تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820527254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۶ جلوه دنیا که انسان را زمین گیر می کند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ۶ جلوه دنیا که انسان را زمین گیر می کند!
عمرسعد هم می دانست حق کدام است و باطل کدام، لکن حبّ دنیا که در طول عمر آن را در درون خود پرورش داده بود درست در لحظه مهم زندگی اش گریبانش را گرفت!
حضرت سیدالشهداء (ع) در یکی از سخنرانی های خود در کربلا به رمزی اشاره نمودند که منشأ فساد و علت اصلی انحراف را معین نمود. حضرت فرمودند: مردم بندگان دنیایند و دین تنها بر سر زبان هایشان جاری است؛ مادامی دنبال آن می روند و گردش می چرخند که معیشتشان تامین گردد ولی در هنگامه آزمایشات الهی دینداران واقعی بسیار کم اند.در واقع امام علت انحراف امت جدّش را دنیاطلبی و گرایش به مادیات بیان فرمودند. در آیه چهاردهم از سوره مبارکه آل عمران خداوند متعال به شش مورد از جلوه های فریبنده دنیوی که موجبات انحراف و کجروی بسیاری را فراهم آورده اند اشاره می نماید:۱- زن ؛ ۲- فرزند؛ ۳- هميانهای زر و سيم (پولهاى نقد) ۴- اسبان داغ بر نهاده (مركبهاى ممتازمانند ماشین های مدل بالای امروزی) ۵- چهارپايانى كه در دامدارى مورد استفاده هستند (ممکن است در روزگار ما ابزارآلات و صنایعی که درآمدهای کلان از آن بدست می آید جزو این دسته محسوب شوند) ۶- و زراعتها (هر نوع کسبی می تواند شامل این بخش شود چه بسا تجارت های امروزی که جلوه گری و فریبندگی شان بیش از هر زراعت و شغلی در طول تاریخ است!)در حقیقت اگر می خواهیم بدانیم که آیا اگر ما نیز در دوران سرور و سالار شهیدان حضور داشتیم به یاری امام خویش می شتافتیم یا خیر باید ببینیم جلوه های دنیوی شش گانه فوق چقدر توانسته اند ما را به خود مشغول سازند!؟ نمی شود هم گرفتار دنیا بود و هم هوادار یار! که گفته اند دو محبوب در یک دل جمع نمی شود.در آیه ۱۵ سوره آل عمران خداوند به بیان شرح حال طرف مقابل یعنی کسانی که خود را از دنیا رهانیده اند می پردازد:
«قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ.»
«بگو: آيا شما را بهتر از اينها خبر بدهم؟ براى كسانى كه پروا پيشه كرده‏اند در نزد پروردگارشان بهشت هايى است كه از زير (ساختمان و درختان) آنها نهرها جارى است در حالى كه در آنجا جاودانه‏اند، و نيز همسرانى پاكيزه (از پليدى‏هاى جسمى و روحى) و خوشنوديى از سوى خداست و خداوند به بندگان خود بيناست.»سه نکته کوتاه:
* آیه قبلی سیمای دنیاطلبان و علل شش گانه گرایش آنها به دنیا را بیان نمود و در انتها فرمود که: «عاقبتِ نيك نزد خداوند است.» حالا این آیه به ترسیم آن عاقبت نیکو و بهشتی که برای صالحین مهیا شده می پردازد.** حق و باطل مشخص است ولی اگر در طول زندگی درست عمل نکنیم و غرق در مادیات شویم نباید توقع داشته باشیم که در بزنگاه ها موفق به گرفتن تصمیم صحیح و یاری حق بشویم.*** عمرسعد هم می دانست حق کدام است و باطل کدام، لکن حبّ دنیا که در طول عمر آن را در درون خود پرورش داده بود درست در لحظه مهم زندگی اش گریبانش را گرفت!
منبع: تراز





تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن