تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819992055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق نهایی، سرآغاز احیای روابط با ایران در تمام سطوح خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان: توافق نهایی، سرآغاز احیای روابط با ایران در تمام سطوح خواهد بود برلین-ایرنا - رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان بر این باور است که توافق نهایی 1+5 با ایران در مذاکرات هسته ای، سرآغاز احیا و تعمیق روابط دو کشور به صورت جامع و اساسی خواهد بود.


"نوربرت روتگن" به عنوان یکی از مقام های سیاسی اروپایی امضاکننده نامه به گروه 1+5 با هدف تاکید بر ضرورت دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران در فرصت مناسب ایجاد شده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در برلین ضمن تاکید دوباره بر مفاد نامه ای که خطاب به سران غربی نگاشته شده است،گفت که ما در یک فرصت تاریخی قرار داریم و باید قدر این موقعیت مناسب را بدانیم.
90 تن از شخصیت های سیاسی و مقامات اتحادیه اروپا، هفته گذشته و در آستانه برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در مسقط پایتخت عمان، در یادداشتی که در روزنامه انگلیسی گاردین به چاپ رسید با تشریح تبعات مثبت و منفی موفقیت و شکست مذاکرات کنونی برای طرفین، خواستار دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران تا مهلت تعیین شده (3 آذر ماه امسال) شدند.
در این یادداشت تاکید شده است: ما مصرانه از کشورهای 3+3 (انگلیس، آلمان، فرانسه، آمریکا و چین و روسیه) و ایران می خواهیم تا 24 نوامبر به توافق هسته ای نهایی دست یابند. (زیرا) هر قدر دستیابی به توافق هسته ای بیشتر طول بکشد، کسانی که با روند دیپلماتیک مخالفند فرصت بیشتری برای تخریب این روند در اختیار خواهند داشت. این امر به خصوص اکنون که راه حل های فنی تدوین شده و دستیابی به توافق ممکن است، اهمیت بیشتری دارد.
این سیاستمدار با سابقه آلمان که در دولت اول مرکل به عنوان وزیر محیط زیست فعالیت داشته است، به ایرنا گفت: ما با روند مثبت مذاکرات در یک سال گذشته، امروز در وضع مهم سیاسی قرار گرفته ایم که مشخص خواهد کرد که آیا می توانیم به فرصت های متعددی برای بهبود روابط دست یابیم و یا اینکه دوباره به عقب بازخواهیم گشت.
عضو عالیرتبه حزب حاکم دموکرات مسیحی (حزب مرکل) افزود: هدف از این فراخوان که توسط نمایندگان و شخصیت های چندین کشور جهان خطاب به طرفین مذاکره امضا شد، این بود که اهمیت فرصت تاریخی ایجاد شده را برای رسیدن به راه حل نهایی که بتواند به حل و فصل موضوع هسته ای منجر شود، یادآوری کرده و تاکید کنیم توافق نهایی در نهایت راه را برای بهبود رابطه کشورها با ایران هموار خواهد ساخت.
این سیاستمدار با سابقه آلمانی درخصوص ارزیابی اش از نتیجه آخرین مرحله از مذاکرات هسته ای تا 24 نوامبر،افزود: آخرین مرحله از مذاکرات هسته ای در وین از روز سه شنبه آغاز می شود و همه چیز بر روی میز است. امیدواریم که با حاصل شدن توافق نهایی شاهد آغاز مرحله جدیدی از روابط با ایران باشیم.
روتگن در عین حال تصریح کرد: سوال مهم سیاسی در این مرحله حساس و مذاکرات هفته آینده این است که آیا ما قادر هستیم نیت همه طرفین برای دستیابی به توافق جامع و نهایی را روی کاغذ بیاوریم یا نه.
وی افزود: تلاش همه باید این باشد تا توافقی به دست آورند که از یک طرف به ایران در چارچوب قوانین بین المللی اجازه استفاده صلح آمیز را از فناوری هسته ای بدهد و از طرف دیگر این ضمانت را به جامعه بین المللی بدهد که ایران به دنبال تولید سلاح اتمی نخواهد بود و درصورت حصول توافق است که تحریم ها علیه ایران نیز برچیده خواهد شد.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا بر روند مذاکرات هسته ای و تلاش دولت اوباما در راه دستیابی به توافق نهایی، گفت: به نظر من پیروزی جناح مخالف اوباما در انتخابات کنگره نمی تواند تاثیر مستقیمی بر مذاکرات داشته باشد.
روتگن تاکید کرد: به باور من علاوه بر دولت آمریکا، مردم این کشور نیز خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای هستند و توافق نهایی در مذاکرات بعد از ارائه از سوی دولت به کنگره با موافقت نمایندگان نیز مواجه خواهد شد.
وی در خصوص اختیارات رییس جمهوری آمریکا برای لغو تحریم ها علیه ایران بدون اخذ مجوز کنگره، با بیان اینکه مانعی در این مساله نمی بیند،گفت: دولت آمریکا در چارچوب امکانات و اختیارات اجرایی خود می تواند بخشی از تحریم ها را لغو و یا بصورت موقت به حالت تعلیق درآورد؛ ضمن اینکه اوباما بعدها می تواند برای لغو کامل تحریم ها در کنگره رایزنی های قانونی خود را انجام دهد.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در پاسخ به تاثیر توافق جامع هسته ای بر روابط برلین - تهران گفت: ما با توافق نهایی در مذاکرات هسته ای و حل و فصل این مناقشه طولانی مدت، در تمام سطوح از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شاهد تحولی جدی نه تنها در روابط دو کشور بلکه در رابطه همه کشورها با ایران خواهیم بود.
روتگن که در تابستان امسال سفری به تهران کرده است، درمورد ایران و جایگاه این کشور در منطقه گفت: بدون تردید ایران از یک جایگاه بالا و اهمیت کلیدی برای برقراری نظم، ثبات و آرامش در منطقه ای بحرانی برخوردار است که رقابت سیاسی شدیدی برای قدرت را در آن شاهد هستیم.
وی افزود: امید و انتظار من این است که با یک توافق هسته ای که موجب بهبود رابطه ایران با غرب نیز خواهد شد،این کشور بتواند در کل منطقه نقشی سازنده تر و باثبات تر از گذشته ایفا کند و این از نظر من امکان پذیر است.
نماینده مجلس آلمان در باره ضرورت استفاده از ظرفیت و نفوذ ایران در منطقه برای موفقیت مبارزه بین المللی علیه تروریسم بویژه داعش،گفت: نباید منکر این واقعیت شویم که ایران در مبارزه نظامی و سیاسی با داعش از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است.
روتگن با بیان اینکه داعش تهدیدی برای همه بشریت است،گفت: معتقدم که همکاری ایران با ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش در منطقه نباید به مذاکرات هسته ای پیوند داده شود.
اروپام*3* 456* 1701 **1561**1479


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن