تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799952418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بغداد-ریاض؛ یک اتفاق ساده؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بغداد-ریاض؛ یک اتفاق ساده؟! بغداد-ایرنا-سفر رییس جمهوری عراق به عربستان سعودی در هفته گذشته را نباید یک اتفاق ساده در روابط منطقه ای دانست، اما آیا می توان در شرایطی که تروریستم تمامیت منطقه را تهدید می کند، به مثابه پنجره ای روبه یک تفاهم جمعی در منطقه حساس خاورمیانه قلمداد کرد.


فواد معصوم با انجام این سفر یخ 14 ساله روابط ریاض – بغداد را شکست و پیشگام حرکتی آشتی جویانه شد و در ریاض با ملک عبدالله شاه عربستان سعودی پیرامون موضوعات درگلو مانده زیادی گفت وگو کرد.
اهداف این سفر عمدتا شامل "تلاش برای عادی سازی روابط سرد دو کشور بعد از سقوط رژیم صدام حسین"، بررسی راههای مقابله با خطر "تروریسم و تکفیر" و نیز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور بوده است.
سردی روابط ریاض-بغداد، بعد از اشغال عراق در سال 2003 میلادی توسط ارتش آمریکا و تشکیل دولت جدید در عراق در حالی شروع شد که این کشور از جمله همپیمانان واشنگتن در جریان اشغال عراق بود و حتی بخش عمده ای از هزینه عملیات نظامی را تقبل کرده بود.
با اینحال دولت سعودی در تمام 11 سال گذشته به ابراز تمایل دولت عراق برای از سرگیری روابط رسمی پاسخ منفی داد و حتی از بازگشایی سفارت خود در بغداد طفره رفت.
دولت عراق که در تمام این سالها درگیر نبرد تمام عیار با تروریسم از القاعده تا بازمانده های حزب بعث و گروه تکفیری – تروریستی داعش بوده، بارها ازخواستار همکاری و تعامل دولت ریاض شد، اما هیچگاه این درخواست ها با پاسخ مثبت روبه رو نشد.
دولت عربستان سعودی در حالی از هرگونه همکاری وهماهنگی با بغداد اجتناب می کرد که دولت عراق هربار اسناد و مدارکی حاکی از حمایت برخی جریان های حاکم و دستگاهها و نهادهای رسمی سعودی از گروههای تروریستی را به حکومت این کشور ارائه می داد و ضمن آنکه بیشترین تروریست های خارجی حاضر در عراق را شهروندان این کشور تشکیل می دادند.
حالا نیز ابتکار آب کردن یخ روابط دو کشور را بازهم عراقی ها به دست گرفته اند تا شاید به نوعی راه حلی برای معادله پیچیده تروریسم منطقه بیابد.
در حقیقت می توان نقطه اصلی تمام اختلافات دو کشور را بحث تروریسم دانست که به نظر می رسد رژیم سعودی که این روزها در معرض تهدید جدی تر داعش قرار گرفته، خطر را احساس کرده و در جریان سفر معصوم نیز عنوان شد که دو طرف به توافقاتی برای همکاری های امنیتی دست یافته اند و هر دو طرف تروریسم، تکفیری ها ، داعش و القاعده و همه گروههای تروریستی را دشمن مشترک اعلام کردند و در نهایت عربستان سعودی اعلام کرد که بزودی سفارت خود را در بغداد بازگشایی خواهد کرد.
دولت عربستان سعودی این روزها درحالی به صرافت افتاده که طی سه دهه گذشته به پیشنهادها و ابتکارات ایران درباره ایجاد یک سیستم امنیت دسته جمعی در منطقه خلیج فارس پاسخ منفی داده و ازهرگونه تعامل و همکاری در این خصوص طفره رفته و در یک دهه گذشته نیز به ندای بغداد برای همکاری دوجانبه جهت مهار القاعده و داعش و سایر گروههای تروریستی بی توجهی کرده است؛ بی توجهی هایی که شاید اگر صورت نگرفته بود، منطقه با چالش امنیتی امروز روبه رو نبود.
تحلیلگران و ناظران علت این بی توجهی و جدی نگرفتن هشدارها را مربوط به 1- سیاست های یکجانبه گرایانه و
2- نگاه به واشنگتن می دانند؛ سیاست هایی که ریاض بی شک هزینه های زیادی طی این سالها برای آن پرداخته است.
فارغ از اینکه تغییر رویکردهای اخیر ریاض یک "مانور سیاسی" یا "تغییر رویکرد عملگرایانه" و "حاکمیت واقع گرایی بر سیاست منطقه ای" این کشور باشد، باید به این نکته اذعان داشت که نقش مثبت عربستان در حل مشکلات منطقه ای ، بویژه در حوزه های امنیتی انکار ناپذیر است و در عین حال، این کشور از عدم نگاه منطقه ای و دوری از همکاری جمعی، بیش از سایر بازیگران منطقه آسیب پذیر است.
نکته مهمی که در ارتباط با نوع عملکرد و نگاه عربستان به مسایل منطقه ای وجود دارد، این است که گروههای تروریستی ، تکفیری تندرو در منطقه، بیش از هر کشوری، پایگاه اجتماعی گسترده ای در سرزمین حجاز دارند و می توان به نوعی سرزمین حجاز را کانون تولید و تجمع تفکر و اندیشه های افراط گرایی معرفی کرد.
به این ترتیب ، در صورتی که رویکرد اخیر ریاض، نتیجه یک تغییر جدی سیاست های منطقه ای دولت سعودی باشد، گشودن درهای ارتباطی میان بغداد و ریاض، نوید بخش آینده مطمئن تر برای منطقه پرآشوب مان، بویژه در نبرد با تروریسم داعش و تکفیر خواهد بود.
خاورم*2*1770*1586


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن