تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819920957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لغو تحريم هاي ايران در پيچ نيات سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آبان ۱۳۹۳ (۱۰:۵۰ق.ظ)
لغو تحريم هاي ايران در پيچ نيات سياسي گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دور نهم مذاکرات هسته اي در مسقط علي رغم تمام خوش بيني هايي که ايجاد کرده بود هم نتوانست چشم انداز پايان کار ايران و 1+5 را مشخص کند. تمامي مخاطبان اين مسئله اعم از کارشناسان، تحليل گران و مقامات سياسي و اقتصادي هم از اظهار نظر قطعي در مورد پايان کار امتناع مي کنند و پيش بيني قطعي ندارند.
با اين حال موضوعاتي همچون رفع تحريم هاي ايران و حجم غني سازي از عمده ترين مواردي بودند که ديپلمات هاي هسته اي کشورمان به عنوان موانع پيش برنده مذاکرات از آن ها ياد کرده بودند.
در پايان دور هشتم مذاکرات وين بود که وزير امور خارجه کشورمان به خبرنگاران گفت؛ تحريم ها مانع رواني پيشرفت مذاکرات هستند و تا زماني که مقامات غرب به ويژه آمريکا از تحريم ها به عنوان ابزاري سياسي استفاده کنند مذاکرات به سختي پيش خواهد رفت.
اما پس از پايان دور نهم مذاکرات، اين تنها دولت عمان بود که از پيشرفت در مذاکرات ايران و غرب در مسقط و وعده كشورهاي غربي مبني بر لغو تحريم‌هاي تحميلي عليه تهران خبر داد. سايت الميادين اعلام کرد دولت عمان گفته است آمريکا و اروپا در مذاکرات هسته‌اي با ايران در مسقط وعده دادند که تحريم‌ها عليه ايران را کاهش مي‌دهند.
به نظر مي رسد، براي مقامات کشورمان برداشته شدن تحريم هاي شوراي امنيت و تحريم هاي کنگره آمريکا بيش از هر موضوع ديگري اهميت دارد. به واقع تهران در صدد به دست آوردن اطمينان و تضمين قطعي از رفع تحريم ها است و مقامات کشورمان نمي توانند (خصوصا در مورد لغو تحريم هاي کنگره) به قول ها و وعده هايي دلخوش کنند که با نظر به گذشته 11 ساله مذاکرات چندان اطمينان بخش نبوده اند.
در مورد تحريم هاي شوراي امنيت نيز ايران خواهان آن است که در يک روز مشخص 1+5 به شوراي امنيت بروند و يک قطعنامه‌اي را مطرح ‌کنند که متضمن اقدامي درباره تحريم‌ها باشد، که اصل اين روش به نقل از وزير خارجه کشورمان مورد توافق قرار گرفته است و تنها جزئيات اين روش همچنان مورد بحث و بررسي قرار دارد.
با نزديک شدن به پايان موعد توافق موقت ژنو (24 نوامبر) هم اکنون عمده گمانه زني ها به سمت "تمديد" سوق پيدا کرده است. مسئله اي که علي رغم داشتن فوايدي، نمي توان آنرا چندان هم مفيد دانست. تاخير در پيشرفت نهايي مذاکرات هزينه هايي چون فرسايشي ساختن اين فضا، دامن زدن به مسائل امنيتي و سياسي کردن پروژه را به همراه خواهد داشت.
با اين حال به نظر نمي رسد با توجه به روند يک سال گذشته تا آنجا که پيچ مذاکرات به مسائل فني مربوط باشد اين مسائل بتوانند مانع اصلي پيشرفت و توافق نهايي باشند. اما آنجايي که رقيب تلاش دارد با انگيزه هايي سياسي در پي حل موضوع باشد هرگز اين توافق امکان پذير نخواهد شد و فرصت براي هر دو طرف از بين خواهد رفت. ديپلماسي برد- برد در مذاکرات هسته اي صرفا با کنار گذاشته شدن انگيزه هاي سياسي تحقق خواهد يافت.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن