تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804846847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از معماری غیراسلامی پایتخت معنوی ایران وقتی بساز و بفروش‌ها برای معماری شهر تصمیم می‌گیرند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از معماری غیراسلامی پایتخت معنوی ایران
وقتی بساز و بفروش‌ها برای معماری شهر تصمیم می‌گیرند
سال‌هاست پایتخت معنوی ایران با معماری اسلامی پیوندی ندارد و بیگانگی با تاریخ و تمدن کهن این سرزمین سبب شده تا در قامت این شهر نشانی از معماری اسلامی نباشد.

خبرگزاری فارس: وقتی بساز و بفروش‌ها برای معماری شهر تصمیم می‌گیرند



به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، شکاف عمیق فرهنگی و هویتی در ساختمان سازی‌های مدرن و قدیمی، فراق و گسلی عظیم میان فرهنگ و اصالت پایتخت معنوی با خانه‌های مدرن امروزی ایجاد کرده است و اینها همه حکایت سرزمینی است که بساز و بفروش‌ها برای وضعیت معماری آن تصمیم می‌گیرند. در چنین احوالی ناهماهنگی و شلوغی در ساخت و سازها سبب زیرپا گذاشتن معماری و تمدن چندین هزارساله این شهر شده و انگار ساختمان‌های این سرزمین با ساخت و سازهای عجیب به آدمی دهن کجی می‌کند؛ در این میان رهگذران هم از آشفتگی معماری بناها و بیگانگی رنگ و لعاب ساختمان‌ها با هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی دچار آزردگی خاطر بوده و دلتنگ همان سراهای کهن و قدیمی هستند که حس آرامش و آسودگی را در انسان بیدار می‌کند. *چهاردیواری‌هایی که دیگر اختیاری نیست امروز وضعیت ساختمان‌سازی‌های پایتخت معنوی در یک محله هیچ شباهتی به هم نداشته و معماری بناها حس آرامش را به آدمی منتقل نمی‌کند، حتی چهار دیواری خانه‌ها همانند سالیان قبل چندان اختیاری نیست، کوچکترین صدای حرف همسایه در خانه سایر همسایه‌ها می‌پیچد، از همه این‌ها که بگذریم انگار سال‌هاست که ساختمان‌هایی با قامت‌های ناسازگار که نه معماری ایرانی است و نه اسلامی، در برابر دیدگانمان قدبرافراشته و چهره این شهر را از اصالت و وجهه معنوی خویش دور ساخته است.  دیرزمانی است که دیگر خبری از مساجد قدیمی با گنبد‌های سر برافراشته و خانه‌های قدیمی با حوضچه و ایوان نیست و در واقع هجوم معماری جدید بساط ساختمان‌‌های قدیمی را از دل شهر جمع کرده است، اکنون تنها آه خاطرات کهنسالان شهر جای خالی این خانه‌های کهن را در قاب خاطراتمان زنده می‌سازد. حکایت آشفتگی بناهای این شهر سبب پریشانی رهگذران شده و این همه در حالی است که در پایتخت معنوی دو ساختمان متحدالشکل به زحمت پیدا می‌شود و هر فردی مطابق سلیقه خود ساختمانی را با کمک بساز و بفروش‌ها احداث کرده و آنان هم بدون اینکه تعریفی از معماری اسلامی بدانند، ساختمانی جدید را به مالک تحویل می‌‎دهند.

به اعتقاد یکی از کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی در کوچه پس کوچه‌های این شهر خانواده‌های بسیاری تمایل دارند تا خانه‌های کلنگی خویش را کوبیده و ساختمانی مدرن را بسازند و در این میان آنان که پولی ندارند به ناچار در همان خانه‌های قدیمی روزگار می‌گذرانند. بهنام توکلی افزود: این ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن معماری ایرانی اسلامی صورت گرفته و امروز با عبور از هر محله خانه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که هیچ هماهنگی با سایر ساختمان‌های کناری خود ندارد بنابراین نه تنها ساختمان‌های مشهد دارای وحدت رویه و هماهنگی در ساخت و سازها نیست بلکه معماری اسلامی نیز در آن رعایت نمی‌شود. *وقتی بساز و بفروش‌ها برای معماری شهر تصمیم می‌گیرند وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل تحقق نیافتن معماری ایرانی اسلامی و ناهماهنگی در ساخت و سازها مربوط به فعالیت آزادانه بساز و بفروش‌هاست و در حقیقت به خاطر بی‌توجهی متولیان، آنها برای معماری شهر تصمیم می‌گیرند و در این میان شهروندان نیز هر طور که اراده کنند خانه و سر پناه خویش را می‌سازند. این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی تصریح کرد: سال‌هاست که قوانین و ضوابط مرتبط با ساختمان سازی دارای بازدارندگی لازم نبوده و در بسیاری مواقع به راحتی زیر پا گذاشته شده است و از سویی دیگر جمعیت مشهد در سالیان گذشته به شدت افزایش یافته و این توسعه‌ جمعیتی به رونق بازار کار بساز و بفروش‌ها و ایجاد ساخت‌وسازهای بدون نظارت کافی دامن زده است. یکی از فعالان حوزه مسکن‌سازی هم در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در سال‌های اخیر میزان مهاجرت به مشهد افزایش یافته و همین امر ساخت و سازهای بی‌ضابطه توسط بساز و بفروش‌ها را در این شهر توسعه داده است و در این راستا باید به منظور ساماندهی معماری شهر و دست‌یابی به الگوی معماری ایرانی اسلامی، برنامه‌ای جامع را با بهره‌گیری از تجارب کشورهایی که در این زمینه موفق هستند تهیه و قوانین مربوط به این حوزه را اصلاح کرد. صادق دهقانی افزود: امروز باوجود دخالت بساز و بفروش‌ها مسئله طرح‌های جامع و تفصیلی که برای مشهد تهیه و اجرا شده نیز به معماری این شهر آسیب زده بنابراین باید این روند را مورد بازبینی قرار دارد و شاخصه‌های شهر و معماری اسلامی را در قالب طرح جامع جدید اجرایی کرد. *ساختمان‌هایی که متحدالشکل نیست وی افزود: مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان است و ما هم اعتقاد داریم که ساخت و سازهای صورت گرفته در این شهر متحدالشکل نیست و هر شهروندی مطابق سلیقه خود ساختمانی را احداث می‌کند که این امر معلول چند علت است. این فعال حوزه مسکن‌سازی ادامه داد: در نگاه اول بساز و بفروش‌ها به خاطر نظارت نکردن به معماری، به ساخت و سازهای این شهر آسیب وارد کرده‌اند اما از طرف دیگر وابستگی شهرداری نسبت به درآمد ناشی از ساخت و سازها هم سبب بی‌توجهی به معماری اسلامی و احداث ساختمان‌های بی‌ضابطه و ناهماهنگ شده و بر مشکلات این بخش افزوده است. *لزوم تحقق هویت اسلامی در معماری مشهد جلال فیاضی، عضو شورای شهر مشهد نیز معتقد است؛ تحقق هویت اسلامی در معماری مشهد یکی از مسائلی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و برای دست‌یابی به این موضوع باید چارچوب طراحی شهری مطابق معماری اسلامی‌‌ از سوی شهرداری تهیه شود تا بر این اساس تمام ساخت و سازها با پیروی از این سند انجام شده و تحولی در آشفتگی معماری کلان‌شهر مشهد روی ندهد.  

وی ادامه داد: معماری این شهر باید متناسب با مولفه‌های اسلامی و ایرانی باشد و شورای چهارم نسبت به این مسئله نگاهی دغدغه‌مند دارد و طی هفته‌های گذشته  شورای شهر از معاون شهرسازی شهرداری مشهد خواست تا سند سیما و منظر شهری از سوی این معاونت هرچه سریع‌تر ارائه شود.  عضو شورای شهر مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا معماری مشهد غربی است، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری طراحی و ساختمان‌سازی مشهد را پیرو الگوهای غربی می‌دانند در حالی که من چنین نظری ندارم معتقدم امروز معماری این شهر نه ویژگی‌های یک ساختمان مدرن غربی و نه شاخصه‌های فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را داراست. *نقش و نگارهای به کار رفته در مساجد به معنای معماری اسلامی نیست این عضو شورای شهر مشهد یادآور شد: پیاده‌سازی سیمای اسلامی در بناهای مشهد اصلی ضروری است چرا که متاسفانه سال‌هاست این موضوع در بناسازی ساختمان‌ها رعایت نمی‌شود و از طرف دیگر بسیاری از معماران تحصیل کرده دانشگاهی و حتی کسانی که در حوزه ساختمان سازی فعالیت می‌کنند تعریف مشخصی از معماری اسلامی در ذهن نداشته و گمان می‌کنند که نقش و نگارهای به کار رفته در مساجد و گنبدها و رنگ‌های فیروزه‌ای نمایانگر معماری اسلامی است در حالی که این تعریف غلط و غیرواقع بینانه است. به گفته وی تا هنگامی که معماران ما تعریف درستی از معماری ایرانی اسلامی نداشته باشند نمی‌توان انتظار داشت که این مسئله در پایتخت معنوی محقق شود. *فقدان ضوابط بازدارنده میزان تخلفات ساختمانی را افزایش داده است عضو کمیسیون فنی، عمران و طراحی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سوء استفاده برخی بساز و بفروش‌ها از خلاهای قانونی و فقدان ضوابط بازدارنده میزان تخلفات ساختمانی را افزایش داده و نتیجه این امر ناهماهنگی در ساخت و سازها و معماری این شهر است. محمدرضا دیمه‌کار بیان کرد: کمیته سیما و منظر شهری به منظور ممانعت از ساخت و سازهای غیراصولی و بی‌قاعده با حضور نمایندگانی از اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و فارغ از این مسئله طرح جامع شهر مشهد هم تهیه و تدوین شده و در حال حاضر در شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت کشور برای گذراندن مراحل تصویب قرار دارد و همه این موارد می‌تواند به تحقق معماری اسلامی و جلوگیری از ساختمان سازی‌های بی‌ضابطه کمک کند.  

وی یادآور شد: اجرای هر چه سریع‌تر طرح جامع شهر مشهد مقدمه‌ای برای رسیدن به معماری اصیل ایرانی اسلامی است و بی‌تردید با تحقق این موضوع دیگر بساز و بفروش‌ها برای معماری مشهد تصمیم نمی‌گیرند و به معنای واقعی کلمه این شهر به لحاظ بصری زیبا و آرامش بخش می‌شود. *معماری امروز مشهد هیچ ویژگی خاص و برجسته‌ای ندارد رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز با ابراز گلایه‌مندی از آشفتگی در ساخت و سازهای این کلانشهر مذهبی، عنوان کرد: معماری امروز مشهد هیچ ویژگی خاص و برجسته‌ای ندارد و نه می‌توان نام غربی و نه نام معماری شرقی را بر روی آن نهاد و تنها در مسیر بی‌قاعدگی حرکت می‌کند که بی‌شک در این مسیر بساز و بفروش‌ها هم بر مشکل ضعف معماری افزوده‌اند. محسن طبسی گفت: تاکنون هیچ‌گونه اراده و دغدغه‌ای برای مقابله با وضعیت آشفته معماری این شهر وجود نداشته و همین امر سبب شده تا ساختمان‌های این شهر بدون ضابطه و قانونمندی در دل این شهر شکل بگیرد، البته بساز و بفروش‌ها نیز در این زمینه نقش دارند اما مقصران اصلی نهادهایی هستند که نظارت کافی بر روی معماری این شهر ندارند. وی با اشاره به اینکه نظام ‌مهندسی و شهرداری از متولیان حوزه معماری و شهرسازی مشهد هستند اما وظایف و ماموریت خود را نمی‌دانند، افزود: هرگز نباید در معماری بنای ساختمان‌ها مسائل درآمدی به دغدغه نخست تبدیل شود زیرا در سال‌های گذشته همین موضوع در آشفتگی بصری شهر دخیل بوده و اصالت معماری اسلامی را مخدوش ساخته است.   رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اظهار کرد: برقراری آشتی و تعامل سازنده میان مهندسان معماری و شهرسازی می‌تواند به ساخت و سازهای افسارگسیخته برای همیشه پایان دهد بنابراین باید میان این دو حوزه ارتباطی گسترده وجود داشته باشد تا به تبع آن از شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی در ساخت و سازها پرهیز شود. *تدوین طرح‌های تفضیلی و جامع جدید و پرهیز از شتابزدگی در ساخت و سازها محمدرضا رئیسی با اشاره به اینکه تدوین طرح‌های تفصیلی و جامع جدید هم می‌تواند مانع ساخت و سازهای بی‌هویت و ترویج معماری ایرانی اسلامی شود، افزود: افزایش جمعیت شهر مشهد و شتاب‌زدگی در ساخت و سازها در سایه نبود نظارت‌ها، به مشکلات معماری این شهر ضربه وارد کرده و اکنون باید با درایت لازم و اتخاذ تصمیمات مناسب به ساماندهی معماری دومین کلانشهر مذهبی جهان پرداخت. وی تاکید کرد: مشهد بعد از تهران دارای بیشترین آمار برج‌سازی است در حالی که ایجاد برج‌های متعدد کمکی به هویت این شهر نکرده و باید با اتحاد و همدلی و ترسیم نقشه راه برای حرکت در مسیر معماری اسلامی گام‌های محکم‌تری برداشت. دغدغه برای گام برداشتن در مسیر معماری اسلامی و ترسیم نقشه راه به منظور ساماندهی ساخت و سازها در پایتخت معنوی ضرورت اقدامات صورت گرفته در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری را دوچندان می‌کند و در این راستا معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: اجرای طرح جامع و تفصیلی جدید می‌تواند مشکل چند دستگی و نبود هماهنگی در ساخت و سازها را حل کند و اکنون این طرح در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده است. محمدرضا حسین‌نژاد افزود: سیستم "مانیتورینگ" با هدف نظارت بر اجرای ضوابط ساخت و ساز راه‌اندازی شده تا ساختمان‌سازی‌ها اصولی و مطابق ضوابط صورت گیرد اما نباید فراموش کنیم که گاه بخشی از تخلفات ساختمانی هم به خاطر اجرای نادرست قانون ماده 100 شکل گرفته است. وی در زمینه اجرای معماری اسلامی در ساخت و سازها، گفت: اجرای معماری اسلامی تنها از وظایف شهرداری نیست و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این زمینه نقش آفرین باشند البته شهرداری با تعامل و ارتباط با دانشگاه به منظور پیاده سازی معماری اسلامی قراردادی منعقد کرده است. ................................... گزارش: مرضیه صاحبی ................................... انتهای پیام/70005/ر40

93/08/10 - 12:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن