واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > عصرآزاد، سحر - سحر عصرآزاد دانشنامه سینمایی کارگردانان که به تازگی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارائه شده برای هر کسی که دغدغه سینما دارد میتواند یک نقطه اتکای محکم محسوب شود.نشر روزنهکار در سومین دانشنامه سینمایی خود این بار به کارگردانان سینمای جهان پرداخته و با شرح حال و گزیده فیلمشناسی 999 کارگردان این کتاب را طی 15 سال تهیه و تدوین کرده و امسال در اختیار سینمادوستان قرار داده است. به نظر میآید در این مقطع زمانی که حال سینما و ادبیات چندان خوش نیست و هر دو از کمبود مخاطب و البته نبود یک آسیبشناسی کارشناسانه و کاربردی برای رفع این مشکل رنج میبرند، پیوند آنها بتواند راهکار مناسبی برای این منظور باشد.بخصوص که این پیوند باری به هر جهت و از سر تفنن صورت نگرفته و در پی دغدغهای چندین و چندساله شکل گرفته است. هرچند معمولاً به کتابهای راهنما و دائرةالمعارف به عنوان آثار مرجع و کاربردی برای کارهای تحقیقاتی و ... نگاه میشود که تنها متکی به ترجمه هستند اما بسیاری از این کتابها از جمله همین دانشنامه و کتابهای قبلی از این سری این چنین نیستند.در واقع اهمیت کتابی که طی چندین سال با حضور گروهی از نویسندگان و مترجمان حرفهای سینما شکل گرفته در همین وجه است که در کنار مطالب ترجمهای که میتواند جزء لاینفک و اجتنابناپذیر آثار مرجع باشد، با مطالب تألیفی پربار شده و صرفاً حکم یک دائرةالمعارف یا سرچ اینترنتی را ندارد.نقد و تحلیلهایی که درباره فیلمهای مختلف این 999 کارگردان سینما در کتاب آورده شده در کنار اطلاعات جامعی که به شکلی حرفهای به مرور روند فیلمسازی یک کارگردان پرداخته، در واقع این کتاب را تبدیل به تکنگاری برای هر کارگردان کرده که همه اطلاعات پایهای را شامل میشود.اما نکتهای که شاید بتوان به عنوان یک نقد یا نقطهنظر به چنین کتابی مطرح کرد که به شکلی حرفهای از جهت ساختار و کیفیت مطالب و ظاهر کتاب ارائه شده، در شیوه یا نوع نگاه حاکم بر انتخاب فیلمسازان است.در مقدمه کتاب اشاره شده که در این کتاب به کارگردانانی پرداخته شده که به طور عمده تماشاگر عام و در مواردی خاص ایرانی امکان تماشای فیلمهایشان را دارند. هرچند این نکته میتواند به همان وجه مغفول یعنی پیوند سینما و ادبیات کمک کند و چه بسا مخاطبان عام سینما و ادبیات را با یکدیگر آشتی دهد اما واقعیت این است که مخاطبان عمده چنین کتابهایی خاص هستند و طبعاً سلیقه و نوع نگاه آنها متفاوت از تماشاگران عام است.نکته دیگر اینکه هرچند در این کتاب اشاره به 999 کارگردان سینمای جهان شده، اما چیز غریبی نیست که انتظار داشته باشیم نامی از فیلمسازان جهانی ایرانی هم در این کتاب برده شده باشد که این اتفاق نیفتاده است. فیلمسازی مثل عباس کیارستمی که سینمای جهان هم او را به عنوان یک کارگردان جهانی پذیرفته اما هنوز خود ما در مورد قطعیت آن دچار شک و تردید هستیم.به نظر میآید در کتابی که برای برآورده کردن نیاز مخاطب ایرانی با چنین هوشمندی و تلاشی طراحی و تدوین شده تا به شکلی حرفهای به این نیاز پاسخ دهد، فرهنگسازی و نگاه ستایشگر به ذات سینما یک انتظار منطقی باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 367]