تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798519882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«اپک»؛ فرصتی دوباره برای احیای روابط نامناسب چین و ژاپن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: «اپک»؛ فرصتی دوباره برای احیای روابط نامناسب چین و ژاپن پکن - ایرنا - چین و ژاپن متعهد شدند که اختلافات خود در خصوص جزایر مورد مناقشه در دریای شرقی چین را کاهش دهند تا دو کشور بتوانند شرایط بهتری برای توسعه روابط خود ایجاد کنند.


اختلافات نظرهای دوکشور درباره مسائلی که هر یک از طرفین خود را نسبت به آن محق می دانند سبب شده ازگرمی روابط دو کشور درسال های اخیر کاسته شود.
«جزیره دیایوئو»، «معبد یاسوکونی» وهمکاری های نظامی ژاپن با آمریکا از جمله نگرانی هایی است که چین همواره به آن اشاره کرده و طرف ژاپنی را به نقض و نادیده گرفتن قوانین بین المللی متهم کرده است.
مناقشه بر سر جزایر دیایوئو که در زبان ژاپنی ˈسنکاکوˈ و به چینی ˈدیائویوˈ نامیده می شود، یکی از موارد اصلی اختلاف دوکشور محسوب می شود که مدتی است روابط دو کشور را دچار تیرگی کرده است.
جزایر یاد شده در دریای چین شرقی و در مجاورت جزیره تایوان قرار دارد و شامل هشت جزیره سنگی - صخره ای به مساحت هفت کیلومتر مربع است که یکی از مراکز مهم ماهیگیری در منطقه محسوب می شود.
در 11 نوامبر سال 1969 ژاپن و آمریکا قراردادی را با هدف برگرداندن جزایر اوکیناوا به ژاپن امضا کردند و در ادامه آمریکا در سال 1971 در پی ادامه سیاست جنگ سرد علیه چین، مناطق تحت اداره و کنترل خود را که شامل جزایر دیائویو نیز بود به ژاپن باز گرداند و دولت ژاپن این جزایر را بخشی از استان اوکیناوا قلمداد کرد.
چین این روند را نپذیرفت و در دسامبر سال 1971 رسما اعلام کرد که جزایر دیائویو متعلق به تایوان بوده و مثل تایوان همواره بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است.
اختلاف دیگر دو کشور درخصوص معبد «یاسوکونی» است که در ژاپن قرار دارد. این معبد ازنگاه چین محل نگهداری لوحه های یادبود نظامیانی است که در چین و دیگر نقاط آسیا در جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی شده اند.
چین این مکان را نماد ومظهر نظامی گری می داند و همواره به بازدید مقامات ژاپنی از آن اعتراض دارد. اعتراضی که ماه پیش نیز با دیدار مقامات ژاپنی از آن صدای دولت پکن را در آورد.
ژاپن اما معتقد است که معبد «یاسوکانی» یک موزه جنگی است، مکانی که آنان ازگذشته نظامی خود در آن تکریم می کنند. این محل درمیان محافظه کاران ژاپنی و راستگرایان این کشور به عنوان یک غرور ملی محسوب می شود.
ادای احترام به این معبد از سوی سیاستمداران ژاپنی همواره مورد انتقاد چین و دیگر کشورهای منطقه از جمله کره جنوبی و شمالی بوده چرا که آنان معتقدند از گسترش نظامی گری ژاپن پس از سال 1945 میلادی در منطقه آسیا آسیب دیده اند.
به هر حال این نزاع دیرینه و مشکلاتی از این دست، هراز گاهی دو قدرت آسیایی را به جان هم می اندازد و بعد از مدتی دوباره فروکش می کند.
دو کشور تا به امروز نیز نتوانستند در این خصوص به راه حلی دست یابند تا اینکه در دیدار روز گذشته (جمعه) دو تن از مقامات ارشد این کشورها در حاشیه اجلاس اپک که در حال حاضر در سطح وزیران در پکن در جریان است، طرفین اظهار امیدواری کردند که مشکلات پیش رو را با گفت وگو حل کنند.
«یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین و «سیاتارو یاچی» وزیر تامین امنیت ملی ژاپن دو مقام عالیرتبه ای بودند که شامگاه جمعه با یکدیگر دیدار کردند ومتعهد شدند که راه حلی برای اختلافات خود درباره جزایر مورد مناقشه در دریای شرقی چین بیابند.
نماینده چین در دیدار تاکید کرد که بهترین راه ممکن به منظور برقراری روابط بهتر، کنار گذاشتن اختلافات وحل آن بدون دخالت کشور خارجی است.
به عقیده کارشناسان نتیجه این دیدار ازجهات مختلفی دارای اهمیت است، چرا که اگر طرفین بتوانند دیدگاه های خود را به هم نزدیک کنند، شرایط برای دیدار رهبران دو کشور در اجلاس سران اپک فراهم خواهد شد.
پکن در روزهای 10 و 11 نوامبر (18 و 19 آبان ماه) میزبان بیست و دومین دوره اجلاس سازمان همکاری آسیا و اقیانوسیه موسوم به اپک در سطح سران کشورهاست وبراساس اعلام مسوولان برپایی این اجلاس قراراست دیدار و گفت وگوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در خلال آن برگزار شود.
هر چند در ماه های اخیر، دو کشور از طریق روابط دیپلماتیک، درباره از بین بردن موانع سیاسی میان خود بارها مشورت کرده اند اما تا به امروز نتیجه مثبتی از این دیدارها حاصل نشده است.
چنانچه ملاقات سران دو کشور در حاشیه نشست اپک انجام شود، اولین دیدار رهبران دو کشور از زمان به قدرت رسیدن آنها در سال های 2012 و 2013 خواهد بود واین امیدواری که دو کشور بتوانند تا حدودی براختلافات خود فائق آینده پررنگ تر می شود.
«یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین شب گذشته در بخشی از سخنان خود در دیدارش با وزیر تامین امنیت ملی ژاپن یادآور شد که توسعه سالم و پایدار در روابط چین و ژاپن با منافع اصلی دو کشور و مردم آن منطبق است.
عضو ارشد شورای دولتی چین همچنین گفت که چین همواره بر مواضع خود مبنی بر حل اختلافات پیش آمده تاکید دارد و از طرف ژاپنی خواست نسبت به مسائل حساسی مانند جزایر دیائویو احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد.
«سیاتارو یاچی» وزیر تامین امنیت ملی هم در این دیدار گفت : ژاپن به توسعه روابط راهبردی بر اساس منافع متقابل اهمیت می دهد و مایل است با توجه به وضعیت کلی، با برگزاری گفت وگو و مشورت با چین، ضمن افزایش شناخت مشترک واعتماد متقابل، مسایل مورد بحث وحساس را حل کرده و به روند بهبود روابط دو کشور کمک کند.
تیره شدن روابط سیاسی دو کشور طی سال های اخیر باعث شده تا دو کشور که زمانی بزرگترین شریک تجاری یکدیگر محسوب می شدند، به لحاظ اقتصادی و تجاری متحمل ضرر و زیان شوند.
ژاپن به بازار چین به عنوان فرصتی برای صادرات کالاهای خود می نگرد و چین نیز در زمینه انرژی و محیط زیست به بازار ژاپن چشم دوخته است.
تحلیل گران بر این باورند که بازگشت آرامش به روابط دو کشور که مدتی است دچار تیرگی شده، می تواند به کاهش تنش های موجود در منطقه و اقیانوس آرام کمک کند و شاید «اپک» فرصت مناسبی برای تحقق این رویا باشد.
آساق ** 1597 **1859


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن