تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805091451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليل بر نگاره عصر عاشورا اثر استاد محمود فرشچيان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آبان ۱۳۹۳ (۹:۳۰ق.ظ)
اطلاعات: تحليل بر نگاره عصر عاشورا اثر استاد محمود فرشچيان
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه اطلاعات چنين نوشت:
عاشورا درس حماسه است با نگرشي عاطفي به جهاد در زمينه تثبيت ارزشهاي ديني و بشري. درسي كه مي‌آموزد انسان با هر ميزان توانايي كه داشته باشد، اگر در راه صلاح، گام بردارد، به جاودانگي نام، خواهد رسيد و يادش افضل اذكار خواهد شد.
كاروان سالار شهيدان، حضرت امام حسين عليه السلام نمادي است از جرياني نيرومند و معنوي كه در برابر سد ظلم و تزوير و ريا قد علم كرد و با كوبيدن خود به آن سد، شكاف‌هايي غيرقابل انكار بر پيكر آن افكند كه در نهايت به فروريختگي و انهدام كاخ ظلم منتهي شد و درس شد در دفتر تاريخ كه هر‌ آزاده‌اي را مرشد و مراد و راهنما است. فرهنگ عاشورا، فرهنگ جهاد و شهادت است. ضمن رعايت مصالح باقي ماندگان جهت ترويج مباني و ارزش‌هاي ناب اسلامي و بشري، عاشورا مروج خشونت و جنگ و كشتار نيست، نادي ايثار و عطوفت و شجاعت است. هدفش نگاشتن درددل مظلومين با خون، بر صحايف روزگار است. درددلي كه با حماسه بيان مي‌شود و غلطيدن عاشقانه در خون را ارجح از سربرپاي خصمان نهادن نشان مي‌دهد.
پيشاني بر خاك گلگون و لعل سيراب از خون سائيدن، از خميده‌پيكر بر پيش حاكمان وين نگون پائيدن. عشق عاشورايي تجلي بي‌مثالي در ادبيات فارسي و به‌تبع آن در هنرهاي سنتي به ويژه نگارگري يافته است.
اما اين مختصر مقال را مرور و تتبع آنها نيست و اصولاً اين بحر بي‌پايان را نشايد در چنين عرصه محدودي بررسي كردن و برشمردن. ليكن هدف از تحرير اين مسوده، توصيف و تحليل يكي از نظاره‌هاي بي‌بديل در زمينه هنر عاشورائي است كه به‌قلم استادي مرشد آفريده شده و خود به تنهائي چون اقليمي پهناور، هر جوينده و پوينده‌اي را به اعجاب و حيرت وا مي‌دارد.
نگاره سراسر معنويت پير نگارگري ايران، نگاره عصر عاشوراي استاد فرشچيان كه كيهاني است از عشق و عاطفه و معنويت.
اين نگاره، حاصل در‌ آميختگي عشق و ارادت قلبي و اعتقاد راسخ ديني با نهايت مهارت و توانائي نقش پردازي در نگارگري است. در وهله نخست فضاي روشن ولي‌اُكر مانند زمينه، ضمن القاي حزن، نويدي از روشنائي و دوري از تاريكي را به ذهن متبادر مي‌سازد. در اين نگاره صورت هيچ انساني چهره گشائي نشده و تمام چهره‌هاي انساني يا پوشيده شده و يا به سمت ديگر برگشته‌اند.
تنها چهره‌اي‌كه در اين نگاره ساخته و پرداخته شده، چهره ذوالجناح، اسب امام حسين(ع) است كه با همين يك چهره، غم تمام عالم نشان داده شده است. هيچ چهره ديگري به نگارش در نيامده، بلكه رخسار بشدت غمگين ذوالجناح، خود به تنهائي تمام بار مصيبت اين واقعه را به دوش مي‌كشد و اين از قدرت بسيار شگرف و بي‌حد و حصر استاد فرشچيان حكايت دارد، پيكره‌هاي چهره پوشيده و روي گردان كه گوئي رخ خود را از اين جهان سرشار از پليدي و پلشتي برمي‌گردانند و اعراض مي‌كنند يا مي‌پوشانند و مي‌خواهند آن را با تمام جنايات و نامردمي‌ها نبينند، تركيب‌هاي زيبا و درهم تنيده تاثيرگذاري شكل مي‌دهند كه پارچه‌هاي مواج بر تاثيرگذاري آنها مي‌افزايد.
جسم بي‌جان پرندگان تيرخورده و تيرهاي فرو رفته در‌ آنها به همراه لكه‌هاي خون، هارموني بي‌‌نظيري با پيكر تير‌خورده و خون‌آلود ذوالجناح برقرار ساخته است.
حالت خميده اشكال پس زمينه، مانند درختان نخل، حاكي از اعوجاج و كژ‌رفتاري‌هاي اين جهان دون است كه فجايعي مانند قتل نوه رسول‌الله(ص) و خاندان پاك و مطهر وي را در پي دارد. ذوالجناح خسته و غمگين است اما هنوز ايستاده و پابرجاست و ياد و خاطره صاحب و سرور خود را تداعي مي‌كند. اين ايستادگي در صحنه‌اي كه سرشار از خمودگي و اعوجاج است، نكته مركزي به‌شمار مي‌رود كه مي‌تواند نمادي از پويائي و ايستادگي نهضت عاشورا در طول تاريخ باشد و نهضت‌هائي كه از آن آبشخور فياض، سيراب شده‌اند.
نويسنده: دكتر سيد حسن صائب













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن