تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798731555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رابطه روشن و تعاملی با همسایگان از لازمه های تحقق اقتصاد مقاومتی است/ رویکرد ایران در مسیر توسعه، توسعه منطقه ای است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری:
رابطه روشن و تعاملی با همسایگان از لازمه های تحقق اقتصاد مقاومتی است/ رویکرد ایران در مسیر توسعه، توسعه منطقه ای است
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به بررسی مهم ترین رهاوردهای سفر روحانی به جمهوری آذربایجان پرداخت.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 22 آبان ماه به بررسی رهاوردهای سفر رئیس جمهور به جمهوری آذربایجان پرداخت

وی در ابتدای این برنامه در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی بر این که مهم رهاورد سفر دو روزه رئیس جمهور و هیات همراه ایشان به کشور آذربایجان چه بوده است اظهار داشت: خوشبختانه این دیدار که حلقه چهارم از سلسله دیپلماسی فعالی که با کشور آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس  که حدود 1 سال قبل آغاز شد بود که مرتباً رو به جلو رفته و در این سفر نخستین دستاوردهایش را حاصل کرد.

وی ادامه داد: در بالاترین سطح سیاسی عزم مشترک برای همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی اعلام و نهایتاً تبدیل به موافقت نامه هایی شد که ماها بر روی آن ها مذاکره شده بود این موافقت نامه ها در نهایت به بیدار وسیع و گسترده فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف ترجمه شد.

نهاوندیان با بیان این که  در حوزه هایی مانند همکاری بانکی، مباحث جدی و بسیار مثبتی صورت گرفت اضافه کرد: همچنین در مورد پروژه های بزرگی مثل وصل راه آهن ایران به راه آهن آذربایجان و باز کردن کریدور ترانزیتی جدید به گزینه های حمل و نقل ایران در ارتباط با اروپا که از طریق آذربایجان و گرجستان کارهای بزرگی بود که صورت گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه موقعیت ویژه ایران برای آذربایجان و آذربایجان برای ایران، با حدو هزار کیلومتر مرز مشترک شاید هیچ کشوری به اندازه ایران برای آذربایجان دارای اشتراکات تاریخی ، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی نباشد و هیچ کشور دیگری هم در همسایگان ایران همانند آذربایجان از این پتانسیل برخوردار نباشد، کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان و شیعه هستند و تاریخ مشترک و آداب و رسوم مشترک دارند و در حوزه های انرژی می توانیم با هم یک اشتراک استراتژیک داشته باشیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: از گذشته ، پس از استقلال آذربایجان شاهد فراز و فرودهایی در روابط دو کشور بودیم اما به تصریح مقامات عالی آذربایجان در طول سال های گذشته هیچ موقع سطح روابط به این خوبی که الان است نبوده و در اکثر مسائل اتفاق نظر وجود داشت و بنده این را تنها یک نمونه از سیاست وسیع تری می بینیم که جمهوری اسلامی در طول سال گذشته آن را آغاز کرد و آن یک دیپلماسی فعال و هدفمند با همسایگان بود.

** از لازمه های جدی اقتصاد مقاومتی و تضمین حضور فعال و اثرگذار ایران روابط روشن و بدون ابهام با همسایگان است

نهاوندیان تاکید کرد: به نظر می رسد که از لازمه های جدی اقتصاد مقاومتی و تضمین حضور فعال و اثرگذار ایران در صحنه بین الملل این است که ایران با همسایگان خود یک رابطه تعاملی ، روشن و بدون ابهام داشته باشد و شما این موضوع را الان در رابطه با عراق مشاهده می کنید.

وی ادامه داد: الان شاید همگان در دنیا اذعان داشته باشند که رویکرد مثبت ایران در تحولات اخیر عراق، عراق را از یک خطر جدی مانند داعش که گریبان گیر آن شده است نجات داد و یک تحول جدی در رابطه با شکل گیری دولت جدید صورت گرفت، در عین حالی که تضمین همکاری دولت قبلی با دولت جدید حاصل شد و یک بسیج عمومی مردمی سد محکمی در برابر تروریسم بین الملل شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه به تحولات افغانستان اشاره کرد و گفت: در مورد افغانستان نیز حمایت ایران  در انتقال آرام قدرت نقش جدی و تعیین کننده داشت و آن نقشه ای که سعی داشت مجدداً افغانستان را به آشوب بکاشند و زمینه را برای رشد تروریسم فراهم کند در آن جا ناکام ماند لذا نقش حمایتی ایران از این فرآیند قابل انکار نیست.

نهاوندیان در ادامه به روابط کشور ما با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما شاهد سفر سلطان عمان به ایران و متقابلاً رئیس جمهور کشورمان به کشور عمان، سفر امیر کویت به ایران و ارتباطات خوب ایران با روسیه و قراردادی که اخیراً نهایی شد بودیم که مجموعه این ها یک پیام را به دنیا می دهد و آن این است که ایران در مسیر پیشرفت خودش، رویکردش رویکرد تعاملی است.


** نگاه ایران نگاه توسعه منطقه ای است

وی با تاکید بر این که سیاست های رشد ایران در مقابل کسی نیست تصریح کرد: قرار نیست نفع ما به هزینه کس دیگری منجر شود و ما به دنبال نفع متقابل هستیم به همین جهت نگاه، نگاه توسعه منطقه ای است. یعنی ما در عین حال این که به فکر اشتغال جوانان خود هستیم و باید باشیم در عین حال رویکرد رشدی را باید اتخاذ کنیم که برای همسایگان ما هم اشتغال و رشد ایجاد کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به نقش آذربایجان در بازار جهانی انرژی در حوزه های نفت و گاز، چندین سال است که مازاد تراز تجاری را تجربه می کند زمینه برای سرمایه گذاری های گسترده وجود دارد و جای خالی ایران در پروژه های عمرانی آذربایجان در سال های اخیر کاملاً مشهود بود.

نهاوندیان ادامه داد:  بر این اساسروابط خوب سیاسی زمینه ساز حضور شرکت های پیمان کار ایران است به این معنی که برای ما اشتغال و برای آذربایجان عمران و آبادی است.

وی با بیان این که در این سفر یکی از موضوعات مورد بحث توریسم سلامت بود تصریح کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجه مسافرانی که از آذربایجان وارد کشور می شوند با اهداف زیارتی و درمانی است و یکی از بحث هایی که در همین سفر به آن اشاره شد پرواز مستقیم باکو به مشهد بود و هتل هایی که قرار است آن جا ساخته شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: بر این اساس در بحث دارو و تجهیزات پزشکی نیز که از موضوعاتی بود که در این سفر مورد تاکید دکتر روحانی و مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت، با توجه به پیشرفت های خوب ایران در رابطه با فناوری های مربوط به صنعت دارو الان بازارهایی برای تولید کنندگان ما باز شده و آذربایجان نیز قطعاً از این موضوع استقبال می کند لذا ما نه تنها در حوزه های سنتی صادرات کالا از ایران بلکه در بحث فناوری های نو هم  این باب باز می شود.

نهاوندیان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برنامه آینده دولت برای دیپلماسی فعال منطقه چیست اظهار داشت: گام نخست این است که طرفین اطمینان پیدا کنند که توسعه روابط به نفع دو طرف است.
وی اضافه کرد: در تجارت هم این موضوع به همان گونه است یعنی اگر شما بتوانید طرفتان را از توسعه روابط مطمئن کنید به این معنی که هر دو طرف از روابط نفع می برند این موضوع به پایداری روابط می انجامد.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: در حال حاضر فرق ایران در حوزه انرژی و در حوزه فناوری با کشورهای غربی در فروش ماشین آلات این است که ایران می تواند این اطمینان را ایجاد کند که اگر من یک کالا یا فناوری را می فروشم  آینده را گرو نمی گیرم.

نهاوندیان تصریح کرد: به طور مثال ماشین آلات ایرانی که با نیروگاه ها و یا در ایجاد سد و برخی کارخانجات آذربایجان به کار گرفته شده این تجربه خوب را از خود باقی گذاشته که ایران چیزی را گرو نمی گیرد و آنچه که از فناوری در  اختیار می دهد و قیمت آن نیز رقابتی است.
وی  با بیان این که این امر برای صنعت داخلی ما نیز خوب است گفت: مصرف کننده داخلی ما نیز زمانی از سطح رضایت مندی برخودار می شود که بداند تولید کننده در رقابت های بین المللی آزموده شده و کالایی که تولید شده توانسته در یک مصاف و رقابت بین المللی خودرا اثبات برساند.

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن