محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827266484
درگیریهای آینده بین دو گروه معتقد به امام زمان(ع) خواهد بود/ امام حسین(ع): در نزدیکی ظهور، شیعه شیعه را تکفیر میکند
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حجت الاسلام پناهیان:
درگیریهای آینده بین دو گروه معتقد به امام زمان(ع) خواهد بود/ امام حسین(ع): در نزدیکی ظهور، شیعه شیعه را تکفیر میکند
اینکه برخی مؤمنین به روی امیرالمؤمنین(ع) شمشیر کشیدند نشان میدهد آسیبهای دینداری چقدر پیچیده است.
حجت الاسلام پناهیان: توسعۀ معنویت و حرکت جهان به سوی معنویت، قطعاً آسیبهایی خواهد داشت و بدون تنش و درگیری نخواهد بود. وقتی معنویت رشد پیدا کرد، شیطان که بیکار نمیماند و درگیریهایی از نوع معنوی راه میاندازد. در جامعۀ ما، قبلاً نزاعها میان مارکسیست و اسلام بود و بعد میان لیبرالیسم و اسلام بود. بعد این نزاع دروندینی شد و بر سر رعایت و اهمیت اخلاق نزاع شد، همینطور که جلوتر میرویم، به جایی میرسیم که دو طرف درگیری بر سر «امام حسین(ع) و امام زمان(ع)» با هم نزاع خواهند کرد. یعنی درگیریها درون مؤمنین خواهد شد. و این فضا را داریم کمکم احساس میکنیم که هر دو طرف با ذکر مشترک یا حسین(ع) و یابنالحسن(ع) با هم درگیر میشوند. در روایت هست که در نزدیکی ظهور کار به جایی میرسد که شیعه شیعه را تکفیر میکند.(امام حسین(ع): لا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّه؛ غیبت نعمانی/206)
در ادامه بخشهایی از چهارمین روز سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مسجد دانشگاه تهران با موضوع «حرکت جهان به سوی معنویت و آسیبهای آن» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی میخوانید:
امام صادق(ع): در آخرالزمان معنویت ناب از قم به جهان نشر مییابد/ جهانی که به سوی معنویت در حال حرکت است با چه آسیبهایی مواجه میشود؟
• همینکه یک فرد مؤمن شد، کسی تضمین نکرده است که او تا پایان عمرش دچار انحراف و خطا نشود. لذا کسی که دیندار شد، تازه باید مراقب انحرافات و خطاهای خاصّ افراد مؤمن و متدین باشد. چون گاهی اوقات با دین، چنان میشود ظلم کرد که بدون دین نمیشود.
• ما میخواهیم آسیبهای مخصوص به افراد دیندار و جامعۀ دینی را شناسایی کنیم. میخواهیم ببینیم این جهانی که به سوی معنویت در حال حرکت است با چه آسیبهایی مواجه میشود؟
• روایتی از امام صادق(ع) تقدیمتان کنم که بیشترین اعتبار و سندش به وقوعش است، که حضرت امام(ره) نیز آن را نقل فرمودهاند(صحيفه امام/3/331). این روایت، به توسعۀ معنویت و اسلام ناب در آخرالزمان تصریح میفرماید و قاعدهای را هم در اینباره برای ما مطرح میکند.
• همانطور که میدانید کوفه در طول تاریخ مرکز تشیع بوده است. امام صادق(ع) در این روایت میفرماید: «یک زمانی کوفه از مؤمنین خالی خواهد شد و علم خودش را از کوفه جمع میکند، مثل ماری که خودش را از لانه بیرون میکشد و به گوشۀ دیگر میخزد. سپس علم و معارف دینی در شهری به نام قم ظاهر میشود؛ سَتَخْلُو كُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَأْرِز عَنْهَا الْعِلْمُ كَمَا تَأْرِز الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا، ثُمَّ يَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ»(بحارالانوار/57/213)
• این پیشبینی امام صادق(ع) است و الان میتوانید تحقق یافتنش را ببینید. مرکزیت علمی کوفه یا نجف در اثر ظلم صدامیان و اعدام علماء به شدت ضعیف شد و امروز قم این مرکزیت را پیدا کرده است(حضرت امام(ره) در اینباره میفرماید: و از قم همان طورى كه اهل بيت فرمودهاند علم نشر مىشود به همه بلاد و الآن مىبينيم كه علمْ مركزش قم است و از قم دارد نشر مىشود...از آنجا تحرك دارد سرايت مىكند به همه جا؛ صحيفه امام/3/331)
• حضرت در ادامه روایت میفرماید: «و آنجا(شهر قم) معدنی برای علم و فضل میشود تا اینکه در روی زمین هیچ مستضعف دینی باقی نمیماند(یعنی پیام و معارف دین به همه میرسد) حتی دختران خانهنشین هم از معارف دینی باخبر میشوند و این مسأله نزدیک ظهور امام زمان(ع) است؛ وَ تَصِيرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ حَتَّى لَا يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِي الدِّينِ حَتَّى الْمُخَدَّرَاتُ فِي الْحِجَالِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا»(همان) یعنی علوم و معارف دینی از قم به جهان نشر پیدا خواهد کرد و همه از پیام دین باخبر خواهند شد؛ به این ترتیب حجت بر همه تمام خواهد شد. البته ما نمیگوییم الان به همین میزان که در این روایت آمده است، همۀ دنیا از پیام دین باخبر شدهاند. نه، هنوز خیلیها هستند که خبر ندارند و باید باخبر شوند.
یک قاعده: جهان نمیتواند بدون دین ادامه یابد/ خدا جهان بیدین را تحمل نمیکند
• در ادامۀ روایت یک قاعده را بیان میفرماید: «خداوند متعال اهل قم را جانشینان حضرت حجت(ع) قرار میدهد(جانشین حضرت در این امر که دین را منتشر کنند) و اگر این نبود(این نشر دین از قم به جهان در آخرالزمان نبود) زمین و زمان کن فیکون میشد و حجتی در زمین باقی نمیماند؛ فَيَجْعَلُ اللَّهُ قُم وَ أَهْلَهُ قَائِمِينَ، مَقَامَ الْحُجَّةِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا و لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ حُجَّةٌ»(همان)
• این روایت از یک قاعده، پرده بر میدارد که جهان نمیتواند بدون دین ادامه دهد؛ خداوند جهان را بیدین تحمل نخواهد کرد. و اینکه جهان میتواند در اوج ظلم و فساد و تباهی به حرکت خودش ادامه بدهد و نابود نشود به خاطر آن نفَسی است که از دین کشیده میشود(چه از قم، چه کوفه یا جای دیگر) مهم این است که دین نَفَس بکشد.
• در ادامه روایت میفرماید: «علم(معارف دین) از قم به سایر بلاد منتشر میشود، و حجت بر خلق تمام میشود و احدی روی زمین باقی نمیماند مگر اینکه دین به او رسیده است، سپس امام زمان(ع) ظهور خواهد کرد؛ فَيُفِيضُ الْعِلْمُ مِنْهُ إِلَى سَائِرِ الْبِلَادِ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَيَتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ حَتَّى لَا يَبْقَى أَحَدٌ عَلَى الْأَرْضِ لَمْ يَبْلُغْ إِلَيْهِ الدِّينُ وَ الْعِلْمُ ثُمَّ يَظْهَرُ الْقَائِمُ ع»(همان)
مخالفت برخی شیعیان با امام زمان(ع) بعد از ظهور، نمونهای از آسیبهای رشد معنویت است
• در انتهای روایت هم یک جمله دربارۀ آسیبهای رشد معنویت بیان شده است: «سپس امام زمان(ع) ظهور میکند و امام زمان(ع) میشود سبب نقمت و بلای خدا که بر سر بندگانش میآید! خداوند بندگانش را عذاب نمیکند مگر بعد از اینکه بندگانش حجت را انکار کنند؛ ثُمَّ يَظْهَرُ الْقَائِمُ ع وَ يَسِيرُ سَبَباً لِنَقِمَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ عَلَى الْعِبَادِ لِأَنَّ اللَّهَ لَا يَنْتَقِمُ مِنَ الْعِبَادِ إِلَّا بَعْدَ إِنْكَارِهِمْ حُجَّةً»(همان) پس طبق این روایت، قبل از ظهور حجت بر همه تمام میشود و بعد وقتی خودِ امام زمان(ع) میآید تازه یک عدهای شروع به انکار ایشان میکنند و بر حضرت خروج میکنند، و حضرت دستور قتلشان را صادر میفرماید.(فَبَيْنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ قَدْ حَكَمَ بِبَعْضِ الْأَحْكَامِ وَ تَكَلَّمَ بِبَعْضِ السُّنَنِ، إِذْ خَرَجَتْ خَارِجَةٌ مِنَ الْمَسْجِدِ يُرِيدُونَ الْخُرُوجَ عَلَيْهِ فَيَقُولُ لِأَصْحَابِهِ انْطَلِقُوا فَيَلْحَقُونَهُمْ فِي التَّمَّارِينِ فَيَأْتُونَهُ بِهِمْ أَسْرَى فَيَأْمُرُ بِهِمْ فَيُذْبَحُونَ؛ تفسیر عیاشی/2/56)
توسعۀ معنویت بدون تنش و درگیری نخواهد بود/درگیریهای آینده بین دو گروه معتقد به امام زمان(ع) خواهد بود
• توسعۀ معنویت و حرکت جهان به سوی معنویت، قطعاً آسیبهایی خواهد داشت و بدون تنش و درگیری نخواهد بود. وقتی معنویت رشد پیدا کرد، شیطان که بیکار نمیماند و درگیریهایی از نوع معنوی راه میاندازد.
• در جامعۀ ما، قبلاً نزاعها میان مارکسیست و اسلام بود و بعد میان لیبرالیسم و اسلام بود. بعد این نزاع دروندینی شد و بر سر رعایت و اهمیت اخلاق نزاع شد، همینطور که جلوتر میرویم، به جایی میرسیم که دو طرف درگیری بر سر «امام حسین(ع) و امام زمان(ع)» با هم نزاع خواهند کرد. یعنی درگیریها درون مؤمنین خواهد شد. و این فضا را داریم کمکم احساس میکنیم که هر دو طرف با ذکر مشترک یا حسین(ع) و یابنالحسن(ع) با هم درگیر میشوند. در روایت هست که در نزدیکی ظهور کار به جایی میرسد که شیعه شیعه را تکفیر میکند.(امام حسین(ع): لا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّه؛ غیبت نعمانی/206)
• چندی قبل بعضیها که خودشان را شیعه میدانند در برخی شبکههای ماهوارهای انگلیس، میگفتند: «من ثابت میکنم هر کسی که طرفدار ولایت فقیه باشد، کافر است» پس میبینید که ما الان در واقع از سوی دو گروه، داریم تکفیر میشویم. و معلوم میشود که شیعۀ تکفیری هم وجود دارد. لابد چند وقت دیگر هم، کارشان به اینجا خواهد رسید که میگویند: اینها که کافر هستند، باید به قتل برسند! چرا؟ چون یک کسی که خودش را نائب امام زمان(ع) میداند، حکم به تکفیر اینها داده است!
چرا در متن دین و معنویت این آسیبها تولید میشود؟/ زیرا کسی که دیندار شود ولی نفسش را مهار نکند، با همین دین علیه دین اقدام خواهد کرد
• حالا چرا در متن دین و معنویت این آسیبها تولید میشود؟ کسانی که دیندار میشوند ولی نفس خودشان را مهار نمیکنند، با همین دین و اخلاق، علیه دین اقدام خواهند کرد. کسانی که حریفِ نفس خودشان نیستند، با اخلاق، دین و قرآن به دین و مؤمنین ضربه میزنند.
• از همان روز اول که خواستید به جوانتان آموزش دین بدهید، به او بگویید: «من دارم اینها را به تو یاد میدهم ولی مراقب باش که همینها را بهانه نکنی و علیه دین قیام کنی!» نباید به فرزندمان بگوییم: اگر نمازخوان و اهل هیات بشوی و قرآن هم بخوانی دیگر تمام است! این غلط است. امام رضا(ع) میفرماید: در آخرالزمان عدهای هستند که محبت ما اهلبیت(ع) را در دل دارند ولی فتنهای راه میاندازند که بدتر از دجال است!(إِنَّ مِمَّنْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ، مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً عَلَى شِیعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ؛ صفات الشیعه/8)
• حدود 20 سال پیش در جامعه میگفتیم: «اگر یک قطره اشک برای امام حسین(ع) بریزید، تمام است» چون آن موقع خیلیها بودند که اصل «ارزش اشک ریختن برای امام حسین(ع)» را خرافات میدانستند و ما مجبور بودیم از اصل اشک ریختن دفاع کنیم و فضای تخریبی آن زمان اجازه نمیداد که از آسیبها و استثناءهای خارج از قاعده صحبت کنیم. ولی الان دیگر نمیگوییم اگر یک قطره اشک برای امام حسین(ع) بریزید، دیگر تمام است و هیچ استثنائی ندارد. باید مراقب آسیبهای هم دینداری باشید.
اینکه برخی مؤمنین به روی امیرالمؤمنین(ع) شمشیر کشیدند نشان میدهد آسیبهای دینداری چقدر پیچیده است
• از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: خوارجی که شما آنها را در نهروان کشتید، منافق بودند؟ حضرت فرمود: نه! آنها برادران مؤمن ما بودند که اشتباه کردند و علیه ما شوریدند(عَنْ جَعْفَرٍ ع عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: إِنَّ عَلِیّاً لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَی الشِّرْکِ وَ لَا إِلَی النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا؛ قرب الإسناد/94) یعنی امیرالمؤمنین(ع) حاضر نشد به دشمنان درجه اول خودش هم بگوید که آنها منافق بودند.
• پس ممکن است برخی از مؤمنین اشتباه کنند و به روی امیرالمؤمنین(ع) شمشیر بکشند. اینها نشان میدهد که موضوع آسیبهای دینداری چقدر جدی و پیچیده است.
مراقب باشید یکدفعهای به یک قسمت دین زیادی علاقمند نشوید!/ بعضیها یکدفعهای «عشق قرآن» شدند و جلوی امیرالمؤمنین(ع) ایستادند
• سعی کنید به هیچ قسمت دین بیش از حد تعیین شده در دین، علاقه پیدا نکنید؛ چون ممکن است معنایش این باشد که قسمتهای دیگر دین را به زمین انداختهاید. به همۀ قسمتهای دیندر حد خودش علاقه داشته باشید. چون اگر یکدفعهای به یک قسمت دین، علاقۀ بیش از حد پیدا کنید، باید شک کنید که نکند دلم من مریض است.
• بعضیها یکدفعهای عشقِ عدالت ظاهری میشوند! مثل آن کسی که یکدفعهای زیادی به عدالت علاقه پیدا کرد و آمد به رسول خدا(ص) گفت: چرا این غنایم را عادلانه تقسیم نمیکنید! (أَقْبَلَ رَجُلٌ... بَيْنَ عَيْنَيْهِ أَثَرُ السُّجُودِ، فَسَلَّمَ وَ لَمْ يَخُصَّ النَّبِيَّ ص، ثُمَّ قَالَ: قَدْ رَأَيْتُكَ وَ مَا صَنَعْتَ فِي هَذِهِ الْغَنَائِمِ. قَالَ ص: وَ كَيْفَ رَأَيْتَ؟ قَالَ: لَمْ أَرَكَ عَدَلْتَ. فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَالَ: وَيْلَكَ إِذَا لَمْ يَكُنِ الْعَدْلُ عِنْدِي فَعِنْدَ مَنْ يَكُونُ؟)(ارشاد مفید/1/148) یعنی عشق به عدالت باعث شد جلوی پیامبر(ص) بایستد.
• بعضیها هم یکدفعهای عشق قرآن شدند. و وقتی –در صفین- قرآنها سرِ نیزه رفت، خون جلوی چشمشان را گرفت. و امیرالمؤمنین(ع) که قرآن ناطق بود را کنار گذاشتند.
• رسول خدا(ص) میفرماید: «نمیتواند دین خدا را کمک کند مگر کسی که به همۀ جهتهای دین احاطه داشته باشد؛ إنَّ دِينَ اللّه ِ تعالى لَن يَنصُرَهُ إلاّ مَن حاطَهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ»(کنزالعمال/28886)
بعضیها به خاطر بیحجابیهای خیابان، ضد انقلاب میشوند/ بعضیها یکدفعهای عشق اخلاق» میشوند
• بعضیها به خاطر بیحجابیهای خیابان، ضد انقلاب میشوند. یکدفعهای عشقِ حجاب میشوند و تمام دینشان میشود حجاب! اینها از بسترهای انحراف است.
• مثلاً یک آقایی، یکدفعهای عاشق این میشود که «اسلام گفته است زن باید به شوهر خودش تواضع کند» درست است که اسلام این را گفته است، ولی از سوی دیگر اسلام این را هم گفته است که اگر یک مردی همسر خود را اذیت کند، حتی اگر شهید هم بشود، دچار فشار قبر خواهد شد. این قمست اسلام را هم باید در نظر گرفت.
• بعضیها یکدفعهای به اخلاق گیر میدهند! و این روایت را میخوانند: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» در حالی که این حدیث را فقط ابوهریره نقل کرده است و در کتب معتبر شیعه نقل نشده است. از نظر معنایی هم معمولاً غلط ترجمه میکنند. یعنی نه دلالت و نه سند، درست نیست. از کسانی که یکدفعهای بیش از حد به اخلاق گیر میدهند، باید پرسید: «با این اخلاق میخواهی دنبال چه منفعتی میگردی؟
بعضیها یکدفعهای عشق «برائت» و لعن میشوند/ هرچه به آخر الزمان نزدیک میشوید، تقیه بیشتر میشود
• بعضیها یکدفعهای عشق برائت میشوند و میگویند: ما باید به هر قیمتی لعن کنیم! میگویند: در روایت فرموده است که هر کسی لعن نکرد، او را هم لعن کنید. پس ما، شما را هم لعن میکنیم! در حالی که پیامبر اکرم(ص) فرموده است: به همۀ جوانب دین احاطه داشته باشید(إنَّ دِينَ اللّه ِ تعالى لَن يَنصُرَهُ إلاّ مَن حاطَهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ؛ کنزالعمال/28886)
• آیا این روایت را نشنیدهاید که فرمودهاند: هرچه به آخر الزمان نزدیک میشوید، تقیه بیشتر میشود؟(امام صادق(ع): كُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا الْأَمْرُ كَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِيَّة؛ کافی/2/220) جالب اینجاست که وقتی این روایتها را برایشان میخوانیم، بلافاصله میگویند: «سند این روایتها محکم است؟» ولی آن روایتهایی که خودشان دربارۀ لزوم لعن کردن میخوانند، به دنبال محکم بودن سندش نیستند!
برخی ناگهان عشق «اطاعت از حرف خلیفه» شدند و خون امام حسین(ع) را مباح کردند
• میدانید کربلا چگونه برقرار شد؟ یکدفعهای گفتند: «اباعبدالله الحسین(ع) حرفِ خلیفۀ مسلمین را زمین گذاشته است!» آنها هم، همین یک جمله را گرفتند و به آن گیر دادند و همۀ دین را کنار گذاشتند! در حالی که همینها زمان امیرالمؤمنین(ع) سخنان حضرت را زمین میانداختند و توجه نمیکردند. یکدفعهای عشقِ به «اطاعت از حرف خلیفه» پیدا کردند و خون امام حسین(ع) را مباح کردند.
حسین(ع) را با دینِ جدّ حسین(ع) کشتند و الا نمیشد اینقدر آدم برای قتل حسین(ع) بسیج کرد/از ماست بر ماست
• این داستان را شنیدهاید: «روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست...» وقتی یک تیر به بال آن عقاب بلندپرواز برخورد کرد، برای عقاب این سؤال مطرح شد که آن تیر، چگونه توانسته به آن ارتفاع بالا برسد؟ بعد دید که یکی از پرهای خودش در انتهای آن تیر قرار دارد، اینجا بود که گفت: «از ماست که برماست»
• میدانید آنها چگونه توانستند حسین(ع) را به قتل برسانند؟ در واقع با دینِ جدّ حسین(ع) حسین(ع) را کشتند و الا نمیتوانستند اینقدر آدم برای قتل حسین(ع) بسیج کنند. امام صادق(ع) میفرماید: بعد از ظهور هم دل امام زمان(ع) را خون میکنند. از امام صادق(ع) پرسیدند: چگونه؟ حضرت فرمود: با آیات قرآن دلِ امام زمان(ع) را خون میکنند و نیش و کنایه میزنند و با آوردن آیات قرآن به کارهای حضرت ایراد میگیرند.(إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ...وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُرُّ؛ غیبت نعمانی/297) اینها از آسیبهای دین است.
اگر دین کسی را درست نکند، او دین را خراب کرده و به نفع خودش مصادره میکند
• اگر دین کسی را درست نکند، او دین را خراب خواهد کرد. یعنی اگر کسی دیندار بشود ولی با دینداری کردن، درست نشود، او دین را به نفع خودش مصادره خواهد کرد.
• از خدا میخواهیم حتی اگر ما داشتیم از راه منحرف میشدیم، یک حسینِ مهربانی سر راهمان قرار دهد و ما را از وسط راه باز گرداند. حتی حاضریم امام حسین(ع) سرِ ما داد بزند، ولی با همین داد زدن، آدم شویم.
گاهی انسان با یک داد، آدم میشود/ حرّ همینطوری عوض شد
• گاهی اوقات انسان با یک داد، آدم میشود، حرّ همینطوری عوض شد. امام حسین(ع) در کربلا به این سادگیها در مقابل کسی عصبانی نشد. ولی دید حرّ این قابلیت را دارد که با یک تلنگر، عوض شود، لذا به او نهیب زد: «مادرت به عزایت بنشیند، این چه برخوردی است؟»(فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع لِلْحُرِّ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ مَا تُرِيد؛ وقعه الطف/171) امام حسین(ع) به عمر سعد اینطوری تشر نزد، چون دید او لیاقتیش را ندارد.
• حرّ آمد جواب حضرت را بدهد، ولی نتوانست و گفت: من چه بگویم که مادر شما حضرت فاطمه(س) است(فَقَالَ لَهُ الْحُرُّ أَمَا لَوْ غَيْرُكَ مِنَ الْعَرَبِ يَقُولُهَا لِي وَ هُوَ عَلَى مِثْلِ الْحَالِ الَّتِي أَنْتَ عَلَيْهَا مَا تَرَكْتُ ذِكْرَ أُمِّهِ بِالثُّكْلِ كَائِناً مَنْ كَانَ وَ لَكِنْ وَ اللَّهِ مَا لِي إِلَى ذِكْرِ أُمِّكَ مِنْ سَبِيلٍ إِلَّا بِأَحْسَنِ مَا يُقْدَرُ عَلَيْهِ؛ وقعه الطف/171) اینجا بود که معلوم شد نهیب اباعبدالله(ع) کار خودش را کرده است...
• من حدس میزنم وقتی حرّ اینگونه ارادت خودش به زهرای اطهر(س) را نشان داد، نظرِ حسین(ع) دربارۀ حرّ اینطور بود که: عجب جوانمردی است؛ به مادرم احترام گذاشت! اگر چند نفر مثل او در مدینه بودند که به مادرم احترام بگذارند، اصلاً درِ خانۀ ما آتش نمیگرفت...
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
مدیر امور مؤسسات سازمان دارالقرآن در گفتوگو با فارس: «امام حسین(ع) شیفته نماز و قرآن» برنامه قرآنی
مدیر امور مؤسسات سازمان دارالقرآن در گفتوگو با فارس امام حسین ع شیفته نماز و قرآن برنامه قرآنی هیأتها در محرم امسالمدیر امور مؤسسات سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه هیأتهای مذهبی باید پایگاه تمسک به ثقلین باشد از اجرای طرح امام حسین ع شیفته نماز و قرآن در محرم امسال خبر دارتباط با امام حسین (ع) از بدو تولد زمانی که نامم را حسین نهادند، آغاز شد
حسین محب اهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ارتباط با امام حسین ع از بدو تولد زمانی که نامم را حسین نهادند آغاز شد بازیگر سریال خوب بد زشت گفت جلال یک لشگر باطل با تعداد محدودی از هجمه حق ماورائی دارد که در سریالهای ما کمتر به آن توجه میشود حسین محب اهری بازیگر سیرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور: تجمع بزرگ «لبیک یا حسین» امروز در 250 امامزاده کشور برگزار میش
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تجمع بزرگ لبیک یا حسین امروز در 250 امامزاده کشور برگزار میشودرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تجمع بزرگ 5000 نفری عزاداران حسینی امروز در 250 امامزاده کشور برگزار میشود گفت این مراسم همزمان با زمان ورود کاروان حسینی به صحرای کرگزارش فارس از دوازدهمین همایش «شیرخوارگان حسینی» شیرخوارگان حسینی خود را نذر قیام امام زمان(عج) کردن
گزارش فارس از دوازدهمین همایش شیرخوارگان حسینیشیرخوارگان حسینی خود را نذر قیام امام زمان عج کردند فیلممصلای امام خمینی ره تهران مهمان شیرخوارگان سبزپوشی بود که با چهره کودکانه و معصومانه خود آمده بودند تا بگویند خودشان را نذر قیام امام مهدی عج کردند به گزارش خبرنگار آیین و انهمزمان با ایام شهادت امام حسین(ع) نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر شش روز تعطیل شد
همزمان با ایام شهادت امام حسین ع نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر شش روز تعطیل شدتماشاخانه ایرانشهر از 10 تا 15 آبانماه به مناسبت سوگواری سالار شهیدان و امام زینالعابدین ع اجرا نخواهدداشت به گزارش خبرگزاری فارس با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت امام زینالعابدین عناظر تخصصی کارگروه پژوهشی همایشهای امام رضا (ع): همایش بینالمللی بیبی حکیمه (س) گچساران سال آینده برگزار می
ناظر تخصصی کارگروه پژوهشی همایشهای امام رضا ع همایش بینالمللی بیبی حکیمه س گچساران سال آینده برگزار میشودناظر تخصصی کارگروه پژوهشی همایشهای امام رضا ع گفت همایش بینالمللی حضرت بیبی حکیمه س در سال 1394 برگزار میشود ایوب هاشمی ناظر تخصصی کارگروه پژوهشی همایشهای امپخش کلیپهای انیمیشن با موضوع امام حسین(ع)
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ شبکه پویا برای ایام محرم امسال چهار انیمیشن جدید و همچنین مجموعه کلیپهایی در وصف امام حسین ع را آماده پخش کرده است به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا پخش کلیپهای مذهبی با عنوان سلام محرم و همچنین انیمیشنهای سوگ رقیه ذوالجناح مولای عخبری که باعث گریه امام حسین(ع) شد
خبری که باعث گریه امام حسین ع شد فرزدق به امام حسین علیه السلام گفت چگونه به سوی کوفه می روی و نسبت به مردم آن امید بسته ای در حالی که همین ها بودند که مسلم بن عقیل پسر عموی شما را به شهادت رساندند به گزارش سرویس وب گردی پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر کاروان امام حسین علیه السلاحمله به امام حسین (ع) و حمایت از یزید!
حمله به امام حسین ع و حمایت از یزید به گزارش آخرین نیوز روزنامه جمهوری اسلامی نوشت مفتي اعظم عربستان از يزيد حمايت كرد شيخ عبدالعزيز آل الشيخ در يك مصاحبه تلويزيوني به مناسبت محرم در پاسخ به اين سؤال كه درباره قيام امام حسين عليه السلام عليه يزيد و واقعه كربلا چه نظري دارابراهیمیترکمان در همایش هفتصدمین میلاد «میر سید علی همدانی»: تقیّد «سیدعلی همدانی» به شری
ابراهیمیترکمان در همایش هفتصدمین میلاد میر سید علی همدانی تقیّد سیدعلی همدانی به شریعت زبانزد بود میرسیدعلی همدانی مصداق حدیث امام حسین ع استرئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت تفاوت اصلی میرسید علی همدانی با دیگر عرفا در تقیّد به شریعت است چرا که برخی عارفان شریعت را دقتل صبر در عاشورا نصیب کدام یار امام حسین(ع) شد؟
ستارگان کربلا 20 قتل صبر در عاشورا نصیب کدام یار امام حسین ع شد همسر وي كه در میان خیمه هابود به قتلگاه رفت ودر كنار پیكر بي روح وقطعه قطعة شوهرش نشستودرحاليكه خون از سر و صورت وي پاك مي كرد چنین گفت بهشت برتو گوارا باد واز خدایي كه بهشت راارزاني تو كردمي خواهم مرا هم با تخدا هم برای امام حسین(ع) روضه خوانده است
حجت الاسلام علوی تهرانی خدا هم برای امام حسین ع روضه خوانده است ما چطور می توانیم امروز امام حسین را یاری کنیم برای حسین روضه بخوانیم یکی از کسانی که بر سیدالشهدا ع روضه خوانده خود خدا است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران مراسم عزاداری در چهارمین شب محرم در هیئت رایداستان هایی از عنایت امام حسین(ع) به علما وشهدا/ تصاویر قدیمی از کربلا تا مداحی روز چهارم محرم93 + دانلود
بسته ویژه محرم 2 داستان هایی از عنایت امام حسین ع به علما وشهدا تصاویر قدیمی از کربلا تا مداحی روز چهارم محرم93 دانلود در بسته خبری ویژه محرم میتوانید مصاحبههای خواندنی با پیرغلامان و بازیگران و داستان های زیبا از عنایت امام حسین ع به علما و شهدا را مطالعه کرده و دانلواهدا پرچم بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) به مهدی فرجی
رادیو و تلویزیون در هفتهای که گذشت اهدا پرچم بارگاه ملکوتی امام حسین ع به مهدی فرجی پرچم بارگاه ملکوتی امام حسین ع توسط حسین عبدالمیرالاسلامی معاون بینالملل تولیت حرم مطهر به مهدی فرجی میرشبکه یک سیما اهدا شد به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در این هفته رانشست معاون صدای رسانه ملی با مداحان خارجی برگزار شد/ عرض ارادت یک زرتشتی به امام حسین (ع)
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی نشست معاون صدای رسانه ملی با مداحان خارجی برگزار شد عرض ارادت یک زرتشتی به امام حسین ع نشست مشترک معاون صدای رسانه ملی با مهمانان خارجی شرکت کننده در دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی شامگاه چهارشنبه 2همایش بین المللی در سایه سار امام علی (ع) در مشهد پایان یافت
همایش بین المللی در سایه سار امام علی ع در مشهد پایان یافت مشهد – ایرنا – همایش بین المللی در سایه سار امام علی ع روز جمعه طی مراسمی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد با حضور علمای یمنی و ایرانی پایان یافت به گزارش ایرنا این همایش از روز چهارشنبه هفته جاری بانمای زیبا از پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) + عکس
نمای زیبا از پرچم گنبد حرم امام حسین ع عکس حاکمان ظالم در طول تاریخ برای محو آثار واقعه عاشورا تلاش خواهند کرد ولی پرچم شهدای کربلا باشکوه بیشتری به اهتزاز درخواهد آمد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران تاریخ انتشار ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۵۷-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها