تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805320046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوهای حساس و فشرده در مسقط


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گفتگوهای حساس و فشرده در مسقط


دور دوم مذاکرات سه جانبه وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده کشورهای ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع هسته ای امروز (دوشنبه) در مسقط پایتخت عمان ادامه می یابد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  در دو  دور مذاکرات سه جانبه میان ظریف، کری و اشتون که دیشب پایان یافت طرفین در خصوص عمده موارد اختلافی شامل چگونگی رفع تحریم ها و موضوع غنی سازی اورانیوم و نیز مدت زمان توافق بحث و گفت و گو کردند.
دور دوم مذاکرات وزیران خارجه ایران ،آمریکا و اشتون
روز یک شنبه محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان و جان کری  وزیرامورخارجه آمریکا و خانم کاترین اشتون در دو دور مذاکره راههای رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کردند، قرار است این گفتگو ها امروز هم ادامه یابد ، مذاکرات ایران با گروه 1+5 هم روز سه شنبه در عمان برگزار می شود. وزیرامورخارجه کشورمان دیروز قبل دیدار با همتای آمریکایی خود با بیان اینکه درباره حجم برنامه غنی سازی و نحوه برداشتن تحریم ها بین دیدگاه های ایران و 1+5 همچنان اختلاف وجود دارد ، گفته بود  طرف مقابل اگر دنبال اغراض سیاسی نباشند ، رسیدن به توافق امکان پذیر است. رئیس جمهور آمریکا هم مدعی شد «فاصله زیادی» بین مواضع تهران و قدرت‌های غربی وجود دارد. اوباما ساعاتی پس از پایان روز نخست مذاکرات سه جانبه وزیران امورخارجه ایران و امریکا و کاترین اشتون در عمان گفت: ایران در مرحله نهایی «باید تضمین‌های محکم و قابل راستی‌ آزمایی در این مورد که قادر به ساخت سلاح هسته‌ای نیست را ارائه نماید.» این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است. عراقچی : طرح مسئله نیاز کشور به "۱۹۰هزار سو" از سوی رهبر انقلاب معادلات را به نفع ما تغییر داد/ در مذاکرات مسقط خیلی از مسائل روشن می‌شود
در این حال ، همزمان با مذاکرات وزیران خارجه ایران ، آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1 + 5 در مسقط ، عضو تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: طرح موضوع نیاز کشور به "۱۹۰هزار سو" از سوی رهبرانقلاب معادلات را به نفع ما تغییر داد .
عراقچی : در مذاکرات مسقط خیلی از مسائل روشن می‌شود

