واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله اعرافی:
المیزان برآمده از ذهنی روشمند و ناظر به زمانه است
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه المیزان برآمده از ذهنی روشمند، اصولی، عقلی و ناظر به عصر و زمانه است گفت: تفسیر قرآن به قرآن روشی است که علامه طباطبایی ابداع و برجسته کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: علوم اجتماعی و انسانی با وضع امروز آن، نرم افزار حاکمیت غرب به شمار میرود و مادامی که این نرم افزار را با گفتمان نوین انقلاب اسلامی تنظیم نکنیم، با چالشهایی مواجه خواهیم بود. وی افزود: به رغم همه تلاشهای انجام شده، همچنان نیازمند نگاههای نو و جدی در این قلمرو هستیم. رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه تنظیم این نرم افزار جدید با گفتمان انقلاب اسلامی، نیازمند اقدامات و تلاشهایی چند جانبه و گسترده است گفت: یکی از ارکان این بازنگری و بازسازی، تفسیر قرآن ناظر به قلمروهای علوم اجتماعی و انسانی است. وی ادامه داد: برای اینکه به نظریههای منسجم در حوزههای انسانی منطبق بر دیدگاههای اسلامی دست یابیم نیازمند نگاهی نو به قرآن با تکیه بر مناهج اصیل تفسیری هستیم. اعرافی با اشاره به تلاشهایی که در دوره معاصر در تفسیر به عمل آمدهاند چند مورد به ویژه در حوزههای مرتبط با مکتب اهل بیت(ع)، بسیار ویژه بودهاند خاطرنشان کرد: از میان همه تفاسیر شاید بتوان به سه کار مهم و اساسی به طور ویژه اشاره کرد که نخستین مورد، المیزان علامه طباطبایی است، دیگری مربوط به فعالیتهای شهید صدر و سومین مورد هم کارهای آیتالله خویی است. رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: لازم است برای ورود به تفسیرهای تخصصی، سه روششناسی مذکور را مورد توجه جدی قرار دهیم. وی افزود: هر یک از این سه تفسیر و روششناسیها دارای نکات و ویژگیهایی هستند؛ علامه طباطبایی در حالی تفسیر را شروع کرد که از قرن 10 به بعد، حوزههای ما پیشرفتهای چشمگیری را در حوزه علوم عقلی تجربه کرده بودند و از سوی دیگر بعد از منازعات اخباریون و اصولیون، روش اجتهادی ما پیشرفتهای چشمگیری داشت و همچنین تحولات زمانه، پرسشهای فراوانی را پیش روی اندیشه دینی قرار داده بود که مجموعه این عوامل رشد تفکر دینی را در پی داشت و علامه، متاثر از همه اینها، احساس کرد تفسیر قرآن در جهان اسلام متناسب با این تحولات پیش نرفته و المیزان محصول این پیشرفت عقلی و فلسفی در قالب حکمت متعالیه است. اعرافی با بیان اینکه المیزان برآمده از ذهنی روشمند، اصولی، عقلی و ناظر به عصر و زمانه است گفت: تفسیر قرآن به قرآن روشی است که علامه طباطبایی ابداع و برجسته کرد. رئیس جامعه المصطفی العلمیه خاطرنشان کرد: شهید صدر نیز در تفسیر موضوعی خود بر دو نکته تاکید دارد؛ یکی اینکه نباید منتظر باشیم تا متن به ما موضوع بدهد زیرا قرآن دارای چنان ظرفیتی است که میتواند موضوعات گوناگون را با اتکا به آن برداشت کرد و دیگر هم نظامسازی به معنای جمعآوری یک منظومه و عبور از لایه ظاهری به لایه باطنی است. وی ادامه داد: کارهای آیتالله خویی دستگاه پیشرفته اصولی را در تفسیر بکار گرفته و اگر ادامه مییافت میتوانست پیشرفتهای زیادی داشته باشد. اعرافی با بیان اینکه مجموعه این سه تفسیر میتواند ما را به سمت تفسیرهای تخصصی ببرد عنوان کرد: در حال حاضر نیازمند نگاهی عقلی تحلیلی، عرضه موضوعات، نظام سازی و نگاه کاربست دستگاه اجتهادی که در اصول متجلی میشود هستیم تا بتوانیم نرم افزار علوم انسانی و اجتماعی را متکی بر قرآن و متناسب با نیازهای زمانه ساماندهی کنیم. انتهای پیام/78004/ح40
93/08/22 - 13:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]