تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820140482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستاره های سوخته، فانوسک های خاموش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ستاره های سوخته، فانوسک های خاموش تهران- ایرنا- روزنامه «ابتکار» در گزارشی به برخی ستارگان فوتبال که خیلی زود افول کردند، پرداخته و نوشته است: تا زمانی که پول زیادی وارد فوتبال نشده بود، روزنامه نگاران ورزشی در دهه های 50 و 60 و اوایل دهه 70 مشکل فوتبال ایران را برای رشد و بالندگی، ستاره های فوتبال می دانستند.


این روزنامه امروز -سه شنبه- به نقل از وب سایت برنامه نود، افزوده است: ستاره هایی که در زمین می درخشیدند اما خارج از زمین چندان ستاره نبودند. می گفتند مشکل فوتبال ایران ستاره هاست و آنها بودند که برای تیم های باشگاهی و ملی مشکل می آفریدند. جدا از درخشش در مستطیل سبز که چشم ها را می ربودند، بسیاری از این ستاره ها از خیلی زود از فوتبال محو شدند و کفش ها را آویختند. عمر فوتبالشان به روزگاری نرسید که بگویند مشکل فوتبال ایران مدیران هستند که درست هزینه نمی کنند.اگر کنار یک فوتبالیست حرفه ای بنشینید، دغدغه اصلی اش فقط بودن در ترکیب اصلی تیم باشگاهی و تیم ملی نیست. شاید باورتان نشود دغدغه اصلی او مصدوم نشدن در تمرینات و بازی تیمش است. البته همه اینها ورای مبلغ قرارداد بالایی است که می بندد چون در هر حال همه فوتبالیستها در حال حاضر وضعیت خوبی از جهت بسته شدن قرارداد و مبالغ داخل آن دارند. اما همین ستاره ها چون ستاره های قبلی را دیده اند که چطور افول کرده اند به همین دلیل می ترسند که بلایی که سر آنها آمد، سر اینها هم بیاید. چرا که مثلا مصدومیت رباط صلیبی و یا حتی مصدومیت از ناحیه مچ پا می تواند فوتبال یک بازی را تا مرز نابودی بکشاند. این خطرات زمانی که با یک ستاره هم روبرو باشیم، اهمیت ویژه ای پیدا می کنند چرا که مثلا اگر یک ورزشکار یا یک ستاره در اوج موفقیت و درخشش با چنین مشکلاتی مواجه شود، آن وقت است که هم ستاره اش خاموش می شود و هم اینکه ستاره می سوزد و سقوط می کند. در فوتبال این ماجرا به توجه رسانه ای هم منجر شده و ستاره ها حسابی زیر ذره بین هستند. البته فقط مصدومیت نیست که ممکن است ستاره ها را دچار افول کند، جنگ، تحصیلات، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی، جهت گیریهای کلی زندگی یک شخص و بسیاری مسایل هم می تواند باعث افول ستاره ها شود. شاید نزدیک ترین نمونه ها «محسن خلیلی» بازیکن سابق پرسپولیس باشد که مصدومیت رباط صلیبی اش، فوتبالش را نابود کرد (البته فعلا بدون داشتن تیم در حال تمرین کردن است) یا بازیکن هم دوره اش یعنی «امیدرضا روانخواه» که او هم رباط صلیبی پاره کرد اما جراحی که او را عمل می کرد، اشتباه کرد و پای روانخواه دیگر آن پایی که باید می شد، نشد. البته بیشترین عاملی که باعث می شود ستاره ها افول کنند، مساله مصدومیت است. بازیکنان عاشق فوتبال هستند و به آن عشق می ورزند و وقتی یک باره با چنین مشکلاتی روبرو می شوند، ضربه وحی شدیدی می خورند. در اوج کنار گذاشتن فوتبال آنها را دلمرده و افسرده می کند.

* معروف ترین مصدوم ها
اما مصدومیت ها درفوتبال شدت زیادی دارند همانطور که گفتیم برخی از آنها زیاد عمیق نیست اما زمانی که شکستگی یا پارگی پیش می آید، کار کمی فرق می کند. آن وقت است که دوران نقاهت هم طول می کشد و در نهایت مداوای ستاره ها طول می کشدو همین روی اعصابشان می روند. امابرخی هم فقط به خاطر فوتبال مصدوم نشه اند. شاید بشود از نام هایی چون محمد دستجردی، حمیدمطهری، جوادمنافی، امیرحسین اصلانیان و سبوشهبازیان یاد کرد که مصدوم شدند و دیگر به فوتبال برنگشتند.

* تصادف در تقدیر مرحوم استیلی
مثل اینکه جاده ها زیاد برای هیچ وقت برای فوتبال ما خوش یمن نبوده اند.جاده ها بسیاری از مواقع با قربانی کردن ستاره های محبوب فوتبال ایران، زهرشان را به هواداران ریخته اند و همین اواخر هم مسعود استیلی، برادر حمید استیلی را از فوتبال ایران گرفتند. البته مسعود استیلی به خاطر یک تصادف فوتبالش تمام شد ولی با یک سانحه تصادف در سعادت آباد تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

* لژیونر شدن آفت شد
اما بازیکنانی هم بودند که وقتی لژیونر شدند فوتبالشان تمام شد.بازیکنانی که در فوتبال داخلی موقعیت خوبی داشتند اما برای فوتبال بازی کردن در خارج از کشور وسوسه شدند و در نهایت فوتبالشان به نوعی تمام شد.یکی از لژیونرها محمد نادری بود که در پست هافبک در سال های 1982 و 1983 برای تیم ملی بازی کرد و اتفاقا عملکرد بسیار خوبی داشت اما با پیوستن به لیگ اتریش کم کم از صحنه فوتبال محو شد تا جایی که در 25 سالگی دیگر کسی از سراغی از محمد نادری نگرفت.

* بی انگیزگی عامل خداحافظی
اما دلیل بعضی خداحافظی ها تنها تصادف یا رفتن به خارج از کشور نبود. مهدی حاج محمد ستاره سابق تیم تاج به دلیلاینکه با مصطفی مکری، رئیس وقت فدراسیون فوتبال دچار مشکل شد در سن 22 سالگی فوتبالش را به پایان رساند. یک لج و لج بازی کودکانه که در نهایت منجر به این شد که حاج محمد فوتبال را کنار بگذارد.البته بازیکنان دیگری هم هستند که در همین سن و سال از فوتبال خداحافظی کردند. علیرضا حاج قاسم که در استقلال بازی می کرد در 25 سالگی فوتبالش به پایان رسید. داود میرطوسی در پرسپولی هم در 25 سالگی فوتبالش تمام شد. علیرضا اسدی هم که در دهه 60 توانسته بود اعتماد پرویز دهداری را جلب کند و به تیم ملی دعوت شود به دلیل بی انگیزگی از فوتبال خداحافظی کرد. امیر فرهاد یعقوبی هم که مهمترین بازیکن تیم امید سال 1992 کشور بود فوتبال خود را قبل از سن 25 سالگی تمام شده دید و البته همه اینها به دلیل بی انگیزگی بود.

* خداحافظی نامعلوم
اما دو بازیکن هم بودند که به دلایل نامعلومی خداحافظی کردند. محمد برزگر بازیکن بسیار خوبی در کشور بود که سال 77 توسط منصور پور حیدری برای انجام یک بازی دوستانه به تیم ملی دعوت شد و همین ماجرا باعث شد که وی برای پرسپولیس بازی کند اما وی با پیوستن به تیم پرسپولیس فوتبالش به پایان رسید. برزگر در آن زمان 27 سال سن داشت. البته محسن رنجبران بازیکن تیم پرسپولیس و تیم ملی ایران که عملکرد بسیار خوبی داشت از سال 78 از صحنه فوتبال ایران محو شد.

* بلای خانمان سوز اعتیاد
شاید برخی بازیکنان فوتبال ایران باشند که پس از پایان دوران فوتبالشان به اعتیاد روی آوردند و البته چند تن از آنها در برنامه نود معرفی شدند و با این برنامه مصاحبه کردند. در هر حال همیشه مربیان فوتبال ایران از بازیکنی به نام ستارحیدرنژاد نام می برند که یکی از اعجوبه های دوران خودش بود. این بازیکن از تیم جوانان تهران به تیم ملی جوانان دعوت شد ولی گرفتاری به دام سوداگران مرگ، فوتبال وی را در سن 22 سالگی به نقطه پایان رساند. راز اعتیاد این بازیکن هنوز فاش نشده است.

* افسوس برای مجاهد
اما مجاهد خذیراوی از بازیکنانی بود که واقعا در فوتبال ایران سوخت. شاید بشود گفت که وی مطرح ترین بازیکن فوتبال ایران بود که در فوتبال ایران تباه شد. او در 22 سالگی آنچنان از فوتبال حذف شد که هیچ کس باور نمی کرد.محرومیت طولانی مدتی که برایش در نظر گرفته شد فوتبال او را نابود کرد. مشکلات شخصی و اتفاق عجیبی که برای او افتاد هنوز هم نقل محافل فوتبال ایران است. در هر حال خذیراوی سالها بعد قبول کرد که خودش مقصر اتفاقات تلخی بود که برایش افتاد. او می توانست در فوتبال ایران به دستمزدهای میلیاردی هم برسد و حتی مرد اول تیم ملی باشد. حاشیه های خوش زرق و برق تهران باعث شد تا او در 22 سالگی استقلال و تیم ملی را تنها بگذارد. او متولد 59 بود اما در سال 81 از فوتبال کنار رفت. بعدها که برگشت هم نتوانست آن مجاهد همیشگی باشد. هنوز هم که هنوز است ماجرای او یک راز در فوتبال ایران تلقی می شود.

) دوپینگ کرد یا نکرد؟
حامد کاویانپور را اگر حالا ببینید باورتان نمی شود. او حسابی چاق شده است. شاید بسیاری بر این باور باشند که عصر فوتبال حرفه ای حامد کاویانپور، پس از ماجرای اتهام وی به استفاده از مواد نیروزا که سه سال پیش اتفاق افتاد به پایان رسید. او در استیل آذین بازی می کرد و البته بازیکنی که همه او را خوش فکر می دانستند ی یک افت مواجه شد و در 28 سالگی دچار مرگ زودرس حرفه ای در فوتبال ایران شد. هر چند برخی می گویند که او قبل از دوپینگ فوتبالش تمام شده بود.هر چند خودش همچنان می گوید که دوپینگ نکرده بود.برخی می گویند حامد در سال 85 افت کرد تا در 28 سالگی نتواند آن حامد همیشگی باشد.

* علی اکبریان سیاه بخت شد
علی اکبریان هم یک ستاره سوخته است. شاید سوخته ترین ستاره این لیست بلند بالا باشد. مهاجم خوش تیپ سابق استقلال که این روزها مدام اسمش به خاطر مسائل دیگری بر سر زبان هاست. بازیکنی که سر از پرسپولیس علی پروین هم در آورد. او که متولد 49 بود در سالهای آغاز دهه 70 بهترین روزهایش را در استقلال گذراند و لقب روماریوی ایران را هم گرفت. بعد که به پرسپولیس رفت نتوانست آن ستاره استقلال باشد. پروین گفته بود او را احیا خواهد کرد اما نتوانست. با این حال اکبریان قرمز، هیچ وقت اکبریان آبی نشد و در نهایت در سال 78 و در 29 سالگی از فوتبال رفت که ای کاش نمی رفت. ماجراهای اکبریان را حتما می دانید و احتیاجی به یادآوری ما نیست.

* فردی به نام «فرد»
استقلالی ها و آراراتی ها هنوز دوستش دارند. فرد ملکیان برای همه نامی آشنا و دوست داشتنی است. او برای استقلال حجازی گلهای زیادی زد اما همه او را با گلی که روی سر عابدزاده وارد دروازه پرسپولیس کرد می شناسند. فرد قدرت بدنی پایینی داشت اما بازیکن خوبی بود اما به تیم ملی هم دعوت شد. ولی درخشش باشگاهی را نداشت در نهایت خیلی زود از فوتبال خداحاقطی کرد. او متولد 1353 بود و در سال 79 و در سن 26 سالگی به دلایل نامعلوم فوتبال را ترک کرد.قلعه نویی در فصل 83-84 او را دوباره به خدمت گرفت اما او به نیمکت چسبید و چرا که 4-5 سال از فوتبال دور بود. فرد ملکیان دیگر آن مهاجم تند و تیز گذشته نبود به همین خاطر در حالیکه بازیهای زیادی به وی نرسید، فوتبال را کنار گذاشت. او در دوران اوجش هم در آرارات چهره بود و هم در استقلال!

* نوآموز کجاست؟
برخی آرش نوآموز را به خاطر پدرش تیمسار نوآموز رئیس فدراسیون فوتبال در دهه 60 می شناسند.البته لقب آقا زاده فوتبال ایران را یدک می کشد. او طبق تقاضای پدرش به آمریکا رفت تا رئیس سابق و نایب رئیس فدراسیون فوتبال حسابی ناراحت شود. آرش نوآموز یکی از ستاره های تاریخ باشگاه پاس است که متولد 54 است و اتفاقا تا سال 72 در این تیم ماند اما در حالیکه 27 سالگی از فوتبال حرفه ای خداحافظی کرد.نوآموز در امریکا هم بازی کرد اما دوران حرفه ای اش در فوتبال ایران به پایان رسیده بود وحالا سراغ مربیگری رفته است. برخی می گویند که او به توصیه پدرش راه آمریکا رفتن را انتخاب کرده است. آمریکایی ها به او گفته بودند که ای کاش زودتر وارد فوتبال آمریکا می شد.
گفتنی است در این فهرصت اسامی دیگری نیز درج شده است که شاید می توانستند ستاره ای جاودان در تاریخ فوتبال این مملکت باشند.
منبع: ابتکار
اول**1368**


20/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن