تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819452431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدارس مي توانند نقش مهمي در تربيت نسلي خودمراقب ايفا كنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۳ (۱۹:۴۱ب.ظ)
معاون بهداشت وزير بهداشت: مدارس مي توانند نقش مهمي در تربيت نسلي خودمراقب ايفا كنند دکتر سياري گفت: آموزش رفتارهاي سالم از دوران کودکي بسيار ساده‏ تر و کارآمدتر از اين کار در دوران بزرگسالي است و مدارس مي‏ توانند نقشي مهم و اساسي در ترويج آنها به دانش‏ آموزان ايفا کنند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر علي اکبر سياري در نشست امضاي تفاهم نامه بين وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه، ارتقاي سلامت به معني توانمندسازي مردم براي کنترل و بهبود سلامت است، گفت: مدارس بهترين موقعيت براي تربيت نسلي خودمراقب به شمار مي روند، بنابراين يکي از حيطه هاي کاري مشترک بين وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بسيار تاثيرگذار است، استفاده از ظرفيت دانش آموزان براي آموزش رفتار پيشگيرانه به آنهاست.
دکتر سياري در ادامه افزود: دانش آموزان، گروه سني هستند که مي توانند با رعايت سبک زندگي سالم از سلامت خود، خانواده، هم سالان و جامعه مراقبت کنند و به عنوان يک سفير سلامت و يک شهروند خالق سلامت زندگي عاري از خطر، سالم، مولد، شاد و با نشاط و متعالي را در پيش بگيرند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 12 و نيم ميليون دانش آموز با 24 ميليون والد و قريب 2 ميليون معلم يعني 38 ميليون نفر از جمعيت کشور، مخاطبان برنامه آموزش و ارتقاي سلامت در مدارس هستند چون ارتقاي سلامت در مدارس فرايندي مشارکتي با 3 ضلع دانش آموز، والدين، معلمان است.
وي با اشاره به اينکه، يکي از مهم ترين اقدامات در دست اجرا و براي نخستين بار در کشور، تدوين برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس است، افزود: اين برنامه با همکاري خوب 2 وزارتخانه در دست تدوين است.
دکتر سياري با تأکيد بر اينکه، بسياري از بيماري‏ هايي که عامل مرگ‏ و مير بزرگسالان هستند، ريشه در عادت‏ هايي دارند که معمولا از دوران کودکي و نوجواني شروع شده و شکل ‏گرفته‏ اند؛ عادت‏ هايي مانند رژيم غذايي ناسالم، کم ‏تحرکي، استعمال سيگار و قليان، افزود: آموزش رفتارهاي سالم از دوران کودکي بسيار ساده ‏تر و کارآمدتر از اين کار در دوران بزرگسالي است. به همين دليل، مدارس مي‏ توانند نقشي مهم و اساسي در ترويج رفتارهاي سالم و آموزش آنها به دانش ‏آموزان ايفا کنند.
به گفته وي، مهم ترين مولفه‏ هاي مهم برنامه‏ هاي هماهنگ سلامت مدارس عبارتند از: برنامه درسي جامع آموزش سلامت؛ ارائه خدمات بهداشتي در مدارس؛ محيط سالم و ايمن مدارس؛ ورزش و فعاليت بدني؛ خدمات تغذيه؛ خدمات اجتماعي، روان شناسي و ارائه مشاوره؛ ارتقاي سطح سلامت معلمان؛ و مشارکت خانواده و جامعه.
دکتر سياري افزود: ترکيب اين 8 مؤلفه‏ با بهره ‏گيري از رويکردي هماهنگ مي‏ تواند تأثير مطلوبي بر موفقيت‎‏هاي علمي دانش ‏آموزان و فراگيري مهارت‏ هاي مورد نياز براي سالم ماندن داشته باشد. اين مولفه ‏ها همچنين مي‏ توانند به ايجاد محيطي سالم و ايمن (که زمينه‏ ساز حفظ و ارتقاي سلامت است) کمک کنند.
دکتر سياري با اشاره به اينکه، 11 تا 13 درصد دانش آموزان نياز به مراقبت دارند، افزود: براي همه دانش آموزان يک شناسنامه الکترونيک سلامت طراحي کرديم که وضعيت جسمي، بينايي و شنوايي آنها بررسي مي شود و دانش آموز هنگام فارغ التحصيلي يک کارت الکترونيک سلامت در دست خواهند داشت.
وي اذعان داشت: شهروندان از سه عامل بيماري هاي واگير، غيرواگير و آسيب هاي اجتماعي رنج مي برند همچنين کم تحرکي، عادات غذايي ناسالم و استعمال دخانيات از مهم ترين بيماري هاي غير واگير هستند که آموزش و پرورش مي تواند ابزار مناسبي براي پيشگيري و کنترل اين دست از بيماري ها باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: الگوهاي تغذيه‏ اي نامناسب است که مي ‏تواند منجر به بروز بيماري ‏شود. 7 نفر از هر 10 نفري که جان خود را از دست مي‏ دهند، به طور مستقيم يا غيرمستقيم، در اثر تغذيه‏ ناسالم و الگوهاي غلط غذايي، به سمت مرگ مي ‏روند و رژيم غذايي ناسالم به عنوان يکي از عوامل اصلي مرگ‏ و مير شناخته شده و بيماري‏ هاي متعددي را به همراه دارد؛ بيماري‏ هاي قلبي عروقي، انواع سرطان، ديابت، فشارخون بالا، چاقي و پوکي استخوان.
وي افزود: بسياري از جوانان در رژيم غذايي خود به ميزان بالايي از غذاهاي حاوي چربي‏ هاي اشباع‏ و نمک استفاده مي‏ کنند و ميوه و سبزي و لبنيات کافي نمي‏ خورند. عدم دريافت مواد مغذي لازم مي ‏تواند منجر به بروز بيماري‏ هايي شود و متأسفانه اختلالات تغذيه‏ اي در بين نوجوانان (و اخيراً حتي کودکان) به مسأله رايجي تبديل شده است.
دکتر سياري مشارکت و همکاري بين دو وزارتخانه براي ارتقاي سلامت دانش آموزان را به فال نيک گرفت و گفت: در اين خصوص ابتدا بايد روند افزايشي بيماري هاي خطرناک را متوقف کنيم و اين کار عملي نمي شود مگر با آموزش و اصلاح سبک زندگي در دوران کودکي و نوجواني که با همکاري بين بخشي حوزه هاي مرتبط محقق خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن