واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:
حب اهل بیت(ع) باید در رفتار انسان ظهور و بروز یابد
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: این گونه نیست که اگر کسی اهل بیت(ع) را دوست داشت دیگر مکلف به اعمال نیست محب اهلبیت(ع) باید تمام اعمال خود را انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجتالاسلام والمسلمین محمد مهدی میرباقری در مراسم عزاداری در مدرسه مبارکه فیضیه اظهار کرد: اصحاب امام حسین(ع) جزو انصار الله بودند که دین خدا را یاری کردند. وی افزود: یکی از صفات یاران امام حسین(ع) آن است که توان خود را صرف نصرت دین خدا کردند؛ البته خداوند محتاج یاری کسی نیست؛ امام علی(ع) درباره یاری خداوند میگویند که جسمتان را خرج جانهایتان کنید؛ از این که جسم خودتان را خرج جانتان کنید، بخل نورزید و هر چه کردید برای خود کردید و کاری برای خداوند نکردید؛ اگر خداوند را یاری کنید خدا شما را یاری کرده و ثبات قدم میدهد؛ یاری ما برای خدا سودی ندارد، هرچه هست برای ماست. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: درباره انفاق نیز چنین تعبیری آمده است که انفاق مومنین باعث ثبات قدم آنها میشود؛ یعنی ثبات قدم باعث ماندن آنها در راه حق است. وی گفت: ائمه(ع) می خواهند که ما را از دارالفنا به دارالبقا ببرند، زیرا با بردن ما به محیط ولایت اهل بیت(ع) باقی میشویم و شهدا نیز چنین مقامی دارند؛ در واقع جهاد جود و بخشش به خود است. میرباقری بیان کرد: خداوند در خصوص جنگ احد بیان میدارد که این سختیها خروج ابتلائات از قلب ماست که باعث پاک شدن ما میشود؛ در این بین بهترین پاداش از آن کسی است که بهترین نیات را داشته باشد. وی گفت: خداوند برای اینکه ما را به سوی بهشت تشویق کند خود را در مقام ما قرارداده و از ما یاری میخواهد و انسان در این مقام به سوی خدا میرسد و اوج میگیرد؛ به عنوان مثال خداوند اگر به ما می گوید که به من قرض دهید به این معنی نیست که خداوند نیازی به قرض ما دارد؛ زیرا آنچه از آن ماست نیز از آن خداست، بلکه خدا میخواهد با این کار ما را به سوی خود ببرد. این استاد حوزه خاطرنشان کرد: از شاخصههای توحید اهل بیتی(ع) بحث تنزل است؛ یعنی اینکه تمام خصوصیات مادی که در مخلوق وجود دارد در خداوند وجود ندارد، یعنی خداوند هیچ وقت در قالب این محدودیتها جای نمیگیرد. وی یادآور شد: این گونه نیست که اگر کسی اهل بیت(ع) را دوست داشت دیگر مکلف به اعمال نیست بلکه باید تمام اعمال خود را انجام دهد زیرا عدهای بودند که در زمان اهل بیت(ع) چنین بحثی مطرح کردند که اهل بیت(ع) به آنها هشدار دادند. میرباقری گفت: از طریق ولایت و معرفت اهل بیت(ع) به ولایت و معرفت خدا باید رسید، زیرا اهل بیت(ع) باب و وجه و صراط مستقیم هستند. وی یادآور شد: امام صادق(ع) بیان کردند که خداوند مقدر کردند که از طریق شناخت رجالش شناخته شود و به همین دلیل آنها را سبیل و وجه قرارداد؛ کسی که در وادی ولایت «رجل الهی» حرکت کند در مسیر ولایت الهی حرکت کرده است. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: وقتی خداوند اهل بیت(ع) را صراط قرارداد این صراط طریق بندگی و معرفت است و سلوک در صراط مستقیم سلوک در صراط خداوند است؛ این محیط، محیط غضب و رحمت الهی است؛ پس این مسئله یک مسئله قراردادی نیست، زیرا اهل بیت(ع) داعی الی الله و صراط الی الله هستند. وی بیان کرد: ولیّ، مقامی است که درگیری با آن، درگیری با خداست؛ بیان لطیفتر این مسئله در روایت ما این است که خداوند میفرمایند که آنها به ما ظلم نکردند، بلکه به خود ظلم کردند. میرباقری گفت: هر کسی که به سوی خدا میرود بازهم این خداست که نخستین گام را برداشته است و این ما نیستیم که به سوی خدا رفتهایم در آن شرایط نیز خداست که به ما لطف کرده است و ما را به سوی خود دعوت کرده است. وی یادآور شد: دعوت خدا از طریق امام به ما میرسد و او «داعی الی الله» و «دلیل علی الله» است و این مسئله به هیچ عنوان قراردادی نیست؛ خداوند متعال عباد و بندگانی دارد که مخلوق هستند، ولی رضا و غضب آنها را رضا و غضب خود قرارداده است. انتهای پیام/2258/ش
93/08/08 - 11:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]