عراقچی تصریح کرد : رهبر معظم انقلاب هر جا تشخیص داده‌اند که برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات لازم است وارد عرصه شوند، وارد شده‌اند و اتفاقاً در نتایج مذاکرات تأثیرگذار هم بوده است. مثلاً همین موضوعی که شما اشاره کردید در مورد نیاز کشور به 190 هزار سو، کاملاً معادلات را به نفع ما تغییر داد. عبارت‌های فنی که ایشان به‌کاربردند نشان داد که چقدر به جزئیات موضوع هسته‌ای و حتی مسائل فنی آن اشراف دارند.
وی افزود : موضوع میزان سوی مورد نیاز ایران، نمونه‌ ورود دقیق و اثربخش ایشان در موضوع است؛ در شرایطی که بعضی طرف‌ ها در مذاکره نسبت به این‌که آیا غنی‌سازی ایران می‌تواند ابعاد صنعتی داشته باشد یا نه  ابراز تردید می‌کردند، یا می‌خواستند غنی‌سازی را در ابعاد کوچکی محدود کننند، ورود ایشان بسیار تعیین‌کننده بود. از آن زمان به بعد در مذاکرات، غنی‌سازی صنعتی ایران به یک بحث جاافتاده تبدیل شد.
عضو تیم مذاکره کننده کشورمان افزود : من به‌ عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌ کننده اذعان می‌کنم که همه‌ این موضع‌ گیری‌ها واقعاً دقیق، بموقع و راهگشا بوده‌اند. همین موضوع میزان سوی مورد نیاز ایران، نمونه‌ی ورود دقیق و اثربخش ایشان در موضوع است؛ در شرایطی که بعضی از طرف‌ها در مذاکره نسبت به این‌ که آیا غنی‌سازی ایران می‌تواند ابعاد صنعتی داشته باشد یا نه  ابراز تردید می‌کردند، یا مثلاً می‌خواستند غنی‌سازی صنعتی ما را در ابعاد کوچکی محدود کننند، ورود ایشان بسیار تعیین‌ کننده  و تأثیرگذار بود؛ به‌طوری که از آن زمان به بعد در مذاکرات، غنی‌سازی صنعتی ایران به یک بحث جاافتاده تبدیل شد و طرف‌های مقابل ما هم متوجه شدند که بر روی این موضوع نمی‌توانند چانه‌زنی کنند.
این در حالی بود که تا قبل از آن، آنها بازی‌های خودشان را داشتند و می‌خواستند این‌طور وانمود کنند که نیاز ایران از طرق دیگر هم می‌تواند تأمین شود و اصلاً لزومی ندارد که خود ایران غنی‌سازی را در حد گسترده انجام دهد. ولی الان دیگر این امر پذیرفته شده است. لذا از آن تاریخ به بعد، بحث ما در مذاکرات دیگر سر این موضوع نیست که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند غنی‌سازی صنعتی داشته باشد یا نه؛ الان دیگر بحث بر سر چگونگی رسیدن به آن است. عضو تیم مذاکره کنندذه کشورمان همچنین تصریح کرد : من معتقدم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره از اصول مشخصی پیروی کرده است؛ اصولی که رهبر انقلاب اسلامی با توجه به مبانی انقلابی و اسلامی، آن را ترسیم کرده‌اند و دولت‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که داشته‌اند در جهت تحقق آن تلاش کرده و می‌کنند. البته ممکن است دولت‌ها در تاکتیک‌ها و یا ادبیات با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند، یا این‌ که در برخی مقاطع خلاقیت‌های دیپلماتیک بیشتر یا کمتر باشد، اما اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که به هر حال مبتنی بر " مقابله با نظام سلطه " و در راستای "منافع ملی کشور " و "اصول انقلاب اسلامی " است همواره از یک چهارچوب ثابت و ساختار مشخص برخوردار بوده است. وی افزود : به نیات و اهداف طرف مقابل به هیچ وجه "خوشبین " نیستیم و اصلاً نباید هم باشیم؛ اما در خصوص این‌ که احتمال توافق هست یا نه، یک خوشبینی‌هایی وجود دارد. در عین حال عواملی وجود دارد که بدبینی‌هایی را ایجاد می‌کند. فکر می‌کنم الان در یک وضعیت بینابینی قرار داریم. مذاکرات در مسقط فکر می‌کنم یکی از مقاطع کلیدی مذاکرات خواهد بود و خیلی از مسائل روشن خواهد شد. اگر بعضی از گره‌های موجود در مسقط باز شود می‌توان خوشبین بود.
  عراقچی در ادامه افزود : من واقعاً معتقدم که نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در جمهوری اسلامی ایران به‌ شدت مردم‌ سالار و یا به تعبیر غربی‌ها دموکراتیک است. همه‌ تصمیماتی که نهایتاً  منجر به ابلاغ رهبر معظم انقلاب می‌شوند از یک روند و سازوکار طولانی تصمیم‌ سازی و تصمیم‌ گیری عبور می‌کنند؛ در این فرایند همه‌ نظرات موافق و مخالف شنیده می‌شود؛ همه‌ کسانی که در عرصه‌ سیاسی کشور صاحب نقشی هستند، چه از طریق مجلس و چه از طریق دولت یا از طریق نیروهای مسلح یا بخش‌های مختلف دیگر، نظر خودشان را در مورد آن تصمیم بیان می‌کنند؛ نهایتاً همه‌ این نظرات در شورای عالی امنیت ملی تجمیع شده و به اوج پختگی و تکامل خودش می‌رسد و سپس خدمت رهبر انقلاب فرستاده می‌شود که ایشان ملاحظه کرده و در صورت صلاحدید ابلاغ می‌کنند. البته این فرایند فقط در موارد و موضوعات کلان و راهبردی است؛ موارد کوچک‌ تر که در همان سطوح خودش تصمیم‌گیری می‌شود و انجام می‌گیرد.
از این روی، تصمیم‌ گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران و خطوط قرمزی که نهایتاً از طرف مقام معظم رهبری در زمینه‌ هسته‌ای ابلاغ شده، از طریق سازوکار‌های تمام و کمال مشورتی و مردم‌ سالارانه اتخاذ شده است و " اجماع نخبگانی " در آن وجود دارد. این‌ طور نیست که این خطوط قرمز از یک فکر و یک جلسه و یا یک ناحیه‌ی خاص به‌ وجود آمده باشد؛ بلکه برخاسته از اجماعی در میان نخبگان تمامی جناح‌ها و‌ ایده‌های مختلف در کشور است که پدید می‌آید و ساخته می‌شود.
همین فرایند هم رمز موفقیت جمهوری اسلامی از آغاز تاکنون بوده است. کشتی جمهوری اسلامی ایران با راهبری و رهبری مقام معظم رهبری، که منبعث از این فرایند تصمیم‌سازی قوی بوده، توانسته است در این 35 سال از همه‌ بحران‌ها به سلامت عبور کند؛ نمونه‌ی آن این‌که در بدترین و سخت‌ترین طوفان‌های منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران بهترین تصمیم‌ها را گرفته و برنده‌ی اصلی بوده است. در بحران‌های افغانستان، عراق، سوریه و در منطقه‌ی پرآشوب خاورمیانه، همه‌ی تحلیلگران، جمهوری اسلامی را «جزیره‌ی ثبات» و برنده‌ی اصلی بحران‌ها می‌دانند.
 


دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن