهم نمايند باشند بيشتر به دنبال تغيير کاربري‌ها در کميسيون ماده ۵ و کارگروه‌هاي تخصصي هستند تا از اين طريق درآمدي کسب کنند حال آنکه لازم است مديريت شهري به دنبال ايجاد منابع پايدار درآمدي براي اجراي طرح‌هاي توسعه شهري باشند.
مهندس يزداني با اشاره به نقش کميسيون ماده۵ در تغيير ضوابط و مقررات شهرسازي اظهار داشت: افزايش تراکم ساختماني بدون بررسي تبعات و اثرات آن بر روي خدمات شهري و مباحث ترافيکي به راحتي در کميسيون‌هاي ماده۵ در قبال يک توافق ناچيزي انجام مي‌شود.
رئيس گروه تخصصي شهرسازي سازمان افزود: امروزه کسب درآمد از محل فروش تراکم به عنوان بخشي از منابع درآمدي شهرداري‌ها محسوب گشته و مي‌توان گفت بعضي از شهر‌ها از طريق شهرفروشي اداره مي‌شود که اين امر مي‌تواند اثرات منفي بر زندگي شهروندان داشته و مسائل و مشکلات عديده‌اي را ايجاد کند.
وي با اشاره به اينکه بخشي از درآمد شهرداري‌ها از طريق جريمه‌هاي اخذ شده ناشي از انجام تخلفات مربوط به ساخت و ساز‌ها تامين مي‌شود اظهار داشت: قطعا اين ساخت و سازهاي غيرمجاز مي‌تواند تبعات منفي زيادي براي شهر‌ها و شهروندان داشته باشد که از جمله آن مي‌توان به شلوغي در محل سکونت، کمبود پارکينگ، موضوعاتي مثل اشرافيت و سايه اندازي روي ساختمان همجوار اشاره کرد.
مهندس يزداني با اشاره به تاثيرات سيما و کالبد شهري در ساخت و ساز‌ها گفت: نگاه درآمدي به اين طرح‌ها حاکم است و يک تمهيداتي بايد بکار گرفته شود تا بتوانيم تخلفاتي که در زمينه ساخت و سازهاي غيرمجاز رخ مي‌دهد به حداقل کاهش دهيم.
رئيس گروه تخصصي شهرسازي با اشاره به جريمه اندک بابت تغيير کاربري و تخلفات ساختماني که در کميسيون ماده 100 اخذ مي‌شود بيان داشت: افزايش هزينه تخلفات يکي از راهکارهاي پيشگيري از ساخت و سازهاي غيرمجازي است که در شهر‌ها در حال انجام است.
مهندس يزداني با اشاره به ضرورت شهروندمدار شدن شهرسازي تاکيد داشت: آموزش شهرسازي براي عموم يکي از راهکارهاي تحقق اين امر است و بايد با آموزش مردم و مسؤولين آگاهي جامعه را در اين زمينه ارتقا داد و شهروندان را از حقوق قانوني خود در ارتباط با شهرسازي مطلع کرد.
وي افزود: مردم بايد خود را در برابر شهر و شهروندان مسؤول بدانند و در واقع بتوانند به شهر احترام گذاشته و در خصوص اقدامات مخرب و ساخت و ساز‌هاي غيرمجازي که انجام مي‌شود خود را مسؤول بدانند و بدين ترتيب سياستي که وزارت راه و شهرسازي بدنبال آن است که‌‌ همان مردم محوري و شهروند مداري در زندگي شهري است محقق شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن