واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
نماینده ولی فقیه در سپاه با تشریح جریان شناسی ولایت مداری با رویکرد تطبیقی گفت: حاکمیت ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی ولایت تشریعی است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع پاسداران و سربازان سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران در سخنانی با اشاره به موضوع پیامبر مداری، امام مداری و ولایت مداری در دورههای خاص، اظهارداشت: در زمان پیامبرحق گرایی بود و بر محور دستورات و راهنمایی های پیامبر حرکت می کردند. بعد از پیامبر شرایط عوض شده بود و امامت به عنوان ولی امر مسلمین راهنما و راهگشای امور مردم بود و حال باید ببینیم در عصرغیبت خواص و مردم چه تکلیفی دارند. نماینده ولیفقیه در سپاه با اشاره به مفهوم ولایت در قرآن اظهار داشت: واژه ولایت 232 بار در قرآن تکرار شده است. ولایت به معنی مولا، ولی، اولیاء و سرپرست و معانی دیگر تعبیر شده است. بین فرد و ولی او رابطهای وجود دارد که عمق این رابطه متفاوت است؛ باید ببینیم منشاء اصلی ولایت کجاست. یک رابطه ، یک خدا و پیامبر وجود دارد، بعد رابطه بین پیامبر و مردم بوجود می آید. پیوندی هم بین پدر و مادر و فرزند وجود دارد و والدین به عنوان ولی فرزندان تا زمانی که زنده هستند ادامه دارد، ولایت بر صغیر هم نوعی ولایت است که زمان دار است و پس از بزرگ شدن کودکی که پدر خود را از دست داده است، ولایت بر او پایان می یابد. سعیدی افزود: کسی حق ولایت دارد که حق خلقت داشته باشد. ولایت ذاتی از آن خدا است، کسی که هستی را آفریده است. وی تصریح کرد: خداوند دو نوع هدایت در جهان هستی قرار داده است، یکی برای هستی که از آن به عنوان ربوبیت تکوینی نام برده می شود و دیگری ویژه انسان است که به عنوان ربوبیت تشریعی از آن یاد می شود که برای رسیدن انسان به تکامل، ربوبیت تشریعی را قرار داده است. نماینده ولیفقیه در سپاه اظهار داشت: خداوند جهان را برای انسان آفرید و انسان را برای تکامل آفرید، برای رسیدن به علم مطلق و قدرت مطلق، خداوند می خواهد عالیترین زیبایی و علم مطلق به انسان برسد. بستر تحقق ربوبیت تشریعی بعثت است، برای اینکه بشر به قانون و رهبری مطلوب نیاز دارد، اختلاف ما هم با دنیای شرق و غرب بر سر همین موضوع است. به گزارش سپاه نیوز؛ حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی در پایان افزود: 15 درصد از معارف ما از طریق حواس بدست می آید این معرفت معتبر است، 40 درصد معالم ما نیز از طریق عقل است؛ خوب بودن امانت داری، بد بودن خیانت در امانت، احترام گذاشتن به حقوق دیگران اینها مواردی است که عقل بر خوب یا بد بودن آن صحه می گذارد، بقیه مربوط به آنچه است که بشر وضع می کند، قانونگذار اگر بشر باشد اول به نفع خودش قانون وضع می کند؛ درحالی که قانونگذار باید بی طرف باشد، منافع شخصی در قانونی که وضع می کند نداشته باشد، اسیر نفس نباشد. مشکل ما با غرب هم همین است. رابطه بین ولی و ولایت، ولایتذاتی، ولایت ذات باری تعالی است و اوست که باید برای بشر قانون تعیین کند. ولایت بی نهایت از آن خداست. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]