تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842880542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعزیه بدون موسیقی معنا ندارد/ هنری حاوی نمادهای کهن ایرانی -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست «نمادشناسی در تعزیه»
تعزیه بدون موسیقی معنا ندارد/ هنری حاوی نمادهای کهن ایرانی

تعزیه


نشست «نمادشناسی در تعزیه» شامگاه یکشنبه 11 آبان‌ماه همزمان با شب تاسوعای حسینی در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نمادشناسی در تعزیه توسط بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و با حضور علاء‌الدین قاسمی از پیشکسوتان آیین تعزیه برگزار شد. در ابتدای این نشست قاسمی اشاره‌ای به تاریخچه تعزیه داشته و در این خصوص گفت: تعزیه فراز و فرودهایی داشته و از زمان آل‌بویه تا به امروز از جایگاه خاصی برای مردم ایران برخوردار است. در گذشته  دسته هایی در طول مدت برگزاری مراسم محرم و صفر حرکت می کردند و تعزیه هایی را اجرا می کردند اما در دوره صفوی تعزیه شکل و فرم خاصی پیدا می کند. در زمان صفویه موسیقی تعزیه ممنوع می شود که این مسأله اشکالاتی را برای تعزیه خوانان ایجاد کرد چرا که تعزیه بدون موسیقی و آواز نمی تواند کارایی زیادی داشته باشد.وی ادامه داد: اجرای مجالس تعزیه در زمان افشاریان نیز دنبال شد اما در زمان قاجاریه تعزیه بسیار مورد توجه قرار گرفت و در همه استان ها و مناطق کشور مجالس تعزیه برگزار می شد. تکیه دولت هم در همین زمان شکل گرفت و کانون برگزاری مجالس تعزیه باشکوه بود و خیل عظیم عزاداران در این مراسم حضور پیدا می کردند.قاسمی با اشاره به این موضوع که نسخه‌های مورد استفاده در اکثر تعزیه‌ها نسخه  «میرعلا» هستند، عنوان کرد: یکی از علل استفاده از این نسخ کوتاه بودن آن است. مثلا در توصیف یک شخصیت، میرعلا با استفاده از  2 یا 3 بیت کار را تمام می کند اما در نسخ دیگر همان توصیف و معرفی در 10 بیت اتفاق افتاده که باعث طولانی شدن تعزیه می شود .
تعزیه
وی سادگی و ارتباط سریع تعزیه با مخاطب را از ویژگی های بارز این ژانر نمایشی عنوان کرد و ادامه داد: امشب ما تعزیه حضرت عباس(ع) را می خوانیم و المان مورد استفاده در این تعزیه سطل آب است. مخاطب در تعزیه باور می کند که سطل آب همان شط فرات است و همین باور و پذیرش سریع از طرف مخاطب از ویژگی های بارز تعزیه است. در واقع نمادهای کوچک در تعزیه می‌تواند مفهوم گسترده‌ای داشته باشد و این ارتباط بین تعزیه خوان و مخاطب به سادگی برقرار می شود.این پیشکسوت تعزیه با اشاره به نمادهای مورد استفاده در تعزیه گفت: تاریخچه نمایش در ایران به بیش 3 هزار سال قبل می رسد. در همان نمایش های کهن ایرانی هم نمادهایی برای نشان دادن خوبی و بدی وجود داشت و امروز همین نشانه ها در تعزیه استفاده می شوند. رنگ های سبز و زرد و سفید و قرمز از المان های اصلی ما در تعزیه هستند که در نمایش های سیاوش کشان نیز از همین رنگ‌ها برای نشان دادن خوبی و بدی استفاده می شد. نکته جالب توجه این است که لباس های تعزیه در ایران بر خلاف تفکر اکثر مردم عربی نیست و لباس های کاملا ایرانی است .قاسمی با ذکر این نکته که در ایران خیلی از مردم با شخصیت ها و نسخ تعزیه آشنایی دارند و نیازی به توضیح ندارد، گفت: متاسفانه نسل جدید ما تعزیه را به خوبی نمی‌شناسد و باید در این زمینه کار کنیم. ما بازیگرانی با سن پایین داریم و امکان دارد ضعیف هم باشند اما با برگزاری پیاپی مجالس تعزیه مطمئنم تعزیه خوانان خوبی خواهند شد. خوشحالم که امسال در بسیاری از نقاط تهران و کل استان‌ها تعزیه برگزار شد. ما باید تعزیه را به نسل‌های بعدی و خصوصا نسل جوان معرفی کنیم تا این هنر باقی بماند.وی همچنین نبود فضای مناسب برای اجرای تعزیه در محله ها و شهر ها و خصوصا شرایط آب و هوایی و مشکلات اجرای تعزیه در فضای باز را علت اجرا شدن تعزیه در داخل سالن دانست و در پایان با قدردانی از حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت فرهنگسرای نیاوران گفت: امیدوارم همه مسئولان فرهنگی و هنری کشور از این هنر آیینی و مذهبی به خوبی حمایت کنند تا شاهد گسترش و توسعه هرچه بیشتر تعزیه باشیم.



چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن