تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب اسلامي در امتداد عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۳ (۰:۱ق.ظ)
جوان: انقلاب اسلامي در امتداد عاشورا
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جوان چنين نوشت:
در تبارشناسي انقلاب بزرگ،‌ تاريخي و سرنوشت‌ساز ملت ايران كه به درستي عنوان «انقلاب اسلامي» را بر خود گرفت، مي‌توان گفت اين انقلاب در امتداد سه واقعه و رويداد بزرگ تاريخي بعثت، غدير و عاشورا قرار دارد. بر اساس اين نوع نگرش تبارشناسانه از نظر هويتي براي انقلاب اسلامي، مي‌توان گفت كه عاشورا كانون اصلي الهام‌بخشي براي حركت ملت ايران در مسير مبارزه عليه ظلم و ستم و برپايي عدالت و رسيدن به آزادي و عزت نفس است.
عاشورا خود در امتداد غدير و غدير در امتداد بعثت است. در غدير پيامبر اكرم (ص) به امر الهي با نصب اميرالمومنين علي (ع) به امامت و ولايت مسلمين براي دوران پس از خود از يك طرف و با تعيين تكليف امر سياست و حكومت در جامعه اسلامي تا روز قيامت از طرف ديگر، اسلام را به عنوان دين مورد قبول حضرت حق به كمال خود رساندند و از اين طريق نعمت الهي براي بشر به حد اعلي و تام خود رسيد.
غدير چراغ راه حق‌طلبان و كمال‌جويان بود كه متاسفانه پس از رحلت پيامبر اكرم (ص)، قدرت‌طلبان با توجيهات گوناگون و تحريف معنوي غدير از فروغش كاستند تا اينكه در نهايت با حاكم شدن اسلام اموي، از اسلام جز نامي نماند و با نام اسلام و با نام قرآن، ضربه‌ها يكي پس از ديگري به پيكر اسلام و امت اسلامي وارد شد. در اين فضاي غبارآلود و سراسر فساد بود كه يزيد براي آسودگي خاطر و همواركردن مسير براي هر نوع جنايت، هواي گرفتن بيعت از كانون هدايت و ولي خدا، يعني حسين بن علي (ع) بر سرش زد و جوابي كه شنيد و در گوش تاريخ طنين افكند اين بود كه «هرگز مثل من با مثل يزيد بيعت نخواهد كرد.» آري يزيد به دنبال حاكميت مطلق بر جهان اسلام به ناحق، ولكن به نام اسلام بود و براي تحقق اين حاكميت، بيعت گرفتن از امام حسين (ع) را ضروري دانست و بر همين اساس به حاكم مدينه در نامه خصوصي نوشت: «خِذِالحسين بِالبَيعَهِ اَخذاً شديداً» (حسين را براي بيعت گرفتن محكم بگير و تا بيعت نكرده رها نكن.)
حضرت امام حسين (ع) دست رد بر سينه يزيد زد و دليل اصلي امتناع از بيعت با يزيد را در پاسخ به مروان بن حكم اينچنين فرمود: «و عَلَي الاسلام السَّلام اِذا بُليتِ الاُمُه براعٍ مثلَ يزيد.» (اگر شخصي مانند يزيد فرمانرواي مسلمانان باشد، بايد فاتحه اسلام را خواند).
حضرت اباعبدالله الحسين (ع)،‌جديت خود در بيعت نكردن با يزيد غاصب خلافت، فاسق و شرابخوار را در پاسخ به محمدبن حنفيه اينچنين بيان مي‌دارد: «يا اَخي لولكم تكُن في الدنيا مَلجَا و لاما وي لَما بايَعتُ يَزيدَ بنَ مُعاويهَ». (اي برادرم! اگر در تمام اين دنياي وسيع هيچ پناهگاه و مأوايي نباشد، باز هم من با يزيد بن معاويه بيعت نخواهم كرد).
آري اينچنين مقدمات،‌ زمينه‌ها و بسترهاي خلق واقعه‌اي عظيم و الهام‌بخش براي همه انسان‌هاي آزاديخواه و عدالت‌گستر حق‌طلب در همه ادوار تاريخ به نام «عاشورا در سرزمين كربلا» در سال 61 هجري فراهم شد. حضرت امام حسين (ع) با شعار «هيهات مناالذله»،‌ زندگي سرخ همراه با شهادت خود و اصحابش را بر پذيرش ذلت و خواري ترجيح داد و اينگونه شعارش را جاودانه تاريخ بشر ساخت و آن را چون چراغي بر سر راه حق‌طلبان مبارزه‌جو استوار نمود.
عاشورا تا ابد مسير انسانيت را در امتداد بعثت و غدير چنان روشنايي بخشيد كه هرگز امكان تيره و تار كردنش نيست و هر روز بر روشنايي اين مسير افزون مي‌شود. امروز كه به پهنا و طول تاريخ مي‌نگريم، باورمان عميق‌تر مي‌شود كه حكمت الهي بر واقعه بي‌نظير، ژرف و عميق و تاريخ‌ساز عاشورا حاكم بود؛ زيرا چيزي جز عظمت اين به ظاهر «اعظم مصائب» و به تعبير پيام‌رسان كربلا حضرت زينب سلام الله عليها «و ما رايت الاجميلا»، نمي‌توانست به اسلام علوي در مقابل اسلام اموي حيات بخشد. بي‌ترديد، بدون عاشورا اسلام از صفحه روزگار محو مي‌شد.
و در عصر ما حضرت امام خميني (ره) با الگو گرفتن از عاشورا و به حركت در آوردن ملت بزرگ ايران به جنگ يزيديان زمان رفت و در پرتو نورانيت عاشورا، طاغوت زمان را به زير كشيد و بر اساس پيام بعثت و غدير،‌ حكومت اسلامي را در جغرافياي ايران برپا ساخت.
انقلاب اسلامي و نظام ديني برخاسته از آن، در امتداد عاشورا قرار دارد، زيرا مباني، اصول، آرمان و اهداف ملت ايران و رهبر كبير انقلاب اسلامي در اين حركت عظيم، تماماً از بعثت، غدير و عاشورا سرچشمه مي‌گيرد. حضرت امام حسين (ع) در راه خدا و با هدف اصلي امر به معروف و نهي از منكر و اصلاح امور مسلمين بر اساس اسلام قيام كرد و همين هدف، انگيزه اصلي حركت ملت ايران براي شكل‌دهي به انقلاب اسلامي است. حضرت امام (ره) فرمودند: «قيام ما لِلّه بود.» اين جمله نوراني از پيوند عميق حركت ملت ايران با حركت امام حسين (ع) رونمايي مي‌كند و شعارهاي ملت ما در انقلاب اسلامي مانند شعار، «هيهات مناالذله» از نقش الهام‌بخشي نهضت عاشورا حكايت دارد. شعارهايي چون، «نهضت ما حسيني است،‌ رهبر ما خميني است»، از تبار انقلاب اسلامي پرده‌برداري مي‌نمايد.
رابطه انقلاب اسلامي با عاشوراي امام حسين (ع)، به گونه‌اي است كه اگر عاشورا نبود، به طور قطع انقلابي با مختصات انقلاب اسلامي به وقوع نمي‌پيوست. مختصات انقلاب اسلامي و مختصات حركت ملت انقلابي ايران طي 36 سال پس از انقلاب، تماماً از قيام حضرت امام حسين (ع) و واقعه كربلا نشئت گرفته است.
ملت ما با تأسي به فرهنگ عاشورا كه فرهنگ ولايتمداري، ايثار، وفاداري، جهاد، مقاومت و شهادت است، با يك نبرد عاشورايي جنگ تحميلي دشمنان را به دفاع مقدس تبديل كرد. ملت ايران عاشوراي امام حسين را سرمشق خود قرار داد و درس‌ها و عبرت‌هاي آن را لحظه به لحظه «مشق» نمود تا «ره» گم نكند. شعارهايي چون «حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «مشق» مردان و زنان و كودكان و جوانان ايران زمين طي 36 سال گذشته بوده، تا اتصالش را از سرچشمه‌هاي حركت قطع نكند. شعار، «ما اهل كوفه نيستيم، علي تنها بماند»، شعار ربع قرن ملت ايران بوده، تا از تكرار بي‌وفايي كوفيان در حق مولايشان جلوگيري شود و عاشورايي ديگر رخ ننمايد.
آري انقلاب اسلامي با الهام از عاشورا پديد آمد و با تأسي و عمل بر اساس دكترين و راهبردهاي عاشورايي، پا به دهه چهارم نهاده است. اما در شرايطي كه انقلاب اسلامي معادلات جهان را بر هم زده و با شكل‌دهي به محور مقاومت در منطقه راهبردي غرب آسيا و پديد آوردن پديده مبارك بيداري اسلامي، دشمنان را در معرض شكست قطعي قرار داده، عده‌اي براي رفاه بيشتر دنياي خويش كه با تحريم‌هاي دشمنان مخدوش شده، ‌نسخه مذاكره و بيعت با يزيد زمان تجويز مي‌نمايند. در اين هنگامه بايد به آنان گفت، سنت ايران هرگز اتصالش را با عاشورا و كربلا قطع نخواهد كرد و رهبر سازش‌ناپذيرش را كه چون كوه در برابر نظام سلطه ايستاده تنها نخواهد گذاشت و به پيروزي در اين راه ايمان دارد.
نويسنده : دكتر يدالله جواني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